המהדורה המרכזית -רונן לוי
חוק רישוי
השירותים לרכב – דיון בנושאים עקרוניים:
השבוע שוב היינו
בוועדת הכלכלה בכנסת להמשך קידום הצעת החוק. הפעם נדונו שני נושאים
חשובים ביותר עבורנו: הגבלות על יבואן ביחסיו עם מוסכיו, וחובת
רישוי סוחרי רכב משומש - הפיכת סחר ברכב משומש מעיסוק חופשי לעיסוק
מוגבל (הדורש רישוי וסטנדרטים).
הגבלות על
יבואנים ביחסיהם עם מוסכים:
הועדה אישרה
והצביעה על איסור התניה של יבואן בכניסה להתקשרות עם מוסך שירות
ואיסור הכתבה והמלצה במהלך ההתקשרות על מקור מוצרי התעבורה, מחירם
וסוגם. משמעות ההחלטה כי יבואן רכב (ישיר ועקיף) לא יוכל בעתיד
לכפות על מוסך להתקשר עם לקוחות מוסדיים בתעריפים מוכתבים ולא יוכל
לאלץ את מוסך השירות למכור מוצרי תעבורה ממקור עליו ימליץ.
קבלת סעיף זה
בחוק תמריץ את שווקי המשנה ותגרום לכך שיבוא חלקי החילוף המקוריים
והתחליפיים יפתח לגורמים נוספים ומוסך השירות יוכל ללא חשש לרכוש
מוצרים אלה בחופש מוחלט.
כמו כן, אושר
הנוסח לפיו כל הגבלה על המוסך ו/או כל דרישה למסירת מידע אודות רכש
מוצרים שאינם ממקורות היבואן - תהפוך לעבירה פלילית.
זהו הישג ראוי
מבחינה צרכנית וכן מבחינת יכולת מוסכי השירות לשפר את רווחיותם
ולספק שירות טוב יותר וזול יותר ללקוחות. לאחר תחולת החוק אנו
מאמינים כי מוסכי שירות הסובלים בלית ברירה מתדמית של "מוסכים
יקרים" יוכלו, אם ירצו, לעצור את תהליכי ואת כמות הנטישה של לקוחות
שסיימו את תקופת האחריות.
מאידך, זוהי
בשורה גם ללקוחות שיעדיפו מוסכים מומחים ו/או כלליים ולמעשה התחרות
על ליבו של הלקוח הסופי תהיה נגישה לכולם ומוסכי השירות ישובו
יוכלו לשוב לתחרות מבלי להינזק.
למרות הבשורות
החשובות דנן, עדיין לא תמה המלאכה. עדיין רב
החשש בליבנו, על בסיס נסיון העבר, כי גם הנוסח החדש והחמור יותר
מהמצב הקיים של סעיפי הדיברות של "עשה ואל תעשה" על יבואן הרכב ועל
המוסך החוקי לא יספיק, שהרי בואני הרכב תמיד מצאו פיתרונות
ומסלולים עוקפים לדברי חקיקה ולרוחם.
על כן עמדנו על
כך שהוועדה תדון ותכניס לנוסח החוק, סעיף ברוח דומה להמלצה 11
מוועדת זליכה המחייבת איסור החזקות צולבות וניגודי עניינים וכן
איסור על יבואן רכב להחזיק בבעלותו יותר ממוסך אחד (שעיקרו לצורכי
הכשרות ולא לצורכי סחר). אימוץ המלצת ועדת זליכה זו, תהפוך את
הפירמידה, ונעבור ממצב של תלות של המוסך ביבואן, לתלות של יבואן
הרכב במוסכי השירות ובלקוחות המותג.
חובת רישוי
סוחרי רכב משומש:
באחד הדיונים
הקודמים בהצעת החוק בוועדת הכלכלה, העלינו את הצורך
להשלים את ההסדרה של העיסוק בענף גם באמצעות רשיון
סוחרי הרכב והסדרת פעילותם המופקרת והפרוצה. בעקבות זאת, יו"ר
הועדה הנחה את משרדי הממשלה לפעול כאמור.
בדיון שנערך
השבוע אושר הסעיף המחייב את מי שעוסק בסחר רכב משומש בחובת רישוי.
משמע - נאסר על פי חוק לעסוק בקניה ובמכירה של כלי רכב משומשים ללא
רישיון כדין (בדומה למתווכי מקרקעין).
זהו סעיף חשוב
מאד לכלל הציבור הנפגע מההפקרות בתחום וגם עבורנו מאחר וכלי רכב
רבים מופנים על ידי סוחרים בלתי מורשים למוסכים לא חוקיים בישראל
ובשטחי הרשות לצורכי "שיקום" או הכנה למכירה.
פורום
התיקון הבטוח – הרחבת הפעילות:
הפורום להבטחת
האיכות והבטיחות של תיקוני הרכב שהוקם ביוזמתי באיגוד בשנת 2003
מרחיב את הפעילות שלו עם חברים חדשים וישנים מקרב חברי המועצה
הארצית. פעילות הפורום תורחב לפתרונות מקצועיים ולזכויות משפטיות
במקומות בהם מנסים תאגידים ו/או גורמים אחרים להשפיע על המנהל
המקצועי במוסך לתקן רכב באופן לא איכותי ו/א לא בטיחותי.
את הפעילות
ירכז בשלב הראשון, מר דני הולנדר, מבעלי מוסך דוד בתל אביב, עם
סיוע של מחלקת פניות הציבור והיועמ"ש שלנו ובשלב מאוחר יותר ועל
בסיס כמות הפניות, נעבה את מערך הסיוע לפי הצורך.
שבת שלום,
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |