גיליון מספר 452
| ||||||||||||
שנה טובה ! | ||||||||||||
| ||||||||||||
שמעון פרס ז”ל (1923-2016) חברי איגוד המוסכים מרכינים ראש ומשתתפים באבל המשפחה ובאבל העם על לכתו בשיבה טובה של נשיא מדינת ישראל לשעבר, מר שמעון פרס שזכויות רבות לו בתקומת העם בארצו ובשמירה על חוסננו ועל עתידנו. יהי זכרו ברוך. חוק רישוי השירותים לרכב – תם ולא נשלם חוק רישוי שירותים ומקצועות לרכב נכנס לתוקף ב 18.10.2016 . אנו העלנו לדף הפייסבוק של האיגוד חומרים רבים אודות החוק וכן מצגת קצרה עם עיקרי החוק . חשוב מאד להיות בקיאים בשינויים המהותיים בחוק אליהם צריכים להיערך עד כנסית החוק לתוקף כגון : חובת מתן שתי אלטרנטיבות חלפים בהצעת המחיר לצרכן, מבנה הצעת המחיר, מבנה החשבונית, חובות תיוק ותיעוד של הצעות מחיר, מתן אחריות, הכשרת תפקיד מ”מ מנהל מקצועי במוסך, איסור התקנת חלק שאינו מתאים לדגם הרכב ועוד. מומלץ למי שטרם התכונן, לקרוא ולהיות בקי בסעיפי החוק ולהתנהל בהתאם. בכל מקרה, הנהלת האיגוד זמינה עבורכם לקבלת הבהרות והנחיות בכל הקשור לחובות החוק ודרכי היישום שלו. הבהרה: חלק מסעיפי החוק טרם נכנסו לתוקף מאחר וטרם אושרו התקנות ליישום סעיפים אלה וכאשר התקנות הנוספות יאושרו, אנו נעדכן בהתאם. עסקים קטנים השבוע נערך כנס להשקת מרכז ליווי לעסקים קטנים בהשתתפות להב, בנק הפועלים, קרן שכ”ל והמכללה למנהל. הטקס התקיים במוסך שמואל סומך ובניו בבני-ברק ונכחו בו חברי כנסת, בכירי בנק הפועלים, בכירי וחברי איגודי המעסיקים בישראל ועוד. הבעיה העיקרית של העסקים הקטנים בישראל היא שככל שחברי הכנסת אוהדים את העסקים הקטנים ומבינים כי הם מנוע הצמיחה היחיד שנותר במדינה – אין להם כל יכולת וכוח לשנות מאומה מאחר והפקידות השלטת בישראל אינה “סופרת” אותם. עד כה, כלל הרגולציה במדינת ישראל בכל הקשור לעסקים קטנים ובינוניים ובכלל זה ל”עצמאי” – היא רגולציה מפלה ושמעודדת מוסדות פיננסיים ועסקים ריכוזיים ושמכבה את היזמים הקטנים ואת כלל השוק היצרני במשק, בשיטתיות וביסודיות. על כן, עד שלא יקומו שרי הממשלה ונבחרי הציבור הנבחרים על בסיס הבטחותיהם לשינוי, וייקחו פיקוד אמתי על ניהול ונוהלי ההתנהלות לפיתוח עסקים קטנים ובינוניים – לרוב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל לא תהיה תקומה והצמיחה הכלכלית של ישראל תמשיך לדשדש (בעוד הרגולטורים הישראלים ימשיכו “למכור” לנו סלוגנים ללא כיסוי). אנו בעלי המוסכים (שירות יבואן ועצמאיים), חווים על בשרנו בימים אלה את מדיניות הפגיעה בעסקים ואת העידוד לסגירת עסקים קטנים ובינוניים רבים שאינם עומדים בנטל הרגולציה מחד ומהעדר זמינות לציבור לקוחות מאידך. בדיונים הממושכים מול הצוות המקצועי של משרד התחבורה אודות תקנות יישום התחרות בענף הרכב אנו “מופתעים” בכל פעם מחדש עד כמה חזקה ומעוגנת השפעת העסקים הגדולים על הפקידות ועד כמה דלה השפעת השרים על מדיניות משרדיהם. אנחנו נתפסים כ”נודניקים” וכנטולי זכויות וזאת למרות שאנו (מרכזי השירות והמוסכים שאינם בבעלות יבואן רכב/ליסינג/ביטוח/מעצמות גרר וכתבי שירות) מספקים את רוב השירות ואחראים על בטיחות הרכב במדינת ישראל. מדיניות זו גם משתקפת מול סוחרי החלקים המצליחים לקדם את האינטרסים שלהם באופן “יעיל” יותר מאתנו וכך מעדיפה הממשלה שבעלי המוסכים יתקינו חלקי חילוף באופן עיוור בהעדר אפשרות של בעלי המוסכים לעקוב ולהכיר את מקור הייצור של חלקי החילוף ואת איכותם היחסית. הדרך היחידה שלנו להכיר את איכות החלק היא בחזרת הלקוח (שאינו מרוצה ומאשים כמובן את המוסך…) ולאחר ההתקנה ודרך המניעה לרוב אינה קיימת – טל”ח. המשך יישום מדיניות מפלה ומעוותת – מעודדת את בעלי המקצועות הטובים להיפלט מן הענף, מעודדת את הגברת השימוש במוסכים לא חוקיים ובחלקי חילוף מאיכות ירודה ובעיקר – מעקרת את עקרונות וכבוד המקצוע ופוגעת לבסוף גם בצרכן. בדיון האחרון בכנסת אודות תקנות החוק שהתייחסו לייבוא רכב, הצלחנו לדחות יישום הצעה של משרד האחרונה להתנער מחובתו לייצר ולשמר תחרות הוגנת וח”כ איתן כבל שלח את הצוותים המשפטיים והמקצועיים של משרדי הממשלה לכתוב מחדש את התקנות מחדש ולהתאימם לרוח החוק ולכוונותיו. אנו מקווים כי זו הפעם, נציגי הממשלה יפנימו כי שוק הרכב כולל גם אלפי עוסקים שאינם בחזקת מיעוט “טייקונים” מיוחס וכי על המדינה חלה חובה לשמור על זכויותיהם ועל יכולתם להתמודד, להתחרות ולהתפרנס בכבוד.
מוסכים מומחים השבוע הסמיך משרד התחבורה שני מוסכים נוספים לפיילוט המוסך המומחה והפעם אלה מוסכים שקיבלו הסמכה למומחיות בדגמי “לנד-רובר” (מוסך ש.ח לוי ובניו מהעיר פ”ת) ובדגמי פיאט וסניאנג (מוסך ליליאן מהעיר רחובות).
קול קורא למוסכים אנו שמחים לבשר לכם שמשרד החינוך קיבל את עמדתנו המקצועית והערכית לאופן הכשרת דור העתיד בענף הרכב במדינת ישראל וקורא לך לקחת חלק פעיל להשפיע ולעצב את דמותו המקצועית של טכנאי שירותי הרכב בישראל בעתיד. החל משנת הלימודים הקרובה תשע”ז, כל תלמידי מגמת רכב בתיכון ובמכללה ישולבו ליום עבודה – אחת לשבוע במוסכים ומרכזי שירות ברחבי המדינה, כחלק בלתי נפרד מהדרישות להכשרתם המקצועית. על מנת שגם אתה תוכל לתת ביטוי בתהליך ההכשרה המובנה, אנו קוראים לך לקחת חלק פעיל בקליטת התלמידים אצלך במוסך. כדי שנוכל לממש הזדמנות זו, אנא הירשם עוד היום.
ביטוח רכב – הסדרי ביטוח כזכור, במסגרת הסדרת התחרות ומתן האפשרות לעסקים להתפרנס בכבוד, ביקשנו להכליל גם את ענף תיקוני התאונות הנשלט על ידי חברות הביטוח בישראל שהינם מפוקחות על ידי משרד האוצר ולא על ידי משרד התחבורה. חברי ועדת הכלכלה השתכנעו כי המצב בשוק זה אינו סביר וכי יש לתקן אותו ובמסגרת זו, תחת חסותו של יו”ר ועדת הכלכלה מר איתן כבל חתמו אבנר פלור סמנכ”ל משרד התחבורה ואסף מיכאלי הממונה על ענף הביטוח הכללי במשרד האוצר על עקרונות להסדרת השוק ועל התחייבות להגיע להסדר מוסכם עד תחילת חודש נובמבר 2011. במהלך ההידברות והדיונים על הנושא בוועדת הכלכלה הוציא משרד התחבורה נייר עמדה ובו הוא תומך בביטול הסדרי המוסכים ובביטול הסדר השמאים (להבדיל מהפיכת רשימות השמאים לרשימה אחת). לעת עתה אנו עדים ליוזמות חדשות של חברות ביטוח אשר מנסות לשפר עמדה ולייצר “הסדרי מוסכים” יצירתיים ובהם ללקוח יהיו מספר מועט של אפשרויות בחירה במתקן ו/או פוליסות ייחודיות לרשת מוסכים ספציפית. מעבר לעובדה שחברות הביטוח אימצו בשנים האחרונות את כל טקטיקות הקומבינה ואף שכללו אותן, אנו הבענו את מחאתנו בפני נציגי הארגונים העסקיים ובפני שרים בכירים על הצביעות של עסקים גדולים המקטרים יומם ולילה על קשיי הבירוקרטיה ועל פעולות הרגולטור כנגדן בעוד הן כבעלות שליטה על השוק שלנו מתנהגים גרוע מכך ופוגעים בפרנסתם של אלפי בעלי מוסכים הנחסמים באופן בוטה מלקבל לקוחות ופרנסה. בשנים האחרונות התממשו כלל ההערכות שלנו שהתנהגות מעין זו לאורך זמן פוגעת גם באדון הכורת את הענף ממנו הוא מתפרנס – ראו את דוגמת הליסינג התפעולי שפגע אנושות ביסודות המקצועיים והכלכליים של ענף תיקוני הרכב בישראל (וגם זה נעשה בחסות הממשלות ובחסות ההטבות של רכבי הליסינג של חברי הכנסת ושל עובדי הכנסת בישראל). אנו מקווים שזו הפעם, חברות הביטוח ייקחו אחריות ויחדלו מההתנהגות וההתנהלות הבוטה שאחזה בהן בעשורים האחרונים ושנזקי התאונות יתוקנו על בסיס בחירת בעל הרכב ללא כל השפעה של סוכן הביטוח או חברת הביטוח. הוגנות עסקית מטעמן ומטעם שאר הקבוצות הריכוזיות בענף הרכב מתחייבת בימים אלה בכדי לשמר ולהניף את ענף הרכב לעתיד טוב ומקצועי יותר. במידה ומשרד התחבורה ומשרד האוצר ישתפו עימם פעולה ויעניקו שוב יתרונות תחרותיים לקבוצות אלה – יגדל הסיכון לחוסנו לעתידו המקצועי והכלכלי של הענף. אנקדוטה – השבוע, בעקבות מותו של שמעון פרס ז”ל הושמעו ראיונות רבים בהם שמעון פרס ז”ל פרס את תפיסת עולמו ואת התשתית עליה נבנתה תפיסה זו, שהובילה אותו להקדיש את רוב חייו לשליחות ציבורית ובעיקר למשימת ההגנה העכשווית והעתידית של עם ישראל בארצו. מספר מאמרותיו בראיון שערך עמו שלמה ארצי באוקטובר 1987 תפסו את אוזננו וראויות להיטמע אצל “המנהיגות” העסקית במדינת ישראל :
הכשרות מקצועיות הפעילות שלנו בתחום ההכשרות ממשיכה וחולשת על מגוון תחומים ומקומות. בשבוע שעבר סיימנו הכשרה נוספת של 20 מבעלי מקצועות הרכב אשר למדו את בסיסי המערכות של כלי הרכב חשמליים והיברידיים במכללת TTA בדורדרכט הולנד ואלה משלימים הכשרה דומה של כ-100 בעלי מקצוע שכבר הוכשרו במכללות שונות באירופה. בחודש נובמבר השנה תצא משלחת נוספת אשר תוכשר במכללת איגוד המוסכים בפרנקפורט, גרמניה : בנוסף לכך, אנו נוציא בחודשים הקרוב משלחת מורים להכשרות מורים העובדים במשרד החינוך להכשרות טכנולוגיה מתקדמת ברכב למכללה בבאדן ויטמברג בגרמניה. הכשרות אלה מתווספות למגוון הכשרות שאנו מניעים ויוזמים – מהכשרות למתחילים המעוניינים להיכנס לענף ועד להכשרות המשפרות את היכולת המקצועית של ותיקי הענף במגוון מקצועות ובמגוון מיוחד ומעניין על פי התאמה וצורך. חשוב לעקוב אחר האינפורמציה הדינמית באתר המכללה הטכנולוגית לרכב. פסגת הרכב 2016 – SAVE THE DATE ביום ד’ 23.11.16 יתקיים כנס “פסגת הרכב 2016” שיעסוק ברובו על השינויים הצפויים בענף הרכב עקב הרפורמה החדשה של השר ישראל כץ ועקב שינויים טבעיים שקורים לאחרונה בענף. הכנס ייערך במרכז האירועים והקונגרסים “אווניו”, קרית שדה התעופה. הנכם מוזמנים לעיין באתר הכנס להירשם.
בטיחות כערך עליון – בעבודה ובדרכים במדינת ישראל נפגעים כ- 69,000 בני אדם מידי שנה מתאונות עבודה וכ- 22,000 בני אדם מתאונות דרכים. ממשלות ישראל, והציבור הבוחר בהן ממשיכים לדבוק בנוהל קבלת הטל”ח ונדמה כי כולנו שמים יהבנו באלילת המזל ומתנחמים כשנפגענו באלילת הגורל או בוועדת חקירה ובדיקה ממלכתית ! וועדות החקירה והבדיקה לעתים אף מובילות לדברי חקיקה. באולמות הכנסת ממתינים לנושאים הללו ח”כים ופקידי ממשל ורשויות מקומיות (שבגבם לוביסטים המייצגים בעלי מניות) ובסיום העבודה, בד”כ, קמות רשויות שאין להם רשות. הדוגמאות להתנהלות המעדיפה את ערך המניה על ערך חי האדם וערך איכות חיי האדם הן רבות (ראו את כמות הוועדות למניעת תאונות דרכים ואת יצירתן – הרשות הלאומית שאינה מורשית לבטיחות בדרכים ועוד). אביא את הדוגמה שאנו, פעילי איגוד המוסכים מכירים היטב והיא : הטיפול הממשלתי בפרקטיקת ה”אובדן להלכה” אותה מנהיגות חברות הביטוח והליסינג בישראל בחסות פקידי המפקח על הביטוח במשרד האוצר ותקנות התעבורה. וכך נבחרי הציבור ומקבלי שכר המסים שלנו (פקידי הפקידות הממשלתית והעירונית) ממשיכים, כך נראה, לוודא כי ערך המניה יישמר ואינם ערים מספיק לעובדה שהערך הכמותי של נפגעי פיגועי הפקרת הבטיחות בישראל נשמר בהתאמה ובא לציון גועל וליוקר המחיה של בעלי המניות – גואל. שנה טובה ומוצלחת, רונן | ||||||||||||
כתבות נבחרות השבוע: ועדת הכלכלה אישרה את תקנות הרפורמה בענף הרכב להפסיק את ניגוד העניינים של השמאים: האם ייתכן שהנתבע יהיה גם השופט? | ||||||||||||
>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<< | ||||||||||||
| ||||||||||||
אתר השבוע | ||||||||||||
מרכז שירות הבירה | ||||||||||||
מוסך הבירה בע”מ נוסד בשנת 1965 ונמנה עם המוסכים המובילים באזור ירושלים וסביבתה. מרכז שירות הבירה מספק את כל השירותים והטיפולים לרכב במהירות ובמקצועיות, וכן מעניק הטבות רבות לחברי מועדון הלקוחות של המוסך. למרכז שרות הבירה הכרה בתו התקן והאיכות ISO9002. מדי שנה אנו זוכים בתעודת הצטיינות 5 כוכבים. | ||||||||||||
‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-‘ערוץ הרכב’, מידע צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-“אגוד המוסכים”) לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.org.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא”ל.חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות |