השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס  278

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

30.08.2012

המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

המלצות וועדת זליכה – מותה של התקווה ?


השבוע השתתפנו כולנו, הציבור הישראלי, בהלוויה או אולי ב-"תשליך". נפרדנו זמנית מרוב תקוותינו וציפיותינו למהפכה או אפילו לשינוי מינורי (אקווה שנתאכזב לטובה...).


הבוקר פורסמה בדה-מרקר כתבת שער על השיירים שנותרו מהמלצות זליכה. הכתבה מתבססת על העתק מדו"ח וועדת היישום של המלצות זליכה  וכן על הטיוטה שהועברה לחוק ההסדרים ליישום ההמלצות שנותרו בתוקף. הגיליוטינה ירדה על ההמלצות המרכזיות הנוגעות לפתיחת התחרות, לביזור הכוחות, לצמצום הריכוזיות ולפתיחת חסמי התחרות.


הממשל הנוכחי אכן "הצטיין" לעומת קודמיו בהצפת בעיית הריכוזיות והעיוותים מהם סובל שוק הרכב בכללותו, אך נכשל כשלון חרוץ ברגולציה וביישום, ובמבחן התוצאה – לא קיבלנו תקווה אמיתית לשינוי מהותי.


לפני זמן לא רב, במעמד חגיגי ומתוקשר, הצהיר שר התחבורה על אימוץ המלצות וועדת זליכה והבטיח ליישמן במלואן. אופן היישום היה אמור להיות בתהליך של צוות בין-משרדי שיתווה את דרכי הפעולה ואת חלוקת התפקידים בין שחקני הרגולציה הישראלית.


אנו היינו סקפטיים. התקשינו להאמין ביכולת ובנחישות של נציגי משרד התחבורה, ופסלנו את האפשרות כי פקידי משרד האוצר כולל הרשות להגבלים עסקיים יהפכו פתע את עורם, אחרי שנים של תמיכה במעש ובמחדל בהאדרת הכוחות הריכוזיים בשוק הרכב והביטוח.


את חששנו הבענו בפני השר בוועדת הכלכלה האחרונה בה אימץ השר באופן רשמי את המלצות וועדת זליכה כלשונן. השר ביטל את חששותינו, הצהיר כי הוא "לוקח פיקוד" ושוב הבטיח ליישם את ההמלצות כלשונן ולבצע "מהפכה" תחרותית בענף הרכב בישראל. את ההמשך – שאינו - כולנו יודעים.

מאילו פגעים ועיוותים נמשיך לסבול?
להלן פירוט המלצות שנקברו בטרם עת :

1. יבואן רכב לא יוכל להחזיק במניות חברת ליסינג והשכרה.
2. יבואן רכב לא יוכל להחזיק ביותר ממוסך אחד (מוסך זה ישמש כמרכז שירות והדרכה על דגמי הרכב המיובאים על ידו).
3. חובת העברת דיווח של חברות ייבוא רכב/ליסינג והשכרה למשרד התחבורה.
4. איסור בלעדיות יבואן רכב על יותר ממותג אחד (או קבוצת ייצור רכב אחת).
5. ביטול הטבות מס לחברות ליסינג האוחזות בנתח שוק העולה על 10%.
6. ביטול זיכיון ייבוא רכב שלא ממומש לצרכי חסמי תחרות.
7. הגבלות על סבסוד צולב של מחירי רכב.
8. התערבות במכרזי הרכש הממשלתיים ומתן הזדמנות שווה לכלל העוסקים בענף.
9. אחריות על "ריקול" של היבואן הישיר גם על כלי רכב שיובאו בייבוא מקביל/אישי.
10. רשימה שחורה של חלקי חילוף אשר אסורים לייבוא (על פי ההמלצות הרשימה אמורה הייתה כבר להתפרסם ב 1.7.12)
11. אמות המידה של יבואני הרכב למוסכים המורשים יצטרך לקבל את אישור משרד התחבורה. מוסך שיעמוד באמות המידה יקבל אישור לאלתר. לא יותר לבטל את ההכרה אלא באישור משרד התחבורה.
12. שלילת מעמד מוסך מורשה יבואן לא תהיה בסמכות היבואן אלא בסמכות משרד התחבורה.
13. כלל ההמלצות לעניין ביטוח ושמאות רכב ( ביטול מוסכי הסדר, ביטול הבידול בהשתתפות העצמית בין מוסך חופשי למוסך הסדר, השפעה של השמאי וכד').

למעשה, נעלמו כלל ההמלצות שנועדו להקטין את הכוח הריכוזי של שלושת הגופים השולטים בענף הרכב ביד רמה ושמשפיעים דרמטית על מחירי השירותים ועל פעילותם של רוב נותני השירותים בענף.

כזכור, השר כחלון הצליח במשימתו בענף התקשורת רק באמצעות הכנסת שחקנים חדשים לענף והסרת חסמי כניסה, זאת - מבלי לשחרר את צבתות הפיקוח של משרדו על איכות השירות של כלל השחקנים. המהלך לא היה פשוט - חלק מהשחקנים החדשים נפלטו מיד וחלקם סובל מחבלי קליטה אך אלו סימפטומים של תחרות בריאה, וכלל הציבור כבר נהנה מתחרות עזה המאפשרת לו לקבל יותר מוצרים בעלות נמוכה באופן משמעותי משהורגלנו לה בעבר. ספק רב אם יצליח שר התחבורה עם אותם שחקנים בענף לבצע שינוי – אנו סבורים כי כך לא עושים שינוי וכי המהלך שיבוצע הוא מהלך מוכר מבית מדרשו של משרד האוצר הפועל באופן עקבי להגברת הריכוזיות ולמניעת התחרות בשווקים השונים.


כל מה שלא אסור – מותר:

כל המלצה שלא אומצה – הופכת בהכרח לאישור לביצוע ההיפך ממנה. וכך, ניווכח בקרוב, כי האוליגרכים הריכוזיים שלנו כבר ידאגו להרע את המצב עוד יותר.

הימנעות מטיפול במקור הכשל העיקרי של ענף הרכב שהוא מיעוט השחקנים והריכוזיות בכל שוק – ייבוא רכב וחלקים, ביטוח וליסינג , תותיר על כנה את מבנה הענף ואת התעריפים למשק הבית הישראלי והרכב ימשיך לתפוס נתח משמעותי וכבד מתקציב ההוצאות המשפחתי (פי 3 באופן ממוצע מנתחו שלמשק הבית האמריקאי בהשוואה סטטיסטית). שוק המוסכים ימשיך לסבול מחוסר מידע, מחוסר תחרות על תעריפים ועמלות וממציאות כלכלית שעיקרה חיסול העסקים הקטנים ומקורות הצמיחה הכלכלית במשק.


פגישתנו עם הממונה על ההגבלים העסקיים:

מתי יבוא מזור? לא בזמן הקרוב. את זאת למדנו מפיו של הממונה, אשר נפגש בשבוע שעבר עם ראשי הארגונים החברים ב- ל.ה.ב (לשכת העסקים הקטנים).
בעוד אנו ציפינו להסברים מדוע העסקים הקטנים נרדפים על ידי פקידיו אך מאידך אינו עושה דבר כנגד הגופים הריכוזיים – קיבלנו מטח של תזות מופרכות (הנתמכות במקרי קרטל שביצעו איגודים המייצגים קבוצות מיעוט) כנגד איגודים המייצגים עסקים קטנים, כנראה מתוך התקוממות או חוסר הבנה על מהות קיומנו או שמא על עובדת היותנו רבים ומטרידנים. בכל מקרה נראה כי עדיף לממונה על ההגבלים לרכז "מידע" ממספר מצומצם של גופים גדולים ולא לעסוק בעיסוק קשה וטורדני שעיקרו טיפוח תחרות, שגשוג והזדמנות שווה בשווקים השונים.
לאמיתו של דבר, לא עלה בידינו להבין מדוע הקדיש פגישה זו, אם כל שרצה לאמר לנו היה שתימשך המדיניות הנוכחית המבטאת אפס פעילות אפקטיבית מצידו של הממונה בכל הקשור למניעת תחרות, לעידוד עסקים קטנים ולפתיחת חסמים בשווקים השונים.
יש לזכור כי נציגי הממונה הנוכחי היו שותפים לכלל צוותי הועדות לבחינת הריכוזיות בשנה האחרונה ונוכחותם בצוותים אלה לא הורגשה כלל לתפיסתנו. עובדה - השוק היחידי שאכן נפתח לתחרות במדינת ישראל לאחרונה, נפתח בגין פעילות שר אחד וצוות משרדו (תקשורת).
נציגי הממונה היו עסוקים אז, ככל הנראה, בקריאת בקשות לפטורים מהסדרים כובלים ולא חשבו אולי כי יש להם תפקיד או משקל בתיקון שווקים ריכוזיים שקיימת בהם תחרות נמוכה ותעריפים גבוהים (ורווחיות נמוכה לעסקים הקטנים המשמשים כקבלני משנה של קבוצות מהיעוט) והם ממתינים שמישהו אחר יעשה עבורם את העבודה. נקווה רק שיקומו עוד "כחלונים" במדינת ישראל שיעשו עבורם את העבודה. העסקים הקטנים משוועים לממונה פעיל ואפקטיבי בתחום התחרות. נמשיך לחכות.

שבת שלום




רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

 

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה

חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

ערוץ הרכב 

חוזרים לזנק בעלייה

 

 
בעקבות עליית מחירי הרכבים ומחירי הדלק
יש עלייה של 10% במכירת רכבים עם גיר ידני בשלוש השנים האחרונות.
הפרשי המחירים יכולים להגיע עד עשרות אלפי שקלים, מה גם
שרכבים ידניים חסכוניים יותר בדלק.


 

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה


רוצים ייעוץ מקצועי מקולגות? הירשמו לפורום חברי האיגוד באתר CARSFORUM

אנו מזמינים אתכם להירשם לפורום מיוחד המיועד לחברי האיגוד בלבד באתר CARS-FORUMפורום ייחודי זה יספק לכם פלטפורמה מקצועית וחברתית סגורה שתאפשר לכם ליהנות מהיכולת לשתף ולהפרות אחד את השני.מעכשיו תוכלו להתייעץ ביניכם בנושאים שונים כגון: פתרון תקלות שונות, חיפוש עובדים וספקים וכן תוכלו להתעדכן בחדשות הענף, בחדשות האיגוד ועוד.
בנוסף, תוכלו ליהנות מחבילת פרסום במחירים מיוחדים באתר CARS-FORUM שתאפשר לכם להיחשף לקהל לקוחות רחב - 800,000 אלף מבקרים באתר בכל חודש, אשר כל כולו ממוקד רק בעולם הרכב.

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

חחבר לה"בspan>-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל webmaster@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות