איגוד המוסכים בישראל

גיליון מספר 454

גיליון מספר 454
עדכון שבועי מתחום שרותי הרכב והתחבורה, 20 לדצמבר 2016
IGA-LOGO
המפצח
בקרו באתר האיגודcolor-forwardtofriend-96ערוץ הרכבעקבו אחרינו
בקרו באתר האיגודכתבו לנוערוץ הרכבעקבו אחרינו
    

הכתבה של אבי עמית “המפצח” ששודרה בתכנית המגזין של אושרת קוטלר בערוץ 10 במוצ”ש,  משקפת היטב את המגמה ואת ניסיונות ברוני-הרכב לבצע רפורמה “משלהם” ולקבל דה פקטו את השליטה על ענף הרכב ועל תוצריו, כשהצרכן והעוסקים בשוק – שבויים.

image001

לצערנו, ממשלתנו, המכירה היטב את העובדות, ממשיכה לתת יד להתנהלות הזאת שפוגעת הן בעסקים והן בציבור – ולעיתים קרובות אנו נוכחים,  שהיא לא עובדת עבורנו אלא עבור משפחות ההון בישראל.

על השותפות ארוכת השנים בין הממשלה ובין הגופים החזקים במשק כתבנו ודיברנו רבות, וכולנו הרי עמלים ופועלים רק בכדי להשביע את הרעב והחמדנות הבלתי נדלית של השותפים הללו שיוצרים לציבור כולו – יוקר מחיה מטורף וקרקע פורייה לתחבורה “סתומה” ולפעילות פיראטית ובלתי בטיחותית בתחום הרכב.

הכתבה שיקפה את הקלות הבלתי נסבלת שבה יבואני הרכב בישראל מייצרים חסמי כניסה ומקשיחים עמדות כאוות נפשם, את יכולתם לפרש את החוק כרצונם ללא רסן, את השיטות שחלקם מיישמים (שתילת גלאי תאונות ברכב ואספקתו כ”חבילת איתורן” ללא תשלום) – ועוד.

אנו כמובן נערכים לייצר פתרונות אחראיים שיאפשרו לצרכני הרכב בישראל לקבל שירות מצוין ומקצועי במרכזי שירות בבעלות פרטית, במרכזי שירות מומחים שהוסמכו על ידי משרד התחבורה ובמוסכים כלליים המתמחים בכלל סוגי הרכב, ולייצר לכל אלה נגישות למידע, נגישות לחלקי חילוף ונגישות לקהל ציבור בעלי הרכב.

חסמים

לאחר שידור הכתבה, פרסמתי בדף הפייסבוק שלי אירוע אישי שקרה יום אחד בלבד לפני השידור, תחת הכותרת: אני נאלצת להיפרד?!

“יום שישי לפנות ערב, טרם כניסת השבת אני יושב וקורא עיתונים ומתעדכן מעט על קורות השבוע החולף… לפתע רוטט מכשיר הטלפון הנייד שלי ואני רואה על צג את שמה של לקוחה אהובה שלנו – א”ת היקרה. 
 אני עונה בזריזות ושואל את א”ת אם קרה משהו לרכב והאם נדרשת עזרתי. א”ת עונה בקול חלוש כי התקשרה לבשר לי שהיא מכרה את הרכב הנוכחי שלה ובעצתי ובשל אהבתה והרגלה רב השנים לרנו היא רכשה רכב חדש מיבואן הרכב – שם הובהר לה כי לא תוכל להיות לקוחה שלי לחמש השנים הבאות (!!!) . מאחר והיא חשה כחלק ממשפחת חיים לוי היא מרגישה חובה להודיע לי בעצב כי היא “נאלצת להיפרד” . “מדוע להיפרד ?” אני שואל. “הרי החוק כבר מתיר לך מזמן לטפל בכל מוסך שאת חפצה וכי הטיפול או התיקון, כל עוד אינו במסגרת אחריות היצרן, מבוצע במוסך שאינו קשור בהסכם עם יבואן הרכב – אינו פוגע באחריות היצרן”. 

 כך אמרו לי בסוכנות הרכב של היבואן” היא עונה. “אתה בטוח שאני יכולה להמשיך לקבל טיפול אצלך ?” היא שוב מקשה. “בטוח לחלוטין” אני עונה.

 “אני כל כך אוהבת אתכם” א”ת מתרגשת “ועכשיו עשית אותי מאושרת – גם איהנה מרכב חדש וגם אוכל להמשיך ולהרגיש בבית” . “את יודעת א”ת שגם אנחנו אוהבים אותך” אני עונה מרוגש.

עד כאן הסיפור מערב יום שישי האחרון שהינו אמת לאמיתה.

image002

עסק קטן או עסק משפחתי הוא, בדרך כלל, בית שנבנה על ידי אדם שאוהב אנשים אשר בחר בדרך עיסוק המספק שירות או מוצר, בכדי לבנות לו ביטחון כלכלי לצד עיסוק יומיומי מהנה ומספק המחבר אותו לאנשים רבים ומגוונים שנקשרים במשך השנים ויוצרים יחסים אנושיים חמים וחברות פשוטה בין כל אלה המחוברים אליו – עובדים, ספקים, לקוחות וכד’.

לפני שנים רבות, עת משרד האוצר יצר במו ידיו את מפלצות הליסינג והפיננסים, התקשרתי ללקוח שלי דאז, בכיר ברשות המסים ושאלתי אותו מדוע הוא פועל ביחד עם חבריו ברשות להרוס את העסקים שלנו ומה לדעתו כל כך חשוב בהרס שיטתי ומחושב של עסקים קטנים ופרטיים והעברת נכסיהם לטובת מפלצות פיננסיות ממונפות ולאן לדעתו מהלכים כגון אלה יובילו את המשק ואת החברה הישראלית בכלל? 

תשובתו הייתה : “תעשו מיזוגים בין העסקים ותתחרו בגדולים…!”  “לא בנינו את העסקים שלנו בכדי להתמזג ולאבד את הזהות האישית שלנו” – עניתי לו. 

“אולי תבנה אתה עסק ואח”כ תתמזג?” שאלתי. 

“היום אין אנשים” הוא ענה בגיחוך מזלזל, “יש רק “עסקים””. . כך אמר בשבתו ברחוב קפלן 11 אשר בירושלים וממרום כוחו החדש והמענג דאז.

image003

במהלך השנים ולאחר שהמפלצות הפיננסיות החלו ל”הסתפר” ולהימכר ולאחר שהחלו להיחשף המשברים והקומבינות שיצרה מדיניות המסים המעוותת מבית “נערי האוצר”, לאחר שגם אלה שנגזלו וגם אלה שגזלו נפגעו – הודה הבכיר כי הם טעו.

בשנים האחרונות, המדינה עוסקת ללא הרף במלל כותרתי מנוכר אודות חשיבות העסקים הקטנים והבינוניים. אך מאחר והקשר בין הפקידות לבין החברות הפיננסיות הוא כה עמוק – נבחרי הציבור מתקשים לפרק את כדור השלג המפלצתי והבועתי שיצרו לכולנו “הנערים” בשני העשורים האחרונים. המשמעות המידית היא – עסקים טובים מתפרקים ולקוחות בענפים השונים, מתקשים לקבל שירות אנושי בסיסי, הגון ונעים.

הדרך לתיקון השבר שיצרו הרשויות הללו, עוד דרך ארוכה ולא פשוטה. הנפשות האוחזות היום בתפקידי המפתח במגזר הפוליטי, המשפטי והפקידותי בישראל המודרנית – התאהבו בתאגידים ממונפים ובפיקציית “המספרים הגדולים”, וכך התבססו האדישות והניכור הממשלתי לגורלם של בעלי ועובדי העסקים הפרטיים ולגורל האזרחים בכלל.

על אף האמור – חברינו העצמאים כולם, ציבור בעלי המוסכים הפרטיים (שירות וכלליים) הנהדרים וציבור הלקוחות שלהם, ממלאים אותנו באנרגיה ובכוח להמשיך ולהתמודד.

image004

אנו, בני האדם המנהלים עסקים בין אנשים, נעשה כל מאמץ להחזיר את האנושיות לעסקים שלנו ולהשיב לחיקנו את כלל ציבור הלקוחות הנוטשים אותנו ; למרות שמנסים להכביד עלינו ב”אמות מידה” ובחסמי תחרות אחרים; ולמרות שמאיימים על לקוחותינו כי יבולע להם אם יקבלו אצלנו שירות;  ולמרות ששותלים לרכבי הלקוחות הפוטנציאלים שלנו חיישני תאונות ומעקב בכדי להפתיע אותם ולהקדים אותנו; ולמרות שמשחדים את הלקוחות הפוטנציאלים שלנו באמצעות השתתפות עצמית מופחתת; ולמרות שאנו מתמודדים כנגד מגוון רחב של אמצעי מרעין-בישין.

אז א”ת הלקוחה הותיקה והאהובה לא נפרדה ולא נכנעה ואנו מקווים כי אחרים שנפרדו שלא מרצונם ושנכנעו לאמצעי הלחץ והפיתוי – יחזרו ויתחברו, ומבטיחים להמשיך ולהיאבק בכדי ליצור להם ולנו את הבסיס הכלכלי, המקצועי והחברתי לשם כך.

 

מוסכים מומחים – ממשיכים להסמיך; והפעם : רכב כבד

ביום רביעי ה – 14.12.16 נערך טקס קבלת רישיון “משתתף בפיילוט מוסך מומחה” למוסך אלון בא.ת. כנות, גדרה. המוסך הוסמך כמוסך מומחה לשירות כלי רכב מעל 3.5 טון מתוצרי מרצדס ואיווקו. מוסך זה הינו מוסך שירות יבואני רכב נוספים ובעליו כבר ייבא כלי רכב בעבר ומתעתד לייבא כלי רכב מעל 3.5 טון, כיבואן ישיר, בקרוב.

image005

רשת מוסכי אלון בבעלות משפחת נוימן הינה רשת ידועה בישראל, ואנו שמחים להסמיך ולתמוך במשפחות אשר חרטו על דגלן את חשיבות התחרות והפתיחות ואנו בטוחים כי צרכני השירותים בתחום זה עוד ייהנו מהגיוון והיכולות של הרשת בתחום המקצועי ובתחום התחרותי.

בהצלחה.

“נבחרת המוסכים”  –  חברת ביטוח הסדר של קבוצת מוסכים

במהלך שנת 2016 נערכו דיונים רבים אודות סעיפי חוק רישוי שירותים ומקצועות לרכב. החוק הטיל חובת רישיון ופיקוח על כלל העוסקים והנוגעים בשוק הרכב והחלפים –  ייצור, ייבוא, סחר, תיקון ושמאות. רק סוג עוסק אחד שמעורבותו בשוק הרכב היא מרכזית ומרובה (חלפים, שמאות, הסכמי התקשרות עם מוסכים, חוזי התקשרות עם שמאים, סחר ברכב ושמאות) ניסה להתחמק מאסדרה – חברות ביטוח. במהלך החקיקה ובייחוד לקראת סיום ההליך, ניסו נציגי החברות ונציג האוצר (רשות ההון, ביטוח וחיסכון) להסיר מחברות הביטוח את חובת התחרות ולהותיר בידן את כוח השליטה, את הדומיננטיות ואת השיתופרות (שיתוף פעולה בין גופים שהיחס הבסיסי ביניהם הוא יחס של תחרות “Coopetition” ). 

image006

חברות הביטוח וסוכני הביטוח מפוקחים על ידי רשות ההון הביטוח והחיסכון על בסיס חוק הפיקוח על עסקי ביטוח ושירותים פיננסיים, והם חייבים ברישוי ספציפי. גורמים אלה הם היחידים שעוסקים בשוק הרכב ושמשרד התחבורה אינו מפקח עליהם באופן ישיר. לפיכך, בעצם, חברות הביטוח יכולות לחולל כל שחפצה נפשן בשוק הרכב – ללא פיקוח וללא בקרה וזאת תוך שימוש בספקים “מרושיינים” כגון : סוחרי רכב, מגרשי פירוק, מוסכים, שמאים, יבואני חלקי חילוף, ספקי חלקי חילוף וכד’.

image007
מתוך : גלובס 28/06/2016 , רון שטיין : “האוצר: ביטול מוסכי ההסדר יעלה לציבור 1.2 מיליארד בשנה”

כתוצאה מלאקונה זו, ניסו חברי וועדת הכלכלה ובייחוד העומד בראשה, חה”כ איתן כבל, למצוא פתרון שיוסכם בין שני הרגולטורים (תחבורה ואוצר) בכדי להבטיח שוויון בפני עקרונות העל של החוק – בטיחות ותחרות.

בחודש מרץ 2016 לאחר דיונים סוערים בחדר הוועדה, הושג הסכם עקרונות ראשון הקשור להסדרים – שמאות ומוסכים. לאחר מאבק ארוך ודיונים רבים, חתמו נציגי משרדי התחבורה והאוצר בחודש יוני 2016  על עקרונות הסדרת התחום – הרחבת רשימות המוסכים בהסדרי הביטוח, טיפול בחסם “הפער בהשתתפות העצמית” וביטול רשימות שמאי הרכב.

הסכם העקרונות היווה מסגרת לניסוח ולהצגת מתווה סופי להסדרת תחום תיקוני הרכב לאחר תאונה. מתווה שכזה סוכם לאחרונה עקרונית בין המשרדים וממתין לאישור עקרוני של וועדת הכלכלה וכן להתקנת תקנות ולעיגון חוקי.

יחד זאת, בין לבין, החליט מאן דהו ברשות ההון ביטוח וחיסכון לאשר לחברת ביטוח ספציפית לשווק פוליסה ייחודית שהרוכש פוליסה זו מתחייב מראש לתקן את רכבו ברשימה מצומצמת של מוסכים שנקבעו מראש על ידי חברת הביטוח. תיקון במוסך שאינו מנוי ברשימת המוסכים המעודכנת – אינו זכאי לשיפוי ביטוחי. נבחרת המוסכים מונה כ-55 מוסכים בלבד, ומתוכם 9 מוסכים השייכים לחברות המשווקות “כתבי שירות” (לחלקן חברות גרירה) באמצעות חברות ביטוח וסוכני ביטוח (מתוך כ- 5280 מוסכים מורשי משרד התחבורה הקיימים בישראל).

image008

עם היוודע דבר שיווקה של הפוליסה, פנינו למשרד התחבורה בתלונה כי ה”פוליסה” מנוגדת להתחייבויות ולסיכומים ודרשנו כי יפעל לביטולה המידי. משרד התחבורה פנה לנציגי האוצר ונדחה בתירוצים שונים ומשונים. עקב כך, עתרנו לבית המשפט העליון כנגד רשות ההון הביטוח והחיסכון שאישרה את שיווק הפוליסה, וכן מופיעים כמשיבים בעתירה זו חה”כ איתן כבל שהוביל את החקיקה וחברת הביטוח. ביקשנו לעצור את שיווק הפוליסה באופן מידי.

נביא את תקציר התגובות לעתירה בצירוף התיאור והמסקנות שלנו מתגובות אלה:

חברת הביטוח השיבה ארוכות והביאה “הוכחות” לחיוניות-כביכול של הסדרי המוסכים לצורך שמירת עלות תביעה נמוכה והוזלת עלות הביטוח לצרכן. החברה אף הפליגה וצירפה עבודה שערך מכון גיאוקטוגרפיה עבור איגוד חברות הביטוח בשנת 1996 (!!!) (4 שנים בלבד לאחר שחלק מחברי האיגוד בחברות והמנהלים בהן הורשעו בהשתתפות בהסדר כובל בלתי חוקי בשוק הביטוח(, בה מואשמים רוב המבוטחים בהונאות ביטוח באמצעות “ניפוח” וכלל הספקים כביכול מסייעים בידם – מוסכים, שמאים, רופאים, סוכני ביטוח ועורכי דין.

חברה זו אף הגדילה לעשות והגדירה את התחייבות נציגי משרדי האוצר והתחבורה כ”לא מחייבת”.

כתשובה, נפנה לטבלה שצירפנו לעיל ובה ניתן לראות כי מחירי הפוליסות עולות באופן שיטתי וזאת למרות שבשנת 1996 החלו שיטות הסדרי המוסכים הקיימות היום וכן החל השימוש בתוכנות הבקרה של שמאי הרכב. המסקנה: למרות 20 שנות שליטה על תעריפי המוסכים והחלפים, ולמרות שגניבות הרכב ירדו באופן דרמתי (מכ 46,000 כלי רכב בשנה דאז ל כ- 15,000 כלי רכב בשנת 2015 ) – מחירי הפוליסות רק עולים !!!

הערה: חברת הביטוח אולי סבורה כי בית המשפט העליון לא יבדוק את הנתונים וימשיך לתת אמון בנתוני הסרק המשומשים של חברות אלה ששירתו אותם “נאמנה” עד היום?!

גם פרקליטות המדינה השיבה בשם הרשות ואנו חייבים להודות כי תשובתה העציבה אותנו מאד והוכיחה לנו כי אכן משרד האוצר מחלק את נתיני המדינה לקסטות ומשרד המשפטים נותן לכך יד וכי נציגי שני אלה יחדיו שכחו ככל הנראה מי משרת את מי במדינה דמוקרטית.

הפרקליטות התקיפה אותנו מכל כיוון טכני אפשרי, ורק לקראת סוף התגובה נזכרת לציין כי מדובר בבקשה תיאורטית ש“לא לאשר פוליסות רכב חדשות דוגמת נבחרת המוסכים”…. “כי הרשות שוקדת בעת הזו על גיבוש מתווה מסודר ומאוזן בנוגע לסוגיית מוסכי ההסדר בכללותה.” משמע – הרשות עצמה מודה כי מתגבש מתווה להרחבת  כמות המוסכים שיוכלו לתקן כלי רכב ניזוקים בתאונות באופן חופשי אך אינה מוכנה להודות כי נעשתה טעות בשיווק פוליסה הכוללת רשימה סגורה של 55 מוסכים בלבד !!! נראה כי הרשות משחקת משחקי כבוד על גב פרנסת רוב המוסכים בישראל שהינם עוסקים קטנים ובינוניים ובמקום להתנצל ולתקן את העיוות – הרשות מתעקשת לתקוף את הנפגע.

חה”כ כבל הגיב לעתירה באופן מכובד וכן וביקש להזכיר לבית המשפט “כי הוא רואה חשיבות רבה בעידוד התחרות בשוק הרכב ובהרחבת רשימת המוסכים העומדים לרשות הלקוח, וכי זו גם הייתה המגמה של ועדת הכלכלה במסגרת הליכי חקיקת חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע”ו – 2016 . יו”ר ועדת הכלכלה מצפה שההסדרה של התחום תיעשה בחודשים הקרובים בשיתוף פעולה עם כל הנוגעים לעניין.”

חלק מהטענות שלנו אודות התנהלות רשות ההון הביטוח והחיסכון נסובו אודות הפגיעה בעסקים קטנים והתעלמות הרשות מהחלטות הממשלה בנושא. איגוד המוסכים שהינו חבר ופעיל דומיננטי בלשכת העצמאים בישראל (להב) פנה להנהלת להב וזו, בראשות נשיא להב, עו”ד רועי כהן, החליטה להצטרף לעתירה כעותר נוסף ובימים אלה להב פועלת לבקש את אישורו של בית המשפט לצרפה כעותרת.

image009

כמוזכר, קיימת כבר טיוטת מתווה לשינוי המצב הקיים ולהרחבת רשימת המוסכים לשירות ציבור המבוטחים ונפגעי צד ג’. הנהלת איגוד המוסכים, למרות השאיפה לביטול ההסדרים באופן מלא, אישרה אותו על כפשרה ועל בסיס הדחיפות לשינוי המצב הקיים. מתווה זה, כאמור, ממתין לאישורו של יו”ר וועדת הכלכלה ולהפיכתו למתווה חוקי ומוביל.

אנו תקווה כי נציגי הרשות האמונים על ביצוע מדיניות הממשלה ועל שמירת זכויות נתיניה (כולל הזכות לתחרות, הזכות לשוויון, הזכות להתפרנס בכבוד ועוד) תתעשת ותוודא להבא כי חברות ביטוח וסוכני ביטוח לא יוכלו יותר להפנות מבוטחים או ניזוקים למוסכים ספציפיים וכי כל בעל רכב יבחר את ספק השירות שלו בעצמו ועל בסיס טיב השירות ואיכות התיקון.

שבוע טוב

 

כתבות נבחרות השבוע:

עליית מדרגה בחינוך המקצועי והוראת מקצועות הרכב בבתי הספר

בג”ץ לא נעתר לבקשת איגוד המוסכים להוציא צו ביניים בעתירה לביטול פוליסת “נבחרת המוסכים” של כלל

“המפצח”: רפורמת הרכב בתוקף, אך המחירים במוסכים עדיין יקרים

>>>>>נוהל פתיחת מוסכים מומחים<<<<<
 
 
המכללה הטכנולוגית לרכבלרשימת הקורסים המלאה של המכללה, הטכנולוגית לרכב, לחצו כאן

הרשמה
 
אתר השבוע
 צמיגי מטלון
Ecar-Red-BannerYouTube-LogoFACEBOOK-LOGOGreenP-iga4u 

IGA
IGAתיאור: תיאור: image06המכללה הטכנולוגית לרכב

‘השבוע ברכב’ הינו עיתון דוא”ל (Newsletter), המופץ
לכ-30,000 מנויים, בתדירות שבועית. הנושאים המרכזיים בהם הוא עוסק: רכב
ותחבורה, ביטוח, ליסינג, בטיחות בדרכים ועוד (ניתוח
וסיכום שבועי, חדשות אחרונות מהתחום, כתבות וידאו-‘ערוץ הרכב’, מידע
צרכני, מאמרים משפטיים, הכשרה מקצועית, כנסים, תערוכות ועוד).אגוד המוסכים בישראל לרבות הבאים מטעמו (להלן-“אגוד המוסכים”) לא ישאו בכל אחריות לתוכן והמידע המסחרי – פרסומי המתפרסם בניוזלטר זה.אין בהצבת הפרסומים ו/או הקישורים לאתרי תוכן אחרים משום הצעה של האגוד להשתמש בהם ו/או כדי להביע תמיכה/עידוד/הסכמה או מתן חסות של האגוד למפרסמים כאמור.הסתמכות המשתמש על התוכן כאמור הינה באחריותו בלבד.אגוד המוסכים אינו צד לעסקה ו/או אינו גורם מתווך לעסקאות שתתבצענה בעקבות המידע הפרסומי המתפרסם בניוזלטר.אתר iga.org.il שולח עדכונים במגוון תחומים בענף הרכב והתחבורה. השירות ניתן חינם, ללא כל
כוונת רווח ואינו מותנה בדבר. להרשמה לרשימת תפוצה באמצעות דואל admin@iga.org.il להסרה מרשימת תפוצה באמצעות לינק המופיע בתחתית הודעת המייל האלקטרוני. דוא”ל.

חלק מהניסוחים המופיעים בניוזלטר זה נכתבים בלשון זכר או נקבה מטעמי נוחות בלבד. מובהר כי כל האמור בלשון זכר או נקבה, מתייחס לשני המינים, ללא כל אפליה. ט.ל.ח.©כל הזכויות שמורות לאיגוד המוסכים בישראל. דוא”ל לפניות