המהדורה
המרכזית -רונן לוי
חוק ההסדרים:
ביום ראשון
הקרוב תשב הממשלה על
הצעת המחליטים שיגיש
לה שר התחבורה בכל הקשור לרפורמות בענף הרכב ושאותם מעוניינת הממשלה
להעביר כמכלול שלם. עיון בהצעה זו מגלה כי הרפורמה לשיפור התחרות בענף
הרכב כוללת בפנים את חוק הרישוי אשר אמור להחליף את צו הפיקוח ובו
יוגדרו כלל מקצועות ענף הרכב שיוגבלו בחקיקה ראשית (התאמה לחוק יסוד -
חופש העיסוק) וכן יכללו השינויים המינוריים שנשארו מהמלצות ועדת זליכה.
חקיקה ראשית
להגבלת מקצוע היא דבר ראוי ונכון והגיע אכן העת להסדיר את מקצועות הרכב
בחקיקה ראשית. אלא שלא נהוג לבצע הליך חקיקה כה מורכב וכה דרמתי תחת
מחטפי
חוק ההסדרים שהינו מין
חוק-סל החוטף מכל הבא ליד וממנו יצאו כל מיני "עיסקות חבילה" בעבר, אשר
הביאו את עם ישראל למצבו החברתי והכלכלי העגום הנוכחי.
בנוסף לכך,
החוק הנוכחי נוגע בחוליי הענף רק בדברי ההסבר ואינו חד וחלק לגבי
הפתרונות הנדרשים לטיפול בכשלים העיקריים בענף הרכב כדוגמת האובדן
להלכה, הבידול בהשתתפות העצמית, שליטת חברות הביטוח - על מיהות השמאי
והמוסך ועל מהות השומה והתיקון, שליטת יבואני הרכב - על ההפצה, על
מיהות המפיצים על המחירים ועל המוסכים ועוד. כל אלה נאמרים בדברי ההסבר
אך אינם מוצאים ביטוי בחוק ונושאים אקוטיים אלה נשארו ויישארו כנראה
עוד זמן ממושך ב"אוויר".
מצד שני,
החוק עצמו משלב שינויים חשובים מאד לענף בכל הקשור להסדרת מקצועות,
לייבוא הרכב והחלקים, לייבוא חלקי החילוף והפצתם ונראה כי שינויים אלה
יפתחו פתח נרחב להזדמנויות עסקיות רבות לעוסקים בתחום ולאחרים. גם אלה,
כך אנו סבורים, לבטח ישפרו את התחרות ויועילו לעוסקים ולצרכן במהלך
העתיד הקרוב/רחוק.
אנו נמצא את
חלון הזמן שנותר עד לקבלת החוק, בכדי לפנות לשר ולגורמים המקצועיים
במשרד התחבורה בכדי לנסות ולשכנע כי קיימים אי-אילו תוספות שרצוי כבר
להחיל בתוך החוק המורכב שהוגש בהצעה זו.
בנוסף לאמור,
הדברים הבולטים ביותר שלא נכללו בהצעה זו, אלו המלצות וועדת זליכה
בתחום הגבלת יבואני הרכב/חברות הליסינג/חברות הביטוח בכל הקשור לבעלות
צולבת וכן ההתעלמות מההמלצה של וועדת זליכה, האוסרת על אחזקת יבואן
ביותר ממוסך אחד ואולם תצוגה אחד. מעבר לכך ובנוסף לשאר הנושאים
שנקברו, בולטת במיוחד ההתעלמות הכללית מכשלי ענף הביטוח (החל מהמלצה 42
להמלצות זליכה) ומהסדרי המוסכים/שמאים. התעלמות משרד התחבורה מטיפול
בעניינים אלה זועקת לשמיים ולדעתנו אלה הם כשלים מהותיים בהצעת החוק,
אשר יפגמו במימוש חזונו של שר התחבורה להוזיל את מחירי הרכב ואת מחירי
מוצרי התעבורה. השליטה על השוק, אם כך, תישאר בידי שליטי השוק ("כוחנות
השוק" להבדיל מ"כוחות השוק") הנוכחיים ולא תעבור לידי הרגולטור כמתבקש.
בימים אלה
בהן משרד האוצר מסרב להפחית את מס הקנייה (נהפוך הוא הדבר) על הרכב
החדש ושמסרב לשנות את מדיניות הליסינג ושמסרב להעביר את השליטה על שוק
הרכב מידי המבטחות... ויחד איתו הממונה על ההגבלים שהפך, כפי הנחזה
בדיוני משפט איגוד השמאים, לדוברו ה"רשמי" של איגוד חברות הביטוח - אין
סיכוי שישתנה משהו מהותי במגרש המשחקים של ענף הרכב וכל מה שישתנה, כך
זה נראה, הוא המלל, שממילא עלול להפוך למלל ריק מתוכן. לא כך היו פני
הדברים בשוק התקשורת - שם השר כחלון לקח פיקוד מלא ופיקח בעצמו על
השינוי המיוחל ורק כך הצליח להגשים את היעד שהציב.
הקמתה מחדש של ועדת הריכוזיות בלהב:
בעקבות קבלת
ההצעה של הממשלה להחזיר את חוק הריכוזיות, הוחלט בלשכת העצמאים (להב)
להשיב את וועדת הריכוזיות בראשותי אשר ייצגה את כלל העסקים הקטנים
בוועדת ראש הממשלה לבחינת התחרות במשק וכן מול וועדת טרכטנברג בכדי
להמשיך ולהשפיע על הממשלה לבצע את הצעדים האופרטיביים הנכונים אשר
יצמצמו את שליטת המיעוט בענפים השונים במשק אשר מיוצגים בלהב.
הדיון הראשון
יתקיים בשבוע הבא ואמשיך ואדווח על פעילות הוועדה ועל התוצאות בהמשך.
ניסוי משרד התחבורה לשינוי הרגלי הנסיעה:
נציגי משרד
התחבורה פנו אלינו בבקשה כי נסייע להפיץ את דבר הניסוי בקרב לקוחות
המוסכים, עובדי המוסכים ובני משפחות בעלי המוסכים וזאת בכדי להשיג מספר
מינימאלי של משתתפים בניסוי.
בימים
הקרובים, משרד התחבורה יכין פוסטר שיישלח לכם באמצעות האיגוד אותו
נבקשכם לתלות במשרדי הקליטה במוסך בכדי לעודד נהגים להשתתף בניסוי
שעיקרו הפחתת העומס בכבישי ישראל.
נשמח אם חברי
האיגוד ישתפו פעולה לעידוד המיזם. כזכור, איגוד המוסכים הציע לוועדת
זליכה מנגנון דומה
לאמור בניסוי זה בכדי לצמצם את הנזק המשקי הכולל העולה משימוש מיותר
בכלי הרכב בישראל.
רצ"ב הקישור
לאתר הניסוי http://www.goingreen.org.il/ ואנו
מודים מראש על שיתוף הפעולה של חברינו.
אובדן
להלכה
כזכור,
האיגוד פעל יחד עם משרד התחבורה לפעול לרישום הערה ברישיון הרכב לכל
רכב שהוגדר כ"אובדן להלכה" (חוזר 22 לשמאי הרכב) והוראה זו בוטלה לאחר
חודשיים מיום היווסדה.
נכון להיום,
משרד התחבורה פועל להשיב את דבר הרישום ברישיון בשינוי מהותי אחד -
רישום ברישיון של ביצוע 309 לרכב ושזה יהפוך לנורת האזהרה של רוכש הרכב
המשומש. אתמול שודרה כתבה
בחדשות ערוץ 10 אודות כלי רכב שנסחר על ידי חברת ביטוח
כאובדן להלכה ושעבר, כך נראה, "הכשר" על ידי מכון בדיקת תקנה 309
ושמצבו לאחר התיקון ולאחר הבדיקה שיקף סיכון בטיחותי שערורייתי - שילדה
עקומה וסדוקה, כריות אוויר לא פועלות, תת שילדה שאינו מחובר לגוף הרכב,
שברים במכלולים, גג עקום ועוד...
כזכור, בכל
שנה מצטרפים למעגל האימה הזה עשרות אלפי כלי רכב הנעים בכבישי ישראל
כפצצות מתקתקות ומשרדי הממשלה טרם השכילו לעצור את התופעה הגורמת נזק
בטיחותי ונזק כלכלי לעשרות אלפי בעלי רכב ונזק המתקרב למיליארד ש"ח
בשנה למוסכים החוקיים בישראל.
השבוע הפקיד
ח"כ אמנון כהן מחדש את הצעת החוק הפרטית שלו לביטול האובדן להלכה ואנו
ננסה להשפיע שוב על הכנסת ועל הממשלה החדשה לפעול למען מיגור התופעה
הנ"ל.
כנס לשכת
המהנדסים
ביום ה' ב -
6 ביוני 2013, יתקיים הכנס
ה 10 של לשכת המהנדסים בשיתוף אגף הרכב במשרד התחבורה העוסק
בתחום הרכב והחלקים. הכנס יעסוק בין היתר ביוזמת "המוסך המומחה" של
משרד התחבורה שתפס גם מקום נכבד בחוק ההסדרים המוצע. בכנס זה אני
אעביר הרצאה אודות אפשרויות היישום של נוהל "המוסכים העצמאיים
המומחים", נוהל שאנו מאמינים שיקדם את כלל ענף תיקוני הרכב ויתאים את
רוב העוסקים בו לטכנולוגיות החדשות ושאולי ישפר את רמת הכניסות
והפעילות של המוסכים החוקיים בישראל. כולכם מוזמנים. חברי איגוד
המוסכים שיירצו להשתתף,זכאים להנחה. ראו קישור ובו פירוט תכני הכנס.
טופס
בחירות
כזכור,
דיווחתי כאן כי לאחר פסיקת בית המשפט במאבק ראשי הסניפים בב"ש ובחיפה
נגד האיגוד כי הגענו להסכמות אודות דחיית הבחירות למועצת האיגוד לתחילת
חודש יוני הקרוב.
אנו פרסמנו
באתר האיגוד את
טופסי
המועמד אותם יש למלא וכן את תקנון הבחירות ואכן, לשמחתנו, עשרות
חברים הגישו מועמדות לבחירות הקרבות. יחד עם זאת, על פי שדווח לנו, חלק
מהטפסים הגיעו שאינם מלאים ואלה עלולים להיפסל.
על כן הוחלט
על ידינו כי ביום ג' הקרוב, 30.4.13, יוכל כל מועמד להגיע למשרדי
האיגוד בין השעות 17:00-19:00 ולקבל הדרכה למילוי הטופס על ידי היועמ"ש
של האיגוד ובו גם יוכל לחתום על תצהיר המועמדות שלו בנוכחותה. שעות
הקבלה הללו נועדו להקל על המועמד ואנו מצפים כי כלל המעוניינים ימלאו
כדין את הטפסים על מנת שהחגיגה הדמוקרטית בבחירות אלה תתמלא במלואה על
ידי מספר רב של בוחרים ועל ידי מספר של מועמדים מכל המחוזות ומכלל
המקצועות המיוצגים על ידי האיגוד.
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|