חוק רישוי שירותים לרכב – רגע האמת
וועדת הכלכלה של הכנסת נכנסה לקצב דיונים מואץ בהצעת חוק הרישוי
והשבוע התקיימו שני דיונים בפרק היבוא להצעת החוק.
ביום ג' נידון נושא היבוא האישי והתנאים להסדרתו בכל הקשור למי
שמייבא את הרכב לשימוש אישי או עסקי. בחלקו האחרון של הדיון נוספו
סעיפים המאפשרים לשר התחבורה לשלול רישיון מיבואן רכב אשר מעשיו
עלולים לפגוע בתחרות על פי חוק ההגבלים העסקיים.
בפרק היבוא האישי הוחלט לאשר לכל מי שחפץ לייבא רכב (פרטי ומסחרי)
לשימוש אישי או עסקי לעשות כך בהגבלה של בעלות לשנה (הגבלה שתמנע
סחר ברכב לאחר כניסתו לארץ), הגבלה על גיל הרכב המיובא (עד 24 חודש
מיום ייצורו), חובת בדיקת בטיחות שתכלול בדיקת שילדה וכן מערכות
בטיחות פסיביות טרם אישורו לתנועה על כבישי ישראל וכן הצהרות
והתחייבויות אישיות של המייבא של הרכב להבטחת תחזוקה ובטיחות של
הרכב. ארגון מורי הדרך השיג בישיבה זו הישגים רבים בכך שהצליח
לשכנע את חברי הכנסת לאשר לייבוא אישי כמעט את כלל סוגי הרכב בהם
משתמשים חברי הארגון לצורך עסקיהם ואף הביא דוגמא כי פתיחת הצוהר
ליבוא אישי לצורך עסקי חוסכת למורה כשליש מעלות הרכב.
היום יום ה' נידון בין היתר נושא היבוא על ידי "יבואן זעיר" והוחלט
לאשר צוהר ליבוא מסחרי מקביל/עקיף של רכב משומש וחדש לסוחרים שהינם
עוסקים קטנים בהגבלה של עד 20 כלי רכב לשנה.
הסעיפים ה- "בעייתיים" ביותר בפרק היבוא הלא הם אלו העוסקים בחיוב
ה-"יבואן הישיר" לספק אחריות ושירותים גם לרכבים שלא יובאו על ידו
(אך הם מתוצר של אותו היצרן) – והיום החל, יחד עם הדיון בהם, הקרב
האמיתי על לב ליבו של החוק. שכן המציאות הידועה לכולנו מכתיבה, ללא
אחריות לא תהיה תחרות.
נציגי איגוד יבואני הרכב הביעו התנגדות חריפה ואין כל ספק כי
הויכוח רק יחריף בישיבה הבאה, ביום ה' הבא, אזי תתחיל הוועדה לדון
בסעיפים הפרטניים.
עמדתנו הידועה היא, שכמו בכל רפורמה לפתיחת תחרות, לזכיין בלעדי יש
זכויות וגם חובות כשאחת מחובות אלה היא החובה לשחרר חלק מנכסיו
למתחרים הקטנים. כזכור גם חברות הסלולארי הגדולות מספקות תדרים
וטכנולוגיה לספקי התקשורת החדשים שנכנסו לשוק וגם הבנקים מכרו
קופות גמל וכד'.
ישראל היא בין המדינות הבודדות שבהן מיוצג יצרן רכב על ידי יבואן
בלעדי ועל כן יש לראות ביבואן כאילו הוא היצרן וחובות היצרן יחולו
עליו. בכל מוצר כלשהו שמסופק היום בשווקי העולם, חייב היצרן לספק
אחריות על פגמי הייצור שלו בתקופת האחריות ובכל העולם המערבי
הרגולטורים אינם מאפשרים שיווק מוצר כמו רכב ללא מתן אחריות לתקופה
שלא תפחת משנתיים. חובות אלה החלות על יצרני הרכב בכל העולם - אין
כל סיבה שלא יחולו עליהם בישראל. רק ליבואן רכב ישיר יש מנגנון
אישור וחיוב ישיר של היצרן על תיקוני פגמי ייצור באחריות ועל כן
בישראל, לדעתנו, יש לחייב את יצרני הרכב לתקן על חשבונם פגמי ייצור
וקריאות לתיקון חוזר על המוצרים שלהם מבלי להתייחס למיהות המוכר של
המוצר.
מעבר לכך וגם במישור המעשי ומתוך הנסיון עם היבואן העקיף של
"איילון מוטורס" התברר, כי עובדתית, היצרן מוכן לספק אחריות – אך
רק דרך היבואן הישיר.
בנוסף לאמור, יועמ"ש האיגוד, עו"ד הר-אבן העלתה בפני הוועדה את
דרישתנו ליישום המלצת וועדת זליכה כי יבואן רכב לא יוכל לקבל
רישיון להפעלה של יותר ממוסך אחד בישראל, כלומר – פתיחת התחרות
חייבת להיעשות לא רק במישור היבוא אלא גם במישור מתן שירותי
התחזוקה לרכבים. לנוכח פניה זו, יו"ר הוועדה הטיל על סמנכ"ל משרד
התחבורה לגבש עמדה בנושא זה טרם יועלה בישיבה הבאה.
אנו כמובן נעמוד על כך שממשלת ישראל המקדמת חקיקה בימים אלה לעידוד
עסקים קטנים, לא תשכח את חובת ההגנה שלה על העסקים הקטנים בשוק
הרכב טרם נהפוך לשוק הדומה לשוק הטקסטיל או הספרים בישראל הנשלט
ברובו על ידי רשתות מעטות בלבד.
שבת
שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל