המהדורה המרכזית
-רונן לוי
איחוד
ארגוני הרכב באיחוד האירופי
איגוד
המוסכים בישראל נמצא במעמד חבר משקיף באיחוד ארגוני הרכב באיחוד
האירופיCECRA-
CECRA מוציא
עדכונים חודשיים ומפרסם מחקרים על מצב שוק הרכב במדינות האיחוד
האירופי. רוב תקציבו מוקדש ללוביזם ולשינוי רגולציה בנציבות האיחוד
האירופי.
ב- CECRA חברים
איגודי דילרים המפיצים רכב חדש (הדומים בישראל לסוכנויות המשנה של
יבואני הרכב למרות שהם עובדים ישירות מול יצרן הרכב ולא דרך דילר ישיר
כשיטה הנהוגה בישראל), ארגוני מוסכים כלליים מרחבי אירופה, ארגוני מחאה
של מוסכים וכל ארגון רכב לגיטימי הפועל במדינות האיחוד ושהתקבל להיות
חבר באיחוד.
מאבק
מתקני הרכב העצמאיים (מוסכים כלליים)
סקציית
המוסכים הכלליים באירופה שנקראת שם - מתקני רכב עצמאיים, הקימה מערכי
מאבק מקומיים בכל מדינה וכן מאבק מאוחד שנוהל בנציבות האיחוד האירופי,
ונסוב על הזכות לתיקון כלי רכב חדישים מבחינה טכנולוגית , כלומר - פערי
מידע המונעים יכולת אבחון ותיקון.
מוסכי אירופה
אלו הצליחו להשיג את חקיקה המחייבת את יצרני הרכב לשחרר את המידע הטכני
של כל רכב שיוצר על ידם לכל מי שחפץ בכך, תמורת תשלום. תקנה זו נכנסה
לתוקף ב 1.1.2013 וכבר היום, מוסך כללי בישראל יכול לרכוש תוכן מאתרי
יצרני הרכב וכן ציוד טכני ייעודי לתיקון כלי הרכב הללו.
יחד עם זאת,
התמהיל המורכב והקשה של לקוחות המוסכים הכלליים והכוח הכלכלי של רבים
מהם, מקשה על בעלי המוסכים לממש זכות זו ולהפוך אותה להצלחה עסקית.
קואופרטיב מוסכים
מציאות זו
הולידה באיחוד האירופי את רעיון הקואופרטיב המודרני שאמור לאחד בעלי
מוסכים לרשת אחת עם מומחיות מוגדרת וזאת בכדי לצמצם עלויות בכל הקשור
למידע וציוד וכן בכדי לאחד כוחות פיננסיים בכדי לשווק ולעודד לקוחות
בעלי אמצעים לטפל ולתחזק את רכבם ברשתות מאוגדות אלה.
רעיון המוסך
המומחה של משרד התחבורה הוא דומה להתאגדויות המתרחשות בימים אלה
במדינות אירופה וארה"ב, והוא אמור לתת מענה רגולטיבי ובסיס להצלחה
למוסכים כלליים המעוניינים לשפר את התוצרת שלהם וכן את מיצובם ואת המצב
הכלכלי האישי שלהם.
מימוש רעיון
זה בארץ ובחו"ל אמור לספק פיתרון מנצח לכלל התעשייה, תוך פיתוח מנגנון
שיאפשר למוסכים רבים לשפר את הידע ואת היכולות המקצועיות שלהם ולספק
להם יכולת להתחרות במי שהינו בעל הזכויות החוקיות והבלעדיות במידע
ובקשר עם יצרן הרכב (תיקוני אחריות, מימוש ריקול וכד').
מימוש הקמת
הקואופרטיבים המודרניים בישראל אינו צריך להמתין לרגולציה ולחקיקה על
מומחיות המוסך. כבר כיום קיימים מספר יזמים בשוק המנסים לגבש
קואופרטיבים מסוג זה ולהציע להם פיתרון דומה לזה שנותן יצרן הרכב -
זמינות למידע, הכשרות, קו טכני חם, מקור לרכישת חלקי חילוף, חומרים,
ציוד ייעודי וכד'.
אנו מאמינים
כי בשנים הקרובות מיזמים אלה יתפתחו ויקומו בישראל מספר רשתות עצמאיות
בבעלות משותפת של בעלי מוסכים אשר ישתפו פעולה כאמור.
סקציית
הדילרים – עלות רבה מול תועלת מועטה
במקביל,
סקציית הדילרים (סוכנים) באירופה מנהלת מאבק רב שנים מול יצרני הרכב
בכל הקשור לסטנדרט ההשקעות אותו הם מחויבים ליישם כחלק מקבלת הזיכיון
לדילר ישיר של היצרן.
מוסכים אלה
מתלוננים על חוזים לא הוגנים - משך החוזה, משך הודעה מוקדמת לסיום
התקשרות ועוד, ועל ריבוי דרישות כספיות - השקעות בתשתית, השקעות בחומרה
ובציוד, השקעות ברכישת המידע וכד', שאינם תואמים או מתאימים למציאות
הכלכלית באירופה.
חוסר הוגנות
זה וחוסר האיזון בכוחות הכלכליים יוצרים חוסר תוחלת כלכלית לדילר
במקרים רבים, ויותר גרוע מכך - חוסר וודאות בהתקשרות וביכולת לממש את
החזר ההשקעה ו/או אפילו לצפות אותה.
מצב זה הביא
לצמצום ניכר של כמות הדילרים הפרטיים ברחבי אירופה וחלקם נמכרו לחברות
פיננסיות גדולות שחלקן מחזיקות בבעלותן מאות סוכנויות רכב בתמהילים
שונים. פעילות זו דומה לפעילויות חברות פיננסיות בישראל הרוכשות
בתקופה האחרונה סוכנויות משנה ומוסכי שירות יבואן ברחבי הארץ.
סקציית
הדילרים מפרסמת את נתוני מכירות הרכב באירופה ומציינת את הירידה הרציפה
בשעור מכירת הרכב באירופה ומאשימה בכך את יצרניות הרכב הדורשות מהם
יותר השקעות במקביל לירידת פעילות או במקביל לחוסר הצלחה שיווקית של
כלי רכב חדשים באירופה.
עוד מאשימה
הסקציה את יצרני הרכב בשיתוף פעולה לצורך חיסול העסקים הקטנים
והבינוניים בתחום הרכב. לפיכך, גובש ויש היום שיתוף הדוק בין ארגוני
המסחר לעסקים קטנים ובינוניים לבין ארגוני הרכב באירופה בכדי לנסות
לייצר פיתרון כלכלי לעסקים במצב הכלכלי הקיים היום ברוב מדינות האיחוד.
הסקציה
מתלוננת על העובדה שקשה מאד להשיג ולהכשיר עובדים בימים אלה מצד אחד,
ומצד שני הם נאלצים לפטר עובדים והם מתלוננים שכלל ארגוני העובדים
באירופה אינם עושים מספיק בכדי להגן על עובדי תעשיית המוסכים
והסוכנויות אלא מייצגים את עובדי יצרני הרכב בלבד. הסקציה מציגה נתון
לפיו רק 17% מכלל העוסקים ברכב באירופה הינם עובדים ישירים של יצרני
הרכב (משא כבד, פרטי, דו-גלגלי וכד') וכי ל 83% הנותרים העוסקים בתחום
אין ייצוג ואין הגנה.
רכבי
משא
לפני
כשבועיים התוודענו לדיונים בנציבות האיחוד האירופי על עתיד רכב המשא
הכבד והקל (מעל 3.5 טון) האמורים להפוך ליותר בטוחים וליותר "ירוקים"
עד סוף העשור הנוכחי.
מהלך
רגולטיבי זה כבר מייצר תכנון למנועים חסכוניים יותר ופחות מזהמים וכן
לתכנון קבינות אווירודינמיות ולתכנון חלק אחורי שיצמצם את הנזק לרכב
ולבני אדם המתנגשים מאחור במשאיות.
סוגיית
תוצאות המעורבות של משאיות בתאונות דרכים וכן השפעת הרכב המסחרי על
נתוני זיהום האוויר באירופה, מטרידה מאד את המחוקק באיחוד האירופי.
מהעבר האחר,
כלל העוסקים בתעשייה חוששים מעליית מחירי הייצור ומהעובדה שנתח השוק
בתחום זה ידלל. תעשיית רכבי המשא הכבד בסין מעלה חשש רב בקרב יצרני
רכבי המשא באירופה ונראה כי האיחוד מתעתד לייצר חסמי תקינה רבים בכל
הקשור לתחום זה של רכב הובלה ומשא.
העוסקים
במוסכים ובמכירת רכבי המשא חוששים כי גורל עסקיהם יהיה זהה לגורל
העוסקים ברכב פרטי באירופה.
מוסכי
אירופה לעומת מוסכי ישראל – כאן המשא כבד אפילו עוד יותר
יוצא מכלל
הדיווחים אותם קיבלנו בשבועות האחרונים מאיחוד ארגוני הרכב באירופה,
שחלקם מפורטים לעיל, כי בעיות התחרות ביבשת זו די דומים לבעיות איתן
אנו מתמודדים באופן שוטף, וכי גם שם הממשל עובד לאט ומיישם רגולציות
המייצרות חוסר וודאות וחשש רב לעוסקים בתחום.
למזלם, נחסך
מהם –בניגוד אלינו - המאבק בעיסוקים פיראטיים כגון תיקון כלי רכב וסחר
ענף בחלקי חילוף גנובים וכן מאבקים אינסופיים ברשויות המקומיות
וברשויות אכיפה אחרות בכל הקשור לתפעול עסק.
מדינות
אירופה הנאורות ידועות בכך שהרשות המקומית מעודדת את העסקים ומסייעת
להם לייצר מקומות עבודה ורווחיות בניגוד לקורה אצלנו שאחוז מניות
השותפות של הרשות בעסק המקומי הולכת וגדלה וכידוע, חלקה של הרשות
בישראל, לעומת חלקו של הבעלים בתוך העסק הקטן - הוא תמיד רווחי.
שבת שלום,
רונן לוי
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל
|