חוק רישוי השירותים לרכב – חלקי חילוף
השבוע
התקיים דיון אחד ונידונו התנאים לקבלת רישיון לייצור חלקי חילוף
בישראל. רצ"ב סיכום
הדיון כפי
שהתפרסם השבוע בתקשורת.
ביום א'
הקרוב, 16/11/2014 יתקיים
דיון נוסף והפעם ידונו תנאי הרישיון לסחר ולשיווק במוצרי תעבורה
ברכב. כידוע, ממשלת ישראל במסגרת וועדת טרכטנברג התחייבה להוריד
חסמי תקינה ליבואנים בענפים השונים ונושא זה מטופל במקביל בוועדת
לנג של משרד הכלכלה וכן
ברפורמה בענף הרכב אותה מקדם שר התחבורה, ישראל כץ.
לטעמנו,
לא ברור אם משרדי הממשלה מתואמים ביניהם ובשלב זה אנו רואים ניסיון
נרחב של משרד התחבורה לאפיין חלקים לשתי קטגוריות עיקריות : חלקים
בטיחותיים וחלקים לא בטיחותיים ובכך להגביר פיקוח על חלקי החילוף
הבטיחותיים ולהסיר חסמי תקינה על חלקי חילוף שמשרד התחבורה יקטלג
אותם כלא בטיחותיים.
הוויכוח
אודות משמעויות הבטיחות של חלקי החילוף הוא ויכוח אינסופי והוא
יוצר בדרך גם בעיות נלוות בתחומי נזקי תאונות הדרכים ומשמעויות
ההשבה לקדמות של הרכב.
בשלב זה
נראה כי בכל מקרה, משרד התחבורה יידרש להיעזר במעבדות המוסמכות
בכדי לאפיין ולאשר ייבוא של חלקי חילוף והפתרון להורדת החסמים
ולהורדת מחירים עם הנעת התחרות, יימצא לדעתנו במדיניות האחראים לכך
באגף הרכב במשרד התחבורה. נכון להיום, כבר ניתן לייבא חלקים
מקוריים בייבוא מקביל ומוסכים מסוימים כבר החלו לייבא מוצרים
מקוריים באריזת יצרן הרכב ממקורות חליפיים באירופה ובאסיה. ייבוא
זה הוא עדיין זניח יחסית, אך ככל שתוגדל הנגישות ליותר בעלי עניין
בענף הרכב ובייחוד לעסקים הקטנים, תשתפר הרווחיות במוסכים אלה
ויוזלו במקביל העלויות לצרכן, והכל תוך שיפור כושר התחרות למוסכים
שרווחי שיווק של חלקים מקוריים אינם נגישים עבורם. יוצא אם כך,
והניסיון מתחיל להצטבר, כי מוסכים קטנים יוכלו לאתר מקורות חליפיים
בחו"ל במחירים תחרותיים ולשווק ללקוחותיהם חלקים באיכות טובה
ובמחירים סבירים ובכך גם לשווק את עצמם כמי שאוחזים ביידע וביכולת
תחרות על איכות התיקון.
בשבוע
הבא בדיונים בכנסת אודות הסחר בחלקי החילוף אנו נתמודד מול
ניסיונות החברות הגדולות לשמר את כוחן באמצעות קיבוע תקנות וחסמים
תוך הסבת האשמה ליוקר המוצרים אצל המוסכים ויצירת המצג השגוי כאילו אנו
שפוגעים בצרכנים.
חשוב כי
יתקיימו נגישות וסחר הוגן למוסך ובמקביל לצרכן הסופי ביחס לכלל
סוגי חלקי החילוף.
אובדן להלכה – דו"ח מבקר המדינה
השבוע
שלחנו מכתב ליו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן,
וביקשנו ממנו לקיים דיון דחוף אודות משמעויות
הדו"ח והדרכים
לתיקון הליקויים בדו"ח כפי שנחשפו על ידי המבקר.
אנו
מקווים כי דיון זה יערך במהרה וכי חברי הוועדה יעקבו באופן שוטף
אחר פעילות משרדי הממשלה האמונים על תיקון הלאקונה המאפשרת לשקם
כלי רכב ניזוקים ללא בקרה ופיקוח של רשויות המדינה והמיסים.
הכשרות מקצועיות
אנו
עושים מאמצים רבים בקידום שיפור ההכשרות למקצועות הרכב ובהקשר זה
אנו פועלים להידוק הקשר עם מוסדות החינוך והממשל הגרמני. בעקבות
הפעילות הנ"ל משרד החינוך של ממשלת בווריה, שולח בקרוב שני נציגים
המתמחים באפיון שוק הרכב המקומי ובהתאמת תכנית הכשרות למורים
ולתלמידים בתחום הטכנולוגיה הגבוה ללימודי הרכב. אנו שנארח את
הנציגים למשך שבוע ונדווח על תוצאות שת"פ זה בקרוב.
במקביל,
פורסמה השבוע כתבה
על מחקר שהוצג
על ידי המועצה הלאומית לכלכלה אודות השינויים העתידיים במבנה
התעסוקתי בגין שינויי הטכנולוגיה והקידמה. דווקא הענף שלנו אינו
תחת סיכון לאובדן הצורך אך הוא ללא ספק תחת סיכון של אובדן הביקוש
ועל כן אנו מזרזים בימים אלה את כלל התכניות שלנו לשיפור התשתיות
ולשיפור תדמית העיסוק בענף המוסכים.
יצאת צדיק
ביום א'
האחרון, שודרה
תכנית הטלוויזיה "יצאת צדיק" שבה
נבדקה הגינותם ומקצועיותם של עשרה מוסכים מאזור המרכז. נודה,
כי היינו מתוחים קמעא בטרם שודרה התכנית מחשש לפגיעה בתדמית עליה
אנו עמלים במשך שנים (אישור כתב אתי לחברי האיגוד, יצירת תו הפלוס
הירוק, הכשרות, שיווק ועוד). לשמחתנו, רוב מוחלט של בעלי המוסכים
שנבדקו – שמונה מתוך עשרה, נמצאו הגונים ומקצועיים.
ממצא
אקראי זה הגם שאינו "סטטיסטי" מחזק אצלנו את האמונה כי עבודתנו
באיגוד אינה לשווא וכי בעלי המוסכים שאנו מכירים את רובם – הינם
אזרחים הגונים המבצעים את עבודתם נאמנה ועל פי סטנדרטים ראויים בכל
הקשור לשירות, הגינות ומקצועיות. מקצועות רבים נבדקים על ידי תכנית
"יצאת צדיק" ולרוב התוצאה היא הפוכה. כתבה שפורסמה השבוע אודות אינסטלטור
"הכי מסוכן בארץ" חושפת
גם את בעיית "אינסטלטור ההסדר" של חברות הביטוח. הסדרי הביטוח אותם
מאפשר המפקח על הביטוח פוגעים בכלל המקצועות בישראל וממצאי כתבה זו
מאששים את טענתנו העקבית כי הסדרים אלה המאפשרים לחברות ביטוח לנתב
לקוחות לבעלי מקצוע ספציפיים האמצעות "הטבה" או "עונש".
לסיום
נזכיר כי נציג איגוד חברות הביטוח הביע את עמדתו בדיון בכנסת
מהשבוע שעבר כי
"שמאי לא צריך להיות אובייקטיבי" ואנו
יודעים מהדיווחים בשטח כי נציגי חברות ביטוח פועלים רבות במהלך
ביצועי אומדני הנזק הראשונים (טרם ביצוע התיקון) לממש את השפעתם על
שמאי הרכב. התנהלות זו, בדומה לאמור בכתבה על האינסטלטור, משפיעה
על מהות תיקון הרכב ועל מצבו העתידי.
באותו
עניין, ראינו השבוע את הירתמות חברי הכנסת לטובת "ידיעות אחרונות"
המתמודד עם מתחרה המספק עיתון "חינם" והצטערנו כי אלה לא נרתמים
לסייע למוסכים הפרטיים ולענף הרכב אל מול תחרות ה"חינם" מול חברות
הביטוח בכל הקשור לעלות ההשתתפות העצמית ככלי לניתוב מבוטחים
למוסכי ההסדר. צריך לזכור שעיתון חינמי אינו משפיע על חיי אדם בעוד
תיקון רכב עלול מאד להשפיע על גופו ובטיחותו של המשתמש ושל סביבתו.
נזק בטיחותי תוקן ונבדק
עדיין
נותרו מקומות לכנס איגוד שמאי הביטוח אודות יישום תקנה 309 המחייבת
רישום הערה ברישיון רכב שניזוק באופן בטיחותי. במקרה, פורסמה
כתבה השבוע אודות
יישום נוהל זה בפועל ונמצא על ידי כתב העיתון כי התקנה שנכנסה
לתוקף זה מכבר – אינה מיושמת בשטח וככתוב : "כולם מצפצפים". חובה
להזכיר כי למרות שהתרעמנו בוועדת הכלכלה אודות תקנה זו ( שהדיונים
עליה התקיימו בניהולו של ח"כ, הניצב בדימוס, דוד צור) על העובדה
שרכבי אובדן להלכה יוחרגו ולא תירשם הערה ברישיון של רכבים אלה –
לא עלה בידינו לסייע לרוכשים פוטנציאלים של כלי הרכב הללו שלרוב
משוקמים במוסכים לא חוקיים ובאמצעות חלקים גנובים וללא פיקוח.
יום
העיון שמארגן איגוד שמאי הרכב פתוח גם למוסכים והוא
יתקיים ביום חמישי, 27 בנובמבר, שעה 16:30 במכון מופ"ת, רח' שושנה
פרסיץ 15, קריית חינוך, ת"א.
עלות יום העיון הינה 50 ₪ .
יש להירשם מראש במזכירות איגוד השמאים: igud@shamaeim.co.il טלפון:
03-5615516/76
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים בישראל ופורום התיקון הבטוח. שלח דוא"ל |