בימים אלה אנו מתייחדים עם קורבנות השואה ונוצרים את זכרם ואת מורשתם לדורנו ולבאים אחרינו. המצב הנוכחי במזרח התיכון מבהיר לנו כי עתיד היציבות והחוסן של העם היהודי ושל עמים אחרים החווים רדיפה ומוות על רקע לאומי ואתני, הוא שביר ונזיל. משימתנו העיקרית כעם, היא לשמור על יכולתנו להגן על עצמנו כעם וכמדינה חופשית הן מאויב חיצוני והן מאויב פנימי – עצמנו. . ביום הזיכרון לשואה ולגבורה אצטט מדבריו של הנשיא מר ראובן ריבלין : 70″ שנה שאנו נעים במתח הבלתי פוסק שבין עבר ועתיד, בין שואה ותקומה, עלינו להביט קדימה ולצעוד אל העתיד, להמשיך לבנות מדינה, ולחתור לבניית עולם אחר, בטוח ומבטיח עבורנו ועבור הדורות הבאים”. מס נסועה בימים אלה מנסה משרד התחבורה ליישם את הפיילוט לבחינת התועלת של מיסוי שימוש ברכב חברה על פי נסועה ולא רק על בסיס אחוזי שווי רכב חדש. רעיון זה מסתובב “באוויר” מזה שנים רבות על רקע תופעות הלוואי שייצרה שיטת גביית שווי השימוש הייחודית למדינת ישראל שנסמכה על פגיעה בעקרונות השוויון הדמוקרטיים, עידוד לנסועה ברכב פרטי, עידוד לזיהום אוויר, הגברת פקקי התנועה, אובדן שעות עבודה משקיות רבות, עידוד לגניבות רכב ולסחר ער בחלקי חילוף גנובים, עידוד לתיקונים פירטיים, פגיעה בבטיחות בדרכים, עידוד להעלמות מס ולמשחקי מס ועוד. מאז סוף שנות התשעים של המאה הקודמת ( מועד שינוי שיטת גביית שווי השימוש בישראל), נבחרי הציבור שלנו ופקידי האוצר מנסים לייצר תיקוני- פלסתר נקודתיים לכשל מהותי ושורשי,,וצפוי כי גם “תיקונים” אלה לא ישנו את תופעות הלוואי מהן סובל כלל הציבור בישראל. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים השבוע פורסמו ראיונות עם יו”ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מר יעקב שיינין, בהם הוא מתריע על מצב משברי בכל הקשור לבטיחות בדרכים במדינת ישראל. כזכור, הרשות קמה לנוכח המלצות ועדת שיינין, ששבחנה את כלל גורמי הכשל בטיפול בתאונות הדרכים – טעויות אנוש, תשתיות, תמרור, דרכים בינעירוניות ועירוניות, תאונות חניה, דו-גלגלי, כשלים טכניים בכלי הרכב, שיטור ואכיפה, סוגיות פינוי, סוגיות טיפול בבתי החולים ועוד. ההמלצה העיקרית של הוועדה דאז הייתה להקים רשות בטיחות אחת שתרכז את הנושא ושתנהל אותו מול כלל הרשויות במדינה. הרשות אכן קמה באמצעות חוק לפני מספר שנים ולמרות שבמהלך החקיקה ניטלו ממנה הסמכויות, אנשיה הצליחו לעשות פעולות רבות שצמצמו את כמות הנפגעים מתאונות הדרכים בישראל. בשנים האחרונות ולאחר זעזועים פוליטיים פנימיים בתוך הרשות ומחוצה לה, ניטלו מן הרשות גם תקציבים רבים ובעקבות כל אלה – כוח האדם צומצם ופעולות רבות נזנחו.
לפני מספר שנים הצלחנו להביא להקמת ועדה לבחינה ולטיפול בכל סוגיות הכשל הטכני ולעידוד השימוש במוסכים החוקיים להסברה ולחינוך לתחזוקה נכונה הכוללת את האחריות של הנהג לתחזוקת רכב באופן בטיחותי – צמיגים, שגרת טיפולים, שימוש במוצרי תעבורה בטיחותיים וכד’. במקביל, ביצענו מספר רב של מבצעי בדיקה בכבישי ישראל בשילוב הסברה לציבור הרחב בכל הקשור לצמיגים ולתחזוקה נכונה ובדיקות אלה גם כללו הורדות של כלי רכב לא בטיחותיים מכבישי ישראל עד לתיקונם על ידי בעליהם. לצערי, הוועדה התכנסה פעם אחת בלבד, בעיקר בשל חוסר תקציב וכוח אדם, והיעדר תשתית של חקירות לעומק של תאונות דרכים המשולבות עם מסקנות והפקת לקחים. לאחר התאונה המזעזעת של משפחת אטיאס ובה כמעט משפחה שלמה נכחדה, צפינו כי היחס והמשאבים הקשורים לטיפול בכל נושא השפעת גורם הרכב והכשל הטכני לעל תאונת דרכים ו/או להימנעותה ו/או לכל הקשור לתוצאותיה – ישתנה. זה לא קרה. כיום, ואנו חוזים בשיא המשבר של הרשות שהתחיל שנים מספר קודם לכן ואנו בטוחים כי עצירת השיפור בתוצאות מתאונות הדרכים בישראל נובע בין היתר גם מיחס זה של משרדי האוצר והתחבורה לרשות ולחשיבותה. אנו מקווים, כי לאור הצפת הבעיה באופן אמיץ וחשוב על ידי מר שיינין, תשתנה הגישה הקוראת לסגירת הרשות וכי ראש הממשלה הבא של ישראל יפנה לשם את המשאבים הדרושים בכדי להחיות מחדש את הפעולות, את גיוס כוח האדם ואת הסמכויות הנדרשות. טיפול בשפכים לאחרונה דווחנו כי מוסכים באזור ירושלים מקבלים מכתבים מעו”ד בשם עמותת מלר”ז בכל הקשור לטיפול בשפכי המוסך. כזכור, תאגידי המים מטפלים בסוגיות אלה והאיגוד מרכז את הטיפול הכללי בנושא בכדי לשנות את אופן הבדיקה ו/או את אופן הטיפול במוסך בסוגיות אלה. בשל פעילותנו לעצירת הבריונות המשפטית ואופן הפעילות הקלוקל והבלתי תקין של עמותה זו, איגוד המוסכים אף תבע על ידי העמותה זו בשל טענתם לפרסום “לשון הרע” כנגדם. לאור העדויות והנתונים שעלו בבית המשפט בעדויות גורמי האכיפה ואחרים, נראה כי עיוותי החקיקה גורמים לעוולות רבות לבעלי המוסכים שכבר קשה להם למצוא זמן להשקעה בתוך העסקים שלהם והם נאלצים להקדיש את משאביהם למגננה מפני רשויות “רעבות”. חברי האיגוד המתמודדים עם תופעות התעמרות וחוסר פרופורציה באכיפת רשות זו או אחרת מוזמנים להפנות את הבעיה למנכ”ל האיגוד ישירות ולקבל סיוע פרטני מצוות האיגוד הבקיא בסוגיות אלה ובטיפול בהן. מחזור צמיגים לאחרונה התקבלו תלונות באיגוד המוסכים אודות עיכוב פינוי של צמיגים משומשים על ידי תאגידי המחזור, מחדש ש”סותם” את הצמיגייה לאורך זמן עם צמיגים משומשים ושלעיתים גורם לאחסון צמיגים באופן לא תקין על ידי צמיגיות שאין להן מקום תואם לאחסנת הצמיגים שהוחלפו. לאור התלונות הללו הפנה מר יוסף נעים מלשכת המסחר ,שאילתא למשרד להגנת הסביבה שהפנתה אותו לכתוב בחוק מחזור הצמיגים הקובע כי הפינוי יבוצע בזמן סביר ואינו קובע מועד מדויק לפינוי. מומלץ לצמיגיות הנתקלות באופן שוטף בבעיה כזו לפנות לנציגי האיגוד העובדים היום בשיתוף פעולה עם יבואני הצמיגים ועם נציגי הצמיגאים באיגוד לשכות המסחר בכדי לפתור בעיות נקודתיות אלה. בתיה פנסו ז”ל – הודעת אבל איגוד המוסכים משתתף בצער ובכאב הרב של אביגדור פנסו (משקיף המועצה הארצית ובין ותיקי פעילי האיגוד ומורשה חתימה באיגוד) ומשפחתו על מותה הפתאומי של בתיה. לאביגדור ולבתיה ז”ל שני ילדים : אבי פנסו (חבר איגוד בעצמו) ו-ורדה ונכדים יקרים. צוות האיגוד מנחם את המשפחה ומאחל כי לא תדע עוד צער ודאבה. תהיה נשמתה צרורה בצרור החיים. שבת שלום רונן לוי מנהל מוסך ב.מ.וו קילל לקוח “נוכל רמאי, אפס מהשכונות, מרוקאי זבל, ערס” – וחויב לפצותו המשרד הבטיח, אבל לא הבטיח לקיים |