השבוע ברכב

 תיאור: תיאור: image01

גיליון מס 364

עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה

18.07.2014


המהדורה המרכזית -רונן לוי

 

 

צוק איתן – תפילה לשלום חיילינו

הלילה נכנסו כוחות צה"ל לעזה עקב מתקפות הירי הממושך על תושבי ישראל מצד החמאס. שגרת החיים של כולנו השתבשה לאחרונה עקב הצורך הבסיסי להגן על עצמנו ועל עתידנו ואנו מאחלים מכאן לכוחות הצבא ולכלל אזרחנו כי נסיים במהרה את האיבה ושחיילינו ישובו בשלום לביתם.

פעולות למען חברינו בעלי המוסכים והעסקים הקטנים בדרום המותקף

חברינו מאזור הדרום חווים בימים אלו מצוקה עסקית דרסטית, וחלקם חווה ירידה של 50% בהכנסות ולמעלה מכך.

מנכ"ל האיגוד השתתף השבוע בדיון בוועדת הכלכלה אודות הצעדים הנדרשים לחיזוק החוסן של העסקים בדרום. בתחילת השבוע, נוציא עמדה/הצעה לשר האוצר שעיקרה הקפאת תשלומים לטווח ארוך יותר ולא רק דחייה של מספר ימים,  וכן מתן הוראות לבנקים להקפיא מצב ולאפשר המשך תקין של נוהל חיים ותזרים מזומנים לתקופה זו ועד למועד התחשבנות עם המדינה (לאחר שיסתיים מצב החירום).

בימי לוחמה אלו, ודווקא בגללם, אנו מחויבים גם לפעול כמיטב יכולתנו על מנת שהמוסכים המיוצגים על ידינו יוכלו לעבור את התקופה הזו עם מינימום נזק ועם תמיכה ממשלתית הולמת.

התארגנות לתחילת רישום נזק בטיחותי ברישיון הרכב

כזכור, בתחילת אוגוסט תיכנס לתוקף תקנת התעבורה החדשה, המחייבת דיווח על נזק בטיחותי שתוקן וכן רישום ברישיון הרכב אודות נזק זה.

 

"נזק בטיחותי" מוגדר כ- נזק שגרם לעיוות, הסטה, סדק או שבר מהותיים באחד מעמודי המרכב, במסגרת גג המרכב, באחת מקורות השלדה הקדמית או האחורית שבין ציר הגלגלים הקדמיים והאחוריים ולפגיעה במרכב הרכב שגרמה לעיוות או לשינוי במבנה הגאומטרי של רצפת המרכב, למעט נזק לחלקים הניתנים לפירוק ולהחלפה באמצעות ברגים ולא באמצעות ריתוך.

 

לצורך מימוש ההוראה, נדרשת התארגנות של הגופים הבאים לביצוע חלקם במטלות:

פחחי הרכב – קביעה כי לרכב נגרם נזק בטיחותי המחייב רישום ברישיון הרכב.

שמאי הרכב – בנזקים בהם מעורב שמאי רכב - דיווח לרשת הרישוי אודות הרכב והנזק.

מכוני בדיקת 309 – במקרה ולא מעורב שמאי בתיקון הרכב – דיווח לרשות הרישוי אודות הרכב והנזק. 

משרד הרישוי – רישום הערה ברישיון הרכב שתוקן : "נזק בטיחותי – תוקן ונבדק".

אגפי המוסכים  והשמאים במשרד התחבורה – ניהול, פיקוח ובקרה על המוסכים, שמאי הרכב ומכוני הבדיקה.

 

לצורך ההתארגנות הוציא אגף הפיקוח על שמאי הרכב הוראת נהל חדשה, מספר 23, המתארת את הוראת החוק ואת הנדרש משמאי הרכב לצורך הדיווח – רצ"ב. וכן הוראת נוהל מספר 126 למוסכי הפחחות ולמכוני הבדיקה – רצ"ב.

 

שימו לב כי לא כל נזק הדורש בדיקת תקנה 309 הינו נזק בטיחותי המחייב דיווח לרשות ורישום הערה ברישיון הרכב. הנזקים הדורשים רישום הם נזקים המחייבים החלפת כריות אוויר ונזקי שלדה ומרכב מהותיים שעיוותם ותיקונם גורם לירידת ערך מהותית ולהפחתת יכולת הספיגה של הרכב.

 

לעיונכם ופועלכם בהתאם.

 

התיקון לחוק הרישום [חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות), תשנ"ח-1998]

השבוע הסתיימו הדיונים בוועדת הכלכלה (בראשות ח"כ דוד צור) אודות התיקונים והשינויים לחוק זה, והצעת החוק של יחידת אתגר התקבלה. התיקונים לחוק ייכנסו לתוקף, ככל הנראה, בסוף שנת 2014.

לשימושכם הכנו את רשימת השינויים שהוכנסו לחוק וכן הערות משלימות.

 

שימו  לב כי שינויים אלה משלימים את העבודה ואת הפעולות שכבר בוצעו לצורך צמצום נזקי ה"אובדן להלכה" לרוכש היד השנייה, למוסכים החוקיים ולבטיחות הכללית:

 

להלן עיקרי השינויים בין החוק בנוסחו הקודם לעומת החוק בנוסחו החדש, לאחר התיקון:

 

1.      הרחבת היקף חלקי המרכב הנכללים בחוק:

הוספה הבהרה כי חלק המרכב אליו מתייחס החוק כולל גם חלקים המרכיבים את החלק: עד עתה, הייתה הגדרת ה- "חלק" כללית והתייחסה לחלק מרכב (מבין החלקים המפורטים בתוספת לחוק). כיום, הוסף הפירוט לנוכח ניסיונות לעקיפת החוק שנתקלה בהם יחידת אתגר (כגון – תיבת הילוכים שהקופסה שלה חדשה אך מרכיביה משומשים).

הוספו לרשימת חלקי המרכב גם כריות אוויר ותיבת הגה: יחידת אתגר מצאה שגם חלפים אלו משמעים את תעשיית חלקי החילוף ולכן גם הם גורמים לגניבת רכבים לפירוק.

 

2.      הוספת הגדרות שונות: רכב באובדן גמור; שווי רכב; שמאי רכב; נזק גולמי.

 

3.      הוספת אופנועים לתחולת החוק:

כמו כן, הוספה רשימה בת שמונה חלקי מרכב הנכללת בחוק בכל הנוגע לאופנועים.

 

4.      תהליך ההעברה של רכב באובדן גמור לפירוק:

הוסף נתיב של הודעת שמאי על רכב באובדן גמור, בעוד קודם היה רק נתיב של החלטת המבטח על פירוק. המטרה – הרחבת גדר המקרים שהחוק חל עליהם ומחייב העברת הרכב לפירוק רק למפרק מורשה והשבת הרישיונות למשרד הרישוי ע"י המבטח.

שינוי הניסוח ביחס להרשאת העסק העוסק בפירוק. מטרת תיקון הנוסח למנוע מקרים של העברת הרכב לפירוק למי שאינו מורשה כדין לעסוק בפירוק. (הערה: הצורך בתיקון לא ברור, מאחר והוראה כזו כבר הייתה בחוק בנוסח הקודם והתיקון הניסוחי אינו משנה מהחובה, ואם החובה להעביר את הרכב לפירוק רק למורשה הופרה – יש לטפל בכך במישור האכיפה).

 

5.      תהליך ההעברה של רכב במצבו הניזוק לתיקון ושחרור רישיונות – "אובדן להלכה":

הוספת החובה על מבטח/צי רכב להמציא לרוכש הרכב את חוות דעת השמאי שבדק את הרכב לאחר קרות הנזק והכריז עליו כאובדן להלכה.

הערה : מטרה התיקון הייתה לאפשר בקרה על תיקון הרכב. למרבית הצער, המטרה נכונה וגם ההתחלה נכונה אך וועדת הכלכלה סירבה להשלים את המעגל ולחייב את רוכש הרכב בהעברת חוות דעת זו למוסך; סירבה לחייב את המוסך לתקן לפי חוות דעת זו, וסירבה להשית על המבטח טרם שחרור הרישיון את החובה לבדוק את התאמת התיקון בפועל לחוות דעת זו.

 

הוספת סייג לחובה, שתחול רק ככל שקיימת חוות דעת שמאי:

הערה: לצערנו, ביוזמת וועדת הכלכלה עצמה ומבלי שיחידת אתגר תבקש זאת, סויגה החובה להעביר חוות דעת שמאי רק למקרה בו חוות דעת כזו קיימת. המשמעות היא מתן פטור לחברות הליסינג ("צי רכב") מעריכת חוות דעת שמאי בתאונות קשות, בהן הרכבים מועברים הלאה.

הוספת החובה על הרוכש להמציא למבטח/צי רכב יחד עם חשבונית התיקון מהמוסך גם רשימת חלפים  שהורכבו, ולצד כל חלק לציין אם החלק חדש או משומש.

הערה: המטרה חיובית, אך הוראה זו חסרת תועלת אם אין בצידה חובה על המבטח לבדוק את הרשימה שתוגש לו ואת התאמתה לחוות דעת השמאי . כמו כן, ממילא וגם על פי ההוראות החלות כיום, חובה על מוסך לציין בחשבונית את מקורו וסוגו של החלף שהותקן, כך שאין כאן חידוש חקיקה למעשה.

 

6.      הוספת חובות על רוכש הרכב:

הערה: זהו שינוי קונספציה מבורך. אם בחוק בנוסחו הקודם החובות היו מוטלות על המבטח/צי הרכב, כיום הורחב מעגל החייבים לפי החוק גם לרוכש הרכב.

הוספת החובה על רוכש להעביר את הבעלות ברכב על שמו מיד עם קבלת רישיון הרכב.

 

7.      הוספת החובות הבאות על רוכש שהוא עוסק ("שלא לשימוש אישי"):

(1)   לתקן את הרכב רק במוסך שניתן לו רישיון.

(2)   להודיע למבטח / צי הרכב אחת ל- 90 ימים אם הרכב תוקן ואת מקום הימצאו.

הערה : לצערנו, המהלך לא הושלם והרוכש לא חויב לתקן בפועל את הרכב ואף המבטח/צי הרכב לא חויב לבדוק את ההודעות כנ"ל ו/או לעשות עמן מעשה כלשהו.

(3)   להעביר למבטח/צי הרכב את המסמכים הנדרשים לצורך שחרור הרישיון.

 

8.      הוספת הבחנה בין רוכש לשימוש אישי לרוכש שלא לשימוש אישי:  

 

הערה : יצירת הקטגוריה של רוכש רכב לשימוש אישי עליו לא חלות חובות (למעט העברת הבעלות על שמו מיד עם קבלת רישיון הרכב) באה – כנראה (אין דברי הסבר) להקל עם אדם פרטי במובחן מסוחר שרוכש רכב לשיקום. לדעתנו, הבחנה זו עלולה ליצור פרצה אליה יכנסו הסוחרים אשר מציגים עצמם כאנשים פרטיים, ולמעשה "פטור" לאדם פרטי מתיקון במוסך חוקי ומביצוע תיקון איכותי.

 

9.      הוספת איסור על העברת רכבים לפירוק לשטחי הרשות הפלסטינית:

המטרה- מניעת אפשרות של תיקון רכב שאינו מיועד לתיקון, באופן מסוכן, והחזרתו לכביש במצב זה.

הערה: לפי הנוסח הקודם, יש שורת איסורים לגבי ביצוע פעולות ברכב בשטחי הרשות, אך אין התייחסות מפורשת להעברת רכבים המיועדים לפירוק.

 

10.  הרחבת סעיף העונשין:

הוספו מחדלים ופעולות לגדר העבירות פליליות:

·         מבטח/צי רכב שהעביר רכב לעסק שאינו מורשה לפי דין לעסוק בפירוק כלי רכב.

·         רוכש רכב (שלא לשימוש אישי) שתיקן את הרכב במוסך ללא רשיון.

·         המתקין חלק משומש ברכב בניגוד לתקנות המפרטות אילו סוגי חלפים משומשים לא ניתן להתקין ברכב בהתייחס לגילו.

·         רוכש רכב (שלא לשימוש אישי) שלא הודיע בכתב אחת ל- 90 יום אם תוקן הרכב ואת מקום הימצאו, ואם תוקן הרכב – לא העביר את המסמכים הנדרשים לצורך שחרור הרשיון.

·         רוכש רכב שלא העביר על שמו את הבעלות מיד לאחר קבלת הרשיון.

·         בעל עסק לפירוק כלי רכב שהעביר לשטחי הרשות הפלסטינית רכב המיועד לפירוק כשהוא שלם או את מסגרת המרכב של הרכב או חלק ממנה.

 

שבת שלום

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל       תיאור: תיאור: joinus.jpg  

חוזרים ופרסומים רשמיים ● הכשרה והעשרה מקצועית

לחץ לצפייה


חדשות אחרונות ● כתבות ומאמרים ● פינה משפטית ● השבוע בתקשורת

לחץ לצפייה

 

 ערוץ הרכב: חדשות וידאו ● אתר בשבוע

תיאור: תיאור: image035.gif תיאור: תיאור: image008.jpg

 

ערוץ הרכב 

למה היבואנים מתייחסים אליכם כאל לקוחות שבויים במוסך?

היבואנים גובים על חלקי חילוף מחירים הזויים, אבל ב -ebay תוכלו לקבל את החלק בשליש מחיר, אז כנראה שמישהו כאן גוזר עלינו קופון... אם שר התחבורה יבטל את הבירוקרטיה כל פעם שרוצים להביא חלק ביבוא אישי, נראה איך היבואנים מתיישרים לבד..

 

תיאור: תיאור: image032.jpgאתר השבוע jklmn

דירוג שבועי לאתר מתחום הרכב והתחבורה

 

מוסך דוידוב הינו מוסך מורשה של חברת יגואר, וולבו והונדה.

 

פעילותה של המשפחה הירושלמית בתחום הרכב חצתה זה מכבר את העשור הרביעי והיום, בניצוחו של הדור החדש, המוסך פורס בפניכם מגוון רחב של שירותי מוסך וסל שירותים נלווים החובקים את עולם המשאיות, האוטובוסים והרכבים בישראל.

 

לחץ לקישור לאתר

המגזין הדיגיטלי

 

 
E-carתיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: image035.gif

תיאור: תיאור: facebook logo-04.jpg

תיאור: תיאור: image03

תיאור: תיאור: image04

תיאור: תיאור: image05

תיאור: תיאור: image021.jpg

תיאור: תיאור: image06

תיאור: תיאור: image07

לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל

מסונף למועצה האירופית המשותפת לסחר ושרותי רכב

איגוד המוסכים בישראל ®

חבר פורום ארגוני

ענף הרכב בישראל ®

הפורום להבטחת תקינות

ובטיחות בתיקוני רכב ®

המכללה הטכנולוגית

לרכב בע"מ ®

'השבוע ברכב' הינו עיתון דוא"ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-'ערוץ הרכב', מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-"אגוד המוסכים") לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.

אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור. הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד. אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר./span>

אתר www.iga.co.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.co.il  

להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא"ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה.  ט.ל.ח.   © כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא"ל לפניות