המהדורה המרכזית -רונן לוי
צוק איתן – נזקי העסקים הקטנים בדרום ובכלל:
השבוע הוציאה חב' גמא הודעה לעיתונות ובה נתונים על הירידה בכניסות למוסכים ובהכנסות המוסכים באיזור הדרום. נתונים אלו מאששים את דיווחי החברים שעל בסיסם פנינו לשר האוצר וליו"ר וועדת הכספים לבקשת סיוע. תוך כך, השבוע דיווחה הסוכנות לעסקים קטנים כי תסייע לכל עסק קטן, ללא תשלום, להכין את בקשת הסיוע וכי ניתן כבר להגיש את הבקשות לרשות המיסים. הקישור המצורף גם מסביר על מסלולי הפיצוי וניתן יהיה לקבל סיוע פרטני של כל עסק לבחירה מושכלת של המסלול המתאים לו. לצערנו, הלחימה ממשיכה וחוסר הוודאות לגבי משך הלחימה והמצב בתקופת הביניים, מקשה מאוד על עסקים קטנים, ובעיקר עליהם.
אנו תקווה כי מערכה זו תסתיים מהר ככל הניתן, וכי חברינו בדרום יוכלו לשוב לשגרה ולהתאושש מתקופה מתמשכת של חוסר הכנסות.
הרפורמה בשוק הרכב:
עת הדיונים בוועדת הכלכלה אודות סעיפי הצעת חוק רישוי שירותים לרכב נמשכים, פורסמה השבוע כתבה בעיתון גלובס המתייחסת לרפורמה מזווית מאד צרה, ומתארת את הצורך ברפורמה כ"מסע צלב" של משרד התחבורה הישראלי. אנו חולקים בתוקף.
הרפורמה שקוממה ושעליה עובדים במשרד התחבורה משך זמן רב, מורכבת ונוגעת בהיבטים ותחומים רבים של בעיות בשוק הרכב הישראלי - חינוך, תדמית, תחרות, מקצועיות, בטיחות, קידמה טכנולוגית, ביטוח, ליסינג, השכרה, היסעים, תשתיות ועוד.
שוק הרכב הישראלי, עקב מדיניות עיקשת ועקבית של משרד האוצר בישראל, הוא שוק מיוחד בעיוותו, המכיל למעשה שני שווקי הפצה - האחד משוכלל (רכישה ישירה) והשני מלאכותי (שוק הליסינג התפעולי), כאשר השוק המלאכותי גדול יותר מהשוק המשוכלל. בעיה מבנית ויסודית זו אינה ניתנת לפיתרון אלא בשינוי מדיניות מס כוללת (מס קניה, שווי שימוש ועוד).
כפי שאנו רואים זאת, למשרד התחבורה, ואף גורמים אחרים המנסים לסייע ליצירת עתיד ותעסוקה לשוווקים המשניים של שוק הרכב - אין עניין בזהות יבואן זה או אחר ו/או במסע כנגד מאן דהוא, אלא בטיפול בתופעות הנוגעות לשוק כולו והמשפיעות על הציבור ועל העוסקים.
אבסורד, כי דווקא כתבה זו מציגה בריש גלי את תוצאות המבנה הכושל של שוק הרכב אותו ניסו שר התחבורה וממשלת ישראל לשנות. אחת מהן היא רכישת עסקי- משנה בקצב מסחרר בשנים האחרונות על ידי יבואני הרכב, שכשלעצמם כבר מזמן אינם רק יבואני רכב אלא "קונצרנים" של בעלויות צולבות בכל תחום עיסוק בענף. לצערנו, כותב הכתבה לא הסיק את המסקנות המתבקשות מהמצב שהוא עצמו תיאר - הכשל הטבוע בשוק הרכב הישראלי המצטמצם למספר מועט של שחקנים בתחום הייבוא, הליסינג והביטוח אינו אמור להיות מושא לגאווה ישראלית אלא להדאיג מאוד את כולנו.
אנו תקווה כי למרות הקושי המורכבות ומאבקי האינטרסים, ימשיך משרד התחבורה לקדם את כלל הרפורמות בשווקי הרכב הראשיים והמשניים.
נחזור ונדגיש, עד כמה חיוני לשמר את המהות הדמוקרטית של העיסוק והעוסקים בענף, את התעסוקה ולתת גם אופק מקצועי וכלכלי.
מוסך מומחה – יציאה לפיילוט ראשון:
השבוע פנו אלי נציגי אגף הרכב במשרד התחבורה במטרה לגבש רשימת מוסכים שבעליהם מוכנים להיכלל בפיילוט שמתוכנן להתחיל מיד לאחר החגים. כזכור, משרד התחבורה פרסם את הוראת הנוהל המתייחסת ל"מוסך המומחה", והכוללת את התנאים לקבל רישוי מיוחד של מוסך מומחה לסוג רכב מסוים, כך שהמוסך העומד בתנאים ייהנה מנגישות למידע ומהגנה רגולטורית עודפת של משרד התחבורה בכל הקשור לתחרות.
העברנו אתמול רשימה ראשונית של בעלי מוסכים הכוללת את מי שפנו אלינו בעבר בעניין.
נשמח להרחיב את הרשימה ולכלול בה מוסכים נוספים. בעלי מוסכים המעוניינים להשתתף בפיילוט הראשוני מוזמנים לשלוח אלי ישירות או למנכ"ל האיגוד את פרטיהם (שם העסק, שם הבעלים, כתובת ותחום התמחות נוכחית).
הובהר לנו, כי עצם הפנייה להרשמה ראשונית לא תחייב את המוסך להיכלל בתהליך אם לא ירצה בכך לאחר שיתחיל הליך ההסברה, ומוסך שלא יהיה מעוניין – יוכל להישמט מהמשך התהליך עוד טרם ביצוע הליכי ההכשרות והרישוי הדורשים גם השקעות הוניות.
משרד התחבורה מינה צוות יעודי לקידום המיזם של המוסך המומחה ואנו בהחלט נתמוך ונסייע לפיתוח תחום עיסוק נוסף זה המעודד פיתוח עסקי ותחרות.
תערוכת אוטומכניקה - פרנקפורט
השנה, תערוכת יצרני חלקי החילוף והציוד למוסכים בפרנקפורט גרמניה תיערך בין ה- 16 ל- 20 לספטמבר למבקרים מכל העולם. חברים המעוניינים ליסוע ולהשתתף בתערוכה, מוזמנים לפנות למנכ"ל האיגוד לצורך שילוב באחת הקבוצות המקושרות עם האיגוד.
שבוע טוב ושקט
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |