המהדורה
המרכזית -רונן לוי
מצב חירום בענף המוסכים
השבוע התכנסו
פעילי האיגוד לסדרת דיונים מרתונית אודות המצב הכלכלי הקשה בענף
המוסכים. מתחילת השנה, חלה ירידה חדה בהכנסות המוסכים וברווחיותם. מצב
זה חוצה את גבולות כל סוגי המוסכים - מוסכי יבואן, מוסכים כלליים,
פחחות וצבע, פנצ'ריות, דו-גלגלי, משא כבד וכד'.
עקב המצב
ולנוכח העובדה שהמדינה חזרה בה מהבטחתה לפתוח את התחרות בשוק הרכב
והמוסכים (מותן הסופי של המלצות ועדת זליכה כפי שמתבטא בהצעת חוק רישוי
השירותים לרכב), החלטנו להכריז על מצב
חירום כלכלי בענף.
בקרוב נפרסם
את פרטי הכינוסים אותם נערוך ברחבי הארץ בזמן הקרוב בכדי לגבש את
הבעיות של כל איזור וענף, ולהחליט ביחד עם המוסכים המיוצגים על ידי
האיגוד על דרכי הפעולה החוקיות בהן ננקוט על מנת לשמור על זכויותינו
הכלכליות והמקצועיות לעתיד.
אנו מצפים כי
כלל בעלי המוסכים בישראל יצטרפו לפעילות אקטיבית בכדי לשנות את מצבם
הפרטי ואת המצב הכללי החמור אליו נקלע הענף בשל רגולציית ריכוזיות
מתמשכת ובלתי הגיונית בה נוקטת ממשלת ישראל ושמחריבה באופן שיטתי
ומתמשך את ענף שירותי המוסכים בהווה ולעתיד.
חוק
רישוי השירותים לרכב
לאחר שנים של
כוונות שלא התיישמו, הואץ בחודשים האחרונים תהליך חקיקת חוק הרישוי
החדש, שיאגד ויחליף את צווי הפיקוח בענף ובמקצועות הרכב.
בכל הנוגע
למוסכים, החוק מגלם אכזבה קשה בעיקר ממה שאין בו: יישום המלצות וועדת
זליכה; הסדרת הסחר ברכב משומש; נהלים שונים שהוצאו במהלך השנים אך לא
הוטמעו – ועוד. כמו כן הוכנסו משום מה לנוסח החוק החדש "עיזים" שונות
ומיותרות.
השבוע נפגשנו
עם מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, היועצת המשפטית ורפרנטים נוספים
ומסרנו את הערותינו לגבי נוסח החוק המוצע. על כך הוספנו גם כתב עמדה
נוסף עם הערותינו -
רצ"ב לעיונכם
אנו תקווה
שמרבית הערותינו תוטמענה בנוסח הסופי של החוק וכי יצומצם במידת האפשר
הנזק מהלאקונות הקיימות בו.
במקביל לכך,
הונחה
על שולחן וועדת השרים הצעת חוק לתיקון חוק הרישום, העוסק באובדן
להלכה. אנו נלמד את נוסח הצעת החוק שהועברה לעיוננו רק הבוקר – האם יש
בתיקון בשורת אמת או שזו רק קוסמטיקה, ונפרסם את עמדתנו בנידון בהמשך.
ריקול
השבוע השיק
משרד תחבורה קישור
דף אינטרנט ובו ריכוז
של כלל הודעות היצרנים על קריאות לבצע תיקון בעיות בטיחותיות שעלולות
לקרות ברכב. קישור זה טוב לבעלי הרכב והוא גם חשוב לבעלי המוסכים
המקבלים לתיקון כלי רכב מסוגים שונים שכן הם יכולים להפנות את כלי הרכב
המטופלים אצלם לביצוע הוראות התיקון במוסכי היבואן וגם לקבל ולספק מידע
ללקוחותיהם.
בהצעת חוק
רישוי השירותים לרכב תוטל חובה זו גם על ספקי חלקי החילוף השונים (כולל
צמיגים) - יבואן חלקי חילוף יצטרך לוודא איסוף חלק שנמצא כי הוא תקול
ועלול לסכן את הבטיחות וכן לבצע פרסום בכדי לאתר את אותם בעלי הרכב בהם
הותקן החלק טרם בוצע איסוף החלק.
ריכוז וניהול
כשלי בטיחות הנובעים מחלקי חילוף תקולים ו/או מפגם ייצור סדרתי של יצרן
הוא עניין בעל חשיבות רבה ואנו מברכים את משרד התחבורה על הפעולה
החשובה הזו.
נושא זה
נידון בינינו לבין נציגי המשרד בעשור האחרון מספר רב של פעמים בשל
הקושי של בעלי המוסכים לזהות מראש את הכשלים הללו ולקרוא ללקוחות חזרה
לצורך צמצום הסיכון של בטיחות כלי הרכב הנעים בכביש.
אזכיר שוב
למנהלים המקצועיים כי החובה המקצועית חלה עליהם ועל כן גם הבחירה בחלקי
החילוף חלה עליהם והצעת החוק החדשה מחמירה עוד יותר עם מנהל מקצועי
שיבחר חלק שאינו תואם או מתאים לרכב. חוזר
21 לשמאי הרכב מחייב
גם את שמאי הרכב שלא לכלול בחוות הדעת שלו חלק חילופי שאינו תואם את
הרכב ושלא אושר על ידי מנהל מקצועי של מוסך להתקנה ברכב הניזוק.
שימו לב
לחובות אלו של בעלי המקצוע ופעלו לפיהן לתיקון בטוח ולשמירה על בטיחות
כלי הרכב.
שבת שלום
רונן לוי,
יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח
דוא"ל
|