המהדורה המרכזית
-רונן לוי
רפורמת
השקיפות למחירי חלקי חילוף לרכב
השבוע פורסמה
כתבה על מחירי
החלפים בישראל ועל
הרפורמה האמורה לייצר שקיפות במחירי החלפים ולהוביל תחרות והוזלה במחיר
לצרכן.
הכתב מתייחס
לעובדה כי רוב יבואני החלפים בישראל טרם יישמו את הוראת הנוהל שהוציא
משרד התחבורה בחודש פברואר השנה (קישור
1,
קישור 2) וכי
לצרכן הישראלי אין מידע אודות מחירי החלפים וכי מחירי החלפים בישראל
גבוהים ממחירם ברחבי העולם.
הסחר בחלקי
החילוף לרכב מעסיק רבות את כלל מדינות העולם המערבי הן בשל הפגיעה
ביצרני החלקים באירופה ובארה"ב, עקב מחירי החלפים המגיעים מסין
וממדינות מתפתחות אחרות וכן עקב חוסר היכולת לייצר מנגנוני בקרת איכות
ובטיחות לכמות כה גדולה ולמגוון כה רחב של חלקי חילוף.
העוסקים בענף
יודעים כי יצרני הרכב קובעים לחלקי החילוף את מחירם לצרכן על פי משתנים
שונים ועל פי השווקים הייחודיים של כל מדינה או איזור להם הם משווקים
את החלפים. מס הקנייה לכלי הרכב בישראל משפיע רבות גם מחיר חלקי החילוף
המקוריים המשווקים לישראל. יצרן רכב המעניק הנחה גבוהה מאד ליבואן רכב
ישראלי (יחסית לדילר מקומי) בכדי לסייע ליבואן להתמודד בשוק הרכב
הישראלי הנשלט על ידי חברות הליסינג ישאף לאזן הנחה זו באמצעות החלקים
וכך קורה כי יבואן רכב ישראלי יכול לעיתים לרכוש חלקי חילוף בישראל
במחיר גבוה יותר מהצרכן המקומי של אותה התוצרת. מחיר זה מגולגל כמובן
לצרכן הישראלי ובשל מנגנון הסחר שאינו שונה מכל מנגנון סחר אחר - מחיר
החלק לצרכן הישראלי עלול לעיתים להיות גבוה במאות אחוזים ממחירו
באירופה או בארה"ב. גם בתוך תמהיל החלקים המשווק לצרכן הישראלי מתקיים
מנגנון סבסוד צולב ועל כן רוב מחירי החלפים לתחזוקה שוטפת של כלי רכב
מובילים יהיו זולים מאד ולעיתים קרובות אף זולים ממחירם באירופה. לעומת
זאת חלקי חילוף הנמכרים בתדירות נמוכה ושאין להם ייצור חליפי בשל כך
(מטעמי חוסר תועלת למפעלי הייצור של חלקי החילוף התחליפיים) - ישווקו
במחיר גבוה מאד.
שוק החלפים
בישראל ובעולם אינו שונה משוק התרופות (שגם שם לעיתים קרובות תרופות
המשווקות בתדירות נמוכה הם אלה האחראים על רוב רווחי חברות התרופות
ולאו דווקא אלה המשווקות בתדירות גבוהה). שוק החלקים הגנרי (חליפי)
גורם לכך שחלקי חילוף רבים הם זולים מאד ובחישוב עלות תחזוקה ממוצעת
לרכב פר מספר שנים ממוצע (על בסיס גיל הרכב) נמצא כי מחירי התחזוקה
בישראל (לתקופת בעלות ממוצעת) נמוכים עדיין מאלה שמשלם בעל רכב באירופה
ובארה"ב.
מציאות זו אל
מול המציאות של עליית מחירי התקורה לאחזקת עסק בישראל גרמה לכך שהאיגוד
הכריז, על בסיס דיווחי המוסכים, על מצב חירום בענף.
הדמגוגיה
שמאשימה את בעלי המוסכים בעלות יקרה לצרכן הישראלי ובצירוף תופעת
המוסכים הפיראטיים והסחר בחלקי חילוף גנובים בישראל שאינה מטופלת על
ידי הממשל הישראלי גורם למצב של "lose
lose game" שבו
גם הצרכן עלול לשלם יותר פר תיקון ורוב בעלי המוסכים החוקיים בישראל מתקשים
לסיים את החודש.
בוגרי
ה"מייסטר" אוגוסט 2013
התלמידים שנשלחו ללימודי מאייסטר בבית הספר לרכב שבפרנקפורט גרמניה
סיימו את הלימודים לאחר 5 שבועות של לימודים אינטנסיביים.
בשבוע שעבר נערכה בחינת סיום קשה ומסכמת שהיותה אתגר לתלמידים.
כל 12 תלמידי המשלחת עברו את הבחינה בתוצאות מרשימות כדלקמן:
4 תלמידים
עברו את הבחינה בציון 100
6 תלמידים
עברו את הבחינה בציון 90
2 תלמידים
עברו את הבחינה בציון 70
איגוד המוסכים גאה על ההישג המרשים של התלמידים בלימודי המאייסטר
בגרמניה.
יתרה מכך אנו גאים על היותם של התלמידים שגרירים נאמנים של עצמם, של
המכללה הטכנולוגית לרכב שהכשירה אותם ללימודים, שגרירים של כלל העוסקים
במקצוע הרכב וגם של מדינת ישראל
יישר כוח.
שוברי
מתנה לעובדים לראש השנה
גם השנה
מסייע האיגוד
בריכוז מתנות לחג לעובדי המוסכים. ניתן לפנות לסניפי
האיגוד ולהזמין את שוברי המתנות ולקבל הנחות מיוחדות לרכישה לימי החג.
שת"פ עם
מנהלות קידום עסקים וערי ישראל
בהמשך לקידום
השת"פ של האיגוד עם מנהלות העסקים ברחבי הערים, התקיימה השבוע פגישה של נציגי
האיגוד עם נציגי המנהלת בפ"ת. על פי נתוני המנהלת בפ"ת ישנם כ – 300
מוסכים המפוזרים באזורי התעשייה: רמת סיב, קריית אריה וסגולה, הכוללים:
מוסכים מורשי יבואן, מוסכים כללים, פנצ'ריות ומוסכי דו - גלגלי.
לאחר שהגיעו לאיגוד ולמנהלת תלונות של חלק ממוסכי העיר על התמודדותם
מול בעיות רגולציה מקומיות שונות בנושאים כמו איכות הסביבה, רישוי,
מיסים ועוד, הוחלט לקיים שיתוף פעולה שיכלול: בחירת
שלושה בעלי מוסכים, מוסך מכל אזור תעשייה בעיר, שייצגו את המוסכים בפני
המנהלת בכל בעיות מוסכי העיר הקשורות לאיכות הסביבה, רישוי עסקים,
תחזוקה, תשתיות וכדומה והפצת
חוזר משותף באמצעות האיגוד, לכל בעלי המוסכים בעיר, המזמין אותם לפנות
בכל שאלה ובכל בעיה למנהלת אזורי התעשייה. בנוסף, הוחלט לקיים כנס
למוסכי העיר בחסות המנהלת שיעסוק בכללי איכות הסביבה שחלים על המוסכים
וכן יקדם את נושא בטיחות העובדים במוסכים.
שת"פ זה
מצטרף ליוזמות בעלי מוסכים בערים אחרות כמו ירושלים, תל-אביב, חיפה,
ב"ש, אשדוד ועוד. נשמח כי מוסכים בערים אחרות/מועצות מקומיות אחרות
יצרו קשר עם מנכ"ל האיגוד בכדי לתאם הנעת הידברות ומנגנוני פעולה
משותפים עם הרשויות המקומיות.
שמעון
ולינסקי ז"ל
בצער רב אנחנו מבשרים על פטירתו של שמעון ולינסקי ז"ל, סגן
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה טרם
יציאתו לגמלאות. שמעון היה לכול העוסקים בענף - חבר יקר, מקצוען בתחום
הרכב, מקור בלתי נדלה של ידע ומידע ואדם נדיר. ההלוויה של שמעון
ולינסקי ז"ל, התקיימה ביום ה' ב' אלול תשע"ג, 8/8/2013. שמעון ז"ל
אחראי לכתיבת חקיקה והסדרת תחומים רבים בענף הרכב כמו : ענף שמאות
הרכב, הסדרת היבוא האישי לישראל, הסדרת תכניות לימודים והכשרות למנהלים
מקצועיים, הפעלת ניידות הבטיחות, הסדרת רישוי מקצועות תיקון הרכב ועוד.
את כלל העשייה הרחבה והמקיפה אותה ביצע - מילא בנאמנות, ברוח אנושית
נוחה וטובה, בהידברות, בהיוועצות ובצורה הטובה ביותר. חברי האיגוד
אבלים על מותו ומשתתפים בצער המשפחה. יהי זכרו ברוך.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל
|