איגוד המוסכים בישראל

משרד התחבורה ממשיך לפעול לפתיחת התחרות בענף הרכב

1 ללא שם

-הודעה לעיתונות-                                                                               

משרד התחבורה ממשיך לפעול לפתיחת התחרות בענף הרכב

זוהי אחת הבשורות מערב הגאלה של איגוד המוסכים לציון 70 שנות פעילות. משרד התחבורה משכלל את הצו המוסכם שהוצא כנגד יבואני הרכב בשנת 2002 שמטרתו הייתה לצמצם את תלות מוסכי השירות ביבואן הרכב ויסמיך בעצמו מוסכים שיתמחו בדגם רכב מסוים בנוסף לאלו המורשים על ידי יבואני הרכב. אלה יקראו “מוסך מומחה” ומעמדם יהיה זהה למוסכי היבואן וליבואן רכב לא תהא כל שליטה עליהם.

בנוסף – בעקבות המחסור החמור בעובדים בענף, איגוד המוסכים יוזם הקמת מרכזי הכשרה טכנולוגיים ללימודי הרכב בשיתוף ובתיאום עם משרדי הממשלה – חינוך, תמ”ת ותחבורה.

המרכזים יכללו סדנאות מודרניות ועדכניות ללימודים מעשיים בתחום הרכב ויכללו גם מרכזי השמה לבני הנוער ולמבוגרים.

איגוד המוסכים קיים השבוע ערב גאלה במלון ליאונרדו סיטי טאור ברמת-גן, לציון 70 שנה להיווסדו ופעילותו בהנחיית ראש אגף הרכב במשרד התחבורה מר אבנר פלור. הערב היה אירוע מקדים לכנס שיתקיים ביום שני בשבוע הבא (22.10) באולמי אושן בגני התערוכה בת”א והוא עסק בשני נושאים מרכזים: ההכשרות המקצועיות בענף הרכב והגברת התחרות בענף. מסקנות הפאנלים יוקרנו בפני כ- 1,000 בעלי מוסכים שעתידים להשתתף בכנס בנוכחות שר התחבורה. 

הפאנל הראשון עסק בהכשרות המקצועיות ובהשמה בענף הרכב, ולנוכחים הופנו שאלות שעסקו בגורמים היכולים לשנות את פני המציאות בהפניית כ”א איכותי לעיסוק בתחום הרכב . 

שלום בן משה,מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ”ת, אמר כי: “משרד התמ”ת עובד על חוק לשינוי המדרג המקצועי והתאמה מוחלטת בדרוג המקצועות לכל מקצועות הכפיים, כאשר האיגודים המקצועיים יכללו בחוק זה ויהיו שותפים להתאמת ועדכון התכנים הנלמדים”.

ירון דופלט , מפמ”ר מכונותבמשרד החינוך אמר כי: “משרד החינוך ימנף את מגמת האוטוטק שנפתחה השנה במספר בתי ספר לשינוי תדמית המקצוע. ברצוננו לשנות את העובדה שהמצטיינים הולכים ללמוד מקצועות מסוימים והחלשים הולכים ללמוד מכונאות רכב, ע”י העלאת דרישות הקבלה למגמת ה”אוטוטק” בתיכונים וכן דאגנו לכך שאותם תלמידים יקבלו את אותו שקלול נקודות בהגיעם לאוניברסיטה כבמקצועות אחרים”.

הרוחות סערו כאשר בעלי המוסכים שאלו היכן כל אותם תלמידים? והתלוננו על מחסור חמור בעובדים שיביא לכך שבעתיד הקרוב לא יהיה מי שיטפל ברכבים, דבר שאף עלול לסכן את בטיחות משתמשי הרכב ומשתמשי הכביש. לטענתם הסיבה המרכזית לכך הינה משכורות נמוכות יחסית למקצועות שאינם דורשים מאמץ פיזי ותנאי עבודה קשים. זמיר בקל למשל, בעל מוסך מירושלים הציע כי בשלוש השנים הראשונות לקליטת חניך או חייל משוחרר, המשרדים ממשלתיים ישלמו שכר זהה לחניך/חייל משוחרר ובכך יוכפל שכרו של העובד לכל תקופת ההתמחות. לאחר 3 שנים עם קליטת העובד במוסך הספציפי יתחייב המוסך לשמר את שכר העבודה המוגדל.  מיקי וינר, יו”ר הועדות הטכניות באיגוד המוסכים הציע שהמשרדים הממשלתיים “יפתו” תלמידים לכיוון מסלול החינוך הטכנולוגי באמצעות מימון לימודי הנהיגה לנוער הנקלט במסלול החינוך הטכנולוגי. אחרים הציעו למגר את תופעת המוסכים הפיראטיים, דבר שיפנה כמיליארד ₪ לשנה למוסכים החוקיים ומאיליו יופנה הנתח העיקרי של כספים אלה לשיפור שכר העובדים ולשיפור הביטחון התעסוקתי בענף.

רונן לוי, יו”ראיגוד המוסכים הודיע כי האיגוד בשיתוף משרד החינוך, התמ”ת והתחבורה מתכננים להקים את המרכז הטכנולוגי הגדול בישראל למקצועות הרכב שינוהל ויתופעל ע”י האיגוד בפיקוח משרדי הממשלה הרלוונטיים ובו ירוכזו כלל ההכשרות המקצועיות המעשיות בתחום הרכב, המתכת והאלקטרוניקה במקביל למרכז השמה שיפנה ויפקח על קליטת התלמידים – נוער ובוגרים במוסכים החוקיים. המקום ייתן מענה לתלמידים מכיתה ט’ ועד מתן הכשרהטרום אקדמית בתחום וכן סיוע להסבות מקצוע לבוגרים, התמחויות ספציפיות בענף ועוד. המרכז יכלול סדנאות מעשיות מודרניות ועדכניות בכלל תחומי החינוך הטכנולוגי ויחסוך את הצורך של בתי ספר אחרים להשקיע בסדנאות רכב יקרות – פיתרון שיאפשר קליטה כפולה ואף יותר מכך של תלמידים למסלולי החינוך הטכנולוגי באזור גוש דן והפריפריות הסמוכות לו.