השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 343

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

06.02.2014


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

 

חוק רישוי שירותים לרכב – רגע האמת

וועדת הכלכלה של הכנסת נכנסה לקצב דיונים מואץ בהצעת חוק הרישוי והשבוע התקיימו שני דיונים בפרק היבוא להצעת החוק.

ביום ג' נידון נושא היבוא האישי והתנאים להסדרתו בכל הקשור למי שמייבא את הרכב לשימוש אישי או עסקי. בחלקו האחרון של הדיון נוספו סעיפים המאפשרים לשר התחבורה לשלול רישיון מיבואן רכב אשר מעשיו עלולים לפגוע בתחרות על פי חוק ההגבלים העסקיים.

בפרק היבוא האישי הוחלט לאשר לכל מי שחפץ לייבא רכב (פרטי ומסחרי) לשימוש אישי או עסקי לעשות כך בהגבלה של בעלות לשנה (הגבלה שתמנע סחר ברכב לאחר כניסתו לארץ), הגבלה על גיל הרכב המיובא (עד 24 חודש מיום ייצורו), חובת בדיקת בטיחות שתכלול בדיקת שילדה וכן מערכות בטיחות פסיביות טרם אישורו לתנועה על כבישי ישראל וכן הצהרות והתחייבויות אישיות של המייבא של הרכב להבטחת תחזוקה ובטיחות של הרכב. ארגון מורי הדרך השיג בישיבה זו הישגים רבים בכך שהצליח לשכנע את חברי הכנסת לאשר לייבוא אישי כמעט את כלל סוגי הרכב בהם משתמשים חברי הארגון לצורך עסקיהם ואף הביא דוגמא כי פתיחת הצוהר ליבוא אישי לצורך עסקי חוסכת למורה כשליש מעלות הרכב.

היום יום ה' נידון בין היתר נושא היבוא על ידי "יבואן זעיר" והוחלט לאשר צוהר ליבוא מסחרי מקביל/עקיף של רכב משומש וחדש לסוחרים שהינם עוסקים קטנים בהגבלה של עד 20 כלי רכב לשנה.

הסעיפים ה- "בעייתיים" ביותר בפרק היבוא הלא הם אלו העוסקים בחיוב ה-"יבואן הישיר" לספק אחריות ושירותים גם לרכבים שלא יובאו על ידו (אך הם מתוצר של אותו היצרן) – והיום החל, יחד עם הדיון בהם, הקרב האמיתי על לב ליבו של החוק. שכן המציאות הידועה לכולנו מכתיבה, ללא אחריות לא תהיה תחרות.

נציגי איגוד יבואני הרכב הביעו התנגדות חריפה ואין כל ספק כי הויכוח רק יחריף בישיבה הבאה, ביום ה' הבא, אזי תתחיל הוועדה לדון בסעיפים הפרטניים.

עמדתנו הידועה היא, שכמו בכל רפורמה לפתיחת תחרות, לזכיין בלעדי יש זכויות וגם חובות כשאחת מחובות אלה היא החובה לשחרר חלק מנכסיו למתחרים הקטנים. כזכור גם חברות הסלולארי הגדולות מספקות תדרים וטכנולוגיה לספקי התקשורת החדשים שנכנסו לשוק וגם הבנקים מכרו קופות גמל וכד'.

 

ישראל היא בין המדינות הבודדות שבהן מיוצג יצרן רכב על ידי יבואן בלעדי ועל כן יש לראות ביבואן כאילו הוא היצרן וחובות היצרן יחולו עליו. בכל מוצר כלשהו שמסופק היום בשווקי העולם, חייב היצרן לספק אחריות על פגמי הייצור שלו בתקופת האחריות ובכל העולם המערבי הרגולטורים אינם מאפשרים שיווק מוצר כמו רכב ללא מתן אחריות לתקופה שלא תפחת משנתיים. חובות אלה החלות על יצרני הרכב בכל העולם - אין כל סיבה שלא יחולו עליהם בישראל. רק ליבואן רכב ישיר יש מנגנון אישור וחיוב ישיר של היצרן על תיקוני פגמי ייצור באחריות ועל כן בישראל, לדעתנו, יש לחייב את יצרני הרכב לתקן על חשבונם פגמי ייצור וקריאות לתיקון חוזר על המוצרים שלהם מבלי להתייחס למיהות המוכר של המוצר.

מעבר לכך וגם במישור המעשי ומתוך הנסיון עם היבואן העקיף של "איילון מוטורס" התברר, כי עובדתית, היצרן מוכן לספק אחריות – אך רק דרך היבואן הישיר.

בנוסף לאמור, יועמ"ש האיגוד, עו"ד הר-אבן העלתה בפני הוועדה את דרישתנו ליישום המלצת וועדת זליכה כי יבואן רכב לא יוכל לקבל רישיון להפעלה של יותר ממוסך אחד בישראל, כלומר – פתיחת התחרות חייבת להיעשות לא רק במישור היבוא אלא גם במישור מתן שירותי התחזוקה לרכבים. לנוכח פניה זו, יו"ר הוועדה הטיל על סמנכ"ל משרד התחבורה לגבש עמדה בנושא זה  טרם יועלה בישיבה הבאה.

אנו כמובן נעמוד על כך שממשלת ישראל המקדמת חקיקה בימים אלה לעידוד עסקים קטנים, לא תשכח את חובת ההגנה שלה על העסקים הקטנים בשוק הרכב טרם נהפוך לשוק הדומה לשוק הטקסטיל או הספרים בישראל הנשלט ברובו על ידי רשתות מעטות בלבד.

 שבת שלום

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

רכבים מסוכנים עדיין חוזרים לכביש במרמה

רכבים חוזרים לכביש בגלל קומבינה במסגרתה רכבים שהוגדרו "אובדן להלכה" נרכשים מהמבוטח, נמכרים לסוחרים שמתקנים אותם בצורה לא בטיחותית ומוכרים אותם לרוכשים תמימים שאינם יודעים על עברם התאונתי. יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים: "השמאים הבקרים מרימים טלפון לשמאי, ומשכנעים אותו ליישר חלקים, לשים חלפים תחליפיים וכדומה, המודעות הצרכנית לבחירת שמאים בלתי תלויים לא קיימת"

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

המכללה הטכנולוגית לרכב

 

בשעה טובה ומוצלחת הושק אתר המכללה הטכנולוגית לרכב. אתם מזמנים להיכנס לאתר להתרשם לתת משוב וגם "לייק".

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי


E-carתיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל /p>/td>

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות