איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 442

גיליון מספר 442עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 11 לאפריל 2016
מוסכי הסדר – החגיגות של חברות ביטוח
עקבו אחרינובקרו באתר האיגודכתבו לנוערוץ הרכבעקבו אחרינו
     

בדיון האחרון בוועדת הכלכלה, הורה יו”ר הוועדה לנציג המפקח על הביטוח במשרד האוצר להגיע להסדר מוסכם עם נציגי משרד התחבורה, נציגי איגוד השמאים, נציגי איגוד המוסכים ונציגי המועצה לצרכנות – לצורך ביטול רשימות השמאים ומוסכי ההסדר.

בשבועות האחרונים אנחנו מוצפים בעדויות על בזבוז רב של כספי ציבור המנוהלים על ידי חברות ביטוח – משלמים/מוותרים למבוטח או לניזוק צד ג’ על המון כסף רק בכדי שיעביר את תיקון הרכב למוסך הסדר – ללא אבחנה וללא חשבון.

שאלנו את עצמנו מדוע החליטו חברות ביטוח לנהל מערכת “שילומים” כל כך פראית לניתוב תיקוני הרכב למוסכי ההסדר ולהלן מספר תובנות :

  1. חברות ביטוח סוחרות בחלקי חילוף ועל פי התיעוד שבידינו – הן מקבלות הנחות גבוהות ומרוויחות מסחר זה.
  2. חברות ביטוח מוכנות לוותר על ספירת “תביעות” ולשכוח מהתביעה – אם הרכב יתוקן ב”הסדר”.
  3. חברות ביטוח מוכנות לוותר על השתתפות עצמית של המבוטח (מעודדות גרימת נזקים עצמיים או נהיגה לא בטוחה?). שיטוט קטן במרשתת יגלה לכם כי חברות ביטוח תובעות מבוטחים רבים על סוגיית ההשתתפות העצמית בסוגים רבים של ענפי ביטוח ורק בענף הרכב החברות מוותרות על מיליונים רבים מסכומי ההשתתפות עצמית בתשלום נזקי תאונות רכב – מדוע??? הרי ממילא הצליחו החברות לנתב בשנים האחרונות את רוב הלקוחות למוסכי ההסדר!!! מה מסתתר מאחורי ההחלטה הכוללת הזו של רוב חברות הביטוח (איילון, פניקס, ישיר, כלל ועוד).

  1. בפגישות ובמפגשים רבים עם נציגי המפקח על הביטוח גם לא קיבלנו מענה לסוד הגדול בו תומך המפקח על הביטוח – בזבוז תמורת שליטה?
  2. חברות הביטוח מצ’פרות סוכני ביטוח ואת עובדיהן בטיולים ובאירועים ראוותניים (עלות ערב כמו זה המצולם – נאמד במיליוני שקלים לערב אחד!!!) . האם חלק מהיעדים האישיים המזכים בצ’ופר הם מספרי ההצלחות של ההפניות למוסך או לשמאי ההסדר?

  1. חברות ביטוח ונציגיהן מקוננים לשר האוצר, לתקשורת ובכנסת  (לא במסגרת ימי הגיבוש) כי ענף הרכב הפסדי וכי המוסכים העצמאיים  עלולים חלילה לפגוע בחגיגות (הם קוראים לזה – רווחיות).
  2. נציגי המפקח על הביטוח מצטרף לקינה ומציג נתונים מגמתיים לחברי הכנסת העוסקים בחקיקה (לא בחגיגה) .

  1. חברות ביטוח מרוב קינה וקושי מציעות למבוטחים ה”בוחרים בהסדר” גם לא לשלם ערך כינון ומוותרים על עוד מספר מאות שקלים זוטרים (בכפולות של עשרות אלפי נזקים)…
  2. ובכל זאת, לאחר שהחברות משקיעות הון עתק ב”ויתור” על כספי המבוטחים המנותבים למוסכי הסדר ולאחר שהחברות נהנות מכספים רבים המקוזזים למבוטחים שלא משתמשים במוסכי הסדר, הן ממשיכות ללחוץ ולשדר מסרים סותרים (פורסם בעיתון הביטוח “פוליסה” ביום ה’ האחרון 7.4.2016) :

ובכן, על פי הנתונים הידועים לנו, סה”כ הממוצע של נזקי התביעות המתוקנות במוסכים החופשיים בישראל אינו שווה או קרוב לנתונים שהציג נציג המפקח על הביטוח ושמיוחסים לתיקון במוסך שאינו מוסך הסדר.

נציג המפקח על הביטוח, כנראה באופן מכוון או מחוסר בקיאות בענף, לא בודד את תיקוני הרכבים החדשים (עד שנתיים) מייתר נזקי התביעות ולא בודד פרמטרים אחרים וחשובים כמו מרכיב ההוצאות של חברות ביטוח העוסקות בביטוח רכב מקיף (מבנים מפוארים ובמרכזי הערים שעלות אחזקתם יקרה ללא צורך, עובדים מיותרים, רכבי ליסינג לרוב, דלק חינם, שכר מנהלים מופקע לשכירים ולזוטרים) רווחי הסחר בחלקים ובניתוב כלי רכב לשיקום ועוד.

אז מה מסתתר מאחורי הוויתורים הגורפים על כספי ההשתתפות העצמית, הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים בשנה  ???

לא בכדי, ככל הנראה, שלחו חברות הביטוח את נציג משרד האוצר בכדי להילחם עבורם בכנסת לצורך שימור החגיגות וההפקרות שהענף הזה מייצר וכל זאת על חשבון היצרנים האמתיים בשוק – אלה שמתקנים את כלי הרכב, אלו ששמים את נזקיהם ואלו המשיבים אותם לכביש.

ביטול מוסכי ההסדר ושמאי ההסדר והפיכת השוק לשוק חופשי תאלץ את חברות הביטוח לעבוד תמורת הכסף ועבור המוצר האמתי לו זכאי מבוטח על פי חוק וחוזה – השבת הרכוש המבוטח לקדמותו.

ביטול מוסכי ההסדר ושמאי ההסדר ייצר תחרות אמת בכלל הענפים העוסקים בתיקון הנזקים – חברות הביטוח (שהתחרות תאלץ אותן להתייעל ולא להעלות מחירים), מוסכים, שמאי רכב וסוכני ביטוח.

השמירה על מחיר הוגן של חלקי חילוף לתיקון נזקי תאונות אינה, כידוע, בידי המוסכים שאינם מייבאים חלקי חילוף, אלא בידי הממשלה והמוסכים ושמאי הרכב לא אמורים להינזק עקב אוזלת יד של הממשלה ו/או מחמדנות של מאן דהו אשר ניתנו לו כוח שוק ושליטה על ענפי ייצור של אחרים.

 

עמלות סליקת כרטיסי אשראי

עוד תחום הנמצא תחת עינו הפקוחה של המחוקק ושל הממשל הוא תחום הריכוזיות בכרטיסי האשראי, שכן, כידוע, רוב ההכנסות של העסקים בישראל מתקבלים באמצעות כרטיסי אשראי. עד לפני כמה שנים, העסקים הקטנים “נשדדו” על ידי חברות אלה ושילמו עמלות סליקה גבוהות להחריד. מאז שנכנסה מעט תחרות לענף (אלפא ולימים לאומי קארד וכד’) ירדו עמלות הסליקה לעסקים ועלות קבלת תשלום באמצעות כרטיסי אשראי הפכה לסבירה לצורך מניעת סיכון ולנוחות לקוחות העסקים. (עדיין מחיר הסליקה יקר יחסית למחיר הסיכון בקבלת המחאות)

בימים האחרונים קיבלנו נתונים מבעלי המוסכים ומחברת סליקה מסוימת כי חברות אשראי מעלות את עמלות הסליקה באופן חד-צדדי ולחלק מהעסקים עד כדי הכפלה של ממש – וזאת ללא כל הודעה מראש,  אלא “הסתפקו” בציון באותיות קטנות בתחתית החשבונית.  כמה מבעלי העסקים יבחינו בכיתוב?  וגם אם ישימו לב – הכיצד יוכלו להתגונן, אם כל החברות נוקטות בצעד דומה?

נראה כי כל קבוצת ריכוז בישראל מרשה לעצמה להתנגח עם מקבלי ההחלטות במדינה על גב העסקים הקטנים ו”מענישה” אותם על יוזמות ורפורמות שמעוניינת הממשלה לבצע.

ובפנינו, עוד הוכחה חיה לכך שההון בישראל – הוא השלטון.

פינוי שמן שרוף מהמוסך

כידוע, עד לפני מספר שבועות פינוי השמן השרוף מהמוסכים לא היה כרוך בהוצאה כספית למוסך מאחר והחברות שמשכו את השמן מכרו אותו לתעשייה והרוויחו מכך. בימים האחרונים אנו עדים לתלונות מבעלי מוסכים על שמפני השמנים שינו את המדיניות והפינוי יבוצע מעתה אך ורק תמורת תשלום -נטל נוסף וחדש על בעלי המוסכים.

אנו עורכים בימים אלה בירור מקיף אודות סוגיה זו שבאחריות המשרד להגנת הסביבה ולאחר מכן נדווח על הממצאים.

שבוע טוב,

רונן

 

כתבות נבחרות השבוע:

חמש בדרכים, 07.04.16

אישום: העבירו רכבים “טסט” ללא בדיקה

משרד התחבורה יגיש הצעת חוק שתחייב חברות השכרה לבטח מכוניות אצל מבטח

>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<<
 
 
המכללה הטכנולוגית לרכבלרשימת הקורסים המלאה של המכללה, הטכנולוגית לרכב, לחצו כאן

הרשמה
 
אתר השבוע
 צמיגי מטלון
 
Ecar-Red-BannerYouTube-LogoFACEBOOK-LOGOGreenP-iga4u 

IGA
IGAתיאור: תיאור: image06המכללה הטכנולוגית לרכב

‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ
לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב
ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח
וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-‘ערוץ הרכב’, מידע
צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-“אגוד המוסכים”) לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.

אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל
כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.org.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא”ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות