איגוד המוסכים בישראל

מספר עובדות על איגוד המוסכים

  1. את הרעיון להקמת האיגוד הגה בעל מוסך לא יהודי בשם  שוויקה שבבעלותו היה מוסך אופל בגני התערוכה הישנים בת”א.  הרעיון נשאב מהמודל של האיגודים המקצועיים שפעלו באותה התקופה באירופה ובעיקר בגרמניה.  הרעיון עלה בעקבות דרישת המנדט הבריטי להקים גוף אחד שייצג את בעלי המוסכים בפני הממשל. האיגוד נוסד בשנת 1942 ובשנות ה – 40 הוא נקרא: “ארגון בעלי המוסכים”. שם נוסף שהופיע במנשר של האיגוד משנת 1944 (המודיע ללקוחות על הוזלת מחירים) מופיע השם “איגוד המוסכים בפלסטינה” .
בתחילת שנות ה – 50 שונה שמו ל”איגוד בעלי המוסכים” ובהמשך לשם הנוכחי- איגוד המוסכים בישראל
  1. בשנת 1950 התנהל דיאלוג על הגורמים לאיכות תיקון המכוניות. נקבע ששימוש בציוד הקיים בבתי המלאכה,  מומחיות המתקנים ואיכות ומחיר חלקי החילוף הם הגורמים המשמעותיים לאיכות תיקון המכונית.
  1. בשנת 1954 התקיים הכנס הראשון של איגוד המוסכים. בכנס נדונו 2 נושאים ובהם מהות המקצוע ומקומו של המוסך במשק התחבורה
  1. מבצע חורף החל לפעול בשנת 1962 בתקופת שר התחבורה דאז מר ישראל בר יהודה וביוזמת מנכ”ל איגוד המוסכים דאז מר צבי פיק. המבצע נעשה בשיתוף משרד התחבורה  ומשטרת ישראל. בדיקות החורף במוסכים נעשו בתשלום מופחת. מבצע זה נמשך עד לימים אלו ללא תשלום כאשר כיום שותפה לו הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב”ד).
  1. בשנת 1973 הכריז איגוד המוסכים על שביתת אזהרה ליום אחד כאות הזדהות עם גוררי הרכב
  1. בשנת 1981 יוזם איגוד המוסכים תכנית הכשרת כ”א במקצועות הרכב בשת”פ עם משרדי הממשלה במטרה להילחם באבטלה
  1. בשנת 1982 – בתקופת שר התחבורה משה קצב,  אושרה תקנה ביוזמת איגוד המוסכים בישראל והיא שרכב לא יכול לגשת לרישוי השנתי מבלי לבצע בדיקה במוסך מורשה קודם לכן. רק לאחר קבלת אישור בדיקה המאשר את  תקינות הבלמים, שאותו יש לצרף לשאר מסמכי הרישוי, התאפשר לבעל הרכב לגשת לרישוי השנתי. תקנה זו בוטלה כעשור וחצי לאחר מכן.

  2. בשנת 1998 חוקק חוק סימון חלפים . החוק חוקק בעקבות מאבק שניהל אגוד המוסכים במטרה לבלום ולמנוע גניבות. הנהלת האגוד טענה כי המצב ששרר עודד במשך שנים, שוק פעיל ביותר של הונאות ביטוח ואזרחים תמימים, סיכון חיי אדם בשל שימוש במכוניות בעלות חלקי חילוף פגומים, יצירת שוק שחור בשווי של מיליארדי שקלים, פגיעה של ממש בבעלי עסקים שומרי חוק בענף הרכב, גניבת מכוניות ונזקים נוספים. בשנת 2005 תוקן החוק ושמו שונה לחוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (מניעת גניבות), עד 12.7.07 כל בעלי העסקים הקשורים לתחום ענף הרכב היו צריכים לסיים את הרישום של כל החלקים המשומשים שברשותם, ביומן. החוק קובע עונש של שנת מאסר בפועל, למי שמפר את הוראת החוק.