המהדורה
המרכזית -רונן לוי
שאלון לנבחרים – מי
טרח להשיב?
במהלך חודש דצמבר העברנו למטות המפלגות השונות המתמודדות לכנסת, את
השאלון הבא:
1.
ועדת זליכה שהוקמה
באוגוסט 2011 העבירה המלצותיה במהלך הקדנציה בנושא הריכוזיות והיעדר
התחרות בתחום הרכב בישראל. איגוד המוסכים תומך בפתיחת השוק לתחרות.
כיצד בכוונתך ובכוונת מפלגתך לפעול לפתיחת השוק לתחרות?
כיצד בכוונתך ובכוונת מפלגתך לפעול
לפתיחת השוק לתחרות?
2.
קיים היום מצב בו חברות הביטוח נותנות הנחה למבוטח
שמטפל ברכב במוסך הסדר בו מעורבת חברת הביטוח.
הנחה זו נוטלת מהמבוטח את שיקול דעתו לבחירת מוסך מטפל וכן פוגעת
בתחרות החופשית בין המוסכים. איגוד המוסכים סבור שעל כל המוסכים לטפל
בכל הצרכנים ועל חברות הביטוח לבטל את ההבחנה בין המוסכים, וזאת בכדי
שכל המוסכים המורשים יוכלו לתת שירות איכותי ואחיד לכל אזרחי המדינה.
כיצד תציע לטפל בכשל זה?
3.
מוסכים פיראטיים – ענף
המוסכים סובל מתופעה של תיקון רכבים במוסכים בלתי מורשים. תיקון כאמור
מהווה סיכון בטיחותי, כרוך בהעלמת כספים מרשויות המיסוי,
ושימוש בחלפים גנובים. איגוד המוסכים סבור כי יש לוודא שכלל
הרכבים הנמצאים בשימוש יהיו תקינים וראויים לשימוש עפ"י כל דין. מכיוון
שאין אפשרות לפקח על רמת התיקון והחלפים במוסכים לא מורשים, אין לדעת
מהו מצבו הבטיחותי של רכב שטופל במוסך כזה. האם המפלגה שבראשותך תתמוך
בחקיקה שתמנע את הנושא?
המפלגה הראשונה - ששלחה תגובה רשמית הינה מפלגת "יש עתיד" ולהלן
תגובתה:
"מפלגת "יש עתיד" תומכת במסקנות ועדת הריכוזיות ורואה בקיומה של תחרות
במשק, בעידוד היצירתיות והפיתוח, כלי מרכזי במאבק להורדת יוקר המחיה
בכללו, כמו גם. זאת תוך עידוד הצמיחה במשק על ידי קידום וסיוע לעסקים
קטנים, בכללם מוסכים, שהם המגזר הגדול ביותר והמוזנח ביותר במשק
הישראלי. זאת על ידי הענקת ערבות ממשלה לאשראי לעסקים קטנים על
מנת לעודד את הקמתם ופיתוחם, בפישוט תהליכי הרישוי והמיסוי
לעסקים קטנים ובליווי מקצועי.
תופעת המוסכים הפיראטיים פסולה מן היסוד, והיא חלק בלתי נפרד מההשחתה
של המערכת הציבורית, שזולגת גם לפרטית."
תגובה זו נאמרה לנו גם בע"פ ואנו נשוב למפלגה זו בכדי לקבל תגובה ישירה
לכל שאלה מאחר וענף הרכב והמוסכים
זקוקים לטיפול פרטני. להתרשמותכם - האם התגובה מספקת.
בנוסף, שר התחבורה מר ישראל כץ, העביר לנו את תשובתו:
"הוועדה להגברת התחרותיות בענף הרכב
הגישה את המלצותיה בתחילת שנת 2012, עקרונות ההמלצות אומצו על ידי
והוריתי על הקמת צוות ליישומם בראשותו של מנכ"ל המשרד ובשיתוף עם אנשי
המקצוע. 15 המלצות כבר יושמו, יתר ההמלצות נמצאות בשלבי יישום מתקדמים
מאוד כאשר חלק גדול מהם מצריך שינוי חקיקה ראשית אשר לוקחת זמן.
כפי שהעלה דוח הוועדה, קיימים כשלים בענף הרכב הן בנושא שירותי תחזוקה
וחלפים והן בנושא של מכירת כלי רכב חדשים. משרד התחבורה פועל להגברת
תחרותיות בנושאים אלה ועושה כל מאמצים בכדי ליישם את המלצות הוועדה
וצוות היישום.
מוסך מומחה- בכוונת משרד התחבורה לפתוח סוג מוסך נוסף, "מוסך מומחה"
אשר יטפל בכלי רכב מתקדמים ובעלי הטכנולוגיות החדישות, הדבר יאפשר
גידול המלאי למוסכים המסוגלים לטפל בכלי רכב החדישים מעבר למוסכי רשת
היבואן, וכן שדרוג הרמה המקצועית ורמת השירות הניתנת במוסכים הקיימים.
פועל יוצא מכך, הגברת השקיפות והתחרותיות בענף חלקי החילוף והמוסכים,
תוך שמירה על רמה גבוהה של שירות, מקצועיות ובטיחות.
בימים אלה נמצא אגף הרכב בשלבי גיבוש סופיים של נוהל להסמכת מוסך
מומחה.
שקיפות במחירי החלפים וסוגיהם - יבואני הרכב ויבואני החלפים יספקו מידע
קטלוגי ומחירון בית העסק כקובץ ממוחשב, ויאפשרו לכל לקוח לקבל את המידע
בצורה זמינה. כמו כן, כל מוסך יציג את חלקי החילוף המקורי/תחליפים/תואם
למקור הקיים בהתאם לתיקון הנדרש ובהתאמה לכלי הרכב תוך מתן הסבר על
המשמעויות השונות והאחריות הקיימת של כל חלף.
שני הנהלים הנ"ל הוצאו לשימועים לגורמים המעורבים ובקרוב יחל תהליך
היישום והנהלים יכנסו לתוקפם.
רכישת רכב חדש- אחת ההמלצות של הוועדה הינה לאפשר מכירה של רכב "0 ק"מ"
לחברות ליסינג ללא רישום "יד" ברישיון הרכב. נכון להיום תיקון התקנות
נמצא במשרד המשפטים וממתין לאישורו, לאחר האישור התקנות יכנסו לתוקפם
וכלי רכב חדשים יוכלו להימכר ע"י בעלי תו סחר למכירת רכב שלא נעשה בו
שימוש.
צוות המפקחים של אגף הרכב במשרד התחבורה מנהל אכיפה נגד המוסכים הלא
מורשים הקיימים בארץ ופיקוח הדוק על ביצוע סגירות מוסכים אלה. לצורך
הגברה וייעול הפיקוח הוקם בימים אלה צוות עבודה ליישום המלצות דוח "פארטו".
הצוות יישם את המלצות הדוח אשר ביניהם תוספת כ"א והפעלת סנקציות על
מוסכים אלה. כמו כן, בימים אלה , נמצא משרד התחבורה במהלך של תיקון
חקיקה ראשית אשר תעגן בתוכה את הרחבת סמכויות המפקחים ותאפשר הטלת
סנקציות כספיות על מפרי החוק."
בשבוע הבא אנו נפרסם תשובות שנשלחו
אלינו היום מטעם מפלגות אחרות.
כחלון נתן – רשות
המיסים לוקחת:
השבוע פורסמו כתבות אודות עליית מחירי הרכבים המשפחתיים לצרכן הפרטי.
עליית מחירים זו משקפת את חיבור האינטרסים והזיקה הישירה בין רשות
המיסים ליבואני הרכב בישראל. כזכור,
רשות המיסים הייתה המתנגדת הראשית לרפורמה
בשוק הרכב והצהירה כי בעיית ענף
הרכב אינה נעוצה בתחרות(!?). במקביל, נוכחנו השבוע כי רפורמת כחלון
בענף התקשורת חסכה לציבור כ- 5.7 מיליארד ש"ח בשנה. לעומת זאת,
"רפורמת" רשות המיסים תעלה לציבור (ומבלי לחשב את תוספת המע"מ הצפויה
לאחר הבחירות...) בין 3-5 מיליארד ש"ח.
דיברנו וביכינו רבות על
קבורת המלצות וועדת זליכה, ועדיין לא נוכל להעריך את מלוא הנזק שנגרם
בגין החמצת ההזדמנות ההיסטורית הזו לתיקון.
עם זאת המלצה אחת של
זליכה, דווקא זוכה לעניין במשרד התחבורה, ובימים אלו שוקדים שם על
גיבוש נהלי השקיפות והדרכים להצגת המידע אודות חלקי חילוף שיציע המוסך
וכן אודות המידע שיפורסם לציבור על ידי יבואני הרכב והחלפים. נהלים
אלה, ככל שהם חשובים לתחרות בין המוסכים, הם לא יותר מטיפה בים לעומת
הטיפול המתחייב והדחוף לפתיחת התחרות בענף, ואין אנו צופים כל תרומה
משמעותית לחיסכון הצרכני בעלויות תחזוקת הרכב בישראל.
נמשיך, לפיכך, לשווע
לכחלון-של-ענף-הרכב, ונתפלל שלא היה הצדיק היחיד בסדום הריכוזית
ומדיניות ההון-שלטון בישראל.
שוד הפנסיות הגדול:
קולי היה בין הקולות
הראשונים שיצאו לציבור להודיעו את גודל האסון הכלכלי והחברתי שהמיטה
עלינו רפורמת בכר (זוכרים שכבר סיפרתי לכם איך לגלג עלינו סגן הממונה
על ההגבלים לפני מספר שנים על כך שאנו לא מבינים את ה"תיזות" הכלכליות
והחברתיות הנובעות משוד הפנסיות, כמוהו שחו גם ממונים על הביטוח ופקידי
ממשל נוספים שמעולם לא חוו את הזכות להעסיק עובדים ושמשרדיהם מצוחצחים
על ידי עובדי/עבדי קבלן מנוצלים) . איני מתגאה בכך, אלא עצב, על העובדה
שהאוזניים והלב של אותם מנהיגים היו אטומים אז למשמע ולמראה אותות
האזהרה בימים בהם ניתן היה לצמצם את הנזק. לא נותר אלא לבשר
כי כספי החסכונות והפנסיה נגזלו ואבדו אי שם בקרקעות נטושות במזרח
אירופה, במאות אלפי כלי הרכב הדוממים הנחים את מנוחתם עדן באלפי דונמים
של מגרשים חקלאים ברחבי מדינת ישראל ובכיסם המתנפח ללא גבול של מנהלי
החברות "ששמרו" על כספנו ופשוט העבירו אותו לעצמם ולחבריהם תוך שימוש
בכלי "התספורות" רק על החלק שלנו.
רפורמת בכר יצרה תרשים
זרימה דמוני והרסני ובו, בעולם שלנו, בעלי המוסכים ועובדיהם נאלצו
להעלות כפולות "מעשר" משכר עמלם למשתמשי "רכב עבודה", למימון תוספות
שכר ותקנים בפקידות הממשלתית והעירונית המתנפחת, ליבואני רכב מסוימים,
לחברות ביטוח ולחברות ליסינג ועוד. "הלוואה" זו נוצלה על ידי ברוני
הרכב עד תום (שאל אותי השבוע בעל מוסך מורשה יבואן את השאלה הכי אנושית
והכי פשוטה - "מדוע יבואן הרכב שלי מתנהג אלי כך - ללא אנושיות ותוך
גרימת נזק לי, למשפחתי ולעובדיי?" והתשובה הייתה - "פשוט כי הוא
יכול... לא כי הוא צריך"). בהמשך ישיר, התעצמה הריכוזיות בשוק הרכב,
נוצרו בריתות חדשות והתעצם כוחן המונופסוני של מיעוט חברות השולטות על
מספר עצום של כלי רכב. כוח מנופסוני זה גרם ועדיין גורם למוסכים רבים
לעבוד בלית ברירה תחת כפיית תעריפים במקביל לתוספת ייקור עלויות התקורה
של עסקיהם. העלאת ההוצאות והירידה בהכנסות הממוצעות של המוסכים פוגעת
אנושות במוסכים ובענף כולו.
ומי יצילנו מידם? נאלץ להמשיך ולהמתין לאמיצים שטרם הבשילו...
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|