השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 325

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

12.09.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

 

אכיפה ע"י המפקח על הביטוח – מעט מדי ומאוחר מדי

השבוע פורסמה כתבה אודות פעולות וסנקציות שנקט הממונה על הביטוח כנגד חברת ביטוח אשר פעלה בניגוד לפוליסה התקנית בכל הקשור ל"חוזר השמאים". החוזר מגדיר את גבולות המותר והאסור ביחסי חברות ביטוח/סוכני ביטוח עם שמאי הרכב המעריכים את נזקי התאונות בתביעות לפוליסה ובתביעות צד ג'.

משך שנים רבות, המדיניות אצל המפקח היתה לא לפקח אלא רק להוציא הנחיות, שרק בתי המשפט, אם בכלל, ורק בדיעבד לאחר שהמבוטח כבר נפגע - היו אוכפים. מדיניות זו הביאה ישירות לכך שהסיכון של חברות הביטוח באי ביצוע ההנחיות היה כה זעום עד שהשתלם כלכלית, ובמשך השנים, השוק המשיך להתנהל ללא פיקוח כשהוראות המפקח אינן נאכפות ואינן מיושמות.

מדיניות זו הומרה, חלקית בלבד ורק לאחרונה, בהקמת יחידת אכיפה אשר בודקת בשטח תלונות של מבוטחים ו/או אחרים ועל בסיס ממצאיה מחליט הממונה אם לנקוט בצעדים מנהליים כנגד הכפופים לו ובהתאם לסמכויות המוקנות לו כחוק. הממונה, כאמור הוא גם זה שקובע את חומרת העונש ואם ליידע את הציבור או לא על צעד מתקן כזה או אחר בו נקט וכנגד מי.

במקרה הספציפי, נקנסה חברת הביטוח ואף הוצמד לה מפקח מיוחד לתקופה מוגבלת בכדי לבחון את יישום התיקון הנדרש.

בכדי שתהיה אפקטיביות באכיפה – היא נדרשת להתקיים בזמן אמת, להתפרסם בציבור, ולהיות מלווה בצעדי ענישה כואבים באמת שיהוו הרתעה לאחרים.

המקרה המסויים שפורסם, בא לכלל מימוש האכיפה "רק" 7 (!) שנים מיום היוודע למפקח על הכשל, והפרסום בציבור מוגבל מבחינת הפרטים. מבחינת המבוטחים, המוסכים והשמאים שפעלו בתוך כשל זה במשך שנים ארוכות – הענישה והתיקון הגיע מאוחר מידי והנזק שנגרם להם הוא רב, כך שצעד זה שנותר בודד - לא מביא מזור או פיצוי לאלה שנפגעו בפועל מכשל זה.

היינו שמחים לברך את המפקח על הביטוח על כך שסוף סוף הוא פועל לאכוף את ההנחיות אותן הוא מוציא בעצמו ושאולי ניתן לחשוב ו/או להאמין כי הייתה לו גם כוונה שתיושמנה בשטח, אך עד היום המציאות הוכיחה לנו כי הנחיות לחוד וביצוע לחוד.

רוב מקרי האכיפה שבוצעו בשנים האחרונות לא פורסמו לציבור ורק ב"מרתפי" משרדי המפקח נמצאים חומר החקירה ומידע חשוב לציבור. מידע זה היה משמש את הציבור בבחירתו בחברת הביטוח האמורה לספק לו את מוצר "ההשבה לקדמות" אותו הוא מעוניין לרכוש. המידע החשוב הזה אינו מובא לידיעת הציבור ומונע ממנו לבצע בחירה משוקללת של מוצר הביטוח המתבסס על לא רק על מחיר אלא גם על תמורה. היעדר המידע גם מנציח את העוולות וגורם לצרכנים לחשוב ש- "זה מה שיש" ולהתייאש מכל אפשרות תיקון.

המפקח על הביטוח בישראל הינו הממונה היחיד ברחבי תבל המאפשר לחברות ביטוח לקבוע את ספקי השירותים ואת ניתוב הלקוחות (מבוטחים וצד ג') לספקים שלו באמצעות הסדר השמאים ובאמצעות מנגנון ההשתתפות העצמית.

לכן, הרשו לנו לראות במקרה היחיד עליו למדנו השבוע – משום לעג לרש שאינו מספיק ואינו מספק.

אנו מקווים שיבוא היום ובו שר אוצר אמיץ יקבע כללים למפקח על הביטוח בכל הקשור להגדרת תפקידו כמשרת הציבור ואז יופרד הפיקוח על ביטוחי רכב ורכוש מהפיקוח של ביטוחי החיים כנהוג בעולם המודרני ואולי גם יתבטל מנגנון הבידול העוולתי בעלות ההשתתפות העצמית למבוטח עת הוא בוחר במוסך או בשמאי רכב.  

 

העסקים הקטנים: המדינה לא מאפשרת להרוויח, ומחייבת להוציא

במסגרת הפעילות שלנו לקידום ועידוד העסקים הקטנים, שחלקה מתבטא בחקיקה לקידום התחרות ולביזור הריכוזיות הענף הרכב ובענפים אחרים בישראל, התראיין יו"ר סניף ת"א, מר משה סומך בתכנית הרדיו של גבי גזית בערוץ 103FM (רדיו ללא הפסקה) שעסקה בהקמת השדולה בכנסת לקידום עסקים קטנים על ידי ח"כ אראל מרגלית. הנכם מוזמנים להאזין לראיון.

באותו יום פרסם חבר הכנסת מרגלית פוסט בדף הפייסבוק שלו:

"משפט אחד של משה סומך, הבעלים והמנהל של מוסך שמואל סומך ובניו בבני-ברק שאולי מסכם בצורה הטובה ביותר את סיפורם של עסקים קטנים רבים, לב ליבה של הכלכלה הישראלית.

זה מתחיל מביקורת רואה חשבון והוצאת לרשם עליהן הוא משלם בין 3000-4000 ש"ח לחודש (ביקורת רואה חשבון מחויבת בחוק ללא כל קשר לגודל החברה). אבל זאת רק ההתחלה, המשרד לאיכות הסביבה למשל מחייב אותו לרוקן שמנים ומים שנשפכים מהרכבים שבמוסך למתקן שעולה14,000 ₪ ובנוסף לרוקן אותו כל שלושה חודשים, ע"י חברה המוכרת למשרד. כמה זה עולה? 1200 ₪ לרבעון.

למשה דווקא חשובה איכות הסביבה, הוא רוצה שמדינת ישראל תהיה מקום טוב ובריא עבור הילדים שלו והנכדים שלו. אבל אפשר לעשות את זה בצורה טובה יותר, זולה יותר לעסק!

אבל החלק הגורע ביותר אומר משה, זה ההתמודדות עם הרשות המקומית, העירייה! נחשו כמה משלם המוסך של משה על השלט הכי פשוט שמכוון אנשים למוסך שלו? המוסך משלם 9,800 ש"ח בשנה! כל שנה שורף משה הכנסה שיכלה לממן שנת לימוד לילדים שלו.

אם אתם מרגישים כמו משה אני רוצה שתדעו שאני פה בשבילכם. הגשתי כבר שתי הצעות חוק שמורידות דרמטית את העלות השנתית של הרגולציה השוטפת ואני מתכוון להמשיך לדחוף את הנושא הזה ביחד אתכם עד הסוף!

~~רוצים לעזור לי במאבק הזה? לספר את הסיפור שלכם? כתבו לי בפרטי וניצור עמכם קשר בהקדם~~"

 

ניתן להווכח עד כמה קשה היום לנהל עסק במדינת ישראל כשבעל העסק חסום מלקבל הכנסות כי המדינה מקדשת ריכוזיות ובמקביל הוא מתמודד עם מנגנון סחטני ממשלי וחוקי למהדרין המגדיל את הוצאותיו באופן שערורייתי .

 

.

 

יום הכיפורים

 

השנה אנחנו מציינים 40 שנה למלחמה יום הכיפורים שבעקבותיה השתנו נורמות רבות ושונות בהנהגת הממשל הישראלי ושהפקת הלקחים ממנה שינתה את פני הצבא ואת פני המדינה מהקצה אל הקצה.

מנהיגי טרום מלחמת יום הכיפורים התעסקו, כזכור, בעצמם ובאמונה השלמה כי המיתוס שנבנה סביבם מחליף את הצורך לתחזק את יסודות החברה הישראלית.

אני מאחל לכולנו כי נורמת ההון שלטון ולהפך שהתנחלה כה חזק בהנהגה הישראלית תשתנה על ידי מנהיגיה הנוכחיים וכי כלל השותפים המנסים לסייע לנו לקדם מחדש את הפעילות העסקית של רוב העסקים בישראל.

 

גמר חתימה טובה לכל החברים ולכל קוראינו. 

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

ללחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע ● הומור ועוד

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

יש עתיד לבתי הספר המקצועיים?

 

מי יתקן לנו את הרכב בעתיד הקרוב? בתעשייה משוועים לעובדים ומוכנים לשלם, אך הדימוי הבעייתי של נוער מצוקה שנכשל בהשגת תעודת הבגרות, לא מביא תלמידים לבתי הספר המקצועיים. קובי אביטל, סמנכ"ל מחקר ופיתוח, איגוד המוסכים: "טרם הצלחנו לייצור שינוי תודעתי בחברה, ולכן אם מערכות החינוך יירתמו לזה, זה יחלחל עד לאמא שמתלבטת לאן לגייס את הבן שלה"

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

 

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק".

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות