המהדורה המרכזית -רונן לוי
מכרז "ענבל" – דרישת איגוד המוסכים לתיקון האפלייה
כולנו,
העסקים הקטנים, מוטרדים וניזוקים יומיומית מהפער בין המלל שמפיקה הממשלתי
לגבי עידוד העסקים הקטנים ופתיחת ענף הרכב לתחרות – לבין עשייה של
זרועותיה השונות שבפועל - מפלה וחונקת.
מכרז
"ענבל" שיצא בימים אלו מגלם אפליה קשה של עסקים קטנים, שהם הרוב
המכריע של המוסכים החוקיים במדינת ישראל. לפיכך, הגשנו השבוע דרישה
ל-"ענבל" בכדי שזו תפעל לשינוי תנאי הסף והפרמטרים של המכרז ובכך
תאפשר למוסכים רבים יותר – וקטנים יותר - להשתתף במכרז.
רצ"ב
לעיונכם פרטי
המכרז וכן העתק הדרישה שיצאה מטעמנו לתיקון המכרז באופן שיהלום את
ערכי עידוד העסקים הקטנים ואי אפלייתם, בפרט כשהמדובר במכרז
ממשלתי.
מכרז
"ענבל" רק מחדד ומשקף בעייה של אי שרידות המוסכים הקטנים אותה אנו
מכירים לצערנו היטב.
המיתון
הנוכחי במשק והשיטות בהן מתוקנים כלי הרכב בישראל בקבלנות
משנה-של-המשנה יוצרוים למוסכים החוקיים בעיה קשה של שרידות ולצערנו
מספר לא מבוטל של מוסכים מורשי יבואן נסגרו בחודשיים האחרונוים בגין
קשיים כלכליים ו/או חוסר יכולת לעמוד בדרישות להשקעות נוספות מצד
היבואנים. זאת, במקביל לפרסומים על חגיגות הרווחיות של יבואני הרכב
בשנת 2013. אין לנו אלא להבין מכך כי חלק מיבואני הרכב אינם ערים
לסכנה הטמונה למוניטין המותג אותו הם מפיצים מכך שמוסכים שמשרתים
את המותג אינם יכולים לשרוד כלכלית.
פגישה עם שר הכלכלה, מר נפתלי בנט ועם הממונה על ההגבלים העסקיים
פרופ' גילה
היום
בצהריים נפגשנו - נשיא ומנכ"ל להב וראשי ארגוני עוסקים ועסקים
וביניהם אנוכי, עם השר נפתלי בנט וצוותו, ועם פרופ' גילה,
הממונה על ההגבלים העסקיים.
פגישה זו
נועדה בין היתר, בכדי להציג לשר ולממונה את הבעיות והקשיים של בעלי
עסקים קטנים מכל הענפים לשרוד במציאות של רגולציה טורפנית ושל ריכוזיות
עסקית טורפנית אף היא.
אני -
בשם המוסכים החוקיים בישראל – העליתי בפני השר שני נושאים עיקריים
:
הריכוזיות וכפיית התעריפים והסטנדרטים מצד
חברות יבוא הרכב/חברות ביטוח/חברות ליסינג. מניתי דוגמאות מצערות
של בעלי מוסכים שלא הצליחו לשרוד את המתקפה המשולבת מצד העסקים
הגדולים והממשל הסוגרים בימים אלו
דלתותיהם יחד החלומות והתקוות שבנו – רובם מוכרים לי אישית, ונוכל
חבריי ואני להעיד, כי הינם "מלח הארץ" - משרתי מילואים
בתפקידים בכירים, מעסיקים נפלאים, בעלי מקצוע ובעלי כישורים יוצאים
מן הכלל. ואם בארזים נפלה שלהבת... כיצד יתמודד העצמאי הקטן ובפרט
בתחום המוסכים מורשי יבואני הרכב?
בעיית
ההכשרות המקצועיות והביקוש הנמוך לתעסוקה בענף.
הפניתי את השר בנט לסיכומי- עבר
של איגוד המוסכים עם התמ"ת (משרד הכלכלה) שחלקם הגדול לא יושם בעוד
שאילו כן היה מיושם – יכול היה לסייע באופן ניכר לשרידות ולאיכות
הענף בעתיד. תכניות כמו עידוד הכשרה מפעלית כשהמדינה היא המממנת
חלק ניכר מעלות ההכשרה וההעסקה של בוגרים המעוניינים לעבור הסבה
ולעבוד במוסכים ושל חיילים משוחררים – נוסו בהצלחה
בעבר והופסקו לצערנו על ידי המדינה. בנוסף, הובטח לנו בעבר כי
המשרד יסייע בתכניות לימוד להכשרת מורים וליישום תקן של "תעודת
הוראה" למקצועות הרכב, השבת תכנית הלימודים הדואליים (תורה ועבודה)
לבני נוער ולבוגרים ועוד.
בנוסף
לכך הבאתי בפני הממונה על ההגבלים כי רוב תלונות האיגוד
לממונה אינן מטופלות כראוי או בכלל. משכך, הממונה הבטיח לקיים
פגישה פרטנית עם נציגי האיגוד לשמיעת הטענות שלנו בתחום ההגבלים
העסקיים.
נשיא
לה"ב העלה בפני השר את הבעיות הכלליות של העצמאי הקטן בכל הקשור
להשוואת הזכויות עם המגזר השכיר - פנסיה וסיוע בשרידות בתקופות
קשות.
השר סיכם, כי
בהסתמך על מחקרי עובדי משרדי, עתיד התעסוקתי והכלכלי של המשק
הישראלי תלוי רובו ככולו בעסקים
הקטנים שאחראים
לקליטה של רוב הצעירים המצטרפים לשוק התעסוקה.
לנוכח
הדוגמאות שהובאו בפניו על העדפה רגולטיבית של עסקים גדולים על פני
עסקים קטנים, בישר השר על האצת השת"פ עם צוות משרדו לתיקון
העיוותים ולעידוד אמיתי של עסקים קטנים ובינוניים במשק הישראלי.
השר כינה
אותנו, העצמאים הקטנים בשם - "גיבורים" המחזיקים בשיניים את הצמיחה
ואת שוק התעסוקה הישראלי והבטיח להטיל את כובד משקלו לשינוי
האווירה השגויה המחזקת את החזק ומחלישה את החלש.
אנו
תקווה כי אכן השר נפתלי בנט יסייע לענף שלנו לשוב לצמיחה ולפריחה
לטובת הדמוקרטיה, התועלת הכלכלית האישית והחברתית, ולטובת הבטיחות
בדרכים בישראל.
שבת
שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |