איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 418

גיליון מספר 418עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 18 לספטמבר 2015
IGA-LOGO
עמותת מלר”ז נקראה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
עקבו אחרינובקרו באתר האיגודcolor-forwardtofriend-96ערוץ הרכבעקבו אחרינו
עקבו אחרינובקרו באתר האיגודכתבו לנוערוץ הרכבעקבו אחרינו
     

איגוד המוסכים מנהל מזה שנים מספר, מאבק עיקש מול עמותת מלר”ז בגין התנהלותה ופועלה כנגד מוסכים רבים בישראל  שהתלוננו כי פעילותה היא בריונות משפטית גרידא, חסרת תוחלת ותועלת מבחינת איכות הסביבה. מאבק זה כלל סיוע לבעלי מוסכים שהתעוררו בוקר אחד לסיוט מתמשך שכלל איומים לתביעות אזרחיות ופליליות על סכומים של עשרות מיליוני ₪. פעילותנו זו מול המשרד לאיכות הסביבה ובתקשורת, אף “זיכתה” את איגוד המוסכים בעצמו להיות נתבע על ידי מלר”ז בטענה כי האיגוד הוציא את דיבתה.

חלק מהמאבק שאנו מנהלים עד היום הוא להגיע להסדרה הגיונית של בדיקות השפכים של המוסכים שהפכו את כולנו למקור הכנסה של תאגידי המים ומקבלי השכר בהם. אנו פועלים להסדיר ולרסן את משטר הבדיקות הנוכחי – שעלותו גובלת בשערורייה  ואת החשיפה לפעולות אכיפה מטעם גופים רבים במקביל ובתוכם עמותה זו הפועלת כביכול מכוח סעיף ארכאי בחוק המים, ואנו כמובן גם חולקים על האופן בו היא “מפרשת” ומיישמת את סמכויותיה לפי החוק.

לשמחתנו, תאגידי מים רבים וכן הגורמים במשרד להגנת הסביבה הבינו כי השימוש של עמותה זו בסעיף 20 (כה) לחוק המים אינו הולם ולאחר תלונות של מעסיקים וארגוני מעסיקים רבים ובכללם איגוד המוסכים, החליטו במשרד להגנת הסביבה לקרוא לעמותה זו לשימוע טרם הוצאתם מחוק המים וממילא נטילת סמכויותיה ומעמדה.

רצ”ב הכתבה האחרונה שפורסמה בנושא ואנו מקווים כי עמותה זו וכל גורם פרטי אחר (שהאינטרסים שלו לא בהכרח חופפים את תכלית החוק) לא יוכלו בהווה ובעתיד לאכוף ולהוות חלק מרשות מבצעת בישראל.

ביטוח רכב וחוות דעת שמאי

בשבועות האחרונים פורסמו כתבות רבות על כשלי השוק בביטוח רכב שחלקן מתחו ביקורת על אופן השימוש בחוות דעת שמאי – לצורך הפחתת הפיצוי למבוטחים:

“באמצעות השמאים יוצרות חברות הביטוח מצג שווא כלפי המבוטחים”

“מקצוע שמאות הרכב בסכנה”

התביעה שחשפה את הבלוף של חברות הביטוח

עושות חשבון – ביטוח לא בטוח

בקשה לייצוגית נגד חברות ביטוח: גובות פרמיות ביתר בביטוח רכב מקיף

ההקלטות חושפות: איך אתם משלמים מאות שקלים מיותרים על ביטוח רכב

חוקרים מתחזים – הסוף: נאסר על חברות הביטוח להונות את המבוטחים

 

דעתנו על הסדרי המוסכים/שמאים/מגרשים ידועה ועקבית: אלו הסדרים הגורמים עוולות רבות לבעלי רכב המשלמים במיטב כספם דמי ביטוח ושעלולים לקבל פיצוי מופחת או איכות מופחתת בתיקון, או את שניהם גם יחד. מידת ההשפעה והלחץ של חברות הביטוח על שמאי החוץ לא התמתנה כלל, ולצערנו ניתן אכן לאמר, ששומות רבות אינן דורשות את השמאי עצמו אלא את רישיונו ואת פעולת הצילום שלו בלבד מאחר והוא אינו קובע את השומה אלא הבקרים של חברות הביטוח.

לאחרונה התוודענו למאבק שמנהלים מספר שמאי חוץ, העובדים כשמאים נגדיים מטעם חברות ביטוח, כנגד מחירי העבודה של מוסכים חופשיים הנקבעים על ידם במסגרת התחרות החופשית ושתואמים את העלויות אותם נדרשים לשלם הלקוחות בשוק החופשי. שמאים אלה “החליטו” שמחיר שעת עבודה שגובה מוסך מלקוחותיו הוא חלק מניסיון ההשפעה של מוסך על אובייקטיביות השמאי. נכון כי כבר שמענו תזות ופרשנויות מופרכות רבות של שמאי רכב לגבי הסטנדרטים לעריכת אומדן נזק לרכב (כאלה שכבר נפסלו באופן גורף בבתי המשפט), אך לעיתים רחוקות אנו נתקלים בציניות ובפרשנות מעוותת וחוטאת כל כך למושג “אובייקטיביות” ו- “השפעה זרה” ושברור שאינה קשורה לביצוע אומדן נזק מקצועי.

אין לנו אלא להניח, כי ההשפעה של חברות ביטוח כה חזקה ומאיימת על שמאי חוץ רבים עד כי אלו לא רק החליטו שמותר להם לקבוע מחירי שוק ולעוות את אומדן הנזק כראות עיניהם תוך התערבות גסה בתחרות החופשית בשוק תיקוני הרכב, אלא הם גם “מפיצים את משנתם” ברבים, ומנסים לשכנע שמחירי השוק מיועדים אך ורק לאזרחים הפשוטים אך אינם טובים לשמאים ולחברות ביטוח.

מאז ומעולם ובכל מדינה מערבית חברות ביטוח מנסות להפחית את עלויות התיקון, ויש די והותר אמצעים לגיטימיים להשגת מטרה זו, כגון סיכום מוקדם להנחה מסחרית עם מוסכים מסוימים הזוכים לכמות עבודה מוגברת וכד’ – סיכום זה יכול להתבצע רק בין חברת הביטוח למוסך ואינו קשור לסטנדרט עריכת שומה שאינו יכול לכלול הנחות ועמלות וכד’.

שמאי רכב, ככתוב במפורש בהנחיות משרד התחבורה ובפסקי דין רבים– אינו רשאי לכלול בשומה שלו את ההנחות ואת העמלות – לא בחלקי חילוף ולא במחירי העבודה ולבטח שאינו יכול להמציא מחירי עבודה המגלמים “הנחות” שלא סופקו על ידי המוסך מרצון ובאופן הסכמי. שמאי רכב שנוהגים להטמיע ולגלם “הנחות” בעלויות העבודה בחוות הדעת שלהם יוצרים חסר כיס למבוטח ללא כל הצדקה מקצועית וחוקית ומבצעים הפרה בוטה של הוראות משרד התחבורה שמילוין הינו תנאי לרישיון השמאי, וממילא של חובת השמאי לנאמנות ללקוח.

אני מפנה את השמאים “המפרשנים”  לאוגדן ההנחיות של משרד התחבורה לשמאי הרכב בו כתוב ברחל בתך הקטנה : “…לעניין חישוב “הנזק הגולמי” יש לתמחר את מחירי העבודות וחלקי החילוף ללא כל תחשיבי זיכויים, הנחות, עמלות וכיו”ב, באופן ריאלי בר השגה ותואם למחירם בשוק החופשי, התמחור יהיה מחיר סופי בלבד”.  ).

אולי ראוי להזכיר, כי בשנת 2007 מספר שמאי רכב כמעט איבדו את רישיונם בגין עבירות דומות וגם פנייה מטעמם לבג”צ, לא ביטלה את הגזירה.

לאחרונה, מתרבות התלונות המגיעות אלינו מבעלי מוסכים וצרכנים על התנהגויות פסולות של שמאים, ואנו מפנים אותן למשרד התחבורה תוך הדגשה כי יש למצות את הדין עם שמאים שהחליטו לגלם הנחה/עמלה בעלויות העבודה ויצרו בכך הפרש פיצוי/כיסוי למבוטח או למוסך.

בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן וּבְיוֹם צוֹם כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן

והימים האלה הם ימי “עשרת ימי התשובה” שבין ראש השנה ליום הכיפורים, המוקדשים על פי הנהוג לעשיית תשובה ולבקשות סליחה איש מרעהו.

איחולי שבת שלום וגמר חתימה טובה.

רונן

 

 

כתבות נבחרות השבוע:

בקשה לייצוגית נגד חברות ביטוח: גובות פרמיות ביתר בביטוח רכב מקיף

“מקצוע שמאות הרכב בסכנה”

ההקלטות חושפות: איך אתם משלמים מאות שקלים מיותרים על ביטוח רכב

>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<<
 
המכללה הטכנולוגית לרכבלרשימת הקורסים המלאה של המכללה, הטכנולוגית לרכב, לחצו כאן

הרשמה
 
אתר השבוע
מוסך דרורים 

מוסך דרורים בע”מ הינו מוסך משפחתי הממוקם במושב בני-דרור שבשרון.

את המוסך מנהל סיריוס גיורא יחד עם בנו רועי ואשתו מירי.

גיורא בעל ניסיון וותק רב בתחום המכונאות ובעל הסמכה למכונאות רכב בנזין ודיזל, טרקטורים, מלגזות וטרקטורונים, בעל תעודת אומן מס’ 9072 בענף מכונאות רכב.

רועי בוגר מכללת רופין בהצטיינות בתחום הנדסאי רכב.

בנוסף, עובדים במוסך 3 מכונאים מקצועיים בעלי הכשרות שונות בתחום הרכב וסימה הפקידה הוותיקה והנאמנה.

 
Ecar-Red-BannerYouTube-LogoFACEBOOK-LOGOGreenP-iga4u 

IGA
IGAתיאור: תיאור: image06המכללה הטכנולוגית לרכב

‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ
לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב
ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח
וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-‘ערוץ הרכב’, מידע
צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).

אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-“אגוד המוסכים”) לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.

אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל
כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.org.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא”ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות