המהדורה המרכזית -רונן לוי
קציני
בטיחות בתעבורה
נושא
העסקת קציני הבטיחות - אם כשכירים או כעצמאיים בחברות, מעסיק
את וועדת הכלכלה כבר מספר חודשים והוא יעלה שנית לדיון בוועדה ביום
ג' הקרוב., ישיבה אליה הוזמנו ובה נשתתף.
לטעמנו,
המדובר בדיון בסוגיות לא מהותיות במקום במהות עצמה – כיצד לגרום
לרכבים להיות יותר תקינים ובטיחותיים, וכמובן – האם כלי הרכב
מטופלים במוסכים חוקיים בלבד ? התשובה והתלות היא תלת ראשית: משרד
התחבורה; בעלי הרכבים/המפעלים; קציני הבטיחות עצמם.
העלינו
בעשור האחרון הצעות רבות לשינוי מרכיבי התפקיד של קצין הבטיחות
בתעבורה, סמכותו וכוחו, וכן ליצירת מפתח כמותי מקסימאלי של כלי רכב
עליו יכול להיות מופקד קצין בטיחות אחד. בתוך כך, השאלה אם יהיה
שכיר או עצמאי היא סוגיה סבוכה בכל הקשור לחופש העיסוק והעיקר
לדעתנו, שיבצע מלאכתו נאמנה.
להזכיר,
אלה תפקידי קצין בטיחות על פי החוק:
(1) לפקח על כך שהנהגים המועסקים על ידי המפעל או הנוהגים ברכבו
ימלאו אחר הוראות פקודת התעבורה והתקנות על פיה (להלן — דיני
התעבורה);
(2) לפקח על כך
שהרכב של המפעל או המופעל על ידו יהיה בכל עת במצב תקין ושיתמלאו
בו הוראות דיני התעבורה;
(3) לפקח על הוראות כל דין הנוגע לבטיחותם של עוברי דרך ולתקינותו
של רכב בתחום המפעל;
(4) לפקח על כך שמצב בריאותם של הנהגים כאמור בפסקה (1) יהיה תואם
את דרישות דיני התעבורה;
(5) להדריך את הנהגים כאמור בפסקה (1) בעניני נהיגה, טעינה, פריקה,
טיפול ברכב ודיני תעבורה;
(6) להמליץ בפני בעל המפעל בכל הנוגע להכשרתם ולהשתלמותם של הנהגים
במפעל ולהנהגת סדרי בטיחות במפעל ובכל הנוגע לבטיחותם של הנהגים
ושל הרכב;
(7) להגיש דינים וחשבונות לבעל המפעל בכל הנוגע לתפקידיו לפי תקנה
זו;
(8) לנהל כרטסת ורישומים לגבי רכב ונהגים על פי הפרטים שהורתה
הרשות.
כאמור,
החינוך לבטיחות חייב לכלול בתוכו גם את החינוך לשגרת תחזוקה קשיחה
ובלתי מתפשרת וכן לסטנדרטים של "תיקון בטוח" הכולל איכות חלקי
חילוף והחלטות נכונות לגבי אופן תיקון כלי הרכב. לצערנו, אנו עדים
למקרים לא מועטים בהם חברות היסעים והובלה משתמשות בשירותי
מתקנים/מוסכים פיראטיים ו/או בתיקונים המבוססים על אלתורים מסוכנים
בכל הקשור לבטיחות כלי הרכב.
אנו
תומכים בכל פעולה רגולטיבית ותודעתית אשר תגדיל את סמכותו ואת
יכולתו של קצין הבטיחות להכתיב למעסיקו סטנדרט ללא פשרות של איכות
התיקון והתחזוקה. בכדי להשיג את האמור - יש לבצע אכיפה קפדנית,
הכוללת סנקציות קשות, כנגד מעסיקים אשר אינם נשמעים להוראות קצין
התחבורה המועסק על ידם ושמשחררים לכבישים כלי רכב שאינם כשירים
לתנועה ולבלימה.
כנסים
ואירועים
הערב
יתקיים בבית האיגוד ערב חגיגי בנוכחות חברי המועצה וחברי האיגוד,
שיכלול הן ברכות והרמת כוסית לרגל חג הפסח והן הרצאה מקצועית של
נציג יצרן לחלקי חילוף לרכב מיפן - מר הירומי קאטו, סמנכ"ל חברת Europe
AISIN ,
החמישית בגודלה בעולם לייצור חלפי OEM אשר
הגיע על פי הזמנתנו ובאדיבות חברת אוטוורקס בע"מ, ספקית חלקי חילוף
מובילה בישראל.
טכנוקאר 2014 - כזכור
האיגוד משתתף ביזום ובהנעת תערוכת הטכנוקאר הדו-שנתית שתפתח את
שעריה ב 19.5 ותימשך עד ה 21.5 . את התערוכה נפתח בכנס רב משתתפים
ואירועים ואנו בטוחים שגם הכנס וגם התערוכה יהיו מעניינים ומהנים
מאד - לא לשכוח להירשם מראש.
בנוסף,
האיגוד יוזם השנה מספר נסיעות לכנסי תחבורה באירופה ולתערוכות
בחו"ל - ניתן להתעדכן במזכירות האיגוד וכן בדף
הפייסבוק שלנו.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |