המהדורה
המרכזית -רונן לוי
הצעת חוק
רישוי השירותים לרכב
בימים אלה
אנו שוקדים על ההערות וההצעות שלנו לחוק
רישוי שירותים לרכב כזכור עדכנו אתכם בעבר כי העניין להעביר
את רישוי העוסקים ברכב לחוק ישיר נובע מהעובדה כי לאחר שיצא חוק יסוד
חופש העיסוק בשנת 1992, המדינה התחייבה להגביל מקצועות ברישוי מיוחד
בחוק ראשי ולא בחקיקת משנה. מאז עברו עשרות שנים ותזכיר החוק שאמור היה
להחליף את חקיקת המשנה הנוכחית עבר גלגולים רבים ושינויים רבים.
שר התחבורה
הנוכחי החליט להאיץ את תהליך החקיקה הראשית מאחר ונוכח כי לא יוכל
לאמץ כל רפורמה, אותה רצה לקדם בקדנציה הקודמת, ללא חוק המעגן את
סמכויותיו.
אשר על כן,
הצעת החוק עברה שינויים רבים בחודשים האחרונים ועיקריה נמצאים בתחום
היבוא של כלי הרכב והחלפים ופחות בתחומים המעניינים אותנו - המוסכים.
הרפורמה אותה רצה לקדם שר התחבורה כפי שעלה מהמלצות ועדת זליכה, אמורה
הייתה גם לטפל בנושאים הבוערים בתחום המוסכים כגון הסדרי המוסכים עם
חברות הביטוח, יחסי הגומלין בין יבואני הרכב למוסכי השירות ולסוכנויות
המשנה, טיפול בתופעת המוסכים הפיראטיים והחלפים הגנובים ועוד. חלק
מהמלצות אלה נשמטו מהצעת החוק הנוכחית ו/או שעברו דיאטה מסוימת.
האיגוד הוציא
הערות ראשוניות למחלקה המשפטית של משרד התחבורה בניסיון לעגן בחקיקה זו
גם חוקים פרטיים של חברי כנסת שאושרו לקידום על ידי הממשלה והשר גם תמך
בהם - החוק למיגור תופעת המוסכים הפיראטיים, החוק לצמצום תופעת ה"אובדן
להלכה" והרישום ברישיון הרכב של כלי רכב אלה והחוק לביטול הבידול
בהשתתפות העצמית שאמור היה להגביר את התחרות על האיכות בין חברות
הביטוח ולאפשר לכלל מוסכים לתקן נזקי תאונות דרכים.
הערות אלה
עדיין לא קיבלו כל התייחסות מצד המחלקה המשפטית של משרד התחבורה
ובינתיים הצעת
החוק עברה קריאה ראשונה ברוב
מוחלט במליאת הכנסת והיא תעבור כרגע להליך חקיקה מואץ בוועדת הכלכלה של
הכנסת.
כזכור, הבענו
מחאה מעל במה זו על הניסיון לחוקק חוק חשוב זה במסגרת חוק ההסדרים
שהינו חוק סל שביסודו היה אמור לספק פיתרון למצבי חירום והיום ממשלות
ישראל עוקפות דרכו את הפרלמנט ואת חובת ההיוועצות המסודרת עם מגזרים
שעלולים להיפגע מהליך חקיקה כל שהוא.
לשמחתנו,
במסגרת דיוני הכנסת על הליך חקיקה זה הוצא החוק מההליך המזורז והלקוי
של חוק ההסדרים ותהיה לנו הזדמנות במהלך החקיקה להשמיע את טענותינו ואף
לעתור לבג"ץ במקרה הצורך אם זכויותינו יפגעו במסגרת הליך החקיקה.
בשבוע הבא
הוזמנו נציגי האיגוד לשימוע במשרד התחבורה אודות הצעת החוק האמורה ואנו
ננסה להכניס לחקיקה זו פתרונות לכשלים איתם אנו מתמודדים באופן יומיומי
כתוצאה מהרפיון הממשלתי בכל נושא העיסוק ברכב בישראל הנשלט על ידי
גופים מסחריים ולא ממשלתיים.
בחירות
באיגוד
כזכור,
ניהלנו מערכת בחירות בתחילת חודש יוני במחוזות האיגוד - מרכז, צפון,
דרום ואיזור ירושלים.
בשלב זה,
הבחירות בשלושה מחוזות הסתיימו ובמחוז חיפה ועדת הבחירות טרם החליטה אם
לפסול את הבחירות ואם לאו ואני מאד מקווה כי בסוף השבוע הבא נוכל לבשר
על סיום ההליך בכל המחוזות ולהודיע על הרכב המועצה החדשה. לאחר כינוסה
של מועצת האיגוד החדשה נוכל לבשר גם על המינויים החדשים בתוך המועצה.
כולי תקווה כי כלל המחלוקות אודות מדיניות האיגוד לקדנציה הבאה יסתיימו
בקרוב וכי נוכל להתחיל לעבוד שוב בהרמוניה ובאחידות שכה דרושה לענף
שלנו ולייצוג הנחוש שלנו את ענייני המוסכים.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|