המהדורה המרכזית -רונן לוי
הסדרה חקיקתית של רישום הערת אזהרה ברשיון
השבוע
התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת על הצעת משרד התחבורה להסדיר את
נושא רישום "הערת אזהרה" ברשיון הרכב באמצעות תיקון נוסח תקנה 309
והטפסים הנלווים אליה.
שנים
רבות עברו עד אשר הצלחנו לשכנע, בסיוע לחץ ציבורי, את משרד התחבורה
כי ההפקרות של רכבי האובדן להלכה חייבת להפסק, וכי חייבים לתת בידי
הרוכשים הפוטנציאליים כלים אפקטיביים שיאפשר לו לדעת את עברו
התאונתי של הרכב, וזאת כאשר העדויות שנצברות אצלנו והמתפרסמות מדי
יום בפסקי דין של הערכאות השונות, מתארות מצב בו כלי הרכב הללו
נמכרים לאזרחים כרכב עם תאונה קלה ו/או כרכב "נקי" ובחלק ניכר
מהמקרים לא מושבים לכלי הרכב כריות אוויר ואביזרי הבטיחות המקוריים
שלהם וזאת מבלי שרוכש הרכב יודע על כך.
לצערנו,
האפשרות לקבל תדפיס היסטוריית הבעלויות ברכב עדיין לא ישימה לציבור
למרות התחייבויות חוזרות ונשנות של משרד התחבורה.
הגדרת
תהליך הדיווח והרישום ברשיון עברה מספר תהפוכות. בכלל זה, זכור לנו
לרעה "חוזר 22" אשר שרד חודשיים בלבד. מאז שבוטל ע"י משרד
התחבורה, חזר המצב לקדמותו - עשרות אלפי כלי רכב נסחרים במצבם
הניזוק, משוקמים לרוב במוסכים לא חוקיים בישראל ובשטחי הרשות
וחוזרים לכביש עם מצב בטיחותי לא מפוקח. בנוסף לכך
גם לאחר
שקיבל משרד התחבורה את ההחלטה לטפל בעניין באמצעות תקנה 309 – רבו
הדיונים וההתלבטויות לגבי הנוסח שיירשם ונערכו שימועים רבים בנדון.
ההצעה
בנוסחה כפי שהובאה והונחה בסופו של דבר על שולחן הכנסת קישור–
הינה גרועה, והברכה שבעצם הרישום עלולה להפוך לקללה, זאת בשל
"חלוקת התפקידים" בין הגורמים השונים הנוגעים ברכב המשוקם לפי נוסח
ההצעה, ההטעיה הגלומה בנוסח המוצע לרישום, והעובדה שהוא בעצם מעודד
את ביצוע התיקונים במוסכים לא חוקיים.
קבלת
ההצעה בנוסחה - כמוה כהסכמה שלנו לכך שכלי רכב ישוקמו על ידי
מוסכים פיראטיים והיה בכך לעקר מתוכן את זהותנו כאיגוד המייצג בעלי
מוסכים חוקיים ובנוסף לכך כלל העבודה המאומצת לגיבוש חוק רישוי
מקצועות הרכב היה יורד לטמיון בשעה אומללה אחת בוועדת הכנסת.
עקב כך
התנגדנו נמרצות לנוסח המוצע והצלחנו בשלב זה לגרום לכך שוועדת
הכלכלה לא אישרה את התקנות הללו. הודענו קוממיות לנציגי משרד
התחבורה שנכחו בדיון, כי אם לא יבוצעו השינויים הנדרשים שיקבעו
קטגורית שכלי רכב פגועים ושהוחלט כי ניתן להשיבם לתנועה - יתוקנו
אך ורק במוסכים חוקיים ובהליך מסודר ושקוף – נתנגד להצעה ונילחם
בה.
כל ניסוח
עמום שיאפשר את המשך הפרקטיקה הנוכחית בשיקום כלי הרכב המוגדרים
כ"אובדן להלכה" בין אם הם נסחרים על ידי חברות ביטוח או אחרים - לא
יהיה מקובל עלינו ואם יהיה צורך גם נפנה לבית המשפט העליון.
לסיכום
אציין את מורת רוחנו מאיגוד חברות הביטוח שנציגיו נכחו בדיון, על
עמדתם המקוממת. זכור לנו המאבק העיקש שניהל איגוד חברות הביטוח ביחד עם המפקח
על הביטוח כנגד חברה ששיווקה ביטוח מקיף לרכב כמוצר שנקרא "מועדון
לקוחות" ללא רישיון מבטח. איגוד המוסכים לא סייע אז לחברות שסחרו
ללא רישיון בכדי לנגח את חברות הביטוח ואו בכדי לשפר את מצב
התעריפים באופן הזה.
כמו כן,
לא ברורה לנו עמדת היועצים המשפטיים של משרדי התחבורה והמשפטים אשר
מתמודדים מולנו באופן עיקש בכדי לתמוך בעמדת איגוד חברות הביטוח
שיש בה כדי לעקר מתוקן את האושיות עליהן מבוססת מדינת חוק
דמוקרטית.
המשך הדיונים בנוסח הצעת חוק רישוי שירותים לרכב
באותו
היום, יום דיונים ארוכים בוועדת הכלכלה, נדרשנו אף להמשך הדיון
באישור נוסח הצעת חוק רישוי המקצועות ברכב.
שני
נושאים חשובים ביותר למוסכים נדונו בישיבה זו וגם הפעם השגנו
לגביהם הישגים חשובים.
ראשית,
במסגרת הדיון אודות הסמכות לבטל הרשיון, ולאחר דיון ארוך בו דיברנו
והבענו את עמדתנו
התקבלה
הצעת היועמ"ש לוועדת הכלכלה לפיה, בניגוד להצעה המקורית של משרד
התחבורה - סמכות זו תופקע מהפקידות האיזורית הזוטרה ותוקנה אך ורק
למנהל אגף הרכב. בכך יש כדי להסיר את החשש להתעמרות וניצול הכוח
הרגולטיבי לרעה אשר רבים מבעלי המוסכים מלינים עליהם. זוהי דרך
יעילה להגן על בעל הרישיון ומאפשרת לו להציג את עמדותיו באופן ראוי
טרם יוענש בדרך זו אחרת.
כמו כן,
במסגרת הדיון אודות ניגוד עניינים הוסכם כי מעבר לחיוב השמאי ובעל
המוסך שלא לעבוד בניגוד ענייניים, יאסר גם על זה המפעיל עליהם לחץ
ודוחק אותם לפינה של ניגוד עניינים ואו / ביצוע פעולה "בלתי
מקצועית" – להמשיך ולפעול באופן זה המוכר
והכואב לכולנו. הניסוח המדוייק טרם נמצא, אך מדובר במקבילה
"אזרחית" לעבירת השידול מהמישור הפלילי.
הריכוזיות בענף הרכב
השבוע
הסתיים הדיון על חוק הריכוזיות בכנסת וגם שם ראינו כי חברי הכנסת
המייצגים אותנו לא מצליחים לשנות את המצב הקיים בכלכלה הישראלית
וכי התוצר שיצא מידם אינו מהותי ואין בו כדי לשנות מאומה מהמציאות
הכוחנית בה נתונים כלל העסקים הקטנים במשק.
ערוץ 10
שעורך סדרת כתבות על השפעת הריכוזיות ועל אוזלת היד של הממשלה
בטיפול בתופעה המתרחבת, שידר השבוע כתבה על השפעת הריכוזיות על
התעריפים שמשלם הצרכן הישראלי על חלקי החילוף ועל אופן הפעולה של
טייקוני הרכב ניצול כוחם העודף.
רצ"ב הקישור לכתבה
ששודרה בחדשות ערוץ 10 ביום ג' השבוע .
אנו –
נמשיך במאבק בריכוזיות האוכלת כל חלקה טובה.
חנוכה
"הנרות
הללו שאנו מדליקין
על הנסים
ועל הנפלאות
ועל
התשועות ועל המלחמות.
שעשית
לאבותינו
בימים
ההם, בזמן הזה..."
הנהלת
איגוד המוסכים מאחלת לכלל חבריה ושותפיה לעשייה חג אורים שמח
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |