המהדורה המרכזית -רונן לוי
עדכונים מתחום
החקיקה האינטנסטיבית בענף הרכב
הצעת חוק
רישוי שירותים לרכב – יחסי מוסך יבואן
ביום ג' התקיים
דיון נוסף בהצעת החוק בוועדת הכלכלה, בו היו אמורים להידון הסעיפים
העוסקים בהתקשרות בין המוסך ליבואן (ישיר ועקיף), שנועדו לרסן את
כוחו העודף של היבואן, למנוע בעדו מלבצע עבירות על חוקי ההגבלים
העסקיים, ולאפשר למוסך חופש התנהלות מול הלקוח, בחירה במוצרי
תעבורה וכו'.
הדיון בפרק זה
להצעת החוק טרם נסתיים לנוכח בקשתנו לאמץ לתוך נוסח החוק את המלצה
מספר 11 של ועדת זליכה, כלשונה :
"לא יותר
ליבואן רכב ישיר להחזיק במניות של חברת ליסינג ו/או השכרה וכן לא
יותר ליבואן רכב ישיר להיות בעל החזקות (במישרין או בעקיפין) ביותר
ממוסך אחד. מוסך זה ישמש כמרכז שירות והדרכה עבור כלי רכב המיובאים
על ידו. במקרים חריגים שבהם יבואן המייצג מספר תאגידים יצרניים,
ירצה להחזיק במוסך נוסף, יהיה עליו להגיש בקשה מתאימה לידי מנהל
אגף הרכב אשר ישקול הבקשה בהתאם לטובת הצרכן ועידוד התחרותיות בענף
הרכב. החלטתו תהיה על דעת הממונה על המחירים לאחר שיבחנו את
ההשלכות על רמת התחרותיות בתחום החלפים והמוסכים. בכל מקרה יהווה
המוסך הנוסף מרכז תיקונים נבדל לתאגיד יצרני המיוצג על ידי היבואן,
כך שלא יינתן שירות לשני תאגידים יצרניים באותו המוסך.
תקופת המעבר ליישום המלצה זו – 24 חודשים."
בדיוני וועדת
הכלכלה הקודמים בנדון, הזכרנו כי שר התחבורה מינה את הועדה מיוזמתו
והמשימה שהוטלה עליה הוגדרה כך :
"...הוועדה תתבקש להציע רפורמות בענף, ולבחון את הבעלות הצולבת בין
יבואני רכב לחברות ליסינג, מוסכים ויבוא חלקי חילוף. בין החלופות
שיישקלו: חיוב יבואני רכב לתת אחריות ושירות לכל מכונית שיובאה
לישראל, גם ביבוא אישי או מקביל."
ועדת זליכה
שהרכבה כלל נציגי משרד התחבורה, דנה ובחנה את הנושא לעומקו,
והמלצותיה התקבלו ברוב קולות חברי הועדה. שר התחבורה אימץ את
ההמלצות והקים בהמשך לכך וועדה ליישומן, ובהמשך התהליך הוחלט ליישם
את הגברת התחרות בענף באמצעות הצעת חוק רישוי שירותים לרכב (החלטה
שגויה, לטעמנו, מאחר וחקיקת החוק וישומו באמצעות תקנות ואכיפה –
יארכו כנראה שנים רבות).
נכון להיום,
יו"ר וועדת הכלכלה, מר אבישי ברוורמן הנחה את צוות משרד התחבורה
לדון עימנו על המלצה זו ואנו במקביל העברנו עמדה לח"כ ברוורמן
ולחברי וועדת הכלכלה אודות חשיבות יישומה לתחרות
בענף הרכב ולחיזוק העסקים הפרטיים בענף התלויים לפרנסתם ב"רצון
הטוב" של שלושה גורמים חזקים וריכוזיים בענף - יבואני הרכב, חברות
הליסינג, וחברות הביטוח.
מאחר וח"כ
ברוורמן נאלץ להעדר מהדיון האחרון, נסב הדיון האחרון על רישוי
מתווך לייבוא אישי ושם נקבעו ההגבלות שיחולו על מתווכי היבוא האישי
כך שיובהר כי אינם משווקים רכבי מלאי אלא עוסקים בתיווך בלבד בין
שני צדדים - המוכר בחו"ל והרוכש בישראל (המייבא).
נושא יחסי
יבואן/מוסך ימשיך ויידון בדיונים הקרובים, ואנו נדווח על תוצאות
מאמצינו. הדיון הבא נקבע ל- 24.6.2014.
הצעת חוק
הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות)
(תיקון מס'' 5)
השבוע בכנסת
היה עמוס, ואתמול חזרנו שוב לוועדת הכלכלה, הפעם לדיון על תיקונים
לחוק זה (הידוע כ- "חוק הרישום"). זאת לפי בקשת יחידת אתגר במשטרה,
על מנת לייעל תוצאות פעילותה למיגור גניבות הרכב
לצורך פירוק חלקי חילוף והסחר בהם.
הדיון היה
ראשוני וההצבעה על השינויים הרצויים טרם התקיימה.
בדיון זה
התעניין ח"כ
צור דוד שניהל את הישיבה (וכן את הישיבות הקשורות לענייני
ה"אובדן להלכה" - התיקון לתקנה 309), בטענת חברות הביטוח המצדיקות
שימוש בחלפים משומשים בשל "יוקר" החלפים והתיקונים. משמעות עמדה זו
הינה למעשה עידוד גלוי לגניבות רכב והשתת האחריות לגניבות על
יבואני החלפים והמוסכים!!!
הנתונים הם
כמובן שונים בתכלית: ממוצע עלות התיקון בישראל ירד בשנים האחרונות
וגם ממוצע תיקון תאונה לחברות הביטוח ירד באחוזים ניכרים. העלות
הממוצעת של חלקי החילוף לצרכן לא עלתה באופן משמעותי מזה 14 (!!!)
שנה. כמות כלי הרכב שנגנבים בשנה ירדה מאז חקיקת חוק הרישום
בשנת 2007 ביותר מ - 50% (!!!). יתרה מזו - פרקטיקת השימוש
במוסכי ההסדר והרכש הישיר ע"י חברות הביטוח של חלקי חילוף מקוריים
וחליפיים ייצר להם עוד רווח נוסף ממרכיב החלפים, והן מתנהגות באופן
זהה לחברות הליסינג בתחום זה.
מאידך ולצערנו
שלא במפתיע, שעורי הפרמיות, כפי שהעיד נציג איגוד חברות הביטוח, לא
ירדו בהתאמה לטובת הצרכן.
ניכר, כי ח"כ
צור דוד שיצר אצלנו תחושה בתחילת הדיון כאילו הוא שותף לעמדות
חברות הביטוח הזדעזע לשמוע את הנתון האמיתי אותו אישר קצין החקירות
נציג אתגר, לפיו נתפסו כלי רכב רבים שעלות תיקונם בשטחי הרשות עמדה
על 17% מעלות אומדן הערכת השמאי שגזרה על כלי הרכב הללו את הגדרת
"אובדן להלכה" וכי ברוב הפעמים חשבוניות המוסך שצורפו והוגשו
לחברות הביטוח על מנת לקבל את רישיון הרכב לאחר "שיקומו" - היו
חשבוניות פיקטיביות על סכומים מגוחכים.
ח"כ צור התרעם
על נוהל "עצימת העיניים" האמור ואנו מקווים כי בדיונים הבאים
יתקבלו דרישותינו כי חוק זה יהפוך לחוק מהותי העוסק בחלקי חילוף
ובמניעת גניבות ולא ב- "מעבר מסמכים".
נכון להיום
חברת הביטוח משחררת רישיונות לכלי הרכב הללו ומאפשרת את חזרתם
לכביש על בסיס מסמכים בלבד ולא על בסיס התאמה מלאה והוכחה מלאה כי
הרכב תוקן על בסיס פירוט דו"ח השמאי שבדק את הרכב במצבו הניזוק
ושיטה קלוקלת זו היא המניע האמיתי להמשך הגניבות.
למרות הירידה
בהיקף הגניבות, היקף ההפסד של המוסכים החוקיים מתופעה זו המאפשרת
לעשרות אלפי כלי רכב לעלות לכביש בתיקון של מוסכים לא חוקיים נאמדת
במאות מליוני שקלים. תיקון העוולה הזו הייתה מאפשרת למוסכים
החוקיים קיום בכבוד והשקעות בהון חוזר וכד' להבדיל מהקורה היום.
הכנסת הוציאה
הודעה אודות הדיון :
"המשטרה בוועדת הכלכלה: בשנת 2013 נגנבו 19,605 כלי רכב - ירידה של
כ-45% לעומת 2006; חברות הביטוח: הירידה כמעט לא משפיעה על
הפרמיות".
לעיונכם.
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |