המהדורה
המרכזית -רונן לוי
שנת
תקוות השווא:
תמה שנת
2012, (שגם) אותה נוכל להכתיר כשנת ההמלצות שלא יושמו; הרפורמות שלא
קרו, הבטחות שלא קוימו, ותקוות שהתבדו. אנו נכנסים לשנת 2013 עם הרבה
חששות וחוסר וודאות לגבי עתיד ענף תיקוני הרכב בישראל.
כזכור, השר
ישראל כץ הכריז בחודש פברואר בוועדת הכלכלה של
הכנסת כי הוא מאמץ את כל המלצות וועדת זליכה להגברת התחרות בענף הרכב
בישראל. וועדה
זו מונתה על ידו בחודש
אוגוסט 2011 ולוותה ברעש תקשורתי גדול וכלל נציגי הענף עלו לרגל לדיוני
הוועדה, לישיבות בכנסת, לפגישות במשרדי הממשלה השונים וכד'. לוביסטים
רבים פעלו נמרצות לתמוך בה ולוביסטים אחרים פעלו נמרצות לחבל בפעילותה.
התברר בשלב מוקדם וגם לא בסתר, כי פקידי האוצר ברשות המיסים, האגף
התקציבים ובפיקוח על הביטוח, עושים ככל יכולתם לטרפד את פעילות הוועדה,
את מסקנותיה ואת המלצותיה. בחודש מרץ השנה הוקמה
וועדת יישום שמטרתה
לבחון את אופן יישום ההמלצות בראשות מר עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה
ובחודש וב - 30.4.2012 התחייב השר בוועדת הכלכלה של הכנסת לפעול מיידית
ליישום ההמלצות...
באותה הישיבה
עצמה, בה התקבלה הצהרת שר התחבורה בהתרגשות ובהתעוררות של שמחה ותקווה,
הודיעה נציגת רשות המיסים כי אין כל בעיית תחרות בענף הרכב בישראל,
וממילא השתמע מהדברים כי אין צורך ששר התחבורה יתערב. גישה זו אינה
חדשה ואינה מפתיעה, שהרי פקידי (נערי) האוצר שולטים היום בפועל בכל
משרדי הממשלה.
שר התחבורה
מצידו, כעס על הדברים והבטיח לקחת פיקוד על שוק הרכב וליישם את
ההמלצות. בדיון זה, קיבלתי את רשות הדיבור והבעתי ספק ביכולתו של השר
לבצע את הרפורמה המיוחלת עקב חולשת משרדו מול פקידי האוצר ומול
הרגולטורים, שומרי הסף של הריכוזיות ומניעת התחרות - הממונה על
ההגבלים, רשות המיסים והמפקח על הביטוח.
בסוף שנת
2011 הבעתי דעתי מעל בימה זו, כי ראש הממשלה שלנו מקים וועדות פשוט
מאחר ואין בדעתו לשנות דבר. זאת לאחר "שנת מחאה חברתית" שהולידה אף היא
וועדות ועוד וועדות. גם אז הבענו את דעתנו כי מי שמעוניין לשנות - מבצע
פעולות מיידיות לשינוי ומי שמעוניין להקפיא ולהרוויח זמן, תוך שימור כל
החוליים הקיימים- מקים וועדה.
נאמר לנו, כי
וועדת זליכה, "אם כל הוועדות בענף הרכב" תכסה הכל ותפתור הכל, ולפיכך
נתבקשנו לשבת בשקט ולהמתין. ובעודנו ממתינים, גם יוזמות חקיקה חשובות
נותרו באיזור הדמדומים, וביניהן: הצעת החוק לביטול הבידול בהשתתפות
עצמית - הצעת חוק שנועדה להגביר את התחרות בענף תיקוני הרכב ולהסיר את
שליטת חברות הביטוח מקביעת מיהות המוסך המתקן ומהות התיקון; הצעת החוק
למיגור תופעת המוסכים הפיראטיים; והצעת החוק לביטול שיטת ה"אובדן
להלכה".
בכל אלה
הבטיח משרד התחבורה לטפל במסגרת יישום המלצות וועדת זליכה והוועדות
שנלוו לו.... אך
לא הבטיח לקיים.
הבחירות – חדש תחת השמש לאזרחים ולעוסקים בענף הרכב?
ממשלנו
נוהג בנו כמו הממשל ברומא – לחם ושעשועים לקהל רפה בשכלו, שכן כתשובה
למחאה החברתית הוא מתעתע בנו באמצעות פסטיבלים מתוקשרים של וועדות.
אך במקביל,
ביזת האזרחים ע"י הממשל נמשכה במלוא עוזה- עליית מיסים ומחירים של
שירותים ציבוריים, ובו בזמן שמירה על הטייקונים ע"י החסמים שהם צריכים
בשביל לחגוג ולגרוף מיליארדי שקלים על חשבון
עמלנו.
גם הקדמת
הבחירות אינה אלא פעולה באותה מסגרת המגוננת על הטייקונים, שכן המשמעות
המעשית הינה שיתוק העבודה הפרלמנטרית והחקיקתית בכל הרמות, ולרבות
ביטול כלל ההצעות ליישום פתיחת התחרות באמצעות חוק ההסדרים.
והנה כך
קיבלו הטייקונים במתנה שלוש שנים (2011-2013) של חגיגות למספר פעוט של
"בכירים" שימשיכו לפקח ולוודא שלא תהיה תחרות,
ואחר כך ירכשו ויעסיקו בכירי אוצר "לשעבר".
בעלי המוסכים
ועובדיהם ובעלי העסקים הקטנים ועובדיהם צריכים בבחירות אלה להבהיר לכל
המתמודדים על מקום בכנסת הבאה, כי השנה אנו מאד סקטוריאלים והשנה נבחר
רק במי שיעבוד עבורנו ולא במי שיבחר לעבוד כספק שירות של טייקון כזה או
אחר.
לענף המוסכים
כבר לא נותרה אופציה לבחור לכנסת ישראל את מי שחוסם את דרכו ואת מי
שמספק כוחות שליטה לגופים פרטיים על עסקיהם ועל כישוריהם של אחרים.
אני רק באמת
מקווה שיימצא צדיק אחד כזה בסדום הפרלמנטרי.
וגם
עשינו המון השנה...
למרות המצב
המישקי הקשה המתואר, המשכנו באיגוד המוסכים גם השנה בשפע פעולות לטובת
החברים ולתמיכה בהם, הן בתחום המוסך והן מחוצה לו.
בשבוע הבא
במסגרת דבר היו"ר, אפרט וארחיב.
איגרת המסכמת
את פעילותנו צורפה למכתב ביחס לדמי החבר לשנה הבאה.
שבת
שלום ואיחולי שנה אזרחית טובה
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|