השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 335

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

28.11.2013


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

 

הסדרה חקיקתית של רישום הערת אזהרה ברשיון

השבוע התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת על הצעת משרד התחבורה להסדיר את נושא רישום "הערת אזהרה" ברשיון הרכב באמצעות תיקון נוסח תקנה 309 והטפסים הנלווים אליה.

שנים רבות עברו עד אשר הצלחנו לשכנע, בסיוע לחץ ציבורי, את משרד התחבורה כי ההפקרות של רכבי האובדן להלכה חייבת להפסק, וכי חייבים לתת בידי הרוכשים הפוטנציאליים כלים אפקטיביים שיאפשר לו לדעת את עברו התאונתי של הרכב, וזאת כאשר העדויות שנצברות אצלנו והמתפרסמות מדי יום בפסקי דין של הערכאות השונות, מתארות מצב בו כלי הרכב הללו נמכרים לאזרחים כרכב עם תאונה קלה ו/או כרכב "נקי" ובחלק ניכר מהמקרים לא מושבים לכלי הרכב כריות אוויר ואביזרי הבטיחות המקוריים שלהם וזאת מבלי שרוכש הרכב יודע על כך.

לצערנו, האפשרות לקבל תדפיס היסטוריית הבעלויות ברכב עדיין לא ישימה לציבור למרות התחייבויות חוזרות ונשנות של משרד התחבורה.

הגדרת תהליך הדיווח והרישום ברשיון עברה מספר תהפוכות. בכלל זה, זכור לנו לרעה "חוזר 22" אשר שרד חודשיים בלבד.  מאז שבוטל ע"י משרד התחבורה, חזר המצב לקדמותו - עשרות אלפי כלי רכב נסחרים במצבם הניזוק, משוקמים לרוב במוסכים לא חוקיים בישראל ובשטחי הרשות וחוזרים לכביש עם מצב בטיחותי לא מפוקח. בנוסף לכך

גם לאחר שקיבל משרד התחבורה את ההחלטה לטפל בעניין באמצעות תקנה 309 – רבו הדיונים וההתלבטויות לגבי הנוסח שיירשם ונערכו שימועים רבים בנדון.

ההצעה בנוסחה כפי שהובאה והונחה בסופו של דבר על שולחן הכנסת קישור– הינה גרועה, והברכה שבעצם הרישום עלולה להפוך לקללה, זאת בשל "חלוקת התפקידים" בין הגורמים השונים הנוגעים ברכב המשוקם לפי נוסח ההצעה, ההטעיה הגלומה בנוסח המוצע לרישום, והעובדה שהוא בעצם מעודד את ביצוע התיקונים במוסכים לא חוקיים.

קבלת ההצעה בנוסחה -  כמוה כהסכמה שלנו לכך שכלי רכב ישוקמו על ידי מוסכים פיראטיים והיה בכך לעקר מתוכן את זהותנו כאיגוד המייצג בעלי מוסכים חוקיים ובנוסף לכך כלל העבודה המאומצת לגיבוש חוק רישוי מקצועות הרכב היה יורד לטמיון בשעה אומללה אחת בוועדת הכנסת.

 

עקב כך התנגדנו נמרצות לנוסח המוצע והצלחנו בשלב זה לגרום לכך שוועדת הכלכלה לא אישרה את התקנות הללו. הודענו קוממיות לנציגי משרד התחבורה שנכחו בדיון, כי אם לא יבוצעו השינויים הנדרשים שיקבעו קטגורית שכלי רכב פגועים ושהוחלט כי ניתן להשיבם לתנועה - יתוקנו אך ורק במוסכים חוקיים ובהליך מסודר ושקוף – נתנגד להצעה ונילחם בה.

 

כל ניסוח עמום שיאפשר את המשך הפרקטיקה הנוכחית בשיקום כלי הרכב המוגדרים כ"אובדן להלכה" בין אם הם נסחרים על ידי חברות ביטוח או אחרים - לא יהיה מקובל עלינו ואם יהיה צורך גם נפנה לבית המשפט העליון.

 

לסיכום אציין את מורת רוחנו מאיגוד חברות הביטוח שנציגיו נכחו בדיון, על עמדתם המקוממת. זכור לנו המאבק העיקש שניהל איגוד חברות הביטוח ביחד עם המפקח על הביטוח כנגד חברה ששיווקה ביטוח מקיף לרכב כמוצר שנקרא "מועדון לקוחות" ללא רישיון מבטח. איגוד המוסכים לא סייע אז לחברות שסחרו ללא רישיון בכדי לנגח את חברות הביטוח ואו בכדי לשפר את מצב התעריפים באופן הזה.

 

כמו כן, לא ברורה לנו עמדת היועצים המשפטיים של משרדי התחבורה והמשפטים אשר מתמודדים מולנו באופן עיקש בכדי לתמוך בעמדת איגוד חברות הביטוח שיש בה כדי לעקר מתוקן את האושיות עליהן מבוססת מדינת חוק דמוקרטית.

 

 

 

 

המשך הדיונים בנוסח הצעת חוק רישוי שירותים לרכב

באותו היום, יום דיונים ארוכים בוועדת הכלכלה, נדרשנו אף להמשך הדיון באישור נוסח הצעת חוק רישוי המקצועות ברכב.

 

שני נושאים חשובים ביותר למוסכים נדונו בישיבה זו וגם הפעם השגנו לגביהם הישגים חשובים.

 

ראשית, במסגרת הדיון אודות הסמכות לבטל הרשיון, ולאחר דיון ארוך בו דיברנו והבענו את עמדתנו

 התקבלה הצעת היועמ"ש לוועדת הכלכלה לפיה, בניגוד להצעה המקורית של משרד התחבורה - סמכות זו תופקע מהפקידות האיזורית הזוטרה ותוקנה אך ורק למנהל אגף הרכב. בכך יש כדי להסיר את החשש להתעמרות וניצול הכוח הרגולטיבי לרעה אשר רבים מבעלי המוסכים מלינים עליהם. זוהי דרך יעילה להגן על בעל הרישיון ומאפשרת לו להציג את עמדותיו באופן ראוי טרם יוענש בדרך זו אחרת.

 

כמו כן, במסגרת הדיון אודות ניגוד עניינים הוסכם כי מעבר לחיוב השמאי ובעל המוסך שלא לעבוד בניגוד ענייניים, יאסר גם על זה המפעיל עליהם לחץ ודוחק אותם לפינה של ניגוד עניינים ואו / ביצוע פעולה "בלתי מקצועית" – להמשיך ולפעול באופן זה המוכר והכואב לכולנו. הניסוח המדוייק טרם נמצא, אך מדובר במקבילה "אזרחית" לעבירת השידול מהמישור הפלילי.

 

הריכוזיות בענף הרכב

 

השבוע הסתיים הדיון על חוק הריכוזיות בכנסת וגם שם ראינו כי חברי הכנסת המייצגים אותנו לא מצליחים לשנות את המצב הקיים בכלכלה הישראלית וכי התוצר שיצא מידם אינו מהותי ואין בו כדי לשנות מאומה מהמציאות הכוחנית בה נתונים כלל העסקים הקטנים במשק.

 

ערוץ 10 שעורך סדרת כתבות על השפעת הריכוזיות ועל אוזלת היד של הממשלה בטיפול בתופעה המתרחבת, שידר השבוע כתבה על השפעת הריכוזיות על התעריפים שמשלם הצרכן הישראלי על חלקי החילוף ועל אופן הפעולה של טייקוני הרכב ניצול כוחם העודף.

 

רצ"ב הקישור לכתבה ששודרה בחדשות ערוץ 10 ביום ג' השבוע .

 

אנו – נמשיך במאבק בריכוזיות האוכלת כל חלקה טובה.

 

 

חנוכה

 

"הנרות הללו שאנו מדליקין

על הנסים ועל הנפלאות

ועל התשועות ועל המלחמות.

שעשית לאבותינו

בימים ההם, בזמן הזה..."

 

הנהלת איגוד המוסכים מאחלת לכלל חבריה ושותפיה לעשייה חג אורים שמח

 

 

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

הריכוזיות בענף הרכב פוגעת בכיס של כולנו

שוק הרכב מתאפיין בהרבה כסף במעט כיסים. יבואני הרכב שולטים בשוק החלפים, בשוק הרכבים החדשים וגם במוסכים שלא מצליחים לגמור את החודש. המצב הזה פוגע בסופו של דבר בכיס של כולנו.

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

 

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק".

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי


E-carתיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות