המהדורה
המרכזית -רונן לוי
מוסכים
לסוגיהם
השבוע ללא ספק היה השבוע של "המוסך המומחה". נציגים מכלל ענף הרכב
התעניינו במודל החדש אותו מתכוון משרד התחבורה ליישם ולספק לו חסות
שוטפת.
מוסך מומחה סוג רכב
כזכור, המוסך המומחה יידרש להיות מומחה מוכח לתיקוני רכב של מותג רכב
ספציפי ולאחר שיעמוד בסטנדרטים אותם יקבע משרד התחבורה, והמוסך יוכל
להציג את עצמו בציבור כ"מוסך מומחה" של יצרן מסוים ברישיון משרד
התחבורה (להבדיל מהרשאת יבואן רכב) ולקוחות המוסך המומחה ייהנו מפיקוח
מוגבר על המוסך וכן וממנגנון הגנה מיוחד לאחר התיקון במוסכים אלה. זהו
ללא ספק צעד מהפכני בו נקט משרד התחבורה בכדי לעודד את התחרות בתחום
המוסכים ובנוסף לכך זהו מתכון נבון לשיפור הרמה המקצועית של כמות
מוסכים נרחבת לתיקון כלי רכב של מותגים ספציפיים. גורמים מתחום אספקת
החלפים והחומרים למוסכים מעריכים כי מודל זה ייצר ביקוש מצידם של מאות
מוסכים אשר יתעניינו ויחפצו, ככל הנראה, להצטרף לחוג היוקרתי של "המוסך
המומחה". הערכה זו מצידם של הספקים הרבים מייצרת כבר רעיונות ייזום של
גורמים רבים בתחום הקשורים להכשרות, תוכנות, ציוד, חלקי חילוף, חומרי
עזר וכד'. אנו, שעוקבים באופן רציף אחר
תהליכי המאבק של המוסכים העצמאיים באירופה בכל הקשור לזמינות
המידע, הזכות והיכולת לתקן את כלי הרכב המודרניים (המאבק להפחתת
החסמים), סבורים כי הפיתרון והמודל שיוזם משרד התחבורה הישראלי בכל
הקשור לזכויות וליכולות המוסכים העצמאיים לתקן כלי רכב מודרני הוא
נכון, ככל שמשרד התחבורה יספק את החסות על המודל ועל מנגנוניו וככל
שמשרד התחבורה ידרוש בחוק (ושגם ידאג לאכיפתו) כי המידע האגור אצל
יבואני/יצרני הרכב יהיה זמין לכל מוסך. ככל שנקדים להיערך לכמות כלי
הרכב שיתווספו לכבישי ישראל בעשור הקרוב ולהתקדמות הטכנולוגית של כלי
הרכב המשווקים בישראל - כך ניטיב עם הענף וכך ניטיב עם ציבור בעלי הרכב
בישראל.
מוסך מומחה סוג יצרן חלפים ומערכות
בקרה אלקטרוניות לתעשיית ייצור הרכב
במקביל לאמור, כבר בשבוע הבא ייפתח מרכז השירות הראשון ברשת
Bosch Car Service המתעתדת לקום גם בישראל ולכלול מעל ל - 50 מרכזי
שירות שיתמחו באבחון מקצועי לכלי הרכב המודרני ושיעבדו תחת מטריית
ההכשרות והתמיכה הטכנית של חברת "לדיקו" , זכיינית חברת "בוש" בישראל.
רשת מרכזי בוש פועלת כבר מספר עשורים באירופה ומונה אלפי מרכזי שירות.
חלוץ הקונספט החדש בישראל הוא מוסך לב-גן* מירושלים ואנו כמובן מאחלים
לבעליו וללקוחותיו, הצלחה ושגשוג בדרכו החדשה.
זכיין - מזכה; יבואן - סוכן משנה/מרכז
שירות
בהמשך למאבקי המוסכים העצמאיים, האיגוד פנה לאחרונה למספר גופים
רלוונטיים בבקשה לסייע לזכייני יבואני הרכב העצמאיים (סוכנויות ומוסכים
שאינם בבעלות היבואן) בכדי לתקן את העוולות המתמשכות והמוקצנות של
יבואני הרכב בתחום חוזי ההתקשרות עם המוסכים/סוכנויות אשר בידם
זיכיונות ותיקים וכן לאלה המעוניינים להצטרף למעגל הזכיינות. כידוע, יש
מספר ענפי זכיינות בישראל שבו המזכים כבר הסכימו להכפיף את עצמם לקוד
אתי בינלאומי המגביל את כוחו של המזכה אל מול הזכיין הקיים ו/או
הפוטנציאלי. קוד אתי זה מחייב התחשבות במודל הכלכלי של הזכיין ועיגונו
בחוזה ההתקשרות והוא כידוע,
לא אומץ בענף הרכב. ארגון "סקרה" המאגד את המוסכים העצמאיים, את
סוכני הרכב , ואת מרכזי שירות יצרני הרכב באיחוד האירופי
נאבק מזה שנים רבות על
זכויות זכייני יצרני הרכב באירופה ובעיקר על סעיפים מהותיים בחוזה
ההתקשרות בין היצרן לבין הסוכן/מוסך המבטאים חוסר הוגנות בהתקשרות.
המאבק, בין היתר, נסוב על משכו המינימאלי של חוזה ההתקשרות ועל השאיפה
כי לא יפחת מ 5 שנים וזאת מהטעם הפשוט כי לא ניתן באופן ממוצע בתנאי
אמות המידה הנוכחיים של יצרני/יבואני הרכב לקיים מודל כלכלי ריאלי
להשבת השקעות בזמן יותר קצר (חלק ניכר מיבואני הרכב בישראל מציעים
לזכיינים הותיקים ולחדשים גם יחד - חוזים לשנה או לשנתיים הכולל מנגנון
"סילוק" תוך שלושה חודשים מיום ההודעה ו "מכל טעם שהוא" תוך ויתור על
זכויות עבר. מנגנון זה משמעו - חוזה שתוקפו שלושה חודשים ללא זכויות
וללא הגנה על ההשקעה הנדרשת על ידי המזכה). קיים יחד עם זאת הבדל מהותי
בין הדילר העצמאי באירופה המנהל מו"מ ישירות מול היצרן (באירופה אין
"יבואני רכב" - לכל יצרן יש נציגות מקומית במדינה ספציפית והוא מסמיך
ישירות את הסוכן/מוסך - מוכר לו את כלי הרכב, מספק לו מידע, הכשרות,
ציוד, עדכונים וכד') על תנאי ההתקשרות מחד ושמקבל תשלום הוגן ורווחי
בגין תביעות. בישראל, רוב יבואני הרכב אינם מאפשרים מו"מ על תעריפי
התיקון הנכללים במסגרת אחריות יצרן הרכב ותעריפים אלה,כידוע, נמוכים
בד"כ בכ-50% ואף יותר מהתעריפים הממוצעים בשוק. בשנה האחרונה נראה כי
מועצת האיחוד האירופי החלה להיות קשובה יותר לצרכי הזכיינים הפרטיים
בשוק הרכב. הזכיינים הפרטיים אמורים לקבל בעתיד הרוב הגנה טובה יותר
מהממונה על ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. בישראל, לצערנו, הממונה
על ההגבלים העסקיים מסייע בשתיקתו המתמשכת להעמקת הריכוזיות ולהעצמת
כוחם של יבואני הרכב. חוזי ההתקשרות ה"מסתובבים" היום בשוק מבטאים את
חוסר ההגנה ואת מדיניות ההפקר של הרגולטור הישראלי. על בסיס ההתנהלות
הכוחנית והבלתי חוקתית המתוארת לעיל, נפלטים מוסכים וסוכנויות רבים
מרשתות היבואנים בקצב מסחרר ומפעל חייהם של אותם בעלי עסקים נהרס ללא
כל צידוק וללא כל זכויות בסיסיות. יצרני הרכב בגרמניה שפעלו באותה שיטה
כוחנית בעבר ולאור התערבות הממשלה הגרמנית שינו את גישתם כלפי הזכיינים
שלהם בשנים האחרונות. התוצאות שינוי הגישה מוכיחות כי העסקים של יצרני
הרכב בגרמניה משגשגים באופן יחסי לתוצאות העסקיות של המתחרים ממדינות
אחרות באירופה. בגרמניה, הזכיינים הפרטיים שנותרו (לאחר גל פשיטות רגל
של זכיינים בשנת 2008)
מרוצים מהתוצאות העסקיות של עסקיהם ומרוצים מתנאי ההתקשרות ומהיחסים
היומיומיים עם המזכים. ניתן לבדוק גם את התעריפים הממוצעים לצרכן
הגרמני בתחום חלקי החילוף ובתחום תעריפי העבודה ולמצוא ב"מפתיע" כי גם
הצרכן הגרמני זוכה לשירות זול יותר מהצרכן הישראלי. משולש זהב זה, קורה
מבלי לפגוע בעסקים ובעוסקים בתחום ומבלי לפגוע המקצועיות ובבטיחות כלי
הרכב.
מוסך הסדר
החסמים אותם חווים המוסכים וצרכניהם בשנים האחרונות כתוצאת תהליכים
כלכליים ובעיקר עקב כלכלת הון-שלטון קיצונית הפושה במדינות המערב
ובישראל בפרט, אינם רק חסמים מבית המדרש של שדולת יבואני הרכב בישראל
אלא גם נחלתם הבלתי מעורערת של חברות הביטוח בעולם המערבי (וכמובן שגם
בישראל). גם מוסכי תיקוני התאונות בארה"ב הקימו מטות התנגדות ומאבק
כנגד שיטות ההתקשרות של חברות הביטוח המנסות לחבל בעסקי המוסכים שאינם
נמנים על "הסדר המוסכים" ולמנוע מהם כניסות לתיקון כלי רכב.
בקליפורניה, למשל,
המחוקק פעל להסדיר את זכויות המוסכים הפרטיים ולהגן על זכויות המבוטחים
לקבלת תיקון בטוח ותהליך כיסוי הוגן וקבע מספר חוקים חשובים :
1. אין לדרוש ממבוטח לתקן את הרכב במוסך הסדר.
2.רק המוסך מספק את חלקי החילוף לתיקון התאונה.
3.תנאים ברורים לשימוש בחלקים חליפיים.
4.מנגנון מהיר ויעיל לטיפול בתלונות מבוטחים.
כמובן שבמדינת קליפורניה אין הבדל בעלות ההשתתפות העצמית התלויה במוסך
המתקן (הסדר או לא הסדר). קליפורניה, כזכור, אינה מדינת חושך אלא מדינה
שטופת שמש שבה הנאורות והדמוקרטיה האמיתית, משמרות באדיקות את הזכויות
הבסיסיות של תושביה (בין אם התושב הוא עוסק או שהוא מבוטח...).
רק בישראל יש בידול בין בני אדם ורק בישראל רגולטורים מפריטים את
זכויות היסוד של אזרחיהם לחברות פיננסיות (שמנהליהם היום, כזכור, היו
עד לא מזמן, הרגולטורים ...).
*גילוי נאות - הח"מ היה שותף בחברה זו עד שנת 2004 . יחד עם זאת, הח"מ
לא היה מעורב בכל דרך שהיא ו/או בכל אופן אחר בהתקשרות החופשית בין
המוסך ובעליו לבין חברת לדיקו.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|