גיליון מספר 442
| |||||||||||||||
מוסכי הסדר – החגיגות של חברות ביטוח | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
בדיון האחרון בוועדת הכלכלה, הורה יו”ר הוועדה לנציג המפקח על הביטוח במשרד האוצר להגיע להסדר מוסכם עם נציגי משרד התחבורה, נציגי איגוד השמאים, נציגי איגוד המוסכים ונציגי המועצה לצרכנות – לצורך ביטול רשימות השמאים ומוסכי ההסדר. בשבועות האחרונים אנחנו מוצפים בעדויות על בזבוז רב של כספי ציבור המנוהלים על ידי חברות ביטוח – משלמים/מוותרים למבוטח או לניזוק צד ג’ על המון כסף רק בכדי שיעביר את תיקון הרכב למוסך הסדר – ללא אבחנה וללא חשבון. שאלנו את עצמנו מדוע החליטו חברות ביטוח לנהל מערכת “שילומים” כל כך פראית לניתוב תיקוני הרכב למוסכי ההסדר ולהלן מספר תובנות :
ובכן, על פי הנתונים הידועים לנו, סה”כ הממוצע של נזקי התביעות המתוקנות במוסכים החופשיים בישראל אינו שווה או קרוב לנתונים שהציג נציג המפקח על הביטוח ושמיוחסים לתיקון במוסך שאינו מוסך הסדר. נציג המפקח על הביטוח, כנראה באופן מכוון או מחוסר בקיאות בענף, לא בודד את תיקוני הרכבים החדשים (עד שנתיים) מייתר נזקי התביעות ולא בודד פרמטרים אחרים וחשובים כמו מרכיב ההוצאות של חברות ביטוח העוסקות בביטוח רכב מקיף (מבנים מפוארים ובמרכזי הערים שעלות אחזקתם יקרה ללא צורך, עובדים מיותרים, רכבי ליסינג לרוב, דלק חינם, שכר מנהלים מופקע לשכירים ולזוטרים) רווחי הסחר בחלקים ובניתוב כלי רכב לשיקום ועוד. אז מה מסתתר מאחורי הוויתורים הגורפים על כספי ההשתתפות העצמית, הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים בשנה ??? לא בכדי, ככל הנראה, שלחו חברות הביטוח את נציג משרד האוצר בכדי להילחם עבורם בכנסת לצורך שימור החגיגות וההפקרות שהענף הזה מייצר וכל זאת על חשבון היצרנים האמתיים בשוק – אלה שמתקנים את כלי הרכב, אלו ששמים את נזקיהם ואלו המשיבים אותם לכביש. ביטול מוסכי ההסדר ושמאי ההסדר והפיכת השוק לשוק חופשי תאלץ את חברות הביטוח לעבוד תמורת הכסף ועבור המוצר האמתי לו זכאי מבוטח על פי חוק וחוזה – השבת הרכוש המבוטח לקדמותו. ביטול מוסכי ההסדר ושמאי ההסדר ייצר תחרות אמת בכלל הענפים העוסקים בתיקון הנזקים – חברות הביטוח (שהתחרות תאלץ אותן להתייעל ולא להעלות מחירים), מוסכים, שמאי רכב וסוכני ביטוח. השמירה על מחיר הוגן של חלקי חילוף לתיקון נזקי תאונות אינה, כידוע, בידי המוסכים שאינם מייבאים חלקי חילוף, אלא בידי הממשלה והמוסכים ושמאי הרכב לא אמורים להינזק עקב אוזלת יד של הממשלה ו/או מחמדנות של מאן דהו אשר ניתנו לו כוח שוק ושליטה על ענפי ייצור של אחרים.
עמלות סליקת כרטיסי אשראי עוד תחום הנמצא תחת עינו הפקוחה של המחוקק ושל הממשל הוא תחום הריכוזיות בכרטיסי האשראי, שכן, כידוע, רוב ההכנסות של העסקים בישראל מתקבלים באמצעות כרטיסי אשראי. עד לפני כמה שנים, העסקים הקטנים “נשדדו” על ידי חברות אלה ושילמו עמלות סליקה גבוהות להחריד. מאז שנכנסה מעט תחרות לענף (אלפא ולימים לאומי קארד וכד’) ירדו עמלות הסליקה לעסקים ועלות קבלת תשלום באמצעות כרטיסי אשראי הפכה לסבירה לצורך מניעת סיכון ולנוחות לקוחות העסקים. (עדיין מחיר הסליקה יקר יחסית למחיר הסיכון בקבלת המחאות) בימים האחרונים קיבלנו נתונים מבעלי המוסכים ומחברת סליקה מסוימת כי חברות אשראי מעלות את עמלות הסליקה באופן חד-צדדי ולחלק מהעסקים עד כדי הכפלה של ממש – וזאת ללא כל הודעה מראש, אלא “הסתפקו” בציון באותיות קטנות בתחתית החשבונית. כמה מבעלי העסקים יבחינו בכיתוב? וגם אם ישימו לב – הכיצד יוכלו להתגונן, אם כל החברות נוקטות בצעד דומה? נראה כי כל קבוצת ריכוז בישראל מרשה לעצמה להתנגח עם מקבלי ההחלטות במדינה על גב העסקים הקטנים ו”מענישה” אותם על יוזמות ורפורמות שמעוניינת הממשלה לבצע. ובפנינו, עוד הוכחה חיה לכך שההון בישראל – הוא השלטון. פינוי שמן שרוף מהמוסך כידוע, עד לפני מספר שבועות פינוי השמן השרוף מהמוסכים לא היה כרוך בהוצאה כספית למוסך מאחר והחברות שמשכו את השמן מכרו אותו לתעשייה והרוויחו מכך. בימים האחרונים אנו עדים לתלונות מבעלי מוסכים על שמפני השמנים שינו את המדיניות והפינוי יבוצע מעתה אך ורק תמורת תשלום -נטל נוסף וחדש על בעלי המוסכים. אנו עורכים בימים אלה בירור מקיף אודות סוגיה זו שבאחריות המשרד להגנת הסביבה ולאחר מכן נדווח על הממצאים. שבוע טוב, רונן | |||||||||||||||
כתבות נבחרות השבוע: אישום: העבירו רכבים “טסט” ללא בדיקה משרד התחבורה יגיש הצעת חוק שתחייב חברות השכרה לבטח מכוניות אצל מבטח | |||||||||||||||
>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<< | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
אתר השבוע | |||||||||||||||
צמיגי מטלון | |||||||||||||||
‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות |