המהדורה המרכזית -רונן לוי
השבוע היה שבוע עמוס ועתיר עשייה ועיסוקים , וכך צפויים להיות גם השבועות והחודשים הקרובים. ואלו מקצת הנושאים בהם עסקנו ונעסוק באמצעות הצוות המקצועי והנאמן שלנו:
בדיקות השפכים – המאבק עובר לבג"צ
כפי
שעדכנו, איגוד המוסכים הצטרף להתאחדות התעשיינים במאבק לשינוי מדדי
בדיקות השפכים. תלונה שכיחה של מוסכים הינה שתאגידי המים נוהגים
לבדוק את מפרידי השומן , אך לאלה אין יכולת טובה לסנן מתכות.
אופן
יישום המדדים, ונהלי הבדיקה עולים כדי התעמרות במוסכים ומעמיסים
עלויות גבוהות וקנסות שבחלקם הגדול אינם צודקים.
לאחרונה,
משלא היה מענה ענייני לתלונות ולפניות, התאחדות התעשיינים עתרה
לבג"צ בנושא.
אנו נעקוב אחרי ההליך מקרוב, ונעדכן אתכם.
השבוע
נערכה פגישה נוספת בין נציגי התאחדות התעשיינים עם רשות המים בה
השתתף גם מנכ"ל האיגוד, ואנו מקווים כי רשות המים תבצע התאמות של
מדדי הבדיקה לתקני מפרידי השמנים הקיימים במוסכים על מנת שמוסכים
רבים לא יהפכו "עברייני" זיהום ללא כל סיבה וללא יכולת לשפר ולתקן
מצב קיים.
שיתוף פעולה עם האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה
ביום ב'
השבוע קיימנו פגישה רבת משתתפים בהשתתפות מנהלת האגף גב' אנה גליק,
מר שלמה שקד המפקח הארצי ומשתתפים נוספים לצורך הידוק השת"פ בין
איגוד המוסכים לבין משרד הכלכלה במטרה משותפת לגייס עובדים
מקצועיים לענף המוסכים לאחר מסלולי ההכשרות השונים עליהם אחראי
האגף. סוכם, כי האיגוד יסייע בשיווק תכניות
קיימות שאינן
מנוצלות, לטענת אנשי האגף, על ידי בעלי המוסכים וכי תתבצע עבודת
מטה בין האיגוד לנציגי האגף לקידום מיזמים משותפים להכשרה
ולתעסוקה.
מר קובי
אביטל סמנכ"ל הפיתוח שלנו, ששב השבוע מביקור גדוש בגרמניה ובחיקו
סיכומים רבים עם גורמים במשרד החינוך הגרמני, עם חברות מסחריות
ועוד בכל הקשור לסיוע שלהם בקידום החינוך הטכנולוגי בענף הרכב -
יהיה אחראי על קידום השת"פ והמיזמים המשותפים והנגשתם לבעלי
המוסכים בישראל.
אזכירכם,
שאביטל מניע מזה שנים רבות את השת"פ עם גרמניה והאיגוד באמצעותו מקדם
את תואר המייסטר ואת
אופן ההכשרה לתואר זה לבני נוער מישראל.
אודה
מעל במה זו לקונסול ישראל במינכן, מר דן שחם, שליווה את קובי בסיור
ושפתח בפניו דלתות רבות לשיתופי הפעולה העתידיים בין הגורמים
בגרמניה.
חוק רישוי השירותים ברכב – רישוי מוסכים והסמכת מנהלים מקצועיים
לשמחתנו,
בנושאים אלו הקרובים לנו כל כך, מצאנו אוזן קשבת ושיתוף פעולה מצד
הגורמים המקצועיים והמשפטיים ממשרדי התחבורה והמשפטים, והצלחנו
להעביר את התיקונים שהיו מהותיים מבחינתנו לנוסח שהוצע בתחילה.
חידושים
עיקריים לעומת הצו:
1. לכל
מנהל מקצועי יהיה ממלא מקום (בסטנדרט שנקבע בחוק) והמוסך יוכל
לתפקד באופן מלא גם כשמנהל המקצועי יהיה בחופשה או במילואים
וכיוצ"ב.
2. בוטלה
האינסטנציה של "מנהל מקצועי בכיר" והתקבלה הערתנו שאין מקום לחייב
במספר מנהלים מקצועיים גם אם מדובר במוסך גדול.
3. החוק
יאפשר מתן הקלות למסיימי מסלולי ההכשרה ההנדסית בכל הקשור לוותק
ולבחינות.
4. שולב
סעיף האוסר על תיקון כלי רכב במקום אחר מלבד מוסך למעט חילוץ על
ידי מוסך נייד.
5. שולב
סעיף המחייב מתן הצעת מחיר ללקוח ובו אופציות בחירה ללקוח אודות
מקור החלף - מקורי, חליפי, משופץ, בכפוף להימצאות סוג חלף זה
בישראל.
6. הוסף
סעיף המחייב התקנה של חלף מתאים בלבד.
ניתן
כמובן להיכנס לאתר
הכנסת ולהוריד
את פרוטוקול הדיון שיפורסם ולקרוא בעיון את הנוסחים המדויקים
שאושרו השבוע בכל הקשור לרישוי ולחובת התנהלות המוסך והמנהל
המקצועי.
לאור
הפרסומים הרבים שקדמו לדיון בהצעת החוק סוכם בין וועדת הכלכלה לשר
התחבורה כי הליך החקיקה יואץ ונקבעו מועדים צפופים לתשעת הדיונים
הבאים בכדי לנסות לסיים את החקיקה עד סוף השנה הנוכחית.
אובדן להלכה - דו"ח מבקר המדינה
אתמול
פורסם דו"ח מבקר המדינה על גניבות הרכב ועל המחולל והמניע של
תעשייה זו בישראל. הדו"ח מאשר את העובדות עליהן אנו זועקים מזה
כעשור
הדו"ח
חמור ומזעזע בגילוייו ובביקורת המובאת בו אודות התנהלות הגורמים
האמורים לשמור עלינו.
אציין
מספר עיקרים מהדו"ח וניתן וכדאי לקרוא אותו בנוסחו המלא (רצ"ב
קישור לדו"ח) כקריאת
חובה לכל בעל מוסך, בעל רכב ואזרח :
1. המניע
העיקרי לגניבות הרכב בישראל הוא פרקטיקת ה"אובדן להלכה" והסחר בכלי
רכב ניזוקים במצבם הניזוק. פרקטיקה זו מונעת ומבוצעת על ידי חברות
הביטוח וחברות הליסינג.
2. המניע
את הביקוש לגניבות רכב הוא זה שממן באופן חלקי את פעילות המשטרה
בנושא, הכללים שנקבעו לצורך שמירת עצמאות יחידת אתגר במשטרה חרף
המימון ע"י חברות הביטוח –אינם נשמרים.
3. חברות
הביטוח זכו להקלות רבות באכיפת החוק. מספר הבדיקות השנתיות לרוב
פחות מחמש!!
4. נציג
איגוד חברות הביטוח ניסה להשפיע על גורם ביחידת המשטרה להביע עמדה
המתנגדת, כך הבנו, לחוזר 22 לשמאי הרכב שחויבו לדווח על כל כלי רכב
שהוכרז כ"אובדן להלכה". המשטרה לא טיפלה בניסיון זה. בכל מקרה,
משרד התחבורה ביטל את החובה חודשיים לאחר תחולתה והמצב החמור חזר
לקדמותו.
5. התיקון
לתקנה 309 לא משנה את המצב ומחריג את כלי הרכב הנסחרים במצבם
הניזוק מחובת דיווח ורישום ברישיון.
6. החקיקה
לאיסור תיקון כלי רכב בשטחים אינה נאכפת כראוי.
7. זיופים
והונאות רבות.
8. משרד
התחבורה אינו מפקח ואינו אוכף באופן יעיל.
9. רוב
הכשלים והממצאים לא מטופלים.
זהו
כמובן דו"ח חמור המשקף מציאות בלתי נתפסת ובלתי מתקבלת על הדעת מצד
גורמים ממשלתיים ומצד גורמים פיננסיים רבי עוצמה.
אזרחי
ישראל שנחשפו לדו"ח הנ"ל בוודאי יירצו לקבל תיקון אמיתי של המצב
הנוכחי ולא תשובות חסרות תוכן כגון אלה שנמסרו לעיתונות כתגובה
לפרסומים.
סערת ה"פחח" והחינוך הטכנולוגי בישראל
דיון זה
אינו יורד מסדר היום ולצערנו חלק מהדנים בו אינם בקיאים במורכבות
של מסלולי החינוך המקצועי והטכנולוגי ועל כן הדיון אינו מעמיק
ורווי בהתלהמות מיותרת ופוגענית.
בשנים
האחרונות האיגוד שותף למגוון פעילויות לקידום עתיד החינוך
הטכנולוגי ולקידום תנאי התעסוקה לבוגרי ההכשרות הללו. בין היתר
אמנה את איחוד מקצועות הרכב אותו מקדם משרד התחבורה; הכשרות לבעלי
תעודות קיימים; שינוי מסלולי לימודי המקצוע לנוער ולמבוגרים;
פרוייקט המייסטר יחד עם איגוד המוסכים בגרמניה; התאמת מסלולים
הנדסאיים לתחום הרכב; השמה במוסכים ובמרכזי שירות מודרניים; רתימת
ספקים וגופים רבים לסיוע - משרד החוץ, משרד הכלכלה, משרד התחבורה,
בתי ספר לנוער ולבוגרים, חברות השמה, קהילות יהודיות ברחבי העולם,
שגרירויות ישראל וארה"ב, ספקים, יבואני רכב, רשויות מקומיות ועוד.
זוהי
עבודה סיזיפית אך חיונית, והיא בנפשנו. מחובתנו לדאוג גם לעתיד
המקצוע.
ברצוני
להודות בשמי ובשם אלפי חברינו הפחחים, לישראל צרפתי, יו"ר ענף
הפחחות באיגוד על הופעותיו המכובדות בתקשורת הישראלית וכן לכל פחחי
הרכב שהתראיינו וקידמו את כבוד המקצוע בפני הציבור הישראלי.
ישיבת מועצת האיגוד מיום 28.10.14
הישיבה
נפתחה בסקירה ומילוי הוראות הממונה על ההגבלים העסקיים (גילוי
דעת)
לעניין התנהלות איגודים מקצועיים, כפי שפורסמו ביום 4.9.2014.
האיגוד כזכור הוציא מכתב
עמדה לממונה
בנידון.
חלק ניכר
מהישיבה הוקדש לדיון והסדרה של נושאים פנימיים, לרבות היחסים בין
נושאי תפקידים שונים באיגוד; הגנה על המידע ועל הפעילות; ואיך ניתן
לקדם את הנושאים שהינם בנפשם של כל חברי איגוד המוסכים באשר הם
באופן ענייני ומקצועי ולנוע קדימה, ללא פלגנות וללא בזבוז משאבים
ועיכובים מיותרים בגין מחלוקות – פנים.
הדיון
היה חשוב, וחשוב עוד יותר היה שהשתתפו בו חברי המועצה מכל הענפים
והסניפים. בתורת העומד בראש הארגון החשוב והמורכב הזה, אני מביע
תקווה ואמונה כי נוצקו הגשרים לחבירה למען המטרות המשותפות ומצדי
עשיתי את המרב על מנת שכך יהיה.
אני
מקווה להיווכח כי הפלגנות מאחורינו ועשייה מאוחדת לטובת כלל
המוסכים – לפנינו.
במהלך
הישיבה עדכנו על מינויים חדשים בצוות העבודה של האיגוד ועל המיזמים
הרבים אותם מניע האיגוד בתחומי ההכשרות המקצועיות, מיזם מועדון
הצרכנות בפורמט חדש, החקיקות השונות - הגברת האכיפה על חוקי עבודה,
חוק רישוי עסקים, חוק רשות המים, חוק רישוי השירותים לרכב.
כלל
העדכונים אודות מיזמים אלה יפורסמו באופן מפורט לכשתסתיים העבודה
והאישורים אודות על מיזם ומיזם וחבר איגוד יכול לקבל מידע עדכני
אצל מנכ"ל האיגוד ו/או מחברי המועצה באופן ישיר ועל פי מה שמעניין
אותו באופן ספציפי.
האחדות
והנחישות חשובה להצלחת שימור הענף ולקידום תדמיתו והביקוש לעסוק בו
בעתיד.
כנסים ואירועים:
נוהל
23 - "נזק בטיחותי - נבדק ותוקן"
הנכם מוזמנים ליום עיון בנושא: "יישום נוהל 23" שיתקיים ביום
חמישי, 27 בנובמבר, שעה 16:30 במכון מופ"ת, רח' שושנה פרסיץ 15,
קריית חינוך, ת"א.
עלות יום העיון הינה 50 ₪ . הסעות מהצפון והדרום יסופקו על פי
דרישה בעלות נוספת של 30 ₪, במידה והנכם מעוניינים בהסעה, אנא
ציינו זאת במועד הרישום.
יש להירשם מראש במזכירות איגוד השמאים:
igud@shamaeim.co.il טלפון:
03-5615516/76
ועידת CARS
2015
אנו שמחים לבשר על פתיחת ההרשמה לוועידת CARS
2015 הוועידה
השנתית לענף הרכב והתחבורה בישראל. מדובר
באירוע יוקרתי ומרכזי, שיתקיים לראשונה השנה ע"י לשכת המסחר ת"א
והמרכז בשיתוף "גלובס" עיתון העסקים של ישראל, משרד התחבורה וכלל
הארגונים המשתייכים לענף הרכב
והתחבורה בישראל - כולל
איגוד המוסכים בישראל.
הוועידה תיערך במלון הרודס אילת, במהלך סוף השבוע שבין התאריכים
8-10 לינואר 2015. האירוע יפתח במעמד שר התחבורה, מר ישראל כץ
ובכירים מענף הרכב והתחבורה בארץ, במסגרתו ידונו בסוגיות שונות
בעולם הרכב בשילוב תחזיות עתידיות לענף, לצד נטוורקינג ומופעי
בידור.
אנו מקווים שזוהי תחילתה של מסורת חדשה ובה ייפגשו כל גורמי הענף
והרשויות המפקחים על הענף למספר
ימים של ליבון ואולי גם ליצירת מיזמים משותפים במסגרת ההגבלות
החוקיות והגברת התחרות והיעילות בענף.
מהרו לשריין מקומכם כבר עכשיו, מספר המקומות מוגבל !
להרשמה: http://www.cars2015.imagine-reg.co.il/
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |