המהדורה המרכזית -רונן לוי
תקנה 309 - נזק בטיחותי ורישום הערה ברישיון הרכב
השבוע
נפגשנו שוב, נציגי משרד התחבורה יחד עם נציגי האיגודים הרלוונטיים
(מוסכים, שמאים, מכוני בדיקה) בכדי לנסות ולייצר את השפה המשותפת
בין כלל בעלי המקצוע שיגזרו את דינו של ערך הרכב הניזוק לאחר
תאונה.
שמאי
הביטוח הציגו את טבלת המדדים והמנגנון המתוקנים שערכו לצורך קבלת
ההחלטה של השמאים והמנהלים המקצועיים במוסכים אם להגדיר נזק כ"נזק
בטיחותי" לכלי הרכב הניזוקים.
הדיון
היה ארוך מאד ובסופו של דבר התקבלו מספר הערות מהנוכחים ואני מקווה
כי בשבוע הבא יוכלו כבר נציגי הוועדה המקצועית של איגוד שמאי הרכב
להציג את המנגנון המקצועי המתוקן. ולאחר שכלל בעלי המקצוע יקבלו
אותו, מנגנון זה יוכל לשמש את כלל בעלי המקצוע בבואם להחליט אודות
מהות נזק ספציפי. יובהר כי המנגנון המוצע ושיוצג לציבור בעתיד
הקרוב, אינו מחייב ואינו מחליף את שיקול הדעת המקצועי של בעל
רישיון מקצועי רלוונטי.
בנוסף
להצעת המנגנון המקצועי שיוצג לכלל העוסקים, אנו מכינים בימים אלה
תרשים זרימה שינחה את המנהל המקצועי במוסך הכיצד לבחור מסלול
לתיקון ולבדיקה ובאיזה טפסים רלוונטיים עליו להשתמש בכל מסלול.
תרשים זה
יופץ בשבוע הבא בניוזלטר ספציפי ואנו מקווים כי יישום התקנה יחל
להתבצע בפועל עם מינימום של תקלות ושל טעויות.
בנוסף
לאמור, סיכמנו עם איגודי הרכב ועם משרד התחבורה כי נבצע כנס ארצי
גדול, אני מקווה כי נוכל לבצע זאת לפני ראש השנה, ובו נציג את כלל
השינויים שכבר נכנסו לתוקף וגם את אלה שייכנסו לתוקף בתחילת שנת
2015. נציגי משרד התחבורה ואף נציגי האיגודים יעמדו לרשותכם
ויסבירו באופן בלתי אמצעי הכיצד מיישמים את התקנה וכיצד לפעול בכל
תסריט ספציפי.
דגשים:
בנוסף
לאמור אנו מדגישים את השינוי העיקרי לתקנה 309 האוסר שימוש לכלי
רכב שניזוקו בהתאם לתקנת התעבורה, ללא ביצוע בדיקת תקנה 309 שהוא - נזק
שגרם לפתיחת כריות האוויר.
המשמעות
של השינוי - החל מתחילת אוגוסט יש לבצע בדיקת תקנה 309 לכל כלי
רכב שנגרם לו נזק ובו הופעלו כריות האוויר.
בנוסף
לכך - כל נזק שנגרם לקורות השלדה ו/או לקורות המרכב (דוגמאות
ותמונות פרסמנו בדף הפייסבוק של האיגוד) גם אם אינו מוגדר
כ"נזק בטיחותי" - מחייב בדיקת תקנה 309.
שינוי
נוסף -
מאחר ונזק מהותי לרכב הוגדר על ידי המחוקק כ"נזק בטיחותי", המנהלים
המקצועיים של המוסכים ידרשו להודיע בטופס
מתאים לבעל רכב
שאינו מתקן את הרכב במוסך וכן לרשות (משרד התחבורה) אודות הרכב
שנמשך מהמוסך ללא תיקון ובמצבו הניזוק. כזכור, טופס זה המודיע על
רכב עם ליקוי חמור המסכן את הבטיחות מחייב את משרד התחבורה לפסול
את רישיון הרכב ומחייב את בעל הרכב לסור למשרד הרישוי לאחר התיקון
בכדי לחדש את הרישיון.
ביצוע
ההנחיה וההודעה על כלי רכב אלה שלא יתוקנו מסיבה זו או אחרת, ימנעו
מבעלי רכב ו/או ממי שירכוש מהם את הרכב במצבו הניזוק, לשקם את הרכב
במוסכים בלתי חוקיים ולהכשירם ללא בדיקה.
שיתוף
פעולה ושמירה על ביצוע ההנחיות החדשות יגרום לכך שכמות ה"פצצות
המתקתקות" העולות על כבישי ישראל מידי שנה בשל שיקום לא מפוקח של
כלי רכב, יפחת.
כך נגביר
כולנו את הבטיחות בדרכים וכן נשמור על האינטרס הכלכלי של המוסכים
החוקיים ושל מדינת ישראל המאבדת כמיליארד ש"ח בשנה בשל תיקונים
וסחר שאינם מדווחים כראוי לרשויות המס.
בהצלחה
לכולנו,
שבת שלום
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |