השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 328

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

10.10.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

 

הצעת חוק רישוי שירותים לרכב - סיפור בהמשכים

אתמול התקיים דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת ובו לאחר דברי רקע ארוכים של יו"ר הועדה והצגת עמדתו, המשונה משהו לטעמנו, של הממונה על ההגבלים העסקיים, התחיל התהליך החוקי של אישורי סעיפי החוק בהצבעה.

אדון מעט בעמדה שהציג פרופ' גילה :

נטען כי השוק אינו ריכוזי יחסית לקורה באותו ענף במדינות אירופה וארה"ב אך כמובן לא הוצג על ידי הממונה כל נתון השוואתי אודות הטיעון הזה ולמיטב ידיעתנו, הנגזר מדוחות איגודי הרכב באירופה - אין כל דמיון ואף לא שמץ של דמיון בין הקורה בישראל לבין הקורה ברחבי השוק האירופאי בכל הקשור לריכוזיות ולשליטה של מיעוט בנתח שוק כה מהותי.

הממונה הציג במקביל את הנתון הנכון המוכיח את ריכוזיות שוק הרכב בישראל - 3 יבואני רכב שולטים על נתח שוק של מעל 50% משוק הרכב בישראל. תמוהה אם כן אמירתו של הממונה כי אין ריכוזיות בשוק הרכב הישראלי ותמוהה יותר העובדה שמילים אלה יוצאות מפיו של אותו ממונה שקידם את התיקון לחוק ההגבלים העסקיים הדן בקבוצות ריכוז ובו הגדרת קבוצת הריכוז הינה כמצוטט : "הממונה רשאי לקבוע לפי סעיף 43(א)(4) כי בני אדם מועטים שבידיהם נתון ריכוז של יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או שירותים, או מכלל רכישתם, הינם קבוצת ריכוז, אם ראה שמתקיימים תנאים לתחרות מועטה בעסקים ביניהם או בענף שבו הם פועלים או שהתחרות בעסקים ביניהם או בענף כאמור מועטה."

בנוסף לכך, בדו"ח השנתי האחרון שפרסם הממונה רשום המוטו הבא : "הנזקים של כשל תחרותי בדמות קבוצות ריכוז, לציבור הרחב ולמשק המדינה, כבדים ומגוונים. ביניהם, הקצאה לא יעילה של גורמי ייצור במשק ועיוות של הקצאת מקורות."

עוד הוסיף פרופ' גילה כי בסגמנט הרכב המשפחתי לא קיימת תחרות או שקיימת תחרות מועטה וכן כי התנהגות יבואני הרכב "לא תחרותית" וכי הוא ממליץ למשרד התחבורה לפקח על מחירי הרכב. הממונה עוד הוסיף טענה מוזרה כי עניין התחרות בשוק הרכב הוא עניין של מדיניות משרד התחבורה?! וניתן היה להבין מכך שהוא מסיר מעצמו את האחריות על התחרות בענף הרכב בכלל ככל שהעניין קשור לטייקוני הרכב (כזכור, כנגד יו"ר איגוד שמאי הרכב מתנהל משפט על ניסיון לייצג את מצוקת חבריו...). הממונה שכח, כמו כן, להזכיר כי נתח השוק של הסגמנט המשפחתי בישראל עולה על 60% מכלל המכירות השנתיות של הרכב בישראל ויוצא מכך שהתחרות בשוק הרכב הישראלי עליה הוא מדבר, קיימת רק על כ 30% משוק הרכב הכללי. בנוסף לכך, רשות המיסים פרסמה את נתוני הרכישות של חברות הליסינג ואת הניתוח שלה אודות יבוא הרכב לישראל בפורמט החדש (פורמט דליל במידע ובנתונים יחסית לדוחות של שנים קודמות). ניתוח אמיתי של דוחות הממונה ושל דוחות רשות המיסים מגלה כי רוב הצרכנים הפרטיים בישראל רוכשים רכב משומש שעברו "ליסינג" וכי אין ביכולתם ליהנות מרכב חדש, בטיחותי ומודרני.

 

דוחות אלה, שיצאו טרם הנעת הליך החקיקה, מוכיחים כי השותף המרכזי של יבוא הרכב בישראל - רשות המיסים, אינו מעוניין לבצע כל רפורמה וכל תיקון אשר יקנה זכויות ומרווח מחייה למי שממנה אותם במדינה דמוקרטית - ציבור האזרחים.

רשות המיסים בשיתוף פעולה, כך נראה, עם הממונה על ההגבלים (שעמדתו, כאמור, מהוססת ותמוהה יחסית ובניגוד לחובתו החוקית לפעול להגברת התחרות) מעוניינים להשאיר את כלל העיוותים בשוק הרכב הישראלי לנצח נצחים ואינם באמת מעוניינים לפתוח את התחרות והיעילות בשוק הרכב הישראלי.

עיוותים אלה, בין השאר, אחראיים לפערים הכלכליים והחברתיים שהניעו את המחאה הציבורית ופעולות אלה מנוגדות לחלוטין להבטחות שר האוצר הנוכחי לציבור.

 

מצב דברים זה ובו שר התחבורה מתמודד לבדו כנגד עמדות משרד האוצר ושותפיו לדרך (רשות המיסים, המפקח על הביטוח והממונה על ההגבלים), מביא אותנו למסקנה עגומה כי ארוכה הדרך להשלמת החקיקה וכי ארוכה עוד יותר הדרך ליישום שינוי מהותי בשוק הרכב הישראלי.

 

היינו, כמובן, שמחים להיות אופטימיים יותר לאחר שנים רבות של מאבקים לפתיחת השוק ולביזור הכוחות בשוק הרכב הישראלי בכל הקשור להפצה ולתיקון כלי רכב וכמובן שהסכמנו אז ואנו מסכימים גם היום מתוך ניסיון והכרות עם השוק, לניתוח של פרופ' זליכה אודות שוק הרכב  : "...שוק הרכב סובל ממגוון גדול של בעלויות צולבות וחסמים מתחומים שונים ומשיקים, לכן הדרך היחידה לתקן את העיוות שנוצר היא על-ידי ביצוע פעולות דרסטיות שחלקן גם יפגעו בזכויות הקנייניות של חלק מן השחקנים בשוק..." . כידוע, לא אומץ דבר וחצי דבר מהותי ממסקנות והמלצות ועדת זליכה המקורית (טרם רמיסת ההמלצות והמסקנות על ידי "ועדת היישום").

 

לסיכום, נראה כי ממשלה זו יחד עם חברי הכנסת החדשה, סובלים מאותו התסמונת של הממשלה הקודמת - ריבוי מלל ומיעוט עשייה אמיתית ומהותית.

 

כל בר דעת הפועל לפרנסתו במתחם שוק הרכב הישראלי יודע כי הפיתרון היחידי והאמיתי לבעיית העסקים הקטנים והבינוניים בשוק הרכב הישראלי הוא פתיחת השוק לתחרות וביזור השליטה של הכוחות הפועלים בו כיום. אנו כמובן, נמשיך לפעול ואנו בטוחים כי בסופו של דבר, הציבור הרחב ימאס בהתנהלות שלטונית זו ובשיטות בהן הרשויות נוקטות והפיתרון המיוחל בוא יבוא.

 

בחירות למועצת האיגוד - סניף חיפה והצפון

 

תזכורת לחברי האיגוד מאזור הצפון - הבחירות החוזרות למועצת האיגוד יתקיימו ביום ה' ה - 17.10.2013 החל משעה 16:00 אחה"צ.

 

הנכם מוזמנים להגיע ולהשפיע!!!

 

רצ"ב לשימושכם נוהלי הבחירות ורשימות המועמדים.

 

שבת שלום

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

עוד ניסיון לתחרות בענף הרכב

נכנסה לתוקף התקנה לפיה, רכב שנמכר מליסינג ייחשב כחדש מיד ראשונה. בענף הרכב לא בטוחים שהיבואנים יסכימו למכור בהנחה לחברות הליסינג ולעשות את זה כדאי גם לנו הצרכנים שר התחבורה: "היבואנים הם קרטל, הם מונופול שמתאם והנה למשל היום מתארגן כדי למנוע תחרות לפגוע באזרח הקטן ולמנוע ממנו הנחות, אנחנו מעבירים חקיקה שתמנע מהם את ההתארגנות הזאת"

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

 

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק".

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות