המהדורה המרכזית -רונן לוי
עדכוני רגולציה – וועדת הכלכלה
ביום
שלישי השבוע התקיימו שלושה דיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת הנוגעים
לחיים השוטפים שלנו בענף הרכב בהם נכחנו:
1. אישור
תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2014;
2. הצעת
חוק לתיקון חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים
(מניעת גניבות) שהציעה יחידת אתגר במשטרה ("חוק הרישום");
3. המשך
דיונים על סעיפי הצעת חוק רישוי השירותים לרכב;
תקציב ופעולת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשנת 2014:
ד"ר
שיינין יו"ר הרשות הציג את תוכנית העבודה לשנת 2014, ותוך כך את
העובדה המצערת כי
הירידה בנתוני הנפגעים נבלמה. ד"ר שיינין הזכיר כי ישראל,
בהבדל קיצוני מנתוני מדינות מערביות אחרות, שליש מנפגעי התאונות הם
הולכי רגל.
איגוד
המוסכים שיתף ומשתף פעולה עם הרשות וכלל נציגינו "חיילים" של הרשות
ושל כל מהלך להגברת בטיחות הרכב והדרכים.
איננו
מצדדים בעמדות ציניות אודות הצורך ומידת היעילות של הרשות - אנו
יודעים כי תרומת צוות הרשות לירידה בכמות הנפגעים מתאונות דרכים
היא עצומה וכולנו צריכים להיות שותפים בחיזוק מעמדה ובעיגון
התקציבי הנדרש לתפעולה.
אנו
נמליץ לוועדת הכלכלה ולד"ר שיינין כי מעבר לפירוט התקציב שהוצג,
תאומצנה שתי משימות חשובות שתתוקצבנה בנפרד תוך כדי העמדת יעדים
מדידים להצלחה - א. הפחתת הנפגעים מקרב הולכי הרגל (תשתיות, חינוך,
חוקי עזר עירוניים וכד'). ב. הפחתת המעורבות של כלי רכב כבדים
בתאונות הדרכים.
בימים
אלו, הרשות מחפשת עוד עובדים ונשמח להרים תרומה לגיוס כוח אדם
איכותי למשימותיה החשובות. רצ"ב קישור למודעת
הדרושים שפורסמה
באתר הרשות.
הצעה לתיקון לחוק הרישום:
השבוע
נידונו בפעם השנייה התיקונים המוצעים לחוק זה. כבסיס לדיון נזכיר
כי דברי ההסבר להצעת החוק והצדקת הצורך בתיקון החוק, מצביעים על
כשל מתמשך ועל הצורך בבקרה על תיקון הרכב הניזוק החוזר לכביש ומשום
כך, בין היתר, מוצע להוסיף סעיף המחייב את העברת חוות דעת השמאי
שקבעה את הנזק לידי הרוכש את הרכב הניזוק מידי חברת הביטוח/ צי
הרכב, וכן להטיל חובות ישירות על אותו "רוכש".
לצערנו
ולאכזבתנו, נוכחנו כי אין כל מתאם בין הכשל הידוע לכולנו אותו בא
התיקון לחוק לרפא – לבין נוסח התיקון, ולנוכח העמדות שהושמעו בדיון
ע"י נציגי חברות הביטוח, משרד התחבורה, משרד המשפטים ואף יו"ר
הוועדה ח"כ דוד צור – הבא לברך יימצא "מקלל", שכן התיקון לחוק ככל
שיתקבל בנוסחו הקיים, רק יגדיל להערכתנו את הפרצות ואת השימוש
במנגנון "האובדן להלכה" - לרעה.
בדיון
הקודם ניהל ח"כ
דוד צור, שכנראה נטל על עצמו את ניהול כלל ענייני ה"אובדן להלכה"
והביטוח או הבטיחות בוועדת הכלכלה, דיון עקרוני על תופעה זו
ולאחריה הוציאה הועדה הודעה לעיתונות ובה נכתב : "...בתום הדיון
ביקש ח"כ צור ממשרד התחבורה והמשטרה לבחון את הטיפול בנושא הפערים
בין דוח השמאי לחשבונית שניתנת לחברות הביטוח."
הודעה זו
עוררה בנו תקווה - שהתבררה השבוע כתקוות שווא - כי זו הפעם ולאור
הכשל עליו הצביעה יחידת אתגר שיזמה את התיקון; דברי ההסבר לחוק
ולאור עדויות שוטרי אתגר בוועדה - שהמחוקק יתקן את הלקונה שאפשרה
לפרקטיקת ה"אובדן להלכה" להמשיך ולהתקיים כאילו לא נחקק מעולם חוק
למיגור התופעה המייצרת את הביקוש לגניבות הרכב בישראל.
להפתעתנו, לא נדון כלל הכשל שמצריך את התיקון לחוק אלא רק "פטורים"
מהאחריות לכשל ולתיקונו – פטור לחברות הביטוח; פטור לרוכש הרכב
מחברת הביטוח/צי הרכב; פטור מתיקון במוסכים חוקיים.... וגם קיבלתי
נזיפה מח"כ צור על התעקשותנו למגר התופעה וכי לדעתו מי שאחראי על
סגירת מעגל הכשל המיוצר במפעלי ציי הרכב והביטוח הוא בכלל - "איגוד
המוסכים".
כאמור,
תקוותנו נגוזה מיד עם התחלת הדיון על סעיפי החוק ונציגי משרד
התחבורה יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה הוסיפו מספר מילים להצעה
הנידונה וקיבלנו השבה לקדמות של אותה פרקטיקה הנובעים מהלקונות של
החוק, כאילו לא תוקן מעולם - חברות הליסינג שוב התחמקו מחובת ביצוע
שמאות וועדת הכלכלה ויתרה על בחינת "...הטיפול בנושא הפערים בין
דוח השמאי לחשבונית שניתנת לחברות הביטוח...".
נציגת
משרד המשפטים הוסיפה כי הרוכש את הרכב הניזוק ל"שימושו האישי" יוכל
גם לתקן אותו במוסך פיראטי (דבר שאסור על פי כל דין בישראל) וכי לא
יחולו עליו כל החובות של החוק האמור (הפקדת הרישיון בחברת
הביטוח/ליסינג עד הוכחת התיקון והוכחת בדיקת 309 לתקינות ובטיחות
וכד'). כלומר - מעתה כל סוחר רכב הפועל ללא רישיון ומבלי להיות
עוסק מורשה כדין, יוכל לרכוש רכב שכזה ישירות מחברת הביטוח
ול"הלבינו" ללא כל פיקוח וללא תיעוד. תיאטרון האבסורד בהתגלמותו.
בדיון זה
נכחו מספר רב של בעלי מוסכים חוקיים שנדהמו להיווכח כי תיקון לחוק
שנועד להגביר את האכיפה והבטיחות (כך דברי ההסבר לחוק) עומד
להסתיים בחקיקת הפקרות והגברת הסיכון על כבישי ישראל.
היה זה
דיון עצוב ואבסורדי ובמיוחד על רקע העובדה שאותם נציגי הממשל
והפרלמנט ישבו בדיון קודם ודנו על אישור תקציב הרשות הלאומית לבטיחות
בדרכים ומיד לאחר
כך פעלו בדווקנות ובעקשנות למטרה הפוכה מזו. בכל זאת יש מי ששמח על
תוצאות הדיון = נציגי חברות הליסינג והביטוח נשמו לרווחה.
ככל שיש
עוד תקווה, היא נעוצה בכך שיו"ר הוועדה לא הצביע בסופו של דבר על
אחד הסעיפים הבעייתיים ביותר לו התנגדנו בנוסחו וקבע כי יש להוסיף
ולדון אודותיו. אנו ננסה לנצל הפוגה זו במתקפה לשכנע את חברי וועדת
הכלכלה והחכ"ים להידרש לנושא ברצינות ולטובת הציבור – ולא לטובת
"פטורים", ובמידת האפשר גם לבצע רויזיה על סעיפים שח"כ צור כיו"ר
הוועדה (והחבר היחיד שלה שנכח בדיון) כבר הצביע עליהם.
הצעת חוק רישוי שירותים לרכב, התשע"ג-2013:
דיון זה,
שלישי במספר לאותו יום דיונים ארוך ומפותל, היה אמור להיות מוקדש
להתקדמות בהצבעה על סעיפים שונים אך בפועל "נתקע" בדיון ארכני
ומיותר ברובו על סעיף איזוטרי בהצעת החוק. הדיון היה ארוך, משמים
וחסר תוחלת ונראה כי המשימה של בעלי האינטרסים לעכב את הרפורמה
לפתיחת התחרות, עד אין קץ - מצליחה.
דווקא
לאחר דיון זה שלא הביא כל התקדמות, יצאה פתע פתאום כתבה
מלומדת הקוראת
להשאיר את המצב הנוכחי על כנו . נראה כי מצב שוק הרכב כה טוב בכל
התחומים - בטיחות, מיסוי, תחזוקה, גילוי נאות, ריכוזיות ואי תחרות,
עד שחלילה לנו או למאן דהו לשנות את המצב...
"המתווה רואה לנגד עיניו את טובת הציבור"
לסיום
נביא לעיונכם את סיכום
הפעילות והחקירות של הממונה על ההגבלים אודות
עמלות הבנקים ותוכלו להשוות בין הטיפול של הממונה מול הבנקים ובין
הדרך ה"נחושה" בה מטפל אותו שליח ציבור בגופים החלשים כמו איגודי
העצמאים ובכך ממשיך להחליש את כוח ההתנגדות לריכוזיות ולחוסר
התחרות במשק. אנחנו מצפים לפעילות אמיתית של בעל תפקיד זה לביזור
הכוחות בשוק ולא לכותרות חסרות תכלית אמיתית המנסות לשכנע אותנו כי
פעולות החלשת החלשים הן ל"טובת הציבור".
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |