ריכוזיות והיעדר תחרות - הסאגה שאינה נגמרת ואין לה פתרון:
השבוע נחשפנו לעיסוק תקשורתי אינטנסיבי בתחום
ההגבלים העסקיים והפגיעה בתחרות. הידיעה הראשונה
התייחסה לפסק הדין שניתן בעניינו של מנכ"ל שופרסל בעבר ובו הורשע המנכ"ל בהסדר כובל והידיעה השנייה מתייחסת לאיגוד יבואני הרכב אשר עתר כנגד משרד התחבורה וכנגד החברה הראשונה והיחידה המייבאת כלי רכב בייבוא מקביל לישראל .
מקריאת העתירה של איגוד יבואני הרכב עולה כי האיגוד זה חושש לכאורה כי חבריו מופלים לרעה וכי הקלות שניתנו ע"י משרד התחבורה כביכול ליבואן מקביל בענף הרכב, פוגעות בשיווין החובות, בבטיחות וכד'. (אין בכך כדי לאמר כי אכן ניתנו הקלות כלשהן).
איגוד המוסכים עוקב מקרוב אחר התהליכים הללו , כולל בדיקה השוואתית של רפורמות שעיקרן טיפול ממשלתי בבעיות של ריכוזיות בענף וכן בבעיות של תחרות נמוכה. נזכיר, כי השר כץ הכריז בעבר כי בענף הרכב לא קיימת תחרות (רכב חדש, רכב משומש, חלקי חילוף וכד') ובעקבות כך מינה וועדת בדיקה ולאחר מכן וועדת יישום וחקיקה ראשית להסדרת התחרות בענף.
בענף הבנקאות והביטוח נעשו פעולות דומות בסוף שנות התשעים, ובעקבות וועדת בכר יצאה גם חקיקה ששינתה מהקצה לקצה את יסודות הכלכלה הישראלית ואת הרכב מחזיקי קופות הגמל ההשתלמות וכד'. פגיעה זו בבנקים נעשתה בעקבות החלטת הממשלה דאז כי יש לצמצם את הריכוזיות בתחומים אלה וכן את ניגודי העניינים בתחום. גם באותו מקרה טענו הבנקים כי הממשלה לא צריכה להתערב וכי אין בעיה, ואם יש - אז היא תיפתר מאליה במשך הזמן וכד'. למרות כל טיעוני הבנקים דאז, הממשלה החליטה לבצע פעולות של "העדפה מתקנת" ולהגביל את הבנקים למרות שאלה ידעו לטפל ולספק שירות בתחומי הגמל וכד' ועד עצם היום הזה, לאחר שהבנקים בישראל מילאו אחר הוראות החוק נראה כי אלה מצאו פתרונות להתמודד עם איבוד תחום זה בעסקיהן.
לא כך הוא הדבר בענף הרכב - משרד התחבורה מנסה ליישם ולהניע הליך של שינוי בתחום התחרות בענף, ומקדם את החוק לפתיחת התחרות לאחר שהתקבלה על כך החלטת ממשלה. יחד עם קידום חוק זה הניע משרד התחבורה "פיילוט" לייבוא המקביל וכן הוציא הנחיות בפברואר השנה לשקיפות במחירי חלקי החילוף החלות גם על יבואני הרכב והחלפים בישראל וגם על המוסכים החוקיים. מבדיקה שערכנו במספר אתרים של יבואני הרכב מצאנו כי ההוראה אינה מיושמת במלואה ועוד אנו בוחנים את הנושא התקבל אצלנו מכתב התראה שיצא ליבואני הרכב והחלפים ובו נכתב בין היתר : "...מביקורת שביצעו פקחי משרד התחבורה במהלך חודשים מאי-ספט' 2013 עולה כי חלק מהיצרנים והיבואנים לא נערך בהתאם להנחיות הנוהל שלעיל, דבר המהווה לכאורה עבירה על הדרישות מכוח צו הפיקוח...".
אנו רואים, אם כך, כי למשרד התחבורה קשה מאד ליישם רפורמה בתחום הרכב - רוב המלצות וועדת זליכה ירדו מסדר היום, הוראות המשרד בתחום החלפים מתקיימות חלקית בלבד ובכל מקרה אינן ישימות לצרכן, פעולות משרד התחבורה זוכה לקיתונות של התנגדות מצד משרד האוצר (רשות המיסים), ומותקפות בבית המשפט, וזאת ממש במקביל לפעילות החקיקה המתנהלת בימים אלה בכנסת ושם איגוד יבואני הרכב מקבל זמן טיעון ללא הגבלה וחלק ניכר מבקשותיו והתנגדויותיו מתקבל על ידי חברי וועדת הכלכלה.
אם נוסיף על כל אלה את העובדה שהממונה על ההגבלים העסקיים הצהיר כי הוא "פורש" מתפקידו בכל הקשור לענף הרכב וכי הוא מעביר את הבעיה ואת מימוש הפתרונות לפתחו של שר התחבורה - נמצא חיבור ממשלתי מוזר המקדיש משאבים רבים ופעולות רבות מטעמו של שר התחבורה ליישום רפורמה מצד אחד ומשאבים רבים של משרדי ממשלה הפועלים לשמר את המצב הנוכחי מצד שני. בתווך הזה נמצאים עסקים קטנים ובינוניים שהבטיחו להם העדפה מתקנת בכדי לפעול באופן תחרותי וחופשי בשוק ובינתיים "מנקים" להם את המוצרים מהמדפים.
פעולות מתקנות מסוג זה שמנסה לייצר שר התחבורה בימים אלה בענף הרכב מקובליות בכל העולם ובכל הענפים ורק בענף המסורתי שלנו נראה כי הכוחות הפועלים בשטח חזקים הרבה יותר מן הממשל ומחזונו. אנו רק נוכל להביע תקווה כי משרד התחבורה יצליח ליישם חקיקה שתוכל להביא בפועל לכניסת שחקנים נוספים לשוק הרכב וזאת מבלי לפגוע בערכי הבטיחות והאיכות.
אובדן להלכה
עדכון - ביום ב' הקרוב יתקיים דיון נוסף בכנסת
אודות התיקון המוצע לתקנה 309 לתקנות
התעבורה , שיחייב את שמאי הרכב לדווח על כלי רכב
שניזוקו "נזק בטיחותי" בתאונת דרכים. דיון זה אמור
להיות הדיון האחרון והמשלים של תיקון התקנה ואנו
מקווים כי לאחר אישור תיקון התקנה בנוסחה החדש,
יתחיל פרק חדש ובו כלי רכב שניזוקו "נזק בטיחותי"
יתוקנו רק במוסכים חוקיים בישראל וכי לכל רכב שכזה
תירשם הערת אזהרה ברישיון הרכב לטובת רוכשי הרכב
לאחר שיקומו. הפעם, להבדיל מהאמור בחוזר 22 ששרד
חודשיים בלבד, התקנה תחול על כל בעל רכב בישראל
ללא קשר אם רכבו מבוטח ואם לאו.
אנו מקווים כי תיקון התקנה יחל את התהליך של ביטול
פרקטיקת ה"אובדן להלכה" כפי שהיא מתנהלת היום וכי
משרד התחבורה ישקיע משאבי פיקוח ואכיפה ליישומה
המלא.
שבת שלום,