השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 309

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

25.04.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

חוק ההסדרים:

ביום ראשון הקרוב תשב הממשלה על הצעת המחליטים שיגיש לה שר התחבורה בכל הקשור לרפורמות בענף הרכב ושאותם מעוניינת הממשלה להעביר כמכלול שלם. עיון בהצעה זו מגלה כי הרפורמה לשיפור התחרות בענף הרכב כוללת בפנים את חוק הרישוי אשר אמור להחליף את צו הפיקוח ובו יוגדרו כלל מקצועות ענף הרכב שיוגבלו בחקיקה ראשית (התאמה לחוק יסוד - חופש העיסוק) וכן יכללו השינויים המינוריים שנשארו מהמלצות ועדת זליכה.

חקיקה ראשית להגבלת מקצוע היא דבר ראוי ונכון והגיע אכן העת להסדיר את מקצועות הרכב בחקיקה ראשית. אלא שלא נהוג לבצע הליך חקיקה כה מורכב וכה דרמתי תחת מחטפי חוק ההסדרים שהינו מין חוק-סל החוטף מכל הבא ליד וממנו יצאו כל מיני "עיסקות חבילה" בעבר, אשר הביאו את עם ישראל למצבו החברתי והכלכלי העגום הנוכחי.

בנוסף לכך, החוק הנוכחי נוגע בחוליי הענף רק בדברי ההסבר ואינו חד וחלק לגבי הפתרונות הנדרשים לטיפול בכשלים העיקריים בענף הרכב כדוגמת האובדן להלכה, הבידול בהשתתפות העצמית, שליטת חברות הביטוח - על מיהות השמאי והמוסך ועל מהות השומה והתיקון, שליטת יבואני הרכב - על ההפצה, על מיהות המפיצים על המחירים ועל המוסכים ועוד. כל אלה נאמרים בדברי ההסבר אך אינם מוצאים ביטוי בחוק ונושאים אקוטיים אלה נשארו ויישארו כנראה עוד זמן ממושך ב"אוויר".

מצד שני, החוק עצמו משלב שינויים חשובים מאד לענף בכל הקשור להסדרת מקצועות, לייבוא הרכב והחלקים, לייבוא חלקי החילוף והפצתם ונראה כי שינויים אלה יפתחו פתח נרחב להזדמנויות עסקיות רבות לעוסקים בתחום ולאחרים. גם אלה, כך אנו סבורים, לבטח ישפרו את התחרות ויועילו לעוסקים ולצרכן במהלך העתיד הקרוב/רחוק.

אנו נמצא את חלון הזמן שנותר עד לקבלת החוק, בכדי לפנות לשר ולגורמים המקצועיים במשרד התחבורה בכדי לנסות ולשכנע כי קיימים אי-אילו תוספות שרצוי כבר להחיל בתוך החוק המורכב שהוגש בהצעה זו.

בנוסף לאמור, הדברים הבולטים ביותר שלא נכללו בהצעה זו, אלו המלצות וועדת זליכה בתחום הגבלת יבואני הרכב/חברות הליסינג/חברות הביטוח בכל הקשור לבעלות צולבת וכן ההתעלמות  מההמלצה של וועדת זליכה, האוסרת על אחזקת יבואן ביותר ממוסך אחד ואולם תצוגה אחד. מעבר לכך ובנוסף לשאר הנושאים שנקברו, בולטת במיוחד ההתעלמות הכללית מכשלי ענף הביטוח (החל מהמלצה 42 להמלצות זליכה) ומהסדרי המוסכים/שמאים. התעלמות משרד התחבורה מטיפול בעניינים אלה זועקת לשמיים ולדעתנו אלה הם כשלים מהותיים בהצעת החוק, אשר יפגמו במימוש חזונו של שר התחבורה להוזיל את מחירי הרכב ואת מחירי מוצרי התעבורה. השליטה על השוק, אם כך, תישאר בידי שליטי השוק ("כוחנות השוק" להבדיל מ"כוחות השוק") הנוכחיים ולא תעבור לידי הרגולטור כמתבקש.

בימים אלה בהן משרד האוצר מסרב להפחית את מס הקנייה (נהפוך הוא הדבר) על הרכב החדש ושמסרב לשנות את מדיניות הליסינג ושמסרב להעביר את השליטה על שוק הרכב מידי המבטחות... ויחד איתו הממונה על ההגבלים שהפך, כפי הנחזה בדיוני משפט איגוד השמאים, לדוברו ה"רשמי" של איגוד חברות הביטוח - אין סיכוי שישתנה משהו מהותי במגרש המשחקים של ענף הרכב וכל מה שישתנה, כך זה נראה, הוא המלל, שממילא עלול להפוך למלל ריק מתוכן. לא כך היו פני הדברים בשוק התקשורת - שם השר כחלון לקח פיקוד מלא ופיקח בעצמו על השינוי המיוחל ורק כך הצליח להגשים את היעד שהציב.

 

הקמתה מחדש של ועדת הריכוזיות בלהב:

בעקבות קבלת ההצעה של הממשלה להחזיר את חוק הריכוזיות, הוחלט בלשכת העצמאים (להב) להשיב את וועדת הריכוזיות בראשותי אשר ייצגה את כלל העסקים הקטנים בוועדת ראש הממשלה לבחינת התחרות במשק וכן מול וועדת טרכטנברג בכדי להמשיך ולהשפיע על הממשלה לבצע את הצעדים האופרטיביים הנכונים אשר יצמצמו את שליטת המיעוט בענפים השונים במשק אשר מיוצגים בלהב.

הדיון הראשון יתקיים בשבוע הבא ואמשיך ואדווח על פעילות הוועדה ועל התוצאות בהמשך.

ניסוי משרד התחבורה לשינוי הרגלי הנסיעה:

נציגי משרד התחבורה פנו אלינו בבקשה כי נסייע להפיץ את דבר הניסוי בקרב לקוחות המוסכים, עובדי המוסכים ובני משפחות בעלי המוסכים וזאת בכדי להשיג מספר מינימאלי של משתתפים בניסוי.

בימים הקרובים, משרד התחבורה יכין פוסטר שיישלח לכם באמצעות האיגוד אותו נבקשכם לתלות במשרדי הקליטה במוסך בכדי לעודד נהגים להשתתף בניסוי שעיקרו הפחתת העומס בכבישי ישראל.

נשמח אם חברי האיגוד ישתפו פעולה לעידוד המיזם. כזכור, איגוד המוסכים הציע לוועדת זליכה מנגנון דומה לאמור בניסוי זה בכדי לצמצם את הנזק המשקי הכולל העולה משימוש מיותר בכלי הרכב בישראל.

רצ"ב הקישור לאתר הניסוי http://www.goingreen.org.il/ ואנו מודים מראש על שיתוף הפעולה של חברינו.

אובדן להלכה

כזכור, האיגוד פעל יחד עם משרד התחבורה לפעול לרישום הערה ברישיון הרכב לכל רכב שהוגדר כ"אובדן להלכה" (חוזר 22 לשמאי הרכב) והוראה זו בוטלה לאחר חודשיים מיום היווסדה.

נכון להיום, משרד התחבורה פועל להשיב את דבר הרישום ברישיון בשינוי מהותי אחד - רישום ברישיון של ביצוע 309 לרכב ושזה יהפוך לנורת האזהרה של רוכש הרכב המשומש. אתמול שודרה כתבה בחדשות ערוץ 10  אודות כלי רכב שנסחר על ידי חברת ביטוח כאובדן להלכה ושעבר, כך נראה, "הכשר" על ידי מכון בדיקת תקנה 309 ושמצבו לאחר התיקון ולאחר הבדיקה שיקף סיכון בטיחותי שערורייתי - שילדה עקומה וסדוקה, כריות אוויר לא פועלות, תת שילדה שאינו מחובר לגוף הרכב, שברים במכלולים, גג עקום ועוד...

כזכור, בכל שנה מצטרפים למעגל האימה הזה עשרות אלפי כלי רכב הנעים בכבישי ישראל כפצצות מתקתקות ומשרדי הממשלה טרם השכילו לעצור את התופעה הגורמת נזק בטיחותי ונזק כלכלי לעשרות אלפי בעלי רכב ונזק המתקרב למיליארד ש"ח בשנה למוסכים החוקיים בישראל.

השבוע הפקיד ח"כ אמנון כהן מחדש את הצעת החוק הפרטית שלו לביטול האובדן להלכה ואנו ננסה להשפיע שוב על הכנסת ועל הממשלה החדשה לפעול למען מיגור התופעה הנ"ל.

כנס לשכת המהנדסים

ביום ה' ב - 6 ביוני 2013, יתקיים הכנס ה 10 של לשכת המהנדסים בשיתוף אגף הרכב במשרד התחבורה העוסק בתחום הרכב והחלקים. הכנס יעסוק בין היתר ביוזמת "המוסך המומחה" של משרד התחבורה שתפס גם מקום נכבד בחוק ההסדרים המוצע.  בכנס זה אני אעביר הרצאה אודות אפשרויות היישום של נוהל "המוסכים העצמאיים המומחים", נוהל שאנו מאמינים שיקדם את כלל ענף תיקוני הרכב ויתאים את רוב העוסקים בו לטכנולוגיות החדשות ושאולי ישפר את רמת הכניסות והפעילות של המוסכים החוקיים בישראל. כולכם מוזמנים. חברי איגוד המוסכים שיירצו להשתתף,זכאים להנחה. ראו קישור ובו פירוט תכני הכנס.

טופס בחירות

כזכור, דיווחתי כאן כי לאחר פסיקת בית המשפט במאבק ראשי הסניפים בב"ש ובחיפה נגד האיגוד כי הגענו להסכמות אודות דחיית הבחירות למועצת האיגוד לתחילת חודש יוני הקרוב.

אנו פרסמנו באתר האיגוד את טופסי המועמד אותם יש למלא וכן את תקנון הבחירות ואכן, לשמחתנו, עשרות חברים הגישו מועמדות לבחירות הקרבות. יחד עם זאת, על פי שדווח לנו, חלק מהטפסים הגיעו שאינם מלאים ואלה עלולים להיפסל.

על כן הוחלט על ידינו כי ביום ג' הקרוב, 30.4.13, יוכל כל מועמד להגיע למשרדי האיגוד בין השעות 17:00-19:00 ולקבל הדרכה למילוי הטופס על ידי היועמ"ש של האיגוד ובו גם יוכל לחתום על תצהיר המועמדות שלו בנוכחותה. שעות הקבלה הללו נועדו להקל על המועמד ואנו מצפים כי כלל המעוניינים ימלאו כדין את הטפסים על מנת שהחגיגה הדמוקרטית בבחירות אלה תתמלא במלואה על ידי מספר רב של בוחרים ועל ידי מספר של מועמדים מכל המחוזות ומכלל המקצועות המיוצגים על ידי האיגוד.

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

 

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

כיצד חוזרים לכבישים רכבים שמסכנים חיים?

 

תופעת ה"אובדן להלכה" ממשיכה לסכן חיים- רכבים שאחוז הנזק שלהם
הוגדר מעט יותר נמוך מטוטאלוס, נמכרים ע"י חברת הביטוח לסוחרים
שמתקנים אותם תיקון קוסמטי בלבד ולא בטיחותי ומוכרים אותם
לרוכשים תמימים. איגוד המוסכים ואיגוד השמאים יזמו חקיקה שתחייב
ציון אובדן להלכה ברישיון הרכב, בינתיים החקיקה תקועה והתופעה ממשיכה לסכן חיים.

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק"

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

חחבר לה"בspan>-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל webmaster@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות