השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 296

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

16.01.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

מתקפת תאגידי הריכוזיות:

בשנים האחרונות, חווים בעלי המוסכים ולקוחותיהם, הסלמה ברמת הפעולות האנטי תחרותיות בענף הרכב, שתוצאתן פגיעה במוסכים עצמם, בצרכנים (בייקור המחירים שעליהם לשלם וברמת השירות שהם מקבלים) ובעתיד ענף תחזוקת הרכב כולו. במדינת הריכוזיות בה אנו חיים בעשור האחרון, המוסכים הפכו ברובם לקבלני משנה אצל תאגידי הריכוזיות (יבואני רכב, חברות ביטוח, ליסינג והשכרה, ציי רכב של חברות ממשלתיות ועוד) ואלה מכתיבים להם את התנאים ואת התעריפים, ובמקביל – מונעים את הכניסה ל- "מועדונים" אלה באמצעים שונים ומגוונים (שאת מחיר כולן משלמים המוסכים והציבור).

איגוד המוסכים פעל ופועל בעקביות ובנחרצות, וכמובן בשקיפות מלאה, ליצירת הסדרה ולהגנה על המוסכים החוקיים הפועלים בענף, ובתוך כך, ליצירת ממשק נכון והוגן בין המוסך לבין צרכניו.

כל עוד לפעילות שלנו לא היה גיבוי ממשלתי, תאגידי הריכוזיות לא ראו בנו איום או לפחות לא איום ממשי. השתנו פני הדברים משמינה שר התחבורה את פרופ' זליכה לבדוק ולהמליץ על תיקונים בנושא התחרות בענף הרכב, וכאשר משרד התחבורה והעומד בראשו מצהירים על שינוי מדיניות. תגובת תאגידי הריכוזיות לא איחרה לבוא – הכבדת הלחץ על מוסכיהם מחד (לפי העדויות, כבר דאגו לחייב את מוסכי הרשת שלהם ב"מוצרים" חוסמי מתחרים),  ומאידך – התקפה על איגוד המוסכים.

בעת האחרונה, אנו חווים התקפה אינטנסיבית מחודשת, על חופש ההתאגדות שלנו ועל חופש הביטוי שלנו.

ההיסטוריה הכלכלית והחברתית בעולם מלמדת אותנו, שתאגידים גדולים אינם שבעי רצון מדינאמיקת חוקי ההגנה המגנים על העובדים עבורם ונאנקים תחת עולם, ולעיתים תאגידים כגון אלה פועלים בטקטיקות כוחניות בכדי למנוע מהחלש לעמוד על זכויותיו.

ואכן, לא ציפינו, כי מאבקנו להצלת פרנסתנו וכבודנו המקצועי לא ייתקל בהתנגדות מצידם של תאגידי הריכוזיות, ובפרט אלו השולטים באספקת הלקוחות למוסך באמצעות ההסדרים השונים. אלא, שלא ציפינו, כי צרינו גם מקרבנו יבואו - בעלי מוסכים "מגוייסים" ע"י אותם הכוחות לצורך התנגדות פנימית למאבקנו.

והנה עינינו החוזות בפעילים, שעד תמול שלשום תמכו ללא סייג במאבק הציבורי של האיגוד, שהפכו את עורם ומנסים כעת "לשכנע" אותנו לוותר על כלי העבודה הציבוריים שלנו (תוך נסיון לשימוש במנגנונים פנימיים) וכן ב-"פעילי שטח" המנסים לשכנע מוסכי רשתות יבואן כי פעילותנו היא פעילות היוצאת כנגד המוסכים, בעוד למעשה אנו מכוונים לא נגדם כמובן, אלא נגד הפרקטיקות המופעלות כנגד המוסכים הללו.

משהמתקפה פלשה גם לתוככי האיגוד, ביצע האיגוד השבוע מהלכים פנימיים נחוצים ונחרצים לצורך ההגנה החיונית על חופש ההתאגדות ועל חופש הביטוי של אלפי המוסכים החוקיים במדינת ישראל, ולא נהסס לבצע גם בעתיד כל מהלך נדרש לצורך שמירה על היצוג ההולם של המוסכים ושל עתיד הענף, ולסיכול כל נסיון לפגוע בכך.

 

מאבק מוסכי ישראל בריכוזיות ובחסמים ממשיך וימשיך:

האיגוד, בדומה לאיגודים המקבילים באיחוד האירופאי, יפעל לקידום חוקי ההגנה על סוכניהם של יבואני הרכב, תוך אימוץ אותה הלכה בסיסית: חוזי התקשרות למינימום של 5 שנים; הודעה מוקדמת בת שנתיים לפחות על ביטול התקשרות; וכן חיוב בפיצוי סטטוטורי עבור בניית שוק, מוניטין, השקעות וכד'.

חקיקת מגן כזאת תחייב את היבואנים לפעול לשיפור המוסכים ולשיפור רווחיות, במובחן מסילוקם ללא תמורה, תופעה המתרחשת כיום באין מפריע.

 

במקביל, נפעל לצמצום חסמי הכניסה לרשתות יבואני הרכב וכל עוד אין תחרות אנכית לכל מותג, אנו סבורים כי על המדינה לחייב את יבואני הרכב לפתוח את חסמי הכניסה וליישם בפועל את כוונת הצו המוסכם שאושר על ידי בית המשפט להגבלים עסקיים בשנת 2002.

 

עד להסרת החסמים הללו, אם וכאשר יתרחש הדבר, האיגוד יפעל לספק הזדמנות למוסכים אחרים להתפרנס בשוק ולפעול כ- "מוסך מומחה". מעבר ליעד של התחרות והפרנסה, נגשים גם היעדים של העלאת מקצועיות הענף כולו, וכן מתן מענה מקצועי ושירותי לציבור אשר היבואנים אינו נותנים לו מענה.

 

בבדיקה סטטיסטית שערכנו על מספר מדגמי של מותגי רכב המשווקים בישראל, עולה כי מוסכי היבואן (כולל אלה בבעלות היבואן עצמו) מטפלים/מתקנים את רכבם של כ- 25% מבעלי הרכבים מאותו מותג. נתון זה אמנם נגזר ממשתנים רבים, אך הוא מוכיח טענותינו כי גם למוסכי היבואן וגם למוסכים הכלליים והמומחים יש פוטנציאל רב בשוק וכי הפעולות לפתיחת החסמים (גם לשיווק חלקי חילוף תואמים) לא רק  שלא תפגע ביבואני הרכב ובמוסכיהם, אלא להיפך.

 

ככל שהיבואנים מצמצמים את כמות החנויות (=מוסכים) ב- "קניונים" שלהם ופועלים להפוך אותם לפסג' יוקרתי (חנות לכל מוצר - ללא מתחרים אנכיים) – מגיבים הלקוחות בהדרת רגליהם מפסג'ים "יוקרתיים" אך בוודאי יקרים-מדי אלה. התורה היא פשוטה וידועה ברחבי העולם: מקום בו יש גיוון תחרותי - הוא מקום עם יותר מבקרים ושמייצר יותר הצלחה לחנויות הממוקמות בו. דוגמאות לכך פרוסות בכל רחבי המדינה.

 

פעולות של צמצום השוק והעלאת רף החסמים הן חרב פיפיות, ופועלות בסופו של דבר כנגד הנוקט בהן. נטישת לקוחות המונית היא התוצר האמיתי של פעולות תאגידי הריכוזיות לצמצום השוק.

 

האיגוד יפעל גם לפתוח את חסמי הכניסה להסדרי הביטוח לכלל המוסכים הפועלים בתחום הפחחות והצבע וכן לביטול הבידול בהנחה על ההשתתפות העצמית של המבוטח הניתנת כיום רק למשתמש במוסך ההסדר, וימשיך בפעולותיו לפתיחת חסמים בהכשרות מקצועיות, בזמינות לציוד ועוד ועוד.

אנו מקווים שחברינו לא יושפעו משמועות ומסיפורי אימה אלא ממה שעושים עבורם או נגדם בפועל וכי נדע יחד ובאומץ להתעקש על חופש הייצוג שלנו, על חופש ההתאגדות שלנו ובעיקר על חופש הביטוי ועל היכולת לפעול לטובת ההווה והעתיד שלנו ושל אזרחי המדינה כולה.

 

תגובות נוספות מהמפלגות המתמודדות לכנסת:

1. מפלגת העבודה : לא שלחה לנו מסמך ובמקום זאת התקשר אלי עוזרה האישי של ח"כ שלי יחימוביץ' יו"ר המפלגה, ושוחחנו שעה ארוכה על צרכי המוסכים, ועל החיבור לתועלת ללקוחות המוסכים ולמשק בכללותו. דיברנו על המונופולים (המדינה+חברות עסקיות) הפוגעים בפרנסת העסקים הקטנים ובכללם בעובדי המוסכים וכל עתיד ענפי העמלנות בישראל. עוזרה של ח"כ יחימוביץ' הפנה אותי לתכנית לכלכלה הוגנת המפורסמת באתר המפלגה. הובטח לי כי מיד לאחר הבחירות, תיקבע פגישה בין ח"כ שלי יחימוביץ' לבין נציגינו לצורך דיון בבעיות הפרטניות שהעליתי בפניו ושאת חלקן שלחנו בכתב כאמור בניוזלטר הקודם שלנו.

2. מפלגת הבית היהודי שלחה לנו תגובתה באמצעות ח"כ אורי אורבך, שיש לציין כי סייע לנו רבות במושב הכנסת הקודם, בכך שחתם ודחף את הצעות החוק למיגור המוסכים הפיראטיים ואת הצעת החוק לביטול הבידול בהנחת ההשתתפות העצמית לצורכי ניתוב מבוטחים למוסכי הסדר של חברות הביטוח. וזה לשון התגובה כפי שהועברה לנו:

תחזוקה שוטפת

"מפלגת "הבית היהודי" תומכת במסקנות ועדת זליכה להגברת התחרותיות בענף הרכב. הריכוזיות בענף זה פוגעת באזרח בכל תחום הקשור לרכב שלו שידוע שהוא המוצר השני היקר ביותר אחרי קניית דירה -  בבואו לרכוש רכב חדש או משומש, לבטח את רכבו, לתקן אותו ואפילו להשכיר רכב.

זאת כיוון שמדובר בשוק סגור ברובו שנשלט בידי מעטים שלהם כוח רב שנעשה בו שימוש לרעת הצרכנים.

לדעתנו יש לאסור החזקות צולבות בין יבואני הרכב, חברות ליסינג וחברות ביטוח. עם זאת, ההמלצה של ועדת זליכה שליבואן יתאפשר להחזיק לפחות מוסך אחד מקובלת עלינו, היות והגיוני שליבואן יהיה מוסך מרכזי אחד בו באפשרותו לתת אחריות גם לתקופות ארוכות יותר. איסור החזקות צולבות ימנע את האפשרות שחברת ביטוח ו/או יבואן ישלוט גם בתיקונים ובחלקי החילוף במוסכים. כמו כן, יש לבטל את שליטת היבואנים על שוק המוסכים המומחים ולאפשר למוסכים נוספים להתמחות בתיקון דגמים ספציפיים באמצעות העברת ידע. בהקשר זה, אנו נתמוך ברעיון של משרד התחבורה להקמת מוסכים מומחים. בנוסף, נתמוך ונהיה שותפים להצעת חוק או להרחבת חוק "חוזה סוכנות"  במטרה לעגן  את זכויות הסוכן   בתחום הפצה ותחזוקת הרכב.

ביטוח רכב

לדעתנו יש לבטל את ניתוב המבוטחים לשמאי רכב ולמוסכים ספציפיים.  אנו שותפים להגשת הצעת החוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (תיקון – תנאי ביטוח בפוליסת חוזה ביטוח רכב), התשע"א–2011,  המבקשת להפסיק את הבידול בהשתתפות העצמית בין מוסכי ההסדר למוסכים שאינם בהסדר. בהקשר זה אנו גם בעד להגביר את אכיפת המפקח על הביטוח על כל הגורמים המנתבים לקוחות למוסכים ושמאים (כמו למשל – סוכני הביטוח), אנו מתחייבים לפנות למפקח על הביטוח בעניין זה."

 

ממפלגות ש"ס ו- התנועה לא התקבלה כל תגובה. יחד עם זאת ובקשר למפלגת ש"ס יש לזכור, כי ח"כ הותיק אמנון כהן מסייע רבות ומקדם את כלל החקיקה כנגד פרקטיקת האובדן להלכה בדבקות ובנאמנות החל משנת 2005 ועד היום.

 

 

 

סופשבוע נעים 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

 

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

24 רכבים נתקעו בכביש החוף בגלל דלק מהול במים



על פי בדיקה ראשונה של חברת סונול – דליפת מים לדלק היא הסיבה לתקלה.
חשש שלאותם רכבים נגרם נזק בלתי הפוך
צרוף מקרים – בדיוק לפני שנה, 40 רכבים נתקעו בכביש החוף בגלל שתדלקו בתחנת דלק של סונול




תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

מוסך אחים לוי

 

 

מוסך אחים לוי הוא מוסך מיצובישי מורשה , ובו מחלקה מיוחדת המטפלת בכלי רכב מתוצרת מאזדה ופורד.
המוסך מציע את מגוון שירותיו לכלי רכב יפניים ואירופיים, והכול עם מחויבות מלאה לשירות
לפי המסורת רבת השנים במקום.
מוסך מיצובישי מציע את כל השירותים והטיפולים לכלי רכב מסוג מיצובישי, פורד ומאזדה,
במוסך שלנו האיכות והמצוינות היא מעל הכול.

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

חחבר לה"בspan>-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל webmaster@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות