שנת 2013 – אתגרים וחלומות
שנת 2013
הייתה שנה מאתגרת מאד לאיגוד המוסכים, לבעלי המוסכים ולכלל בעלי
העסקים הקטנים בישראל.
רכב חשמלי
זו הייתה
שנה בה נשברו חלומות רבים. הראשון שבהם היה מיזם הרכב החשמלי במודל
הישראלי שהגה שי אגסי. בתחילת השנה "בטר פלייס" החלה לדלל
את כוח האדם בה וכבר
נפוצו שמועות בשוק הרכב כי בעלי החברה החליטו לפרקה. טרם שבירתו של
החלום, נציגי האיגוד עמלו רבות עם נציגי המדינה מכלל המשרדים ועם
חברי איגודי רכב אחרים לגיבוש התקינה לטיפול בטוח בכלי הרכב הללו
והשלכותיה. חרף הביקורות על דרך מימוש שבחר אגסי, הייתה לנו תקווה
ישראלית כי החברה תצליח לייצר מודל חדש לשימוש ברכב שאינו מזהם.
ריכוזיות ותחרות – הרבה גז בניוטרל
גם חלום
התחרות בענף הרכב בישראל נשבר. וועדת זליכה (ואיתה עוד וועדות
שונות שהקימה הממשלה לטיפול בריכוזיות) עוררה תקוות רבות כי הפעם
יצלח ביזור הכוחות הפועלים בשוק הרכב וזה ייפתח ליזמים ולעוד
שחקנים שיוכלו לפעול ולהתחרות בו. הממשלה, כמו שצפינו מראש מאז
שהתרסקה המחאה הציבורית, הקימה וועדות שמשכו את הזמן של כולנו ושל
כל התקשורת הישראלית בהבטחות ובסיפורי מעשיות ובסופו של התהליך
הממשלה לא קיבלה את המלצות ולא יישמה מאומה מהבטחותיה. כדברי קהלת
: "אין חדש תחת השמש".
ביטול הבידול בהשתתפות העצמית – אולי סוף סוף בשנה הבאה
פעלנו
מחדש בכנסת הנוכחית להשגת רצף להצעת החוק לבטל את הפער בהשתתפות
העצמית למבוטח אשר בוחר לתקן את רכבו במוסך פרטי (ולא במוסך הסדר)
– הבעיה "הוותיקה" איתה מתמודדים מוסכים רבים. אנו מקווים כי למרות
ההתנגדות של משרד האוצר לאפשר תחרות בתחום ולהוציא את השליטה של
חברות הביטוח על מהות המתקן ועל מיהות התיקון - נוכל בסופו של דבר
לתקן את המפגע התחרותי והחוקתי הזה שקיים רק בישראל.
המוסך המומחה - בקרוב
משרד
התחבורה גיבש , כשריד–פליט מהמלצות וועדת זליכה בשילוב עם הוראות
הצו המוסכם, מיזם להפיכת מוסכים כלליים למוסכים מומחים למותג רכב
מסוים, במקביל למוסכי רשתות היבואנים. מוסכים אלה יצטרכו להשיג
מידע וציוד ייעודי של יצרן הרכב ומשרד התחבורה יפקח על טיב ועל
איכות הביצוע שלהם וכן יאפשר ללקוחות כלי הרכב לתקן את רכבם
במוסכים אלה ללא איומי ביטול אחריות וכד'. יש
להניח כי מיזם זה אף ישפר את יחסי השליטה והכפיפות של מוסכי היבואן
כלפי היבואנים שלהם.
מאחר
והממונה על ההגבלים בכל מקרה לא פעל כנדרש על פי עניות דעתנו
לפיתוח התחרות בתחום, אנו מקווים כי משרד התחבורה ימצא את הדרך
לממש בפועל את החוקים להגנה על התחרות בישראל.
מיזם
המוסך המומחה נכלל בחוק הרישוי העובר הליכי חקיקה אינטנסיביים
בימים אלו (ראו בעדכונים השוטפים).
אנו
בטוחים כי אם נצליח ליישם את המיזם הזה בפועל, מוסכים כלליים רבים
יצטרפו וישדרגו את עצמם מההיבט המקצועי וכן כי מוסכים רבים ברשתות
היבואן "ישנמכו" את עצמם לדרגת המוסך המומחה ששם יוכלו לספק שירות
דומה מבלי להשקיע השקעות עתק הפוגעות ברווחיהם ובחירותם המקצועית.
מיגור סכנות והפסדי ה-"אובדן להלכה" – אולי הפעם
בשנת
2012 הזדעקה והזדעזעה המדינה מהתאונה המחרידה של בני משפחת אטיאס
ז"ל. לאחר מכן הובטח כי תבוצע בדיקה לעומק וכי המדינה תסייע
לאזרחים לרכוש כלי רכב בטוחים וכי כולנו נדע מה גרם לתאונה ואיך
להימנע מהאסון הבא.
ביוני 2013 הסתבר לנו כי גם זה היה מקסם שווא - לא נוכל לקבל מידע
אמיתי ושקוף וכי
לא נוכל להפיק לקחים אמיתיים מהתאונה, וחמור מכל - הפרקטיקה של סחר
כלי רכב ה"משוקמים" במקומות עלומים וללא פיקוח - חיה, נושמת ובועטת
כבעבר.
בעקבות
הלחץ הציבורי כולל הלחץ שלנו, משרד התחבורה גיבש תקנות חדשות
שיחליפו את חוזר 22 לשמאי הרכב ע"י רישום הערה ברישיון הרכב כי
הרכב נסחר במצבו כ"אובדן להלכה" במסגרת תיקון של תקנה 309
המפורסמת. הנוסח המדוייק של התקנה נדון בימים אלו בוועדת הכלכלה
בכנסת (ואנו התנגדנו לחלק ניכר ממנו בהיותו הנצחה של אותן הבעיות).
אנו
מקווים, כי בכך יימצא הפיתרון לרישום הערת אזהרה לרוכשי רכב
"משוקמים" אשר בד"כ לא יודעו על עברו הבעייתי של הרכב וחלקם רכשו
כלי רכב ללא כריות אוויר ועם מצב בטיחותי מסוכן. דוגמא לכך פורסמה
בערוץ 10 בחודש אפריל השנה.
כולנו
עדיין מדשדשים ומתווכחים על הפרקטיקה שתמנע, כך מקווה, את הסיכון
לרוכשי רכב משוקם ואת התיקונים במוסכים פיראטיים לצורכי השיקום
בעלות הפסד אומדנה של כמיליארד ש"ח בשנה למוסכים החוקיים.
איגוד
המוסכים נאבק על מיגור התופעה הזו מעל עשור ואני מקווה כי כבר
בתחילת שנת 2014 נוכל לבשר על תחילתו של שינוי מגמה בכלל הנושא.
מוסכים פיראטיים – המשך המאבק
השנה
המשכנו את המאבק שלנו מול ממשלת ישראל לחסל את תופעת העיסוק הלא
חוקי בתיקון כלי רכב.
כיום אנו
רואים פרי לעמלנו, לפחות ברמה החקיקתית, ורשמנו הישגים מרשימים
בהכללת סנקציות אכיפה מנהליות חמורות במסגרת חוק הרישוי שכאמור,
עובר בימים אלו את תהליך החקיקה.
מוסכים
חוקיים רבים רואים בתופעת המוסכים הפיראטיים את הרעה החולה הגדולה
ביותר בתחום ומרבית הפניות אלינו מבעלי מוסכים הינן בנושא כאוב זה.
לצערנו,
שנים לאחר שהתחייב שר התחבורה להעסיק עוד 18 מפקחים לתחום - זה לא
קרה וגם לא קרה כל שינוי מהותי בתחום והעיסוק הבלתי חוקי בתיקון
כלי רכב פורח ומעמיק במקביל את מצוקת העוסקים החוקיים בישראל.
אנו
נמשיך להיאבק גם ב- 2014 וגם בכל שנה שאחריה, עד שיבוא לנו גואל
לפשע המתמשך הזה.
כנסים ואירועים
כנס
חגיגות ה- 70 שנה לייסודו של איגוד המוסכים, שנערך בשלהי שנת 2012,
היה רב משתתפים -
מעל 1,000 בעלי מוסכים וכן מציגים רבים בתחום הרכב. לפיכך
לא ראינו צורך לקיים גם כנסים איזוריים השנה.
באוקטובר
2013 ערכנו כנס מצומם שעסק כולו בתחום הפיננסיים וגם כנס זה היה
מוצלח מאד והשתתפו בו מאות בעלי מוסכים.
בנוסף
השתתפנו באירועים של עסקים קטנים ובאירועים מקומיים של רשויות
מקומיות לעידוד העסקים הקטנים ואנו שותפים מלאים ללחץ על הממשלה
לפעול לעידוד ותמיכה בעסקים קטנים ובהם המוסכים.
שיתופי פעולה
העמקנו
ומימשנו את השותפויות שלנו עם כלל הגופים השונים : עיריית ת"א יפו,
להב, איגוד לשכות המסחר, איגוד מכוני הרישוי, איגוד השמאים, איגוד
קציני הבטיחות, איגוד יבואני הרכב, המועצה לצרכנות, עמותת
אור-ירוק, ועוד. הסתייענו בהם והם בנו לצורך מימוש מטרות משותפות
ולטובת בעלי המוסכים.
הכשרות מקצועיות
נחלנו
הישגים רבים השנה, תוצאת השקעה רצינית ומאומצת מצידנו יחד עם תמיכה
ממשרדי התחבורה והכלכלה.
מה לא
עשינו השנה? הכשרות בני נוער מהמגזר החרדי בירושלים; הכשרה והשמה
של בוגרים מהמגזר הבדואי בדרום הארץ; כתיבת מערכי ההכשרות למנהלים
המקצועיים במוסכים לבוחני הרישוי ולשמאי הרכב; תחילת ביצוע של כלל
ההכשרות במכללות הרכב השונות בישראל; התחברנו ליבואן תוכנת
הלימוד העצמית באינטרנט ואופן
לימוד זה שולב בכלל ההכשרות המקצועיות; הוצאנו משלחת בוגרי הנדסאי
רכב לגרמניה ואלה קיבלו תעודות מייסטר ורובם עשו זאת תוך הצטיינות
אישית נפלאה; את לימודי ה E-
CAR אנו
מבצעים ברחבי הארץ ובתוך אזורי תעשייה מקומיים ובכך אנו מקלים על
בעלי ההסמכות ומצמצמים את הצורך שלהם להתרחק איזור מגוריהם בכדי
ללמוד ולהשיג; יזמויות משותפות שונות עם היחידה להכוונת חיילים
משוחררים ועם משרד התחבורה והתמ"ת ממשיכות לפעול ומגמת האוטוטק
בבתי הספר המקצועיים ממשיכה לגדול בקצב משביע רצון; פתחנו בהצלחה
את הקורס לניהול עסקי באיגוד ובוגריו הביעו שביעות רצון מתכני
הקורס ומהמרצים ורובם אף קינחו את סוף הקורס בסיור מקצועי מרתק
במוסכים מובילים בגרמניה ובמפעלי ייצור לרכב.
וכל זה –
חוץ מהפעילות השוטפת.
לאחר
דיונים רבים ולא בלי התלבטות קיבלנו לבסוף החלטה כואבת אך הכרחית
לסגור שתי סדנאות מושקעות בתל-אביב ובחיפה וזאת מחמת חוסר יעילות
ותוחלת כלכלית מתמשכת. אין פירוש הדבר חלילה עצירת הפעילות אלא רק
המרת המיקום והלוגיסטיקה במיקור חוץ זול
ויעיל יותר. אנו חותרים בימים אלה לקיים שיתופי פעולה עם ארגונים
בעלי עניין להקמת סדנאות חדשות ברחבי הארץ.
היחידה
להכשרות המקצועיות באיגוד המוסכים זמינה עבורכם לכל רעיון או
פעילות שחבר האיגוד רוצה לבצע וניתן לפנות לקובי אביטל, סמנכ"ל
פיתוח והדרכה, בכל עת בכדי לקדם את עתיד המקצוע.
בחירות
השנה
התקיימה באיגוד מערכת בחירות שלצערנו לוותה גם בקולות צורמים
ובמאבקי פנים של פעילי האיגוד שהתנהלו אף בבתי המשפט (וחלקם טרם
הסתיימו). יחד עם זאת, מערכת הבחירות התקיימה בסופו של דבר בצורה
מופתית ומסודרת, הושלמה, והמועצה החדשה לקדנציה זו כוננה תוך
שאנוכי נבחרתי לכהן כיו"ר האיגוד לקדנציה נוספת בת שלוש שנים.
.
במועצה
מכהנים חברים רבים חדשים ואני מאמין שהמחלוקות הניהוליות על דרכו
של האיגוד, יפתרו בעתיד הקרוב וכלל הנציגים יירתמו למאמץ הניהולי
לייצג את החברים וכן לספק שירות מיטבי יומיומי לחבר.
שירותים לחברים
השנה
שידרגנו את השירותים שלנו לחבר וחברים רבים נהנו מייעוץ ומליווי
משפטי חינם בכל הקשור לתביעות המוסך על ידי לקוחות, תביעות
וסכסוכים בענייני עבודה, תביעות ביטוח ועוד. בנוסף אנו עמלים
לשינוי ולהקלה בתחום אישורי התקינות וכן לסייע בכל ענייני חוק
רישוי העסקים והשנה השתתפנו בהליכים רבים מול רשויות מקומיות, מול
תאגידי המים ומול אחרים ופתרנו בעיות רבות למוסכים. החברים מוזמנים
לפנות אלינו בכל עניין ובעיה וליהנות מהניסיון העשיר שנצבר באיגוד
לטובת פיתרון בעיה ספציפית של מוך ולטובת פיתוח עסקי וכל עניין כל
שהוא בו נוכל לסייע ולקדם. אנו מציעים לבעלי מוסכים שאינם חברים
ושחייבים בתשלום של דמי טיפול ארגוני, להשלים את ההפרש ולהפוך
לחברים.
איחולי
שנה עסקית מוצלחת לכל החברים והשותפים!
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל