המיונים לפרויקט המייסטר –מחזור 7
השבוע, הגיעו למכללת האיגוד ליום המיונים לפרויקט כמאה ועשרים (!!) תלמידי כיתות יג’ הלומדים לתואר הנדסאי רכב בבתי הספר התיכוניים מכל הארץ וכן תלמידי ביה”ס של חיל החימוש. לצערנו, רק שנים עשר מהם ייצאו לחמישה שבועות של לימודים עיוניים ומעשיים אינטנסיביים בגרמניה.
משנה לשנה גובר הביקוש להשתתפות בפרויקט המייסטר היוקרתי. אנו רואים בכך את הסממן האמיתי להצלחת הפרויקט.
במהלך המיונים שכללו גם ראיונות אישיים נוכחנו, כי רמת הלימודים ורמת התלמידים במגמת עלייה, וכן נוכחנו במוטיבציה הגבוהה שלהם, במיקוד וברצינות שבדרך כלל אינם אופייניים לגילאים אלו. אנו שמחים על שנוער כה איכותי בוחר להשתלב בקריירה במקצועות הרכב, ומשמע כי אנו בדרך הנכונה להשבת מקצועות הרכב למקומם הראוי.
לנוכח הכמות הגדולה של מועמדים איכותיים, אנו מתאמצים למצוא פתרונות בקרב מכללות הרכב בגרמניה אשר יאפשרו לנו בעתיד הקרוב, כך אני מקווה, להוציא משלחות נוספות במקביל ולהגדיל את כמות התלמידים שיוכשרו למייסטר הגרמני במכללות הטובות ביותר ועם המורים הטובים במדינת יצרני הרכב הנחשבת ביותר בעולם. גם את הסעיף התקציבי למימון הפרויקט אנו מנסים להרחיב, והכל בכדי לאפשר ליותר בני נוער מקרב המוכשרים אותם פגשנו השבוע לממש את ההזדמנות הגדולה לה זוכים כיום רק מעטים.
בדברים שנשאתי בפני בני הנוער שהגיעו לבית האיגוד את שביעות רצוננו מבחירתם במקצוע היפה שלנו וסיפרתי להם שמקצועות רבים צפויים להעלם מן העולם בעתיד, אך מקצוע הרכב הקשור בטבורו לטכנולוגיה המתקדמת והמתפתחת בכלל התחבורה בעולם – לא רק שלא ייעלם אלא יהפוך לנכס ששווה הרבה מאד בעתיד הקרוב.
לא נותר לנו אלא לאחל להם הצלחה רבה ולהבטיח להם כי אנו נסייע להם ככל הניתן למצוא את המקום ואת העתיד המיטבי בקרב חברי איגוד המוסכים בישראל לאחר שייצאו לשוק העבודה.
השתלמות E-CAR לבעלי תעודות הסמכה
השבוע התחולל אירוע משמח נוסף במכללה, עם סיום עוד מחזור לימודים של ה E-CAR. הגעתי למעמד, בכדי לפגוש את המרצה המבוקש שלנו, שי עידן, וכן לשמוע רשמים מבעלי ההסמכות המקצועיות שחלקם הגדול גם בעלים של מוסכים עצמאיים.
שמעתי בסיפוק רב כי כלל התלמידים, ללא יוצא מן הכלל, מרוצים מכך שמשרד התחבורה, בגיבוי של האיגוד, “הכריח” את בעלי התעודות לשדרג את הידע שלהם וחלק מהם אף נרשם לקורסי השלמה בתחומי האבחון והרכב החשמלי וההיברידי.
כזכור – והדבר נראה היום כמו היסטוריה עתיקה – ההכרזה לפני כשנתיים על הצורך בהשתלמויות החובה, “זכתה” להתנגדות בקרב אי-מי מחברי האיגוד, התנגדות שלוותה בהשמצות פרועות כלפי הנהגת האיגוד. היום המציאות מוכיחה כי מנהיגות נבחנת גם ביכולתה לפעול מכוח חזון והערכות עתידיות, ולהוביל את וותיקי הענף כמו גם את הדור החדש לצמצום הפערים המקצועיים והכלכליים באמצעות תכנון מוקדם, תכני לימוד מתאימים, סגל הוראה מעודכן, ופעולות נחושות ועקביות.
אנו כמובן, נמשיך לפעול במרץ בכדי לאפשר לכל החפץ בכך, לצעוד קדימה לעבר הקידמה המקצועית ובמקביל, נפעל גם לפרק את החסמים הפוגעים בתועלת הכלכלית של העוסקים בענף.
פנצ’ריות “מתניידות” – המשך המאמצים לבלימת הפיראטיות
לאחרונה, פנה יבואן צמיגים משמעותי בישראל למשרד התחבורה בבקשה לקבל רישיון מפעל לצמיגים בניידת (רכב ובו מותקן הציוד הנייד להחלפת צמיגים/תיקוני תקרים וכד’) ולא במקום נייח, כחוק. לא ברור לנו כלל מדוע משרד התחבורה אפילו שוקל את הנושא באקלים הפעילות הפיראטית “הפורחת” בישראל, והדבר מדאיג מאוד בעינינו. החקיקה אינה מתירה קיום פנצ’ריות ניידות והיעתרות לבקשת אותו יבואן מחייבת שינוי חקיקה.
פעילי ענף הצמיגאים באיגוד, יחד עם הנהלת האיגוד ועם יבואני ומייצגי הצמיגיות באיגוד לשכות המסחר הוזמנו לשימועים במשרד התחבורה בכדי לבחון את הנושא. הבענו בפני מר פלור סמנכ”ל התחבורה במשרד הרישוי את התנגדותנו החריפה, כל עוד אין כל תוצאות בפעילות מיגור המוסכים הלא-חוקיים ואנו מקווים כי קול ההיגיון והתבונה יגבר.
בעולם מתוקן, שבו הייה משרד התחבורה היה פועל ואוכף את החוק כנגד הפיראטיות בענף, יתכן ולא הייתה התנגדותנו כה חריפה, והיינו מוכנים לשקול הסדר דומה לזה השורר בעולם המערבי (רוב מדינות אירופה, בארה”ב ובאוסטרליה) של ניידות שעיקר פעילותן בחילוץ ו/או במתן שירותים ללקוחות עסקיים ופרטיים. אך בביצה העגומה בה אנו נמצאים, השיקול המכריע הוא החשש להגברת הפריצות וההפקרות, יחד עם חוסר היכולת של משרד התחבורה לפקח ולאכוף. יבואן הצמיגים שמעוניין להיות חלוץ בתחום המוסך הנייד ובאופן חוקי וראוי, נאלץ לספוג התנגדות קשה מהעוסקים החוקיים בענף וזאת רק עקב כשל אכיפתי רב שנים של הרשות הממשלתית – כשל שכשלעצמו מייצר ביקוש והיצע רב לפעילות לא חוקית ולא מפוקחת.
בדיונים אלה אני נאלץ שוב ושוב להזכיר לבכירי משרד התחבורה את דו”ח מבקר המדינה אודות הליקויים בפיקוח ובאכיפה ואת ההתחייבות של שר התחבורה ומנכ”ל המשרד לגייס עד 15 פקחים בכדי לוודא כי לא תתבצע השגת גבול המקצוע ופעילות ללא רישוי בתחום תיקוני הרכב (ואת אלפי כלי הרכב המשוקמים לאחר ה”אובדן להלכה” אנו כבר מכירים). כזכור, גם דו”ח זה, כמו חבריו – דו”חות והמלצות וועדות שונות, לא הועיל ולא קוימה התחייבות זו עד עצם היום הזה.
אגב, איננו יכולים שלא לתהות, אודות הקשר בין הדיונים על רישויאותו יבואן צמיגים לבין הדיונים על חוק רישוי השירותים לרכב שם התעקש יועמ”ש הוועדה לבטל את הסעיף המטיל ענישה על משתמש במוסך פיראטי. שמא נרקם כאן – אפילו מחמת חוסר תשומת לב או אכפתיות – מהלך “להלבנת” כלל ניידות המוסכים הפירטיים הפועלות באופן חופשי בישראל??
על כן בשלב זה, כל עוד אנו פועלים באקלים בלתי אפשרי ובו מתקיימים שני עולמות – הפיראטי והחוקי על אותו מגרש תחרותי – לא נוכל להסכים כי משרד התחבורה יעמיק ביוזמתו את הכשל.
שמאי רכב – חזרה לעידן חשוך?
השבוע, לאחר רצף פניות מבעלי מוסכים המלינים על פעילות ענפה של שמאות הפוגעת בחופש המקצועי של מתקני הרכב מחד ושמנסה ליישם “פיקוח” על תעריפים בתחום הפחחות והצבע מאידך, יכונס הצוות המקצועי והמשפטי של האיגוד בכדי לבחון את אופן פעילות האיגוד בתגובה לפעילות שמאי רכב מסוימים שככל הנראה, על פי העדויות, פועלים בהוראת נושאי משרות בחברות ביטוח.
עוד הבחנו, כי גם פעילות “השמאי המכריע” מגויסת לטובת העניין והפכה לכלי שבו משתמשות חברות הביטוח בלבד ולא צרכני הרכב, כאשר במקור כלי זה היה אמור להגן דווקא עליהם מפני כוחה העודף של חברת הביטוח. אנו מזכירים שוב לחברי האיגוד כי רצוי להדריך את לקוחות המוסכים שאינם מודעים לכתוב בפוליסת הביטוח המקיף לרכב בכל הקשור לשמאות הרכב.
לאחר בחינת החומר הראייתי ולאחר שנבחן את עמדת משרד התחבורה, נעדכן אתכם על פעולות האיגוד בנידון.
בחירות 2015 – תיתכן חזרה לעולם ריאלי?
כזכור, ראש הממשלה הנוכחי כבר פירק פעמיים ממשלות וקואליציות ערב יישום רפורמות בתחום הרכב. ידועה דעתנו על השימוש ה”חגיגתי” בכספי הציבור ועל השיטה המאפשרת ל”מתחרים” ולרשויות ממשלתיות לגזול את רווחי התוצרת והעמל של יזמים ושל בעלי מקצועות באופן “חוקי”. רבות גם פעלנו לתקן את העיוותים שיצרו כאן דורות של פקידי ממשל המנותקים מהשטח ומהיצרנות עצמה – דרגות הרישוי לרכב, שיטות שווי השימוש לרכב צמוד, וועדות בכר (פנסיה וליסינג), פחת שונה בין מתחרים באותו תחום פעילות, גובה מס שונה בין מתחרים באותו תחום פעילות ועוד.
רבים ומגוונים תירוצי אותם פקידים מדוע שוכנעו ונכנעו ללחצים, ומדוע פעלו לייצר עולם בלתי שוויוני ומעוות. לעולם אינם אשמים, לעולם אינם נוטלים אחריות, לעולם יכחישו כי התרענו בשער.
נכון לימים אלה, לאחר שהצלחנו לאחר עמל של שנים לתקן מספר מועט של עיוותי מס ועיוותי שוויון מקוממים (המזכירים משטרים אפלים) החלו להגיע דיווחים של אי שביעות רצון מצידם של מי שהורגלו לחיות על חשבון תוצרתם של אחרים ולקבל שירותים ומוצרים בערכים לא ריאליים.
מאמרו של כתב הרכב דובי בן גדליהו חמש שנים של עיוותים, שהתפרסם השבוע מאפיין את הלך הרוח של אותו מיעוט מקורבים ומחוברים.
הגופים הפיננסיים והמקושרים מצוידים היטב, ובין היתר באנשים הממולחים ביותר שיודעים להתנסח ולבלבל את הציבור. וכך, תיקון העיוות מוגדר בעצמו כ”עיוות” וקיימת התעלמות מוחלטת מהעיוות האמתי – השוק המלאכותי של הליסינג התפעולי בישראל, שייצר כאן עודף היצע ופגיעה אנושה בערכי הקניין של רוב אזרחי ישראל בליווי של הרס מתמשך ועיקבי לענף כה גדול.
כשעיוות וחוסר שוויוניות הופכים להיות הנורמה המקובלת, או אז נוצרות בועות כלכליות שפוגעות במרקם החברתי והשוויוני של כלל הציבור בישראל הסובל מגזלת כספו ועמלו לטובת שחיתות ציבורית ו/או לטובת הפניית רווחיו למיעוט מקורבי הון שלטון. את אלה אנו פועלים לתקן.
כנס לקראת הבחירות 24.02.2015:
בכנס, אליו כולכם מוזמנים, נבהיר למתמודדים מועמדי המפלגות לכנסת שיופיעו בפנינו כי קצה נפשנו בנבחרי ציבור הפועלים למען מיעוטים עשירים על בסיס גזל פרוע מכספם ומעמלם של מי שתורם ויוזם במדינה הציונית. נאמר להם, כי אנו, בעלי המוסכים ועובדיהם, נבחר רק במי שיפעל באופן הוגן ונחוש למען השבת הדמוקרטיה, ערכי העבודה וערכי השוויון והצדק החברתי.
עד כה, אישרו נציגים מכלל הסיעות המשמעותיות בכנסת (למעט הליכוד שאמור לתת תשובה ביום א’ הקרוב) את השתתפות נציגיהם בכנס – נציג מפלגת המחנה הציוני, נציג מפלגת יש עתיד, נציג מפלגת כולנו כחלון, נציג מפלגת הבית היהודי ונציג מר”צ.
הכנס ייערך בכפר המכביה החל מהשעה 19:00 והמעוניינים להשתתף חייבים ברישום מוקדם. ניתן גם להירשם מדף הפייסבוק של האיגוד.
שבת שלום