השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 321

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

01.08.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

  

איחוד ארגוני הרכב באיחוד האירופי

 

איגוד המוסכים בישראל נמצא במעמד חבר משקיף באיחוד ארגוני הרכב באיחוד האירופיCECRA-

 

CECRA  מוציא עדכונים חודשיים ומפרסם מחקרים על מצב שוק הרכב במדינות האיחוד האירופי.  רוב תקציבו מוקדש ללוביזם ולשינוי רגולציה בנציבות האיחוד האירופי.

 

ב- CECRA חברים איגודי דילרים המפיצים רכב חדש (הדומים בישראל לסוכנויות המשנה של יבואני הרכב למרות שהם עובדים ישירות מול יצרן הרכב ולא דרך דילר ישיר כשיטה הנהוגה בישראל), ארגוני מוסכים כלליים מרחבי אירופה, ארגוני מחאה של מוסכים וכל ארגון רכב לגיטימי הפועל במדינות האיחוד ושהתקבל להיות חבר באיחוד.

 

מאבק מתקני הרכב העצמאיים (מוסכים כלליים)

 

סקציית המוסכים הכלליים באירופה שנקראת שם - מתקני רכב עצמאיים, הקימה מערכי מאבק מקומיים בכל מדינה וכן מאבק מאוחד שנוהל בנציבות האיחוד האירופי, ונסוב על הזכות לתיקון כלי רכב חדישים מבחינה טכנולוגית , כלומר - פערי מידע המונעים יכולת אבחון ותיקון.

מוסכי אירופה אלו הצליחו להשיג את חקיקה המחייבת את יצרני הרכב לשחרר את המידע הטכני של כל רכב שיוצר על ידם לכל מי שחפץ בכך, תמורת תשלום. תקנה זו נכנסה לתוקף ב 1.1.2013 וכבר היום, מוסך כללי בישראל יכול לרכוש תוכן מאתרי יצרני הרכב וכן ציוד טכני ייעודי לתיקון כלי הרכב הללו.

יחד עם זאת, התמהיל המורכב והקשה של לקוחות המוסכים הכלליים והכוח הכלכלי של רבים מהם, מקשה על בעלי המוסכים לממש זכות זו ולהפוך אותה להצלחה עסקית.

 

 

קואופרטיב מוסכים

 

מציאות זו הולידה באיחוד האירופי את רעיון הקואופרטיב המודרני שאמור לאחד בעלי מוסכים לרשת אחת עם מומחיות מוגדרת וזאת בכדי לצמצם עלויות בכל הקשור למידע וציוד וכן בכדי לאחד כוחות פיננסיים בכדי לשווק ולעודד לקוחות בעלי אמצעים לטפל ולתחזק את רכבם ברשתות מאוגדות אלה.

 

רעיון המוסך המומחה של משרד התחבורה הוא דומה להתאגדויות המתרחשות בימים אלה במדינות אירופה וארה"ב,  והוא אמור לתת מענה רגולטיבי ובסיס להצלחה למוסכים כלליים המעוניינים לשפר את התוצרת שלהם וכן את מיצובם ואת המצב הכלכלי האישי שלהם.

 

מימוש רעיון זה בארץ ובחו"ל אמור לספק פיתרון מנצח לכלל התעשייה, תוך פיתוח מנגנון שיאפשר למוסכים רבים לשפר את הידע ואת היכולות המקצועיות שלהם ולספק להם יכולת להתחרות במי שהינו בעל הזכויות החוקיות והבלעדיות במידע ובקשר עם יצרן הרכב (תיקוני אחריות, מימוש ריקול וכד').

מימוש הקמת הקואופרטיבים המודרניים בישראל אינו צריך להמתין לרגולציה ולחקיקה על מומחיות המוסך. כבר כיום קיימים מספר יזמים בשוק המנסים לגבש קואופרטיבים מסוג זה ולהציע להם פיתרון דומה לזה שנותן יצרן הרכב - זמינות למידע, הכשרות, קו טכני חם, מקור לרכישת חלקי חילוף, חומרים, ציוד ייעודי וכד'.

אנו מאמינים כי בשנים הקרובות מיזמים אלה יתפתחו ויקומו בישראל מספר רשתות עצמאיות בבעלות משותפת של בעלי מוסכים אשר ישתפו פעולה כאמור.

 

 

סקציית הדילרים – עלות רבה מול תועלת מועטה

 

במקביל, סקציית הדילרים (סוכנים) באירופה מנהלת מאבק רב שנים מול יצרני הרכב בכל הקשור לסטנדרט ההשקעות אותו  הם מחויבים ליישם כחלק מקבלת הזיכיון לדילר ישיר של היצרן.

מוסכים אלה מתלוננים על חוזים לא הוגנים - משך החוזה, משך הודעה מוקדמת לסיום התקשרות ועוד, ועל ריבוי דרישות כספיות - השקעות בתשתית, השקעות בחומרה ובציוד, השקעות ברכישת המידע וכד', שאינם תואמים או מתאימים למציאות הכלכלית באירופה.

חוסר הוגנות זה וחוסר האיזון בכוחות הכלכליים יוצרים חוסר תוחלת כלכלית לדילר במקרים רבים,  ויותר גרוע מכך - חוסר וודאות בהתקשרות וביכולת לממש את החזר ההשקעה ו/או אפילו לצפות אותה.

 

מצב זה הביא לצמצום ניכר של כמות הדילרים הפרטיים ברחבי אירופה וחלקם נמכרו לחברות פיננסיות גדולות שחלקן מחזיקות בבעלותן מאות סוכנויות רכב בתמהילים שונים.  פעילות זו דומה לפעילויות חברות פיננסיות בישראל הרוכשות בתקופה האחרונה סוכנויות משנה ומוסכי שירות יבואן ברחבי הארץ.

 

סקציית הדילרים מפרסמת את נתוני מכירות הרכב באירופה ומציינת את הירידה הרציפה בשעור מכירת הרכב באירופה ומאשימה בכך את יצרניות הרכב הדורשות מהם יותר השקעות במקביל לירידת פעילות או במקביל לחוסר הצלחה שיווקית של כלי רכב חדשים באירופה.

 

עוד מאשימה הסקציה את יצרני הרכב בשיתוף פעולה לצורך חיסול העסקים הקטנים והבינוניים בתחום הרכב. לפיכך, גובש ויש היום שיתוף הדוק בין ארגוני המסחר לעסקים קטנים ובינוניים לבין ארגוני הרכב באירופה בכדי לנסות לייצר פיתרון כלכלי לעסקים במצב הכלכלי הקיים היום ברוב מדינות האיחוד.

 

הסקציה מתלוננת על העובדה שקשה מאד להשיג ולהכשיר עובדים בימים אלה מצד אחד, ומצד שני הם נאלצים לפטר עובדים והם מתלוננים שכלל ארגוני העובדים באירופה אינם עושים מספיק בכדי להגן על עובדי תעשיית המוסכים והסוכנויות אלא מייצגים את עובדי יצרני הרכב בלבד. הסקציה מציגה נתון לפיו רק 17% מכלל העוסקים ברכב באירופה הינם עובדים ישירים של יצרני הרכב (משא כבד, פרטי, דו-גלגלי וכד') וכי ל 83% הנותרים העוסקים בתחום אין ייצוג ואין הגנה.

 

רכבי משא

לפני כשבועיים התוודענו לדיונים בנציבות האיחוד האירופי על עתיד רכב המשא הכבד והקל (מעל 3.5 טון) האמורים להפוך ליותר בטוחים וליותר "ירוקים" עד סוף העשור הנוכחי.

מהלך רגולטיבי זה כבר מייצר תכנון למנועים חסכוניים יותר ופחות מזהמים וכן לתכנון קבינות אווירודינמיות ולתכנון חלק אחורי שיצמצם את הנזק לרכב ולבני אדם המתנגשים מאחור במשאיות.

סוגיית תוצאות המעורבות של משאיות בתאונות דרכים וכן השפעת הרכב המסחרי על נתוני זיהום האוויר באירופה, מטרידה  מאד את המחוקק באיחוד האירופי.

מהעבר האחר, כלל העוסקים בתעשייה חוששים מעליית מחירי הייצור ומהעובדה שנתח השוק בתחום זה ידלל. תעשיית רכבי המשא הכבד בסין מעלה חשש רב בקרב יצרני רכבי המשא באירופה ונראה כי האיחוד מתעתד לייצר חסמי תקינה רבים בכל הקשור לתחום זה של רכב הובלה ומשא.

העוסקים במוסכים ובמכירת רכבי המשא חוששים כי גורל עסקיהם יהיה זהה לגורל העוסקים ברכב פרטי באירופה.

 

מוסכי אירופה לעומת מוסכי ישראל – כאן המשא כבד אפילו עוד יותר

יוצא מכלל הדיווחים אותם קיבלנו בשבועות האחרונים מאיחוד ארגוני הרכב באירופה, שחלקם מפורטים לעיל, כי בעיות התחרות ביבשת זו די דומים לבעיות איתן אנו מתמודדים באופן שוטף, וכי גם שם הממשל עובד לאט ומיישם רגולציות המייצרות חוסר וודאות וחשש רב לעוסקים בתחום.

למזלם, נחסך מהם –בניגוד אלינו - המאבק בעיסוקים פיראטיים כגון תיקון כלי רכב וסחר ענף בחלקי חילוף גנובים וכן מאבקים אינסופיים ברשויות המקומיות וברשויות אכיפה אחרות בכל הקשור לתפעול עסק.

מדינות אירופה הנאורות ידועות בכך שהרשות המקומית מעודדת את העסקים ומסייעת להם לייצר מקומות עבודה ורווחיות בניגוד לקורה אצלנו שאחוז מניות השותפות של הרשות בעסק המקומי הולכת וגדלה וכידוע, חלקה של הרשות בישראל, לעומת חלקו של הבעלים בתוך העסק הקטן - הוא תמיד רווחי.

שבת שלום,

רונן לוי

  

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

 

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

ללחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

דברי שר התחבורה בועידת ישראל לתחבורה על חוק רישוי

 

חוק שירותי הרכב הוא חוק מקיף שמסדיר תקנות וצווים ישנים בענף תחת רגולציה אחת מסודרת ובנוסף מכניס תחרות לענף. אף אחד לא אוהב תחרות אם הוא בצד שמרוויח, אבל אם הוא בצד השני - רוב הציבור אוהב ובעד תחרות. כל התחום הזה – הטיפול ברכב, שמאות, יבוא הרכב ועל כל ההיבטים הנלווים, הכל יהיו פתוחים לתחרות. יש מי שחושב שזה משחק: אנחנו מאשרים יבוא מקביל, ואז היבואנים הולכים ליצרנים ומוצאים דרך לחבל בזה בכדי שלא תהיה תחרות, אבל בסוף תהיה כאן תחרות!

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

 

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק".

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

חחבר span class="SpellE">לה"בspan>-לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל webmaster@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות