אפליית המוסכים בבעלות פרטית
בתחילת החודש יזם בנק הפועלים, זו השנה השנייה, את יום
העסקים הקטנים ובו
שולבה קריאה לאזרחים למקד את קניותיהם בעסקים הקטנים. יוזמה זו
מצטרפת ליוזמות רבות בכנסת ובממשלה בניסיון לתקן את העוולה רבת
השנים אשר חוסמת
את העסקים הקטנים מלקבל אשראי ולהתפתח.
רוב השווקים בכלל הענפים נחסמים על ידי מיעוט עסקים גדולים המקבלים
זמינות גבוהה למינוף ולאשראי כמעט בלתי מוגבל (וכולנו לבסוף משלמים
את המחיר).
הממשלה, המקפידה לשדר לנו כי פניה לפתיחת התחרות ולטיפול בבעיות
הכלכליות והתחרותיות של העסקים הקטנים, אף דאגה לכתוב הצעת
חוק ספציפית לעידוד העסקים הקטנים והבינוניים שעיקרה
הסדרת הסמכות של הסוכנות
לעסקים קטנים ובינוניים של משרד הכלכלה. עוד סוכנות קיבלנו אך
סיוע – לא ממש.
הממשלה ממנה וועדות ו- "חוקרת" את הנושא אך העובדות ממש מתחת לאפנו
וידועות לכולנו. לא באמת נדרשנו למסקנות של "הוועדה לבחינת חסמים
של עסקים קטנים ובינוניים ברכש הממשלתי" לחשב הכללי כבר ב- 2005
בהן נקבע בין היתר: "האם ובאיזה מחיר יכול העסק הקטן להשתתף
במכרז... ניתן, ע"י דגשים מתאימים ברמת המדיניות, לבצע סדרת צעדים
אשר תתרום לתמרוץ העסקים הקטנים והבינוניים." והמסקנה האופרטיבית –
יש לשנות את המדיניות המשפיעה על התנהלות הרכש הממשלתי.
הרכש הממשלתי (מנהל הרכב, משרדי ממשלה וביטחון, רשויות מקומיות,
חברות ממשלתיות וחברות "מונופול" מפוקחות) ובעיקר בענף שלנו - רכש
של תחזוקה ותיקוני רכב, הוא רכש רב היקף שיש לו הפוטנציאל לסייע
למוסכים פרטיים להתקיים בכבוד ובמחיר הוגן וזאת כמימוש מדיניות
ממשלה. במקום זאת, וכיום, מתבצעת בפועל רמיסה של העסקים הקטנים ע"י
אותה הממשלה אשר יד ימין שלה כנראה אינה יודעת את מעשי יד שמאל.
בפועל, מהניסיון שצברנו בחודשים האחרונים, המוסכים בבעלות היבואן
מתחרים כנגד מוסכים ברשת שלהם ונגד מוסכים עצמאיים ותמיד תהיה להם
היכולת להציע מחיר נמוך יותר. יש לזכור שהיבואן של הרכב יכול לספק
הנחה מוגדלת על חלקי החילוף מאחר ומחיר המחירון שלו מגלם רווח
סיטונאי וקמעונאי גם יחד.
מעבר לכך, יבואן הרכב יכול וגם מנצל יכולת זאת לערוך חוזי תחזוקה
ארציים עם גופים ממשלתיים ולהציע להם מחיר זול מאד ומשתלם וזאת על
חשבון המוסכים הזכיינים שלו ותוך חסימת התחרות לעסקים האחרים בשוק
- מוסכים, יבואני חלקים, ספקי שמנים וחומרים וכד'.
יבואן הרכב יישאר עם הרווח הסיטונאי המלא שלו, ושליטתו על כלל
שרשרת השירות ללקוח המוסדי והממשלתי - מייצרת לו גם את הכוח על
הזכיינים שלו ועל שאר השוק.
יש לאמר בצער, כי גם בית המשפט העליון וגם הממונה על ההגבלים
העסקיים, מנותקים לחלוטין מהרצון העולמי והישראלי (שטרם מומש)
להסרת חסמי הצמיחה לעסקים הקטנים. אתן מספר דוגמאות מטרידות:
1. פסק
דין אוטוליין נ' יוניברסל מוטורס בע"מ (ע"א 7490/12) בהרכב של
שלושה שופטים אשר דחה את ערעור חברת אוטוליין כנגד הסכמי התחזוקה
של יבואני הרכב.
2. אישורי
העברת זיכיונות מיבואן רכב אחד למשנהו של הממונה להגבלים בשנה
האחרונה.
3. פעילות
דואר ישראל בשיתוף חברה עסקית אשר מספקת לרוכש רכב במעמד העברת
בעלות של רכב משומש - שובר הטבה מטעמו של יבואן רכב על פי הדגם
הנרכש ובכך נוצר יתרון שיווקי מיידי לקונגלומרט על פני העסק הקטן
שלא יכול לממן פעילות מעין זו ולהתחרות.
בפועל, הח"כים והבכירים משתנעים באמצעות רכבי חברת ליסינג חזקה
וממונפת והרכבים מתוחזקים על ידי חברה זו; חברות ממשלתיות כמו חברת
חשמל מקבלות שירותים ממוסכים בבעלות יבואן רכב וכך גם משרדי ממשלה
אחרים, צה"ל, רשויות מקומיות וכו'. כספי המיסים שלנו מתבזבזים על
העצמת מיעוט בעלי השליטה על שוק הרכב שממילא שולטים בברזים הראשיים
המניעים את הענף.
הממשלה שאימצה את המלצות ועדת זליכה ושמנהלת בימים אלה דיונים
קדחתניים במסגרת חקיקה חדשה לפתיחת השווקים לתחרות וכן דיונים
אינסופיים אודות הסיוע לעסקים קטנים – יכולה היתה לסייע מהר יותר
והרבה יותר בדרך של העברת הזמנות הצריכה שלה לעסקים פרטיים.
העדפה מתקנת אינה מילה גסה והיא עבורנו כורח השעה. הממשלה מבצעת
העדפה מתקנת למפעלים קטנים בפריפריה (מפעל קטן יכול לזכות במכרז על
בסיס מחיר הגבוה עד 15% מהמחיר שנוקב המפעל המבוסס והגדול מאזור
המרכז).
הממשלה יכולה, בפשטות, לסייע באופן מיידי ולספק עבודה ופרנסה לאלפי
עסקים קטנים בישראל.
השנה החלטנו להגביר את הפעולות שלנו בכדי לשנות את המצב האבסורדי
והעוולתי הזה, ולהטעמת ההעדפה המתקנת כלפי מוסכים בבעלות פרטית.
לרשותכם קישור להזמנה
לקבלת מידע מהציבור בדבר פתרונות אפשריים לכשלי שוק הנוגעים למגזר
העסקים הקטנים והבינוניים ותוכלו
לשלוח גם באופן פרטי את עמדתכם האישית לסוכנות לעסקים קטנים אודות
כשלי השוק והפתרונות המוצעים על פי דעתכם.
נבחרת הבוררים
אתמול הוצאנו ניוזלטר ייחודי וממוקד לצורך גיוס בוררים נוספים
למערך הבוררים באיגוד.
כידוע, הבוררים שלנו פועלים בהתנדבות לסייע בפתרונות הוגנים למאות
תלונות ומחלוקות בין לקוחות המוסכים למוסכים, לבין מוסכים לספקי
חלקים/חומרים/ציוד ולבין לקוחות וגופים שונים אחרים (ביטוח, ליסינג
וכד').
לאחרונה, פורסם על ידי מחלקת המחקר של הרשות השופטת סיכום בדיקה על
היקף תביעות הפח בבתי המשפט בארץ (קישור). הממצאים
מאששים את מה שאנו כבר יודעים ומתלוננים עליו מזה שנים: בתי המשפט
בישראל הפכו למחלקת סילוק ובירור תביעות של חברות הביטוח והליסינג
המקבלות שירות זה חינם אין כסף (סליחה, תיקון – על חשבון משלם
המיסים). השירות החינמי הזה יצר כדאיות כלכלית לחברות אלה שלא לשלם
תביעות מיד עם דרישה אלא לסרב באופן מיידי ולהמתין עד שבתי המשפט
יקבעו עבורם חובת תשלום מופחתת וללא עלות שולית.
כידוע, מרבית תביעות הפח הן בסכומים קטנים יחסית; ועוסקות בחלוקת
האשם בין הנהגים ובחלקן גם בגובה הנזק.
מחלקת המחקר מציעה במסקנותיה להגביר את השימוש בבוררות לצורך סילוק
תביעות הפח – עד כאן טוב ויפה, אלא שהיא מציעה כי הגורם שיטפל
בסילוק התביעות יהיה איגוד חברות הביטוח. הצעה זו אינה מיטיבה – לא
עם המבוטחים ולא עם המוסכים החופשיים (שאינם בהסדר).
אנו מעוניינים להציע להנהלת בתי המשפט ולמשרד המשפטים מערך של
בעלי מקצוע (קציני בטיחות בתעבורה, בוחנים, שמאי רכב ובעלי מוסכים
האוחזים בתעודת הסמכה לניהול מוסך) שיוכלו לטפל בסילוק מהיר, יעיל
וצודק של כלל התביעות הללו בפריסה ארצית ולהקל על בתי המשפט ועל
משלמי המיסים וכן לפנות את שופטי ישראל לעסוק בתיקים מהותיים
המתעכבים עד אינסוף בשל העיסוק הכפוי בשירות חברות הביטוח והליסינג
בישראל.
בעלי המוסכים המעוניינים להצטרף לנבחרת ימלאו את הטופס וישלחו אותו
אלינו, והמתאימים יעברו הליך קבלה והכשרה ולהצטרך לנבחרת.
שבת שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל