לאחר שחווינו תחושה של הפניית עורף כלפינו ואכזבה קשה מהנסיון להעביר בחטף את חוק רישוי השירותים לרכב שעוקר מכל רפורמה ומכל מימוש הבטחה לשיפור (ראו את תוצאות רפורמות הדיור) – מטרתנו בייזום הכנס היתה להשמיע את קולנו ולברר עם נציגי המפלגות המובילות אם נוכל לסמוך עליהם כי לאחר שתוקם הממשלה החדשה יפעלו לטובת איזון הזכויות והצמיחה של העסקים הקטנים והמקצועיים בתחום תיקון הרכב. אנו רוצים לדעת, האם בדעתם ללכת בדרכי קודמיהם בעשור האחרון אשר בכניעתם שירתו את העסקים הגדולים והריכוזיים בלבד. אם כן, לא ניתן להם את קולנו ונבטח במי שיפעל בנחישות למען שילוב כלל העוסקים בשוק הרכב המקומי – הסרת אפליות, הסרת חסמים, אבטחת נגישות למידע, אבטחת נגישות לציוד, אבטחת נגישות לשווקים.
בדיקת עמדות החכ”ים של המחר, חשובה מאד לאור הצורך הדחוף שלנו להשיג רפורמת אמת בחוק הרישוי שתבטא לא רק את פתיחת היבוא המקביל לרכב החדש אלא גם את ביזור הכוחות ופתיחת השוק למידע ולתחרות בשוק תיקוני הרכב. כפי שכבר הוכח בעשור האחרון, מדיניות הריכוזיות של ממשלות ישראל האחרונות לא הניעה צמיחה כלכלית והעמידה ענפים רבים של עסקים קטנים בסיכון גבוה מאד. כתוצאה מכך, נפגעו בהכנסות הריאליות של יותר מ 50% מציבור הישראלי תוך שחיקת מעמד הביניים עד דק.
הדיון בכנס התנהל בפאנל של המועמדים אשר נתבקשו להביע עמדתם על הנושאים הספציפיים של ענף הרכב. הפאנל התנהל באופן רציני וענייני, חף מסיסמאות ריקות, וללא התלהמות.
המועמדים שהשתתפו באמצעות פאנל בכנס היו : ח”כ מיקי לוי סגן שר האוצר היוצא ממפלגת “יש עתיד”, ח”כ אראל מרגלית יו”ר השדולה לעסקים קטנים ממפלגת המחנה הציוני, ח”כ ניסן סלומיאנסקי יו”ר וועדת הכספים ממפלגת הבית היהודי ומר מוסי רז, ח”כ לשעבר ומועמד מטעם מפלגת מרצ.
בנוסף למכובדים שמניתי הגיע מר משה כחלון, יו”ר מפלגת כולנו, שהעדיף לא להשתתף בפאנל אלא להעביר את עמדתו בקצרה ולהשיב למספר שאלות ספציפיות.
העמדה שהציג מר כחלון דומה מאד לעמדת הליכוד ושר התחבורה היוצא כי רק היבוא המקביל יפתור את בעיית שוק הרכב. מעבר לכך הביע הזדהות עם הבעיות בשוק אך אמר בכנות כי בראש סדר העדיפויות שלו – פתרון משבר הדיור. כן ציין שיפעל לשבירת המונופולים במשק. מאחר ומר משה כחלון נושא עיניו למשרת שר האוצר עניין אותנו מאד אם יוכל לשנות את מדיניות הפקידות במשרד האוצר שהביאה לעם ישראל את “בשורת” הליסינג התפעולי ובכך השמידה חלקים נרחבים מאד מהענף המקצועי של הרכב. מדיניות ששומרת על העיוות החוקתי בכל הקשור לפרקטיקות חוסמי הזכויות והתחרות של חברות הביטוח – ניתוב מבוטחים למוסכי הסדר והשמך שגשוגה של פרקטיקת ה”אובדן להלכה”. לצערנו, מר משה כחלון לא השיב באופן נחרץ משתתפי הערב לא קיבלו ממנו תשובות ברורות לעניינים אלה המטרידים אותנו מאד.
את הערב הנחה מר רוני סופר מחברת התקשורת “הגמוניה” המלווה את איגוד המוסכים בימים אלו בכל הנוגע לתקשורת ולקידום ענייני חברי האיגוד.
אביא סיכום קצר של דברי כל אחד מן המשתתפים בפאנל אודות מחויבותו לסייע לפתיחת שוק תיקוני הרכב לתחרות :
ח”כ אראל מרגלית ממפלגת “המחנה הציוני” :
1. מחויב לסייע במיגור המוסכים הפירטיים בישראל.
2. מחויב לסייע לקידום ההכשרות הטכנולוגיות בענף הרכב.
3. מחויב לסייע בכל הקשור לעידוד עסקים קטנים – שלטון ורשויות מקומיות וכמובן – אשראי נגיש וזול.
4. מחויב ללמוד את הנושאים לעומק ומבין שעניין הריכוזיות הוא לב החסם בפני הצמיחה – ליסינג, ביטוח, יבואני רכב ולפעול בהתאם.
ח”כ מיקי לוי ממפלגת “יש עתיד” :
1. הזכיר לנוכחים כי מפלגת יש עתיד עצרה את תהליך חקיקת האנטי-רפורמה של השר כץ לאחר פיזור הכנסת וסייעה בידינו לנסות ולשפר עמדה בכנסת הבאה בהתאם להמלצות וועדת זליכה.
2. ניכר כי מר מיקי לוי מכיר את נושאי מאבקי המוסכים/שמאים וחברות הביטוח, אך הסביר כי תקופת כהונת יו”ר מפלגתו במשרד האוצר כללה טיפול במגוון כה רחב של כשלים שנסתיימה טרם זמנה, לא סיפקה בידם את ההזדמנות להגיע ולטפל בנושאים שהעלנו בפניו.
3. מחויב לטפל בכשלי הביטוח בענף.
4. מחויב לסייע בכל הקשור לטיפול בעסקים קטנים – רשויות מקומיות ותאגידים, אשראי וכד’.
ח”כ ניסן סלומיאנסקי ממפלגת “הבית היהודי”:
1. הזכיר לכולם את פועלו של השר בנט ביחס לפתיחת החסמים בתקינה ובייבוא ואת מחויבותו של השר לצמיחת העסקים הקטנים.
2. הבטיח ללמוד יותר לעומק את הנושאים הכואבים לחברי האיגוד.
מר מוסי רז מועמד לכנסת ממפלגת “מרצ”:
1. עמדתו כי מהפכת הליסינג התפעולי בישראל הינה לא פחות משערורייה שלה השלכות שליליות רבות על החברה הישראלית – זיהום, עיוות מיסויי וכד’. מר רז הציע למסות כנדרש את החברות ואת המשתמשים בכדי לצמצם את התופעה המזיקה הנ”ל.
2. שמח להשתתף מאחר ולא הכיר לעומק את רוב הנושאים והכשלים והבטיח ללמוד ולהיות קשוב לצרכי המוסכים אם ייבחר.
השר כץ/נציג אחר ממפלגת הליכוד – הכיסא הריק :
מפלגת הליכוד לא טרחה לשלוח נציג לכנס מטעמים השמורים עימה למרות שאיגוד המוסכים אינו עוסק בהתחשבנויות אלא בפעילות למען צרכי בעלי המקצועות החשובים והנחוצים למשק וכבעלי עסקים החייבים מעטפת של עידוד ותמיכה לצמיחה ולהזדמנויות.
צר לנו שהשר כץ מאוכזב מהעובדה שלא הסכמנו לזנוח כליל את הרצון הכן והאמתי של הציבור אותו אנו מייצגים לטפל בבעיות הבוערות שלנו (ביטוח – מוסכי הסדר, שומות תיקון, אובדן להלכה וכד’. יבוא רכב – הפרדת הפצת הרכב החדש מתחזוקתו על ידי אותו גורם, איסור בעלויות צולבות – ליסינג/ביטוח/יבוא רכב, השפעה על מוסכים וכד’. ליסינג – איסור בעלויות צולבות, שוויון במיסוי ובתנאים תחרותיים, חובות חוקיות ועוד.) לטובת כותרת בעיתונות לפני הבחירות על רפורמה לכאורה בשוק הרכב.
את עמדתנו זו דיווחנו לשר בזמן אמת וניסינו לשכנעו להשיב את הטיפול בכל אלה כפי שהבטיח לאחר שוועדת זליכה סיימה את בדיקתה והוציאה את המלצותיה בהן תמך ושהתחייב ליישם את כולן. השר, לאחר פיזור הכנסת הנוכחית , מאן לשנות את החלטתו והמשיך ללחוץ לסיים את החקיקה AS IS ובכך נחשפנו לסיכון גבוה כי ייסתם הגולל סופי על תקוות של ציבור שלם לשינוי ולתיקון כלל הכשלים הידועים לכולנו מחיי היומיום.
למרות שפעילים רבים שלנו, שהם גם בוחרי ופעילי ליכוד בעצמם, ניסו לשדל את מטה המפלגה לשלוח נציג לכנס – לא צלח הדבר בידם ומפלגת הליכוד לא יוצגה בכנס.
תקציר נאום הפתיחה שלי – הצגת נושאי הדיון בכנס:
לאחר כ 16 שנה של רפורמות שונות ומשונות שביצעו לכאורה ממשלות ישראל, התעוררנו בשנים האחרונות לאסון חברתי כלכלי. הפערים החברתיים מתרחבים. ההון נותר בידי מספר קטן של משפחות, ורוב הציבור בישראל נאנק תחת העול ומתקשה לגמור את החודש.
חלק אינהרנטי מהמאבק להוזלת יוקר המחיה הינו בעיית יוקר החזקת הרכב בישראל.
ענף הרכב מצוי בשנים האחרונות במשבר גדול בשל שורה ארוכה של רפורמות שעיוותו את השוק ובהן:
1. רפורמת הליסינג התפעולי- יצרה עיוות תחרותי ותעדוף חברות ההשכרה והליסינג על פני כלל האזרחים והשחקנים בשוק הרכב
2. רשות המיסים- זו הקימה שוק רכב מלאכותי גדול יותר מן הריאלי הממחזר את עצמו כל “שלוש שנים” באופן קשיח ואגב כך יצרה מחירונים פיקטיביים ועליית מחירים ריאלית. החלטת רשות המיסים להעניק הטבות מס ייחודיות – העבירה את הכוח העיקרי להפצת הרכב החדש מהדילרים הפרטיים לחברות הליסינג ואגב כך אפשרה להן לשלוט בתחזוקת הרכב ובתעריפי המוסכים המורשים שנשארו ללא שוק. התוצאה – למעלה משליש מהמוסכים הפרטיים ברשתות היבואנים סגרו או איבדו את שווי הזיכיון. בשנים הקרובות רוב כלי הרכב החדשים בגושי האוכלוסייה הגדולים יטופלו במוסכים בבעלות יבואני הרכב אם לא נצליח ליישם רפורמת אמת.
3. חברות הביטוח- אלה מנצלות את כוחן והאמצעים כולם “כשרים” כמו: הפחתת ההשתתפות העצמית למבוטחים הבוחרים במוסך הסדר. אלה שלא בוחרים במוסך הסדר נענשים –ונגררים להליך בירור תביעה ופיצוי ארוך שמייקר את הפוליסה העתידית ועוד. פרקטיקה זו אסורה בכל העולם המערבי הדמוקרטי ומותרת רק בישראל .
4. האובדן להלכה- של חברות הביטוח והליסינג, מייצרת שיקום של עשרות אלפי כלי רכב לאחר תאונה במוסכים פירטיים באופן לא איכותי ולא בטיחותי, והונאה רחבת היקף בסחר של כלי רכב משומשים, במקום לרדת מהכביש. בכך נגרם אובדן הכנסות מצטבר של כמיליארד שקל בשנה למוסכים החוקיים בישראל, ולפי הערכת אנשי מקצוע נגרם נזק של כ 200 מיליון ₪ לציבור הרוכש כלי רכב אלה ואבדן מיסים של כמיליארד ₪ למדינה.
5. -רפורמת-רכב חוק רישוי השירותים לרכב– כבוד השר התחיל נכון עם ועדת הבדיקה בראשות ירון זליכה ודי מהר וככל הנראה בשל לחצים שונים שהופעלו עליו נסוג מרוב ההמלצות העיקריות והמשמעותיות עליהן המליצה הוועדה.
6. הון שלטון – במהלך השנתיים שלאחר המלצות הוועדה פעלו חברי כנסת ולוביסטים לעקר מתוכן את כל ההמלצות שיישומן היה מביא לפירוק שליטת שלושת הגורמים העיקריים המונעים תחרות בענף הרכב בישראל – יבואני הרכב, חברות הליסינג והשכרה, חברות הביטוח.
7. המפקח על הביטוח – אחד הגורמים העיקריים לכשל השוק בתיקוני כלי רכב לאחר תאונה. זה מסרב לפתוח את שוק ביטוח רכב רכוש לתחרות ומותיר חסמים שאינם מאפשרים לאף גורם חדש להיכנס לשוק זה. כ- 6 חברות ביטוח שולטות באופן מסורתי על רובו של השוק ומשתמשות באותן פרקטיקות על מנת להשפיע על הרגולציה בישראל.
דיוני חוק רישוי השירותים לרכב:
1. שר התחבורה האיץ את הדיון בסעיפי החוק שנותרו לאחר קיצוץ נרחב מהלצות וועדת זליכה למרות שמלבד ההכרזות, אין בחוק בשורה לצרכן ולבטח שלא פתרונות ישימים באופן מספק להגברת התחרות.
2. החוק המוצע אינו מטפל בכלל העוסקים הקטנים בענף.
3. החוק אינו מסדיר באופן נחרץ וחד משמעי – קבלת מידע טכני מהיבואנים על כלי הרכב המודרניים.
4. החוק אינו מסדיר יכולת שילוב אמתית ברשימות מוסכי ההסדר והשירות של יבואני הרכב, הליסינג והביטוח בתנאי תחרות סבירים ופתוחים.
5. בדיוני וועדה זו השתתף רק חבר כנסת אחד באופן קבוע – יו”ר הוועדה ולעיתים השתתפו עוד כמה חברי כנסת מתחלפים שנכנסו רק לעיתים רחוקות ולפרקי זמן קצרים. בדיונים פופוליסטיים על יוקר הקוטג’ – השתתפו מעל כעשרה חברי כנסת בכל דיון. משמע – משהו לקוי בסדרי העדיפויות של נציגינו בכנסת ישראל.
6. לנו, הבוחרים, ומי שמפרנסים עשרות אלפי עובדים ושמכשירים מעל ל 6,000 תלמידים בשנה למקצועות הרכב אסור לתת למצב הזה להימשך .
חזון טכנולוגי:
חזון האיגוד הוא לבנות ולהקים מערך ארצי מפואר של מכללות רכב המאפשרות לימודי הנדסאות מקצועות בתחום הרכב – אלקטרוניקה וחשמל, אוטומציה, עיצוב, ניהול תעשייתי ועוד שתאפשר לבוגרים לזכות בתעודת בגרות בעלת ערך שקלולי גבוה כקרש קפיצה ללימודי תואר ראשון ושני וכן תאפשר לבני נוער ולבוגרים למצוא אצלנו בענף ביטחון תעסוקתי וכלכלי לשנים רבות.
אנו בטוחים כי חזון זה ניתן ליישום ואנו זקוקים לתמיכה ולעידוד של המגזר הנבחר להנהגת המדינה ושל פקידיו. אנו בטוחים כי מעט דחיפה ועידוד מצד אלה יאפשרו לנו לממש את חזוננו במהרה ולתפארת עתיד הענף.
וזאת רק ההתחלה
אנו מודים מקרב לב לנציגי המפלגות שטרחו ולמדו את הנושאים הקדישו מזמנם ובאו. שמחנו להיות עדים לתרבות דיון עניינית ולהיות- “לקוחות” בתחרות אמתית ונקיה על לבינו וקולותינו.
ראיתי בסיפוק כי הדיונים על הנושאים הכואבים לנו כל כך לא פסקו בסיום הכנס אלא המשיכו במלוא העוז בפוסטים, בתקשורת, בהידברות של הנציגים עם קהלים שונים… אני שמח שעוררנו והעלינו לסדר היום את הנושאים הללו הנוגעים לכל עם ישראל, ואני מקווה כי טיפה ועוד טיפה המכות בסלע – יביאו לבסוף לפתחון לב ולמעש.
לסיום פחות מעודד :
היום פורסמה כתבה על פסק דין שניתן בבית משפט העליון בכל הקשור לאחריות על כשל השרשור בסחר של רכבי האובדן להלכה, המבטא את המשך הפקרתו של הציבור שאין לו אנא לפנות.
לעיונכם,
שבת שלום ובהצלחה לכולנו.
רונן.