המהדורה
המרכזית -רונן לוי
תודה
על האמון!
עם סיום
הקדנציה הנוכחית, ויהא אשר יהא הרכב המועצה הבאה, ברצוני לאמר, בשמי
ובשם מועצת והנהלת האיגוד – תודה. תודה על האמון שנתתם בנו שאיפשר לנו
לעבוד בשבילכם; תודה על דמי החבר ששילמתם ושהשתמשנו בהם רק למטרות
טובות ומועילות; תודה על הממשק היומיומי שלכם איתנו – ששיתפתם אותנו גם
בבעיות וגם בהצלחות; שקראתם את הניוזלטר והפרסומים, שבאתם לכנסים;
שכיבדתם את פסקי הבוררים שלנו גם כשלא מצאו חן בעיניכם, ועוד...
כולנו בעלי
מוסכים. כולנו יודעים וחווים את מאבקי הפרנסה והכבוד מול העולם כולו –
רגולציה, רשויות, לקוחות, תאגידי ענק דורסניים.... אני מקווה שהצלחנו
לתת לכם את ההרגשה ואת השרות הראוי, שאנו איתכם ובשבילכם .
תזכורת
לגבי מועדי האסיפות הכלליות האיזוריות:
בית האיגוד
בחיפה - הודעה תימסר בהמשך
בית האיגוד
בירושלים - יום ב' 3.6.13 שעה 18:00
בית האיגוד
בב"ש - יום ג' 4.6.13 שעה 18:00
בית האיגוד
בת"א - יום ד' 5.6.13 שעה 18:00
תקציר
דו"ח סיום הקדנציה:
באסיפה בכל
סניף תוצג מצגת הכוללת את הדו"ח המלא שלי ושל הנהלת האיגוד על הפעולות
והמגמות במהלך הקדנציה החולפת לכהונתנו.
להלן אביא רק
תקציר, ממש על קצה המזלג, כי קרה כל כך הרבה ועשינו כל כך הרבה....
הקדנציה
הנוכחית החלה בתחילת שנת 2010 - חודשים ספורים לאחר שנבחרה הממשלה
ה-32 לכנסת ה - 18במדינת ישראל. הממשלה הקודמת, כמו זו הנוכחית, החלה
בריצת אמוק לביצוע השינויים והרפורמות הבלתי מועילים (שלא לאמר –
מזיקים ממש) שראש ממשלתנו כה אוהב. זה החל ממעבר לתקציב דו-שנתי ועסקת
החבילה של הממשלה עם "ראשי המשק" ועם ההסתדרות לה התנגדנו (בשיתוף לשכת
המסחר) וטענו כי כל פגיעה בעסקים תגרום באופן ישיר לעליית מחירים
ולשחיקה בשכר הריאלי של הציבור, תהליך שיפגע מאד בעסקים
הקטנים בעתיד.
לצערי, היינו אז בעמדת מיעוט וספגנו ביקורת די קשה מאותם שחברו לראשי
המשק וחשבו בטעות כי הממשלה דאז תעמוד בהתחייבויותיה האמורפיות לסיוע
לעסקים הקטנים.
מים רבים -
אבל כמעט זהים - זרמו מאז, הפוליטיקה הישנה והחדשה שלנו הפכו בשנים
האחרונות למעין תוכניות ריאליטי הממציאות תכנים והצהרות ריקים מתוכן
כעטיפה נוצצת להחלטות פזיזות, בלתי אחראיות והרות אסון לכלל רקמת החברה
האזרחית וכן לכלל משקי הבית הממוצעים בישראל.
"האדם
העובד" ("ריקי
כהן" שנשכחה ע"י שר האוצר החדש עוד טרם יבש הדיו על כתב המינוי שלו)
משלם מחיר יקר על האמון שהוא נותן מחדש בנבחריו בכל מערכת בחירות.
בתוך הכיאוס
השלטוני הזה, איגוד המוסכים פעל רבות וגם עלינו, כידוע, לא פסחו הצרות
שיצרה שיטת ההון-שלטון שפשתה כאן כגידול סרטני בשני העשורים האחרונים.
בסוף שנת
2010 דחה ביה"מ העליון את העתירה אצליה הצטרפנו יחד עם איגוד שמאי
הביטוח ועם המועצה לצרכנות
כנגד המפקח על הביטוח בבקשה
לבטל את "רשימות
השמאים" בפוליסות
ביטוח הרכב בכדי לאפשר לשמאי הרכב לבצע את עבודתם באופן עצמאי ובלתי
תלוי. העתירה כאמור נדחתה תוך אימוץ תפיסת עולמם של נערי המפקח על
הביטוח לפיה כלל נותני השירותים בענף פוגעים בניסיון להוזיל את מחירי
הפוליסה. פסיקה זו היוותה המשך לפסיקת ביה"ד להגבלים עסקיים שאישר לדטה
קאר להפוך דה פקטו לכלי לקיזוז דמי כיסוי ביטוחי מעשרות אלפי מבוטחים -
נזק שנאמד במאות מיליוני שקלים לבעלי מוסכים ולמבוטחים גם יחד. אנו
היינו בטוחים כי המציאות תגבר על ה"תיאוריה" אך בית המשפט נשאר כבול
בתפיסות העולם של הגופים הפיננסיים והתעלם לחלוטין מהמציאות שנוצרה עקב
פסיקה קודמת ועולם כמנהגו נוהג..
בשנה זו גם
המשכנו להיאבק בבועת
הליסינג התפעולי, בייבוא המופקר של חלקי חילוף ירודים לרכב ובמיזוג
האינטרסים (שלימים גם יצר את מרוץ הבעלויות הצולבות) של יבואני
הרכב/ליסינג/ביטוח.
בשנת 2010
האצנו במקביל, את המאבק הסיזיפי והמתסכל במוסכים
הפיראטיים ונענינו
לפניית מבקר המדינה אשר החל לחקור
לעומק את מחדלי הממשלה במיגור התופעה המכוערת והמסוכנת הזו, חקירה
שסופה הביא למסקנות קשות כנגד משרד התחבורה ולסיכום בין משרד התחבורה
לבין הממונה על התקציבים במשרד האוצר כי משרד התחבורה יקבל תקציב ל 15
מפקחי שטח נוספים לפעילות ישירה למיגור התופעה. לצערנו, מאז ועד היום,
לא השתנה דבר והממשל לא עמד, כרגיל, בהתחייבויותיו והתופעה ממשיכה
לשגשג אף יותר מאי-פעם. עם זאת, בשנת 2011 הונחה על שולחן הכנסת הצעת
החוק בעניין המוסכים הפיראטיים אותה קידמנו ונמשיך לקדם עד שתהפוך
לחוק.
תו-סוחר : האיגוד
פעל ביחד עם אגף הרישוי למציאת פיתרון להסדרת
הסחר בענף הרכב המשומש ובסופו
של דבר, נמצא הפיתרון להסדרת העיסוק בענף תוך מתן האפשרות למוסכים
לסחור באופן חוקי ברכב ולממש פוטנציאל עסקי נוסף מתוך העיסוק בתיקון
כלי הרכב. אמנם ההליך שטרם ההסכמות מול משרד התחבורה היה לעיתים
כרוך בעימותים אך זו משימתנו ולא נרתענו, ולבסוף ניצח השכל הישר את
האינטרסים, ונוצר נוהל ראוי לציבור ולעוסקים שמהוו נוהל משלים לחוק
הגילוי הנאות.
בשנה 2010 גם
ערכנו 4 כנסים
שנתיים בכל מרחבי
הייצוג שלנו ונכחו בהם מעל 2,000 בעלי מוסכים שבאו לתמוך ולתת שכם.
בשנה זו,
הצטרף למערך הניהול של האיגוד, מר
אריה אשד כמנכ"ל
האיגוד והחליף את המנכ"ל המוצלח שפרש, מר אילן מלמד. אריה הביא עימו
מטען של ידע וניסיון בתחומי הרגולציה והוא הצטרף מתוך אמונה ולהט בצדקת
דרכנו לעשייה היומיומית השוטפת שלנו וכן לניסיון מימוש החזון של האיגוד
בתחום שיקום הענף וקידום החינוך הטכנולוגי.
בשנת 2011
המשכנו את התהליכים הקודמים, וכן ביצענו גם מספר פעולות יחד עם הרשות
הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד
התחבורה וביצענו בדיקות
יזומות בכבישים ובמהלכן
נבדקו התקינות של אלפי כלי רכב מכל הסוגים (דו-גלגלי, פרטי, היסעים
ומשא כבד).
כמו כן,
הספקנו גם לערוך במסגרת תערוכת הטכנוקאר את ועידת
שירותי הרכב הדו-שנתית שלנו
וארחנו את שר התחבורה והעלינו על נס את קידום החינוך הטכנולוגי בענף.
שנה זו תיזכר
לכולנו כשנת המפנה בה הציבור הישראלי מאס בגזילת כספו שדולף לטובת
חגיגות החברות הפיננסיות והחברות המונפות ובקיץ 2011 החלה פעילות המחאה
החברתית בשדרות
רוטשילד בת"א, שהצליחה להלחיץ את מסדרונות השלטון, גרמה להקמת וועדות
טרכטנברג ולוועדת
בחינת התחרות במשק הישראלי ועימה באה ההכרה לכלל הטענות שאנו התחלנו
להעלות שנים רבות טרם הגיעו מים עד נפש גם לציבור הישראלי כולו. לא
שקטנו על השמרים וקיבלנו על עצמנו גם ייצוג של ארגונים נוספים בלהב
שחבריהם נפגעים מכוחני הריכוזיות, מאי-תחרות ומחוסר שוויון הזדמנויות ועמדותינו
הועברו לוועדות אלה ובוועדת
הריכוזיות אף טענו את טענותינו באופן פרונטאלי ובלתי אמצעי בפני
הרגולטורים, חברי הוועדה.
נכון לאתמול,
אנו מתחילים אולי לחזות בשלב הראשון של ניצני התיקון בכל הקשור
לריכוזיות ויכול להיות שהחלטת וועדת הכספים לאסור עסקאות אוטומטיות של
חברות ציבוריות עם חברות ניהול פרטיות של בעלי השליטה,תצמצם
את יכולתן של חברות רכב לנהל משקים סגורים ובכך
הם פוגעים באופן מהותי בפרנסת המוסכים הפרטיים, בתחרות, באיכות ובביקוש
למקצועות תיקון הרכב.
שנת 2012 היא
ללא ספק, שנת
וועדת זליכה. שנה זו אופיינה בדיונים אינסופיים אודות ההצעות שעלו
בדיוני הוועדה ואודות היכולת וסמכות המדינה ליישם את ההמלצות ולהביא
סופסוף לשינוי המיוחל הן לציבור והן לנו. משרד התחבורה החל להתעמת בפעם
הראשונה עם "קרטל יבואני הרכב" כפי שמכנה אותם השר – אך בשלב זה ידו על
התחתונה. אנחנו פעלנו נמרצות ושיתפנו פעולה עם כל רעיון וכל מיזם שיכול
להביא לפריחה מחודשת של ענף המוסכים. לצערנו, ראש הממשלה החליט, בשלב
המכריע של עבודת שר התחבורה וצוותו בכל הקשור ליישום רפורמה בענף, לפרק
את הממשלה ולצאת לבחירות - מהלך זה עיכב את כלל העשייה בחודשים רבים,
אך שר התחבורה ניצל זמן זה להיערך לחקיקה אשר תקנה לו סמכויות רבות
ושיוכל לעשות בהן שימוש בכל פעם שרגולטור כמו הממונה על ההגבלים
העסקיים ודומים לו, לא יבצעו את המוטל עליהם כחוק וכנדרש. כולנו תקווה
כי יחד עם הסמכות תבוא גם עשייה אמיצה וכי נוכל, כענף, לצאת לדרך חדשה
ובה יתאושש הענף המוכה שלנו אשר סבל וסובל מפעולות הרס רצופות מתמשכות
בשנים האחרונות.
אובדן להלכה - בתחילת
2012 הצלחנו להשפיע על משרד התחבורה לרשום ברישיון הרכב את רכבי
האובדן להלכה הידועים לשמצה. משרד התחבורה לא שרד את מתקפות ולחצי
איגוד חברות הביטוח ושותפיהם וגם את התחייבותו זו, לנו ולציבור, לא
הצליח לממש לאורך זמן והעולם חזר לנהוג כבעבר - קומבינת האובדן להלכה
המסבה למדינה נזק של 3 מליארדי ש"ח (טיפול בתופעה היה מייתר את הקיצוץ
בתקציב הביטחון) ולנו - בסה"כ מיליארד אחד בכל שנה.
המכללה הטכנולוגית לרכב של איגוד המוסכים –
לצורך שדרוג המכללה שלנו, גוייס מנהל המכללה, מר קובי אביטל ומאז
צירופו לצוות, האיגוד מוביל את כלל תוכניות פיתוח הענף כולו ומשתף
פעולה לצורך כך עם משרדי הממשלה הרלוונטיים (תחבורה,כלכלה וחינוך).
כחלק מעשייה זו, האיגוד
חתם על אמנה עם איגוד המוסכים במחוז הסן בגרמניה, בחסות הממשל
הגרמני ובסיוע משרד החוץ הישראלי וגורמים נוספים ובעיקר עליית הנוער
גרמניה. אמנה זו מאפשרת לנו להשתמש בתכניות הלימוד המעולות של הגרמנים
אשר משדרגות באופן ניכר את ידיעותיו של התלמיד וכן את יכולותיו המעשיות
בתחום ההכרות והתיקון של כלי הרכב המודרניים. במסגרת שיתוף פעולה זה,
התלמידים המצטיינים מכיתות יד' (מסלול הנדסאי רכב) יוצאים להשתלמות בת
ארבעה שבועות במכללת האיגוד הגרמני (שבה השקיע איגוד זה לא פחות מ 20
מליון יורו) והמסיימים מקבלים דיפלומת "מייסטר" גרמנית איתה הם יכולים
למצוא תעסוקה איכותית בנקל עם שחרורם מהשירות הצבאי. מיזם זה ופעילותו
יוצאת הדופן של קובי באיגוד, הביאה למיזמים נוספים ביחד עם משרד החינוך
ואני סמוך ובטוח כי מיזמים אלה יקרמו עור וגידים בעתיד הקרוב לטובת
עתיד הענף כולו.
ותודה
גם ל-
שירותי
האיגוד והפעילים -
כמו בכל תקופת כהונה, בקדנציה המסתיימת גם רווינו נחת מבעלי מוסכים
רבים שהביאו איתם לאיגוד את רוח התרומה וההתנדבות האישית.
ראוי לציין
את חבר המועצה יאיר
קריספין אשר תרם רבות
לגיבוש הרגולציה של הרכב החשמלי בוועדות התקינה של מכון התקנים ומשרד
התחבורה. אני בטוח כי גם לאחר נפילתה המצערת של חברת בטר פלייס, חזון
ההנעה החשמלית ימשיך וישגשג וכולנו נהנה מפירות עמלו של יאיר בתחום זה
ועל כך אנו מודים לו מקרב הלב. כמו כן, פעילים רבים אחרים סייעו לנו
בוועדות השונות בלהב, בגיבוש הקשרים האישיים עם נציגי האיגוד בגרמניה,
בוועדות הטכניות השונות בכל רחבי הארץ ועוד.
אנו גם
חייבים תודה למוסכים
מיהוד שפעלו באופן
נמרץ ונשאו על גבם את המאבק בדורסנות המשפטית והכלכלית שננקטה כנגד
המוסכים בכל
הקשור לבדיקות זיהום הקרקע שבוצעו במוסכים בעקבותיהן
חלק מהמוסכים נקלע למצוקה רבה. לו מוסכים אלה היו נכנעים, כלל המוסכים
בארץ היו חשופים לתביעות ענק ולהטרדה מאיימת עד כדי סכנת סגירה.
ניתן לציין
מעל במה זו עוד רבים וטובים מבעלי המוסכים מכלל רחבי הארץ אשר מתקשרים
בכל יום ומתריעים על תופעות, מציעים הצעות, נרתמים לפעולות אד-הוק
ועוד. קצרה מאד היריעה מלסכם את הפעילות האינטנסיבית היומיומית הכוללת
שיתופי פעולה רבים עם בעלי מוסכים בכלל התחומים - צמיגים, דו-גלגלי,
רכב פרטי,חשמל, פחחות וצבע ועוד ולכולם יש רצון לתרום לכלל וליצור לנו
לדור ההמשך שלנו - מקום טוב יותר וצודק יותר לחיות בו יחד עם אקלים
מקצועי ומקצועני ברמה הגבוהה ביותר.
אני מודה
לכלל חברי המועצה מכלל סניפי האיגוד על העבודה, על הזמן ועל התמיכה
לאורך כל פעילות הקדנציה הנוכחית ומאחל למי שמתמודד על מקום לקדנציה
הבאה - הצלחה מרובה.
כן אני מודה
לכלל השותפים החיצוניים שלנו שעושים עבודת קודש - ליועמ"ש האיגוד -
עו"ד אינגריד הר-אבן, לדוברת האיגוד - קרן יופה גדיש, לאורי רמתי
ולמבשרת נבו מחברת הלובינג גלעד, לרו"ח האיגוד - משה בן שושן.
תודה מיוחדת
כמובן גם לעובדים השכירים באיגוד שעובדים שעות נוספות ללא הרף בכדי
להספיק לעמוד בכל המטלות, כל המשימות והאירועים.
סיום צורם
לקדנציה איכותית -
סיכום הקדנציה של האיגוד לווה במאבק פוליטי פנימי ומתוקשר.
אנו מקווים
שעם האסיפות הכלליות לאיגוד, יסתיים פרק זה בתולדות האיגוד
וכי יחד - חברי המועצה החדשים והותיקים, בשיתוף צוותי העבודה השכירים
והחיצוניים לאיגוד, נשכיל לייצר הרמוניה ושיתוף פעולה למטרות החשובות
ולפתרונות להם זקוק כל מוסך חוקי בישראל.
ומילה
אישית אחרונה...
אני מבקש
להודות באופן אישי על האמון שניתן בי עד כה ע"י כלל חברי האיגוד וצוותי
משרדי הממשלה העובדים מולנו ואיתנו באמון ובשיתוף פעולה מלא והדדי.
אני מקווה כי
תמצאו שעמדתי במשימות ובהתחייבויות שנטלתי על עצמי, וכי הובלתי את
האיגוד בדרך של חזון ומימוש מטרות ראויות.
אני כאן
לרשותכם.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|