איגוד המוסכים בישראל

Search

אגוד השמאים מצטרף לאגוד המוסכים במלחמה נגד חברות הביטוח

יו”ר אגוד השמאים, עמוס זורבסקי, הביע לאחרונה את עמדתו בנושא המאבק החדש של אגוד המוסכים בישראל נגד חברות הביטוח. לדבריו, “הסדר השמאים נרמס ברגל גסה על ידי חברות הביטוח, וזאת מבלי שהמפקח על הביטוח עושה משהו, למרות שהוא יודע על כך. אני מקווה שיפעל אחרת, שאם לא כן, נאלץ אותו לאכוף את הסדר השמאים”.

זורבסקי, נשא את דבריו בכנס “פורום התיקון הבטוח”, שהוא ההכרזה הרשמית של אגוד המוסכים על תחילת מאבקו למזעור המונופול שבידי חברות הביטוח. הללו כופות את צורת תיקון הרכבים במדינה, וכן את איכות התיקון. לדבריו, ‘בשוק שיקום הרכב מתאונות דרכים, ישנם כוחות רבים, שחלקם השתלט על השוק שלא כדין ובצורה אינטרסנטית. הקמת פורום התיקון הבטוח על ידי אגוד המוסכים הוא צעד גדול קדימה ואני מברך את האגוד על היוזמה הזו’. כמו כן טוען זורבסקי כי אגוד השמאים עוקב בדאגה אחר יישום ‘הסדר השמאים’.

הבעיה היא שחברות הביטוח לא רוצות לאבד שליטה על מינויו של השמאי שבודק את הרכב לאחר פגיעה בתאונת דרכים. אצל חלק מהמבטחים,” אומר זורבסקי, “השליטה בשמאים אף גדלה עוד יותר מאז הפעלת הסדר השמאים. המובטחים מתועלים על ידי מנגנונים לחברות מסויימות ולתיקון לפי ראות עיניהן.”

כידוע, הסדר השמאים החדש לא הביא מהפכה אמיתית. חברות הביטוח ממשיכות להתנגד להצעתה של גלית אבישי יו”ר המועצה לצרכנות, לבטל כליל את מעמד שמאי הבית של חברות הביטוח ולהפוך את כולם לשמאים פרטיים, הנדרשים לתת חוות דעת, אך ורק מטעם בעל הרכב. החלק הנשלט על ידי חברות הביטוח מבטא עוצמה כפולה מזו שמחזיקים בידם יבואני הרכב. אלה זכו לרגולציה שהכריחה אותם לפעול בתנאי תחרות. הפורום דורש כי הרגולטור יפעל באותו אופן גם כלפי חברות הביטוח. “המדינה מצידה לא פרסמה עדיין את הסדר השמאים החדש באופן ראוי לשמו. מעטים בציבור מודעים בכלל לזכויותיהם, ואלו שכבר מודעים, מוותרים על זכותם לנוכח

ההתעמרות שהם חשים מכיוון חברות הביטוח”, כך טוענים בפורום הבטוח.

כזכור, לפני הכריז אגוד המוסכים על הקמת פורום התיקון הבטוח, להבטחת האיכות והבטיחות בתיקוני רכב. כיו”ר הפורום מונה רונן לוי, מנכ”ל ובעלי רשת מוסכים וסוכנות רכב.

לוי אמר בכנס, כי: “חוות הדעת של שמאי מטעם חברות הביטוח, המייצג את האינטרסים שלהן בשמירה על עלויות תיקון נמוכות, גורמות לכך שבשוק נעשה שימוש בחלפים שזהותם מפוקפקת (חליפי ולא מקורי). פעולה הנוגדת את האינטרס של בעל הרכב. בהערכת הנזקים הכוללת של חברות הביטוח, שיקול הדעת העסקי מבטל את השיקול המקצועי.”

בין המטרות שהציב לעצמו הפורום במסגרת מאבקו: פתיחת השוק לתחרות חופשית; ביטול הכתבת המחירים של חברות הביטוח והשמאים על צורת התיקון, סוגי החלפים ועלויות העבודה במוסכים ; הגדרה מחדש של טובת הצרכן, בתיקון נזקי תאונות דרכים; שינוי כללי המשחק בין חברת הביטוח-סוכן-שמאי-מוסך-בעל רכב.

נושאים נוספים שהפורום יעסוק בהם יהיו:

שיתוף המועצה לצרכנות בפעילות הפורום ומטרותיו; הגברת הפיקוח מטעם המדינה על השמאים באמצעות משרד התחבורה והגברת הפיקוח ואכיפת חוק הביטוח על חברות הביטוח; סיוע לציבור בעלי הרכב במאבקים משפטיים כנגד חברות הביטוח וייצוג למוסכים המצטרפים למאבק; סיוע, מידע ופרסום מלא של זכויות בעלי הרכב וזכויות המוסכים מול דרישות הביטוח באמצעות מוקדים טלפוניים ואתר האינטרנט של האגוד ;(iga.org.il)מאבקים ציבוריים; הפעלת לובי בכנסת וכן קביעת סטנדרטים מקצועיים ואתיים אחידים לכל המוסכים בישראל.

יו”ר ‘פורום התיקון הבטוח’ טוען כי “איכות תיקוני הרכב בישראל נמצאת זה שנים במגמת הרעה מסוכנת, הנובעת מהשתלטות חברות הביטוח על שוק תיקוני הרכב. כוח הקניה של החברות המרכזות כ- %70 מערכו הכספי של השוק, מאפשר להן להכתיב את מחירי השוק וחמור מכך, גם את תקני האיכות שלו. כשהן הגורם הדומיננטי היחיד בשוק, איכות החלפים המאושרים ע”י הביטוח, אינה עומדת תמיד בתקן היצרן, למרות תקניו המחמירים לבטיחות”.