המהדורה המרכזית
-רונן לוי
הצעת חוק
רישוי שירותים לרכב - סיפור בהמשכים
אתמול התקיים
דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת ובו לאחר דברי רקע ארוכים של יו"ר
הועדה והצגת עמדתו,
המשונה משהו לטעמנו, של הממונה על ההגבלים העסקיים, התחיל התהליך
החוקי של אישורי סעיפי החוק בהצבעה.
אדון מעט
בעמדה שהציג פרופ' גילה :
נטען כי השוק
אינו ריכוזי יחסית לקורה באותו ענף במדינות אירופה וארה"ב אך כמובן לא
הוצג על ידי הממונה כל נתון השוואתי אודות הטיעון הזה ולמיטב ידיעתנו,
הנגזר מדוחות איגודי הרכב באירופה - אין כל דמיון ואף לא שמץ של דמיון
בין הקורה בישראל לבין הקורה ברחבי השוק האירופאי בכל הקשור לריכוזיות
ולשליטה של מיעוט בנתח שוק כה מהותי.
הממונה הציג
במקביל את הנתון הנכון המוכיח את ריכוזיות שוק הרכב בישראל - 3
יבואני רכב שולטים על נתח שוק של מעל 50% משוק הרכב בישראל.
תמוהה אם כן אמירתו של הממונה כי אין ריכוזיות בשוק הרכב הישראלי
ותמוהה יותר העובדה שמילים אלה יוצאות מפיו של אותו ממונה שקידם את
התיקון לחוק ההגבלים העסקיים הדן בקבוצות ריכוז ובו הגדרת קבוצת הריכוז
הינה כמצוטט : "הממונה
רשאי לקבוע לפי סעיף 43(א)(4) כי בני אדם מועטים שבידיהם נתון ריכוז של
יותר ממחצית מכלל אספקת נכסים או שירותים, או מכלל רכישתם, הינם קבוצת
ריכוז, אם ראה שמתקיימים תנאים לתחרות מועטה בעסקים ביניהם או בענף שבו
הם פועלים או שהתחרות בעסקים ביניהם או בענף כאמור מועטה."
בנוסף לכך,
בדו"ח השנתי האחרון שפרסם הממונה רשום המוטו הבא : "הנזקים
של כשל תחרותי בדמות קבוצות ריכוז, לציבור הרחב ולמשק המדינה, כבדים
ומגוונים. ביניהם, הקצאה לא יעילה של גורמי ייצור במשק ועיוות של הקצאת
מקורות."
עוד הוסיף
פרופ' גילה כי בסגמנט הרכב המשפחתי לא קיימת תחרות או שקיימת תחרות
מועטה וכן כי התנהגות יבואני הרכב "לא תחרותית" וכי הוא ממליץ למשרד
התחבורה לפקח על מחירי הרכב. הממונה עוד הוסיף טענה מוזרה כי עניין
התחרות בשוק הרכב הוא עניין של מדיניות משרד התחבורה?! וניתן היה להבין
מכך שהוא מסיר מעצמו את האחריות על התחרות בענף הרכב בכלל ככל שהעניין
קשור לטייקוני הרכב (כזכור, כנגד יו"ר איגוד שמאי הרכב מתנהל משפט על
ניסיון לייצג את מצוקת חבריו...). הממונה שכח, כמו כן, להזכיר כי נתח
השוק של הסגמנט המשפחתי בישראל עולה על 60% מכלל המכירות השנתיות של
הרכב בישראל ויוצא מכך שהתחרות בשוק הרכב הישראלי עליה הוא מדבר, קיימת
רק על כ 30% משוק הרכב הכללי. בנוסף לכך, רשות המיסים פרסמה את נתוני
הרכישות של חברות הליסינג ואת הניתוח שלה אודות יבוא הרכב לישראל
בפורמט החדש (פורמט דליל במידע ובנתונים יחסית לדוחות של שנים קודמות).
ניתוח אמיתי של דוחות הממונה ושל דוחות רשות המיסים מגלה כי רוב
הצרכנים הפרטיים בישראל רוכשים רכב משומש שעברו "ליסינג" וכי אין
ביכולתם ליהנות מרכב חדש, בטיחותי ומודרני.
דוחות אלה,
שיצאו טרם הנעת הליך החקיקה, מוכיחים כי השותף המרכזי של יבוא הרכב
בישראל - רשות המיסים, אינו מעוניין לבצע כל רפורמה וכל תיקון אשר יקנה
זכויות ומרווח מחייה למי שממנה אותם במדינה דמוקרטית - ציבור האזרחים.
רשות המיסים
בשיתוף פעולה, כך נראה, עם הממונה על ההגבלים (שעמדתו, כאמור, מהוססת
ותמוהה יחסית ובניגוד לחובתו החוקית לפעול להגברת התחרות) מעוניינים
להשאיר את כלל העיוותים בשוק הרכב הישראלי לנצח נצחים ואינם באמת
מעוניינים לפתוח את התחרות והיעילות בשוק הרכב הישראלי.
עיוותים אלה,
בין השאר, אחראיים לפערים הכלכליים והחברתיים שהניעו את המחאה הציבורית
ופעולות אלה מנוגדות לחלוטין להבטחות שר האוצר הנוכחי לציבור.
מצב דברים זה
ובו שר התחבורה מתמודד לבדו כנגד עמדות משרד האוצר ושותפיו לדרך (רשות
המיסים, המפקח על הביטוח והממונה על ההגבלים), מביא אותנו למסקנה עגומה
כי ארוכה הדרך להשלמת החקיקה וכי ארוכה עוד יותר הדרך ליישום שינוי
מהותי בשוק הרכב הישראלי.
היינו,
כמובן, שמחים להיות אופטימיים יותר לאחר שנים רבות של מאבקים לפתיחת
השוק ולביזור הכוחות בשוק הרכב הישראלי בכל הקשור להפצה ולתיקון כלי
רכב וכמובן שהסכמנו אז ואנו מסכימים גם היום מתוך ניסיון והכרות עם
השוק, לניתוח של פרופ' זליכה אודות שוק הרכב : "...שוק
הרכב סובל ממגוון גדול של בעלויות צולבות וחסמים מתחומים שונים
ומשיקים, לכן הדרך היחידה לתקן את העיוות שנוצר היא על-ידי ביצוע
פעולות דרסטיות שחלקן גם יפגעו בזכויות הקנייניות של חלק מן השחקנים
בשוק..." .
כידוע, לא אומץ דבר וחצי דבר מהותי ממסקנות והמלצות ועדת זליכה המקורית
(טרם רמיסת ההמלצות והמסקנות על ידי "ועדת היישום").
לסיכום, נראה
כי ממשלה זו יחד עם חברי הכנסת החדשה, סובלים מאותו התסמונת של הממשלה
הקודמת - ריבוי מלל ומיעוט עשייה אמיתית ומהותית.
כל בר דעת
הפועל לפרנסתו במתחם שוק הרכב הישראלי יודע כי הפיתרון היחידי והאמיתי
לבעיית העסקים הקטנים והבינוניים בשוק הרכב הישראלי הוא פתיחת השוק
לתחרות וביזור השליטה של הכוחות הפועלים בו כיום. אנו כמובן, נמשיך
לפעול ואנו בטוחים כי בסופו של דבר, הציבור הרחב ימאס בהתנהלות שלטונית
זו ובשיטות בהן הרשויות נוקטות והפיתרון המיוחל בוא יבוא.
בחירות
למועצת האיגוד - סניף חיפה והצפון
תזכורת לחברי
האיגוד מאזור הצפון - הבחירות החוזרות למועצת האיגוד יתקיימו ביום ה' ה
- 17.10.2013 החל משעה 16:00 אחה"צ.
הנכם
מוזמנים להגיע ולהשפיע!!!
רצ"ב לשימושכם נוהלי
הבחירות ורשימות המועמדים.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל
|