איגוד המוסכים בישראל

אז מה היה לנו: סיכום שבועי ועדכונים חשובים 18-22.8.2019

אז היינו היום בצפון. לפני כנס ההסברה עברנו בין הנבחנים (מבחנים מעשיים להסמכת תעודה לתיקוני רכב היברידיים חשמליים רמה 3) ובין תלמידי קורס הדיאגנוסטיקה ודיברנו… לפני כן הצוות שלנו מיין מועמדים לסבב נוסף של תכנית סטרטר של משרד העבודה… פעילות מבורכת והסניף מלא בעשייה מהבוקר עד שעות הערב המאוחרות… גאווה וכבוד לצוות הצפוני שלנו בראשות מאיר חלוצי וחזי ברק שיוזמים ופועלים ללא ליאות ומשרתים את הענף באהבה.

בערב עברנו לכנס המוסכים ביס פלנט חיפה והגיעו חברים מכלל איזורי הצפון. ארחנו גם את יו”ר ענף הרכב באיגוד השמאים, יהודה יגן ושמאים נוספים.

שוב הצגנו את כלל הליך המשא המתן המטלטל עם נציגי משרדי הממשלה וחברי הכנסת בוועדת הכלכלה, הצגנו את סל הבטחות השווא המתועדות ואת ה”איפון”, שביצע הממונה על הביטוח החדש ביחד עם צוותו, על העסקים הקטנים בתחום תיקון הרכב. תרגיל “ערמומי” מוצלח שנבע מאי עמידה בהסכמים ובסיכומים ובאמצעות פרסום “רפורמה” חשוכה ומטעה המשרתת את חברות הביטוח בלבד (לא את המבוטחים ובטח שלא את נדפקי צד ג’ שיידפקו מעתה גם על ידי המדינה) על חשבון מאות מוסכים ואלפי משפחות המתפרנסות מהענף. 
וכל זה באיצטלה של “שומרי הציבור”…

הבוקר (21.8.2019) עלו לשידור רונן לוי, יו”ר איגוד המוסכים ואסף מיכאלי סגן הממונה על הביטוח.בתכנית הבוקר של רינו צרור בגל”צ. רינו צרור ניסה לחלץ תשובה מאסף מיכאלי : “…למה בדרך הזו? למה לא לאפשר לכל המוסכים הרשומים לטפל בניזוקים?” אסף עונה : “…אנחנו מאמינים שהרפורמה צריכה לאפשר לכל צרכן לבחור את מוצר הביטוח הטוב ביותר…” שואל שוב רינו צרור : “למה אתה לא מאפשר למבוטח ללכת לאן שהוא ירצה לטפל בנזק שלו?” ותשובת אסף מיכאלי : הרשות פועלת על מנת להבטיח שלכל מבוטח תהיה את היכולת לבחור את המוצר שמתאים לו…”
הבנתם נכון : הרשות “בונה” שלושה “מוצרים” שלא קשורים לביטוח או לכיסוי ולא מאפשרת יותר לשווק ביטוח רגיל ונורמטיבי ובחירה חופשית ולפתע פתאום היא “מאפשרת” לבחור “מוצר מתאים”. מי קבע את התאמת ה”מוצר” לציבור ואת סל המוצרים לבחירה ? הציבור ?

ניחשתם נכון – חברות הביטוח. זה דומה לסצינות מסרטיו של וודי אלן – הפושע מצמיד אקדח לרקתו של הקורבן ומציע לו שני מוצרים: ויתור על כספו או ויתור על חייו. רפורמה של ממש – בחירה בין מוצרים.
לקורבן יש שתי אופציות והוא יכול לבחור את המוצר המתאים לו…

תהליך ההידרדרות של רשויות השלטון שלנו אינו חדש אך הוא בהחלט מפתיע ביצירתיות שלו ובניצול לרעה ובשימוש הציני של פקידי ממשל מוטים בסמכויות שהוענקו להם בחוק… והנורא מכל – פסה הבושה.

זהו הכנס השני בו אנו מבינים שבעלי המוסכים ואף השמאים שהיו מעורבים בחקיקה, לא מצליחים להכיל ולהבין את עומק הקומבינה של נוסחי חקיקת המשנה שערכו הצוותים של רשות ההון הביטוח והחיסכון.

אז מה עושים? כולם שואלים. חלק מאשימים אותנו על מעשיהם של הפקידים… “אין לאיגוד מספיק כוח…” חלק מעוניינים להשבית את המוסכים (פיתרון לא חוקי)… חלק מעוניינים להפגין באופן קבוע תחת ביתו של הממונה על הביטוח … שגם הוא ירגיש ויחווה מעט מחוויות החיים של בעלי העסקים התלויים ברגולטורים מוטים ובסחטנות יומיומית… המון הצעות.. המון תסכול.

מדינה דמוקרטית שהולכת אחורה לימי הביניים בכל הקשור לזכויות אדם ושוויון זכויות והזדמנויות. חקיקת “יד חופשית” לטייקונים המאפשרת לידי הטייקונים לסייר ולחפון ככל יכולתם בכיסי העסקים היצרניים… סרט רע.

המחוייבות שלנו, כפי שאמר יו”ר איגוד המוסכים לבאי הכנס, היא להנגיש את המידע לציבור המוסכים. כמו כן, המחוייבות של איגוד המוסכים היא להאבק בשם חבריו לביטול רוע הגזירה והמשמעות העתידית שלה אם חלילה מאן דהו יאשר גזירות “אפרטהייד” מעין אלה בעתיד.

המחוייבות שלנו היא לשקף את תהליכי החקיקה, את הפתיונות, מצגי השווא, הסתרות המידע והמחטפים… כך נוהג הדור החדש של נערי האוצר באזרחי מדינת ישראל שאינם “מקושרים”.

את זה אנחנו עושים. אין לנו כל כוונה לוותר. בעלי המוסכים נרתמים למאבק ובסופו של תהליך המאבק, אנו בטוחים שפוליטיקאים שנותנים חסות להתנהלות הבריונית הזו כלפי עסקים קטנים ואזרחים ששיוויון הזכויות שלהם נרמס ברגל גסה – לא יקבלו את האצבעות שלנו ולא את האמון של הציבור שלנו המונה עשרות אלפי עוסקים ובני משפחותיהם.

המסע שלנו ממשיך, הצדק צריך להישמע ולבסוף הוא גם ינצח.

לכלל העסקים בתחום צריכה להיות ותהיה – נגישות שווה להתחרות ולשרת לקוחות – ללא מתווכים ומבלי ל”שחד” או לשלם דמי חסות לבריונים החוסמים את דלתות העסקים שלנו בימים אלה.

ביום א’ נהיה בבאר שבע ולאחר הסבב ההסברתי הראשון נמשיך לסבב הבא…