המהדורה המרכזית -רונן לוי
החיסרון שבקופון
בסוף
השבוע שעבר שודרה בחדשות ערוץ 10 כתבה אודות
שיטת שיווק הקופונים לטיפולי רכב שפשתה לאחרונה. הצרכן התמים קונה
מראש באינטרנט קופון לטיפול בסכום זול וסופי לכאורה (149/200/249
ש"ח וכד'). הכתבה מתארת את התנפצות המצג הזה ברגע שהצרכן מגיע
למוסך ומבין שסכום הקופון אינו מקיף את כל הטיפול הנדרש לרכבו ובעל
המוסך דורש ממנו תוספת עלות בכדי להתאים את הטיפול לרכב. כך נוצר
מצב לקוי ובו הלקוח משלם מראש עבור משהו שלא מתכוונים לספק לו או
שלא מתאים לרכב. מובן, כי מעת שהגיע לאותו המוסך וכבר שילם עבור
הקופון, הינו לקוח "שבוי" שנאלץ לשלם את מה שנדרש ממנו כדי שלא
יפסיד את הסכום שכבר שילם וכדי שלא יבזבז עוד זמן בחיפוש מוסך אחר.
זו אינה תחרות הוגנת וספק אם חוקית – על הלקוח.
האכזבה
המצטברת של לקוחות רבים הניעה אותם לפנות למחלקת החדשות של ערוץ 10
וזו ביצעה תחקיר ממנו עלתה תמונה שאינה הולמת את הסטנדרט החל על
מוסך חוקי ואינה תואמת את הקוד
האתי של חברי איגוד המוסכים.
אין מתנות חינם
לתפיסתנו, תופעת הקופונים אינה שונה, מ"מתנות" שווא אחרות המוענקות
ע"י גורמים שונים אחרים בענף הרכב:
1. קופוני
העברת בעלות ברשות הדואר:
כזכור, האיגוד ואנוכי באופן אישי התלוננו אצל הממונה על ההגבלים על
העובדה שיבואני רכב וחברות ליסינג מקבלות מרשות הדואר פלטפורמה
לחלוקת קופונים לרוכשי
רכב משומש בעת העברת הבעלות בסניפי הדואר. קופונים אלה מבטיחים
בחלקם לרוכש הרכב המשומש "טיפול" חינם (הכולל החלפת שמן ומסנן שמן)
במוסך רשת היבואן. ברור שברוב המקרים רוכש הרכב נדרש לבצע טיפול
תקופתי הכולל גם החלפת חלקים נוספים ובדיקות נוספות ולממן תוספת על
המוצע והמוצג לו בקופון.
2. הנחה
בהשתתפות עצמית:
בעל רכב שנקלע לתאונת פח שבעקבותיה הוא נדרש לסור למוסך ולתקן את
הנזק מוצא עצמו מוצף ב"קופונים" מכל עבר. אם זה סוכן ביטוח המציע
לו לסור למוסך הסדר ששם יקבל "הטבות" שלא תמיד תואמות את הנדרש
לרכב; אם זה חברת הגרירה שמציעה לו "הטבות" ואם אחרים. הטבות אלה
לעיתים קרובות אינן הטבות כלל מאחר ולעיתים אינן תואמות את הצרכים
המקצועיים של תיקון הרכב ושומת הנזק, לצורך השבה מלאה לקדמות של
הרכב וערכו בכלל היבטיו.
הקופון,
כידוע, יכול גם להגיע על דרך השלילה - "...אם לא תבוא אלינו או
דרכנו לא תכוסה התביעה במלואה...", "...האחריות על הרכב עלולה
להישלל...", "הטיפול בתביעת הביטוח והחזר עלות התיקון עלול להימשך
הרבה זמן ותיאלץ לממן את התיקון עד ..." .
מכלול
הדרכים המפוקפקות הללו מאלץ מוסכים רבים להתמודד בדרך של גיוס
לקוחות בדרכי "שוחד" וכידוע - אין
מתנות חינם.
ממשלת
ישראל מנסה בשנים האחרונות, לאחר המחאה ציבורית על יוקר המחייה
בישראל, לטפל בגורם העיקרי לפגיעה בזכויות האזרח הישראלי - ריכוז
הכוח והשליטה של מיעוט תאגידי ענק בכלל מרקם החיים של כולנו. בימים
אלה נידונות הצעות חוק רבות המנסות לייצר יותר תחרות ולהפחית את
הפגיעה בעסקים הקטנים והפרטיים. אנו מקווים כי נצליח לשכנע את חברי
הכנסת שהגיעה העת לחוקק ולאכוף באומץ את השמירה על הזכויות ועל
המקצוע וכבודו.
שבת
שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |