המהדורה המרכזית -רונן לוי
קצין הבטיחות – קבלן, שכיר או רישיון להשכיר? הצלחה לאיגוד קציני הבטיחות
השבוע התקיים דיון בועדת הכלכלה של הכנסת על מעמדו של קצין הבטיחות בתעבורה. מקצוע זה הוא אחד משלושת המקצועות המוגבלים והמפוקחים על ידי משרד התחבורה וזאת בגין חשיבותו לבטיחות בדרכים בישראל.
מקצוע זה, כמו מקצועו של שמאי הרכב והמנהל המקצועי במוסך, הוא כזה שהאוחז בו חשוף מדי יום לסיכונים רצוניים ובלתי רצוניים, בין היתר מאחר ובמקרים רבים נוצרת סיטואציה ובה קצין הבטיחות/שמאי הרכב/מנהל המקצועי במוסך מאשר לתנועה כלי רכב שאינם כשירים לתנועה בשל בשל לחץ כלכלי המופעל עליו.
במסגרת הדיון בכנסת נידונה השאלה הבאה: האם בעלים של צי רכב חייב להעסיק בשכר מלא ובמשרה מלאה קצין בטיחות שיהיה אחראי על בטיחות כלי הרכב ועל פיקוח הנוהגים בצי הרכב או שבעל החברה יכול להשתמש במיקור חוץ של משרד קציני בטיחות לצורך ביצוע מטלה זו.
איגוד קציני הבטיחות מתנגד כבר שנים רבות להעסקת "קבלנים" וחבריו סבורים כי קצין הבטיחות של החברה חייב להיות עובד החברה והמזוהה באופן חד משמעי כאחראי על בטיחות הרכבים בה, והנושא האישי באחריות. מאידך, איגוד קציני הבטיחות גורס כי יש להחמיר עם בעלי חברות הדורשים מאותם מועסקים להתפשר בנושאי בטיחות ולחתום על כשירות של רכב או נהג שאינם כשירים. החקיקה במקרים אלה היא די ברורה ובעלים או מנהל חברה חב חובה אישית על כשירות כלי הרכב המשרתים את חברתו והדבר מוסדר בתקנות התעבורה. יחד עם זאת, ההיסטוריה מלמדת כי תקנות אלה לא נאכפות כיום כמו שגם לא נאכפו בעבר.
מאבקם של קציני הבטיחות דומה מאד למאבק שמאי הרכב על עצמאותם המקצועית, ובהקבלה - על מעמדם הכלכלי שעלול להידרדר מיד לאחר שיופרט השירות המקצועי.
הניסיון מלמד כי ההפרטות שבוצעו בתחום המוסכים (ביטול הפיקוח על מחירי שעת עבודה) ובתחום שמאות הרכב (הסדר השמאים) פגעו מאד בענפים אלו, ובביטחון הכלכלי של כלל העוסקים במקצועות הללו. הפגיעה הכלכלית והתלות הכלכלית במעסיק גורמת בסופו של דבר גם לבעיות בתחום הבטיחות בדרכים.
איגוד המוסכים תומך במאבקם של קציני הבטיחות לשימור מקצועם, ובכלל - להגברת העצמאות המקצועית של בעלי הרישוי בתחום איכות תיקוני הרכב בישראל, תוך הקפדה על שמירת סטנדרטים גבוהים של התנהלות בכל הקשור לבטיחות בדרכים.
בסופו של הדיון שנערך השבוע, ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה לשמר את האמור בחוק בו מחויבת החברה להעסיק באופן ישיר קצין בטיחות.
מידע אודות עברו של רכב משומש
השבוע יצאה הודעה מדובר משרד התחבורה המבשרת על ביצוע פיילוט בעמדות המקוונות של משרד הרישוי ובו יוכל רוכש פוטנציאלי של כלי רכב משומש לקבל מידע אודות היסטוריית הבעלויות של כלי הרכב בו אותו הוא מעוניין לרכוש. פיילוט זה הוא תוצר ישיר של עבודה ושל מאבק אותו ניהלנו בוועדה לפניות הציבור של הכנסת (בראשות ובתמיכת ח"כ אורי מקלב). עוד בשנת 2012 התחייבו נציגי משרד התחבורה כי בתוך 6 חודשים יונגשו לציבור כחמישים עמדות לקבלת מידע אודות זהות הבעלות על כלי הרכב המשומשים.
חרף העיכוב, אנו מברכים את צוותי משרד התחבורה ואת שר התחבורה שמקפיד לעמוד בהתחייבותו ומקווים שהפיילוט הנוכחי יצליח וכי לאחר 6 שנות קידום השקיפות בסחר בכלי רכב משומש, אנו עדים לניצן ראשון של פעילות מצד משרד התחבורה בנושא.
הועידה לניהול מוסכים 29.10.2013
השבוע עלו לאוויר המצגות והסרטונים המסכמים את הנושאים שנידונו במסגרת הוועידה המוצלחת.
רצ"ב קישור לסרטון המסכם : http://www.youtube.com/watch?v=M6MgSnTdcRg&feature=youtube_gdata_player
רצ"ב קישור לדף המצגות : http://www.meda-conferences.com/index.php?option=com_mtree&task=viewlink&link_id=183&Itemid=14
תודה שוב לצוות הנפלא של חברת מידע כנסים שהפיקו בהצלחה ובמקצועיות את הועידה.
השתלמות חובה E-CAR
כאמור בשבוע שעבר, הרישום להשתלמות למנהלים המקצועיים החל וניתן להירשם במכללות שאושרו על ידי משרד התחבורה וכן במכללת האיגוד שתבצע את ההשתלמות בפריסה ארצית.
מבצע בדיקות חורף
המבצע ברחבי הארץ החל וניתן להזמין בסניפי האיגוד, ללא עלות, את תוויות החורף ואת החומר השיווקי המודיע שהמוסך משתתף במבצע הבדיקות.
שבת שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |