המהדורה המרכזית
-רונן לוי
הצעת חוק
רישוי שירותים לרכב - עדכון, ותחילת מהפכה ?
ביום ב'
השבוע התקיים דיון נוסף על סעיפי חוק רישוי השירותים לרכב. מאחר
ולכל דיון מוקצב זמן של כשעה ומחצה, התהליך הוא איטי ויו"ר הועדה מקבל
הערות מגורמים מעוניינים שונים על כל סעיף שמוקרא ולאחר שהוא מסכם מספר סעיפים, חברי
הכנסת מצביעים ומאשרים את הנוסח הסופי של כל קבוצת סעיפים. הדיונים
נמצאים עדיין בשלב מאד ראשוני ועדיין לא אושרו כלל סעיפי ההגדרות בחוק
(ההגדרות חשובות ביותר לצורך פרשנות גוף החוק).
ניהלנו דיון אודות הגדרת המוסך המומחה שיאפשר למשרד התחבורה להקים מדרג
נוסף של מוסכים מומחים לשלושה מותגי רכב ואלה יצטרכו לרכוש מידע, ציוד
והכשרות מבית יצרן הרכב ולעמוד תחת פיקוח של מעבדה מוסמכת בנוסף לפיקוח
הבסיסי של משרד התחבורה בכל הקשור למוסכים חוקיים בישראל.
איגוד יבואני
הרכב התנגד, לשם "מוסך מומחה" בטענה כי המינוח עלול להטעות את
הצרכנים והציע חלופות אחרות. אנוכי הצגתי את עמדתנו והסברתי לחברי
הועדה את הרציונאל העומד מאחורי הביטוי "מומחה", ביטוי שכל בעל מקצוע
חופשי רשאי להשתמש בו בהציגו את מומחיותו ואת מרכולתו לציבור. לו חברי
הכנסת היו מקבלים את טענת ה"הטעיה", אנו היינו הופכים להיות בעלי
המקצוע היחידים בעולם המערבי שהיה נאסר עליהם להשתמש ולהציג את
המומחיות הספציפית של כל אחד מאיתנו ולשווק אותה לקהל צרכנים
פוטנציאלי.
סופו של דיון
- יו"ר ועדת הכלכלה קיבל את הטיעונים שלנו סקציית המוסך המומחה
יוצאת לדרך.
לאחר מאבק ארוך של איגוד יבואני הרכב על סמכותו של
השר לאשר הקלות למתחרים פוטנציאלים כ"העדפה מתקנת" הושגה פשרה כי כל
סמכות שתנוצל באופן גורף תבוא לאישור וועדת הכלכלה ובכך הוועדה תפקח על
השר לאחר שיאושר החוק ובמהלך ביצוע יישום הצעדים והפעולות להגברת
התחרות בענף. להזכיר כי הרפורמות
שעשה ראש הממשלה בכהונתו
כשר אוצר בכל הקשור לקופות הגמל וכן הרפורמות שביצע שר התקשורת לשעבר,
משה כחלון, התבססו גם הן על חיוב בעלי הזיכיונות והמונופולין הותיקים
להעביר תדרים למתחרים החדשים ואלה
כבר הצליחו לגייס כמיליון לקוחות -
כשנתיים לאחר יישום הרפורמה. יבואני הרכב באופן טבעי, כמו חברות
הסלולאר הותיקות, יתנגדו להעביר למתחרים פוטנציאלים כוח ויכולת להשתלב
בתחרות, אך כפי שמוכיח הניסיון מענפים אחרים שהתבססו על מיעוט שליטים -
הדבר אפשרי ואינו "מזיק" לציבור והינו בר-ביצוע.
מאבק עקרוני נוסף
שאיגוד המוסכים ניהל מול משרד
התחבורה הוא בדבר הצורך ל"רשיין" את כלל הפועלים בשוק הרכב לרבות סוחרי הרכב
המשומש ולא להשאיר מחוץ לתחום שחקנים הפועלים בשוק. נושא
הועלה שוב על ידי היועמ"ש שלנו, עו"ד הר-אבן במהלך
הדיון לאחר ששוכנע מטיעונינו, ח"כ ברוורמן יושב ראש הוועדה הורה למנכ"ל משרד התחבורה לשלב את
חובת הרישיון לסוחרי רכב משומש והסדרת הפיקוח על שחקני השוק.
חג הקורבן
השבוע חוגגים
חברינו את חג הקורבן המוסלמי המציין
את המועד לקיום החג', העלייה לרגל למכה.
הנהלת האיגוד
שולחת מכאן את ברכותיה ואת איחולי חג שמח לבעלי המוסכים, לעובדיהם
ולכלל פעילי הענף המוסלמים.
חגים
וקושי תזרימי - ועידת המוסכים ב 29.10.13
אובדן ימי
העבודה בתקופת החגים האחרונה גרם לקושי של מוסכים ושל עסקים קטנים
אחרים לארגן את ניהול תזרימי המזומנים שלהם ואני מזכיר כי אנו עורכים
ועידה ויום עיון שיציע פתרונות לבעלי המוסכים ביום זה. לשירותכם, מעלה
שוב את הקישור
להרשמה ליום העיון.
ההשתתפות
אינה כרוכה בתשלום.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח.
שלח דוא"ל
|