המהדורה המרכזית -רונן לוי
סבסוד
צולב ועידוד עסקים גדולים
השבוע
פורסמה כתבה
בעיתון דמרקר על מחירי החלקים ועל
"הוזלות" שלא מגיעות לציבור הצרכנים. כלל מלל הכתבות על יוקר
המחייה בישראל מתעלם מהעובדה הבסיסית שלנהל עסק עצמאי קטן בישראל
זו משימה קשה ביותר ושהקושי נובע בעיקר מעול הרגולציה הארצית
והמקומית. ייקור העלויות לעצמאי וליזם, מוביל בהכרח להעלאת מחירים
בכלל השווקים וכרגיל מי שמשלם את המחיר זה העסק עצמו שרווחיותו
נפגעת ואיתו הלקוחות הפרטיים שמסבסדים את הנחות הענק שמקבל הלקוח
המוסדי.
רגולציה
זו היא שגרמה לייקור התקורות בכלל העסקים הקטנים בישראל - שכ"ד,
שכר עבודה, ארנונה, תאגידי מים ורשויות אחרות, עלויות רכישת אשראי
וכד'... יוקר תחזוקת עסק עצמאי קטן בישראל ושליטת העסקים הגדולים
על רוב השווקים בישראל גורמת לכך שהמחירים לציבור הפרטי נוסקים
ולציבור המוסדי - יורדים. הסבסוד הצולב ללקוחות העסקים הוא דבר
טבעי, אולם בשנים האחרונות בולט יותר הפער
העצום שנפער
בין העלות ללקוח המוסדי לבין העלות ללקוח הפרטי. פער זה אינו שונה
מפערי השכר ומחגיגות אחרות של מנהלי הכסף "של אחרים" עליהם אנו
מתריעים כבר שנים רבות.
המכרז האחרון לתחזוקה ולתיקוני תאונות שפרסמה חברת הביטוח הממשלתית
ענבל רק מוכיח כי
עיקרון זה של הנצחת העדפת העסקים הגדולים ממשיך, וכלל הצעות החוק
והרעיונות של חברי כנסת והשרים בכל הקשור לעידוד עסקים קטנים אינו
מחלחל לפקידי הרשויות והממשל, המעדיפים את המשך הפעלת הסבסוד הצולב
היוצר פער עצום הפועל לרעת העסק הקטן שאינו מסוגל להתמודד מול
כוחות האיתנים המתמודדים מולו.
נראה על
פניו במכרז זה כי חלק גדול מהמוסכים הקטנים אף אינו יכול לעבור את
סף החסמים שהציבה החברה הממשלתית בפניו (חסמי מחזור פעילות, ניסיון
בעבודה עם חברות ביטוח וציי רכב וכד'). מעבר לכך, הגם שחברת ענבל
פונה למוסכים "כלליים" היא פותחת, לצערנו, את דלתה רק למספר זעיר
מאד של מוסכים ולא פותחת את הדלת לכולם.
אנו
נמשיך לייצג את המוסכים בכל הקשור להבטחה הממשלתית לעידוד עסקים
קטנים ששוב ושוב אינה מיושמת בפועל על ידי החברות שבבעלות הממשלה
ועל ידי גורמים אחרים מטעמה.
עיון
במכרז הנפרד לרכישת חלקי החילוף ישירות מיבואני חלקי החילוף
ועיקרון הרכישה העצמאית של חברת הביטוח הממשלתית את חלקי החילוף
הינו אותו עיקרון המוביל את שוק הרכב ה"חדש" ובו הלקוח המוסדי זוכה
להנחות עתק מיבואן החלקים/רכב ומרכיב זה אינו עובר תחת ידיו של
המוסך - לא כלכלית ולא מקצועית. למרות זאת כפי שתקראו בכתבה, תמיד
יהיה מי שיאשים את המוסכים.
אבי
נאור - פרס ישראל
התבשרנו
השבוע כי מר אבי נאור, מייסד עמותת אור ירוק לשינוי תרבות הנהיגה
בישראל, עומד לקבל פרס ישראל ביום העצמאות הקרוב. פרס
ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינת ישראל. את
הענקתו, יזם בשנת תשי"ג (1953), שר החינוך דאז, בן-ציון דינור,
והוא מוענק מאז באופן רצוף.
עת הקמתי
בשנת 2003 את פורום התיקון הבטוח באיגוד המוסכים בישראל אנו עובדים
בשיתוף פעולה עם העמותה בכל הקשור לתקינות הרכב כגורם משפיע למניעת
תאונות דרכים או להחמרת תוצאות תאונות. מעל כעשור עקבתי באופן הדוק
על פועלו של מר נאור לקידום הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וכן
להשפעה הרבה שלו לעובדה שמדינת ישראל תיקח אחריות על הטיפול בנושא
כאוב זה. הדרך הייתה ארוכה מאד אך את ההשפעה החיובית של פועלו
הנחוש והעקבי כולנו מכירים - הפחתה ניכרת של נפגעים והרוגים
מתאונות הדרכים בשנים האחרונות, השקעה ממשלתית מסיבית בתשתיות,
הסברה ועוד.
להלן ציטוט מנימוקי הועדה להענקת הפרס :
"הוא מהאבות המייסדים של תעשיית ההיי טק הישראלי. הוא בחר להקדיש
את מיטב מרצו וכספו ליוזמות פורצות דרך בתחום המאבק בתאונות הדרכים
ובתחום החברה בישראל. אבי נאור הקים ומימן את עמותת "אור ירוק"
שמובילה בהצלחה למאבק יסודי ומעמיק בתאונות הדרכים והיוותה גורם
מרכזי בירידה משמעותית מספר ההרוגים בשנה לאורך שנים".
לא נותר
לנו, אלא להצטרף למברכים ולפרגן לאיש שתרם ותורם רבות מהונו האישי
וממשאביו הפרטיים לטובת הכלל ולטובת הבטיחות בדרכים של כולנו.
יישר
כוח,
שבת
שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |