השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 311

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

09.05.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

התכנית הקלקלית

כולנו תלינו תקוות רבות בהרכב הכנסת החדש ובבשורה שמכרו לנו על "פוליטיקה חדשה" ועל הטיפול השורשי שיבוצע בעיוותי הצדק שהתחוללו כאן ללא בושה מעל עשור.

בימים האחרונים הקדשתי זמן רב לקריאת שפע המלל שהנפיקה הממשלה החדשה - התכנית הכלכלית לשנים 2013-2014; חוק ההסדרים; חוק רישוי עסקים המחודש; הרפורמה בענף הרכב; הצעת חוק הגברת התחרות וצמצום הריכוזיות; תזכיר החוק החדש של הממונה על ההגבלים בכל הקשור לעבירות אזרחיות בתחום ההגבלים והחסמים; מסקנות הוועדות השונות שטיפלו בריכוזיות ובתחרות; המסקנות אודות חוסר הקשר בין הרגולטורים השונים ועוד.

נראה על פניו כי סוף ימיה של הממשלה היוצאת ותחילת ימיה של הממשלה הנכנסת דומים עד מאד, וכי למרות שיש לנו שחקנים חדשים רבים שגלשו לבית המחוקקים על גלשן המחאה הציבורית - מה שהיה הוא שיהיה. רק הסגנון והניסוחים הם שהשתנו.

שר האוצר התראיין אתמול והצהיר כי אינו סוציאליסט ואינו מחלק סוכריות... ואמירה זו היא אמירה אומללה, שכן התוכנית, כפי שהוצעה על ידו - מחלקת סוכריות רבות לאותם מנגנונים ממשלתיים מנופחים והיא דומה מאד דווקא לנעשה במשטרים סוציאליסטים קיצוניים ולא להתנהגות משטרים המעודדים פלורליזם, יזמות אישית, שונות ותחרות. חזרנו לאותו ה"שמן" מנאום שר האוצר הקודם (נתניהו) – הלא הוא המנגנון הממשלתי - שמן שהשמין עד מאד מאז אותו נאום ולא אתפלא אם הגירעון הצומח מאז אינו מבטא באופן ישיר את עלות ניפוח המנגנון הממשלתי עם כלל הרשויות החדשות שצמחו כאן בעשור האחרון ושאותו מבקש שר האוצר שנמשיך לממן.  המנגנונים הללו, מלבד הכסף שהם מקבלים מאיתנו, הם גם יעילים במימוש משימת "הירידה" לחיי העסקים הקטנים באופן יומיומי והתוצאה הישירה היא שבמקום לעודד עסקים כפי שמנהיגי הממשלה מצהירים כל יום - רשויות אלה מדכאות את בעלי העסקים ואת המוטיבציה ליזום ולהשקיע ואת זה הם עושים באופן יומיומי ודווקני.

מהתכנית הכלכלית החדשה-ישנה, עולה אותו סיפור עגום:

1.      המשך ההימנעות מניתוק זרועות הקרטלים והמונופולים (כולל המונופול הממשלתי המדכא) מענפי המשק השונים.

2.      הימנעות טוטאלית מניסיון להציל לנו את כספי הפנסיות עליהם חוגגים מיעוט של מקורבים.

3.      הימנעות מוחלטת מהתייחסות ו/או פעולה לפי הנתונים האמיתיים, לפיהם היזמים הקטנים/בינוניים אחראים על יצירת רוב מקומות העבודה במשק - להבדיל מקבוצות הריכוז.

4.      פקידי האוצר הם אותם פקידים, שיוצרים "עיוותים על עיוותים" ושאולי נושאים עיניהם אל עבר האופק התעסוקתי המפתה בחברות של קבוצות הריכוז.

 

המסקנה העולה מתקציב זה היא כי הממשלה ממשיכה במסע השמד המוכר לנו מהממשלות הקודמות -

(א)   שמד של היזמות הפרטית ושל היצרנות. שמד זה יהרוס טוטאלית את הביקוש למקצועות הטכנולוגיים (כפי שרוצה לראות שר הכלכלה וכפי שאנו זקוקים באופן בהול).

(ב)   הערמת קשיים נוספים על המעסיקים ועל עובדיהם (שלבטח לא יוכלו לעמוד בנטל של התכנית הקלקלית הנ"ל).

(ג)    המעסיקים הקטנים יספגו, כרגיל,  את קשיי היומיום של עובדיהם, את עלות עליית המע"מ (כמו שספגנו בעבר את עלויות חקיקת העבודה וכמו שספגנו את עלויות חוק הבריאות הממלכתי ועוד) ויחד עם זאת נאלץ להמשיך למכור את תוצרתנו במחירים נמוכים יותר, ונמשיך לפטר עובדים.

 

ההיגיון והשכל הישר עדיין לא מצאו את מקומם והם שוב מוקרבים על מזבח מימון הטייקונים ומימון המנגנון הממשלתי הכולל את הרשויות ה"עצמאיות" - המזבח ששר האוצר (ופקידיו) כפי שנראה, חושש מלטפל בו שימוש שורשי ועמוק.

שר האוצר מתלונן על העובדה כי הוא נמצא רק חודש וחצי בתפקיד וכי אין לו ברירה אלא להוציא גזירות קשות וכואבות. אנו מתלוננים על כך שלא ביקשנו ממנו לתקן את העיוותים תוך חודש וחצי אלא היינו שמחים לו היה לוקח את הזמן ומשתמש בו בכדי לקחת לבצע את המהלכים הבאים: פיקוד על מערכת פקידיו (להבדיל ממה שנראה כי קרה בפועל - ההפך), ותיקון הסיבה האמיתית לגירעון - הפקרות המנגנונים הממשלתיים שהוא וחבריו מופקדים עליהם כרגע. בקיצור - לו היה מממש את תפיסת העולם אותה שידר לנו בכתביו היפים ובקמפיין הבחירות המוצלח שלו וכד'.

הטור השבועי אותו הגיש לנו לפיד הנושא את הכותרת : "התכנית הכלכלית לשנים "2013-2014" הוא טור שונה באופן קיצוני מהטורים החדים והנוקבים שהשר הרגיל אותנו לקרוא לפני שהתמזג עם האווירה הספרותית של משרד האוצר. 

ביום א' מתחיל הדיון בוועדת הכספים אודות חוק הגברת התחרות וצמצום הריכוזיות ואנו נהיה שם בכדי להמשיך את המאבק הסיזיפי שלנו בעיוותים ובחוסר ההיגיון.

הרפורמה של שר התחבורה בענף הרכב

ביום ג' נחנך אולם התצוגה של היבואן המקביל הראשון בישראל, איילון מוטורס.

זוהי אולי הסנונית הראשונה לפתיחת התחרות בשוק הרכב והיא בוצעה במפתיע – ואולי דווקא  לא במפתיע -  ע"י שחקן שהגיח מענף אחר לענף הסגור שלנו.

כפי שקראנו השבוע בעיתונות, נראה ששחקן זה יידרש להמשך מסע רווי בקשיים ובמוקשים ואנו תקווה שחוסר הניסיון שלו בענף יסייע לו לחצות את המהמורות ונאחל לו הצלחה ושגשוג.

שר התחבורה נראה נחוש להצליח במאבק לפתיחת השוק ואנו תומכים בו בניהול המאבק הצודק לפתיחת התחרות בתחום הפצת הרכב. יחד עם זאת, אנו סבורים כי רחוקה הדרך להצלחה במאבק הכולל ללא תשתית חוקית מספיקה ומבלי להתמודד עם בעיית הסדרי הביטוח ועם בעיית שליטת הליסינג על שווקי הרכב (יד ראשונה ורכב משומש) ועם כלל תופעות הלוואי שלהן בכל הקשור לתיקון במוסכים החוקיים. השרידות הכלכלית של המוסכים החוקיים הולכת ונפגעת משנה לשנה ובד בבד מגיעה גם הפגיעה בביקוש לעבודה ולהתמקצעות בתחום וכן פגיעה רבתי בבטיחות כלי הרכב הנעים בישראל.

הצעת חוק הגברת התחרות מעניקה לשרים הענפיים סמכויות רעיוניות רבות אך מתנה אותם בהיוועצות ובהסכמת ראשי הרשויות כגון ראש הרשות להגבלים העסקיים. הניסיון מלמד כי ראשי רשויות אלה אינם מעוניינים לפתוח את התחרות בענפים השונים. מדינה משונה היא זו המתהדרת ברצונה לפתוח חסמים אך מעלה על ספר חוקיה חוקים שבתוכם מובנים חסמים לביצוע וליישום רוח החוק שיפתח חסמים (מבולבלים??? קראו את הצעת החוק הרצ"ב).

שר התחבורה הנוכחי חייב להתעקש על תיקון הסעיפים בהצעת החוק הזו, החוסמים אותו מלנהל את שוק הרכב ושמתכוונים להפוך אותו משר עם סמכויות נרחבות לשר ממליץ בלבד.

רק חוק שיגדיר במפורש וללא התניות את הסמכות העליונה של השר - יעניק לעוסקים הקטנים ולציבור הרחב את התיקון המצופה. זה גם יוביל לשגשוג הענף ולהשבתו לקדמות בכל הקשור לחינוך טכנולוגי, בטיחות, מקצועיות המוסכים, השקעת הון חוזר במוסכים ועוד.

 

תזכיר חוק הרישוי להסדרת מלוא תחום הרכב המוצע במסגרת חוק ההסדרים, ברובו חיובי ביותר והוא טומן בחובו תקווה רבה לעוסקים בענף ולעתיד המקצועות שלנו ואני מציע לכל מי שאוהב את הענף ומתפרנס ממנו - לקרוא אותו בעיון. אנו נדרשנו להמציא הערותינו לתוכנו המוצע עד ה 15.5.2013 ונשמח לקבל הערות מחברי האיגוד אודות תיקונים נדרשים וכד'.

 

בחירות 2013 באיגוד

אני שמח לבשר כי מתוך 64 חברים שהגישו את מועמדותם, אושרו עד כה  58 מועמדים אשר יתחרו ביניהם על הזכות להיבחר למועצת האיגוד. כשבעה מועמדים נפסלו מטעמים שונים של אי עמידה בתנאי הסף שפורסמו. כזכור, המועצה מונה 37 חברים מאזורים שונים ומתחומי מקצוע שונים. בין המועמדים יש נציגים מתחום הדו-גלגלי, תחום הצמיגים, תחום משא-כבד, תחום כיווני הפרונט, תחום המכונאות והחשמל, ותחום הפחחות והצבע ואני שמח וגאה על ההיענות הרחבה של החברים לתרום ולתת כתף במאבק הצודק של כולנו להשבה לקדמות של מקצועות הרכב.

חלק מהמתמודדים על מקום במועצה, שחלקם חברים ומייסדים של עמותת מוסכים בצפון שאינה חלק מאיגוד המוסכים, הגישו בקשה לצו מניעה ביחס הליך הבחירות הנוכחי (שהינו זהה לתהליך הבחירות שנערך בשנת 2010) כהמשך כנראה אינסופי להליך קודם שהוגש נגד האיגוד וכנגדי באופן אישי. צו זה יידון ביום א' הקרוב בבית המשפט המחוזי בחיפה. האיגוד בודק בימים אלה את סוגיית החברות הסותרת לכאורה בשני ארגונים, ונידרש לקבל החלטות בנידון.

לנוכח האמור, יתכן ונידרש להודיע על שינויים במצבת המועמדים במהלך השבוע הבא.

בשלב זה, האסיפות להצגת פעילות האיגוד בקדנציה הנוכחית ועריכת הבחירות בסניפי האיגוד, יתקיימו בשבוע הראשון של חודש יוני. לאחר חג השבועות, וועדת הבחירות, תפרסם את רשימת המועמדים הסופית שתכלול את פרטי הזיהוי שלהם ואת "אני מאמין" של כל אחד מהמתמודדים.

אני מקווה ומאמין כי כלל המתמודדים יגייסו חברים רבים אשר יגיעו לסניפים למימוש זכות הבחירה ולקבלת המידע אודות פעילות האיגוד בשלוש השנים האחרונות.

דמי חבר

בימים אלה ישלחו שוברי תשלום דמי חבר אל החברים שטרם כיסו את דמי החבר לשנה זו.

האיגוד, כידוע, אימץ השנה תכנית הבראה וקיצוצים עמוקה וכואבת בשל הצורך לכסות הפסדים בחברת הבת שלו העוסקת בהכשרות המקצועיות. תכנית זו מיושמת באופן רוחבי בכל הסניפים באיגוד ולצערנו נאלץ לסגור שתי סדנאות מפוארות אותן בנינו בהשקעה גדולה לטובת החברים, באופן זמני, ואני מאמין כי בעזרתכם נוכל לחדש פעילות חשובה זו באופן מאוזן בשנת 2014 ולאחר שנסיים בהצלחה את יישום תכנית ההבראה.

דמי החבר מסייעים לנו לייצג את החברים בחזית הרגולציה והמשפט וכן להמשיך ולהעניק שירות פרטני בסיוע עובדים נאמנים ומוכשרים. חברים אשר הסתייעו בשירות האיגוד יודעים להעריך את תוצאות הטיפול בחבר. השנה, לדוגמא, סיכלנו מהלך של תביעות סדרתיות כנגד בעלי מוסכים אותם יזם ארגון מסוים והסרנו איום זה ממאות בעלי מוסכים כשלולא התערבותנו - איום זה היה גולש לכלל המוסכים החוקיים בישראל. אתם מוזמנים לנסות אותנו - להיוועץ, להסתייע וליהנות מסל השירותים שמעניק צוות האיגוד לחבריו.

אבקש מהחברים שטרם כיסו את התחייבותם לאיגוד שיעשו כן במהלך חודש מאי, עם קבלת השובר ו/או באמצעות תשלום טלפוני למזכירות האיגוד באמצעות כרטיס אשראי.

 

טקס הענקת דיפלומה לבוגרי מחזור ד' בפרויקט המייסטר

רצ"ב הזמנה להפנינג שייערך ביום ב' הקרוב ולטקס הענקת התעודות לנוער המתמיד שלנו אשר סיימו את לימודיהם בפרויקט המייסטר.

אני בטוח שהתלמידים, דור העתיד שלנו, יתגאו בכבוד שתעניקו להם בעצם הגעתכם לתמוך בהמשך דרכם המקצועית בעתיד.

נשמח לראותכם ביום שמח זה,

שבת שלום,

 

 

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

 

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

ללחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

נפתחה סוכנות ראשונה ליבוא מקביל

 

בעקבות הרפורמה בענף הרכב, נפתחה סוכנות ראשונה ליבוא מקביל. שר התחבורה מבטיח שזוהי רק ההתחלה. האם המחירים אכן צפויים לרדת?

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק"

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

חחבר span class="SpellE">לה"בspan>-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל webmaster@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות