המהדורה המרכזית -רונן לוי
זיכרון ועצמאות
השבוע,
כמו בכל שנה בימים אלה, היה זה שבוע עצוב שבו זכרנו והוקרנו את כל
החללים, בני משפחה וחברים אשר נפלו בעת מילוי תפקידם ו/או בפעולות
איבה. אני מניח שכמעט כל אחד מאתנו נושא כאב וזיכרונות מחבר או מבן
משפחה שממנו נאלץ להיפרד ויום זיכרון זה הוא יום מיוחד שבו הכאב
הקולקטיבי והאישי מתאחדים. הימים הללו הכוללים את חג עצמאותנו
מזכירים לכולנו כי אין עצמאות ללא מאבק וללא הקרבה.
המאבק
היומיומי של כל אחד מאתנו להשגת עצמאות כלכלית, חירות אישית והגדרה
אישית וטריטוריאלית הוא מאבק קשה גם בתוך המבנה החברתי והכלכלי
החדש שאותו יצרו מנהיגי ישראל בשנים האחרונות - הפאודליזם
המודרני המבוסס על
הפרטת השלטון לבעלי ההון. הסדר החברתי החדש בישראל מאז ימי ועדת
בכר מאפשר לאדון הרוכש את השליטה בשוק מסוים לייצר סדר ומשמעת בתוך
השוק עליו הוא שולט – פיקוח על מחירים, קביעות מקצועיות, סדרי
"בטיחות" משלו, היררכיה שיפוטית פנימית ועוד.
בענף
הרכב הישראלי – המבוסס על "הגמוניה" בין שלושת השליטים שלהם
הופרטו הענף ושחקניו – המנגנונים כבר מבוססים והשלטון המרכזי נמנע
מלהתערב.
בישיבה
האחרונה בוועדת הכלכלה, שעסקה בין היתר בהסדרת מבנה היחסים של
יבואני הרכב (ישיר ומקביל) עם מוסכי השירות, העלנו את הצורך המיידי
להשיב את מנגנוני הסדר לשליט המרכזי והלגיטימי – קרי המדינה. נציג
משרד התחבורה בהתחלה היסס לקבל את התפקיד מחדש (למרות האמור
בהמלצות זליכה שאומצו על ידי ממשלת ישראל) ולבסוף הוחלט כי עד
הישיבה הבאה נדון אתו וננסה לשכנע אותו לשלב מחדש את ביסוס השלטון
שלו על הסדר ה"חברתי" של הענף בישראל ולהשיב את ענף הרכב לעידן
מודרני של דמוקרטיה וחוק.
השבוע
התקשר אלי ד. – בעלים של מוסך תל אביב בעל וותק ומוניטין של 50
שנה שנאלץ לסגור את דלתות המוסך לאחר שהרגולטור שלו/יבואן
הרכב/האדון שלו פיטר אותו ללא שימוע (כך לעדותו) – והוא תמה על
העובדה שהטלוויזיה הישראלית עושה כתבה ארוכה על מסעדה שנסגרה למספר
ימים ("סנסציה") ושהוא, בעלים של מוסד ותיק ומקצועי העוסק כל חייו
בדיני נפשות, מסולק ממפעל חייו שיש בו ערך מקצועי ותדמיתי כה גדול,
בשקט ובבושת פנים.
כך מיצה
ד. בקצרה וביעילות את העוולות שאותן חווים בעלי מוסכים באופן יום
יומי ושוטף ושתלויים באופן מלא ושוטף ב"רגולטור" וברצונו הטוב.
מנגנוני השימוע והצדק עומדים היום רק למתי מעט במדינתנו העצמאית.
את העצמאות האישית שהולכת ונעלמת מהסדר החברתי שלנו אנו נאבק
להשיב.
פעילות שוטפת
השבוע
נפגשנו עם גורם נוסף (חברת אשראי) לצורך מימוש השאיפה שלנו להקים
מנגנון ארצי בשילוב גופים פיננסיים לסיוע יעיל למוסכים. אם נצליח,
מנגנון זה יסייע למוסכים קטנים להשתמש ב"לידים" איכותיים ולקבל
בעלות נמוכה אופציית שיווק מתחרה אשר תסייע למוסך לייצר גישה
ללקוחות פוטנציאלים. בשבועות הקרובים, כך אני מקווה, נצליח לגבש
תכנית כוללת ארצית אשר תשלב אופציות לגישה ולתחרות הוגנת בין
המוסכים בישראל על לבו של הלקוח.
במסגרת
פגישה זו נשאלתי שאלות בסיסיות אודות מבנה האיגוד וחבריו וכן את
השאלה הנצחית – "מה עושה האיגוד עבור חבריו?" . שאלה זו נשאלת רבות
גם על ידי בעלי מוסכים שאינם משתמשים באופן שוטף בשירותי האיגוד
ושאינם מתעניינים בפעילות השוטפת של האיגוד כמייצג את ענייני
החברים.
האיגוד,
כידוע, פועל בשלושה מישורים עיקריים:
פעילות ישירה מול עניין פרטני וספציפי של חבר יחיד.
פעילות ישירה אל מול בעיה משותפת המטרידה מספר בעלי חברים.
פעילות עקיפה – רגולציה, תכנון, הכשרות מקצועיות וכד'.
פעילות ישירה לעניין פרטני –
האיגוד מסייע לחברים בבעיות ספציפיות כגון בעיות מול רשות
מקומית, בעיות ביחסי עבודה, בעיות עם ענייני ביטוח (רשלנות
מקצועית, נזקים, גניבות, פריצות למוסך ועוד), רישוי עסקים, מחלוקות
עם לקוחות ועוד.
פעילות ישירה מול בעיה משותפת –
האיגוד מסייע לטפל בבעיה עיקרית המפריעה באופן שוטף לבעלי מוסכים
בעת ובעונה אחת (ובד"כ מאותו אזור או מאותו תחום מקצועיות וכד').
לדוגמה: לאחרונה, אגף עירייה מסוים החליט לחייב מוסכים ברכישה
משותפת של מתקני דחיסת קרטונים. מדחסי הקרטונים הם מכונות יקרות
מאד ויש גם לדאוג לתחזוקתם השוטפת וכן לפינוים. לאחר מו"מ בין
הנהלת האיגוד לבין העירייה – העירייה תציב מתקן שכזה על חשבונה
במקום מרכזי והמוסכים התחייבו לפנות את הקרטונים במרוכז
למתקן זה במקום להשליך את הקרטונים לפחים הרגילים.
פעילות
זו היא פעילות רבה ומרובה ומנכ"ל האיגוד משקיע בה את מיטב מרצו
וראו את עניין הדרישות של רשות המים, השתלבות בתכנון ובשינויים
הצפויים להפחתת הבירוקרטיה המקומית והאזורית (רישוי עסקים וכד')
ולמילוי הדרישה שלנו מהרשויות המקומיות להיטיב את איכות השירות
לבעל העסק. דוגמאות כגון אלה מטופלות מדי יום והאיגוד עוסק בהן
ביעילות וברצף במשך כל השנה והשנים. על הפעילויות הישירות מופקד
המנכ"ל – בין יתר פעולותיו להבטחת הניהול השוטף והשירות לבעלי
המוסכים וללקוחותיהם.
פעילות עקיפה –
פעילות זו עוסקת ברגולציה ובתכנון עתידי של פני הענף. סדר חברתי
חדש (חוק רישוי השירותים לרכב, אובדן להלכה, 309, גילוי נאות,
הסדרי ביטוח, ליסינג-מוסכים ועוד). כמו כן אנו פועלים נמרצות בתחום
ההכשרות המקצועיות: כתיבת מערכי לימוד תיאורטיים, לימודים מעשיים,
הכשרות מורים, תכנון לפיתוח עתידי של החינוך הטכנולוגי ועוד. זוהי
פעילות ענפה וסיזיפית אשר בשנה האחרונה מתחילה להתגבש לכדי תוצאות
בגין השקעה ארוכת שנים (איחוד המקצועות, הכשרות חובה, חוק רישוי
השירותים לרכב ועוד). על פעילות זו מופקדים חברי ההנהלה, ואני
בתוכם, וכן יועצים חיצוניים וכמובן בכל הקשור להכשרות – סמנכ"ל
פיתוח ההדרכה שלנו.
עדכונים
היום
נשלחו שני נהלים ממשרד התחבורה שחשוב להביא לידיעתכם:
1.
הנחיה
מקצועית מס' 124 - רעשים ונקישות ממסרקי הגה בדגמי פורד השונים.
2. הוראת
נוהל מס' 117 - מוסך לרישוי רכב שבטיפול המוסך (סימול מקצוע
היסטורי 182).
לעיונכם.
שבת
שלום.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |