איחוד
מקצועות הרכב - בקרוב
בשבוע
שעבר נערך כנס השקה ועדכון של משרד התחבורה לכלל העוסקים בהכשרות
המקצועות ברכב שכותרתו - כנס
צמצום ואיחוד מקצועות הסמכה.
את הכנס
הנחה וניהל מר משה קירמאיר אשר עוסק מופקד בחמש השנים האחרונות
בקישור בין גורמי ההכשרות בישראל ובארגון מתואם של תכני הלימוד
למימוש איחוד מקצועות הרכב.
לכאורה,
המשימה לאיחוד מקצועות הרכב נשמעת כמו משימה פשוטה אך האמת שזוהי
משימה מורכבת ומסובכת מאד. מורכבות זו נובעת ממספר סיבות :
1. משרד
התחבורה אחראי על המעטפת הכוללת בהגדרת המקצועות והוא זה שמנפק את
התעודות
ובוחן את הבוגרים.
2. משרד
הכלכלה אחראי על המכללות ועל תכני הלימוד ברוב המקצועות.
3.
ההסתדרות החדשה אחראית על הוכחת הוותק המקצועי.
4. בשלבי
המקצועות הבסיסיים לא נדרשו הכשרות בכדי להנפיק תעודות אלא מבחנים
תיאורטיים
ומעשיים.
5. לכל
מקצוע היו דרישות סף שונות וגורמים רבים מעורבים.
6. לצורך
המעבר נדרשות פעולות משפטיות רבות.
נדרש אם
כן, לבצע תכנית כללית להסדרת התיאום בין משרדי הממשלה השונים וכן
להנגיש את המקצועות ולוודא כי יבוצעו הכשרות מתאימות מאידך ויחד עם
כל אלה המשרד נדרש להתאים את תכני ההכשרות לרכב המודרני ולצרכים
האמיתיים בשטח.
לאחר
עבודת תיאום מאומצת ושיתוף של עשרות גורמים שסייעו למשרד התחבורה
לכתוב את תכנית המעבר לאיחוד המקצועות, את דרישות הסף, את תכני
הלימוד בכל שלב וכן את המעבר החלק של הרישוי המקצועי בשטח ועוד
הסתיימה התשתית שתאפשר את ביצוע המהלך לאיחוד המקצועות.
איחוד
המקצועות - העתיד :
תחום
תעודות ההסכמה לניהול מוסך והמקצועות החדשים -
· אוטוטק
לרכב קל עד 3,5 טון -
מאחד את המקצועות הישנים הבאים : מכונאות רכב, חשמל רכב, מיזוג
אוויר, משאבות ומתזים, מחוונים, ת"ה אוטו', רדיאטורים, קרבורטורים,
רפידות ותופים, כיוון מתלים, חלפים ומכללים.
· אוטוטק
לרכב כבד מעל 3.5 טון -
תידרש השלמה מיוחדת לרכב כבד.
· אוטוטק
לאופנועים קטנועים וטרקטורונים -
המקצוע החדש מאפשר למוסך הקטנועים לבצע את כלל פעולות התיקון לרכב
דו-גלגלי תחת קורת גג אחת.
· אוטוטק
לטרקטורים ומכונות נידות -
תידרש השלמה מיוחדת.
· אוטוטק
מרכבי רכב וצביעתם -
מאחד את מקצועות הפחחות והצבע הישנים. ניתן לבצע השלמה ל"מסגרות
רכב".
· אוטוטק
תיקון והחלפת צמיגים -
ללא שינוי מהמקצוע הישן.
איחוד
המקצועות המפורט יאפשר התאמה מלאה בין המקצוע לבין המצב הנדרש לנהל
מוסך בדור הנוכחי והעתידי. הדבר יאפשר ניהול עסק חוקי ובו בעל
תעודת הסמכה אחד יוכל לנהל את כלל הפעולות המקצועיות הקשורות
לאלקטרו-מכניקה של כלי הרכב הנוכחיים ויידרשו התמחויות ספציפיות
לכלי רכב כבדים או דו-גלגלי וכד'. תיקון זה יאפשר צמצום עלויות
תקורה מחד ושדרוג התשתית האנושית המקצועית בענף המוסכים בעתיד.
איחוד
המקצועות משתלב באופן מלא עם ההכשרות הנוכחיות שעורכים למנהלים
המקצועיים בימים אלה ה - E-CAR עם
ההכשרות לתחום הצמיגים שכבר ביצענו בשלושת השנים האחרונות למוסמכי
ענף הדו-גלגלי וכן עם כלל הרפורמות אותן מוביל משרד התחבורה בתחום
התחרות ובתחום החקיקה הראשית על רישוי מקצועות הרכב.
איחוד זה
מוביל איתו שינויים רבים בתחום הכשרות המקצוע בבתי הספר התיכוניים
וכן בהכשרות המקצועיות הבסיסיות בכל תחום. צוות ענף הרכב במשרד
הכלכלה נערך במקביל בשנים האחרונות לשינוי ונכתבו תוכניות הכשרה
חדשות לנערים בבתי ספר התיכון וכן לבוגרים שילמדו את מקצועות הרכב
בשלב מאוחר יותר.
בכנס
אותו ערך משרד התחבורה בשבוע שעבר עלו הערות והצעות לשיפור התכנית
על ידי חלק מן הנוכחים והשנה משרד התחבורה ייערך לשינויים ובמקביל
נבצע רפורמה בכל הקשור לוותק המקצועי ולמתן האופציה ללמוד ולצבור
וותק במקביל בדומה להכשרות במקצועות אחרים ובכדי להנגיש את המקצוע
לנוער ולדור עתיד.
אנו נשתף
פעולה עם משרד התחבורה בכדי להאיץ את תהליך ההנעה וההטמעה של
התהליך ואנו מעריכים כי בחודשים הקרובים המהלך יחל לנוע וכי בתוך
מספר שנים ההטמעה תושלם ובהצלחה.
ברצוני
להודות באופן אישי לכל אלה שעסקו במלאכה (הרשימה ארוכה ומכובדת)
ובמיוחד למשה קירמאיר, ראש תחום הדרכה במשרד התחבורה על ניהול
הפרויקט המורכב והנדרש הזה.
כמו כן,
אני חש חובה להודות לסמנכ"ל בכיר לתנועה, מר אבנר פלור על הדחיפה
שנתן לצורך יישום והסדרה של כלל הנושאים שחייבו הסדרה והתאמה בתחום
המוסכים בישראל.
בזכות
מחויבות זו והפעולות המבוצעות על ידי צוות המשרד יש תקווה כי כלל
התשתיות שהנחנו בעשור האחרון מתחילות לרקום עור וגידים וכי צפוי
לנו עתיד טוב ומקצועי יותר בענף.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל