בחודשים האחרונים נדרשנו להשקיע מאמץ רב בריכוז הבעיות הרוחביות של ענף הצמיגים בישראל ובדיונים אודות הדרכים הנכונות לשיפור הענף ולקידומו לעשורים הבאים.
מריכוז הנתונים ומשיחות רבות עם בעלי צמיגיות, עם יבואני צמיגים ועם לקוחות מוסדיים עולות מספר בעיות חריפות שרובן יכולות להיפתר רק באמצעות שינויי חקיקה ותקנות :
1. הענף סובל מאי שוויון תחרותי הדומה לקורה בענפים אחרים. בדיוק היום פורסמה כתבה אודות פרקטיקות התחרות של החברות הגדולות הדוחקות את העסקים הקטנים בתחום.
2. צמיגים רבים נמכרים ישירות ללקוח ללא פיקוח מקצועי.
3. יבואני צמיגים, בדומה למצב במרכזי שירות היבואן הופכים להיות בעלי הצמיגיות עצמם ובכך יוצרים יתרון תחרותי רב משקל מול הצמיגיות הרוכשות מהן צמיגים לשיווק לצרכן.
4. רווחיות נמוכה בקרב הצמיגיות הפרטיות גורמת לאי השקעה של הון חוזר לצורך החלפת ציוד ולצורך עדכון מידע מקצועי מודרני (צמיגים, זוויות הרכב, מנגנוני בטיחות הקשורים להתנהגות הצמיג ולהשפעה עליו וכד’).
5. ריבוי הולך וגובר של צמיגיות ללא רישיון – מוסכים פיראטיים.
6. חידוש וחריצת צמיגים מרוכז אצל מיעוט גורמים.
7. בעיות של פינוי ואחסנת צמיגים.
8. קיים ביקוש מצומצם לעיסוק בקרב בני הנוער והבוגרים.
9. קיים חוסר תכנון עתידי בכל הקשור לתדמית העוסקים בענף, נראות, מיקום, חניית לקוחות, צירי הגעה ואזורי תפעול וכד’.
10. סוגיית יבוא מקביל.
בכדי לפעול לתיקון ולהכנת הענף לעשורים הבאים הגורמים בענף החליטו לערב את משרד התחבורה. בחודשים הקרובים אנו מקווים כי כלל הסוגיות שצוינו וסוגיות אחרות, יידונו ויגיעו לכלל מיצוי בכדי לסייע לעסקים הקטנים הפועלים בתחום ובכדי לייצר לצרכן זמינות למידע, למוצרים בטיחותיים ולמתקנים מקצוענים וזאת באמצעות – פתיחת התחרות, שינוי הסטנדרטים, אכיפה יעילה ורגולציה בטיחותית מחמירה.
ייצוג – בעלי הצמיגיות התחילו להתארגן מחדש בכדי להיות מיוצגים ולשמור על האינטרס של המקצוע ושל עתידו באיגוד המוסכים. ניתן לפנות לנציגינו בכדי להתרשם אודות העשייה וההתארגנות המחודשת בכדי לאגד את השורות במקום אחד למען היעילות וההצלחה בכל הקשור לרפורמות הנדרשות לענף.
הנציגים של האיגוד הם : אריה אשד מנכ”ל האיגוד, דודי יניב מרחובות (יו”ר ועד הצמיגאים באיגוד), גבי ברבי מב”ש וגיל חמי מבית עובד. אנו משתפים פעולה גם נציגי הצמיגיות שהתאגדו באיגוד לשכות המסחר וצפוי כי כלל הייצוג ישוב לאיגוד המוסכים בעתיד הקרוב למען הייצוג האחיד והמשותף ולטובת הענף והבטיחות הכללית בכבישי ישראל. כאמור, כלל הסדרת הבעיות בענף נידונות בימים אלה במשותף עם נציגי יבואני הצמיגים ועם נציגי משרד התחבורה על פי כללי ההגבלים העסקיים ועל בסיס אמונתנו כי על התחרות להיפתח באופן אמתי ויעיל מבלי לפגוע באמות המידה הבטיחותיות. הצמיגאים בכל תחומי הרכב מוזמנים לפנות לנציגינו ולקבל מידע נוסף ועדכני.
קבוצה ראשונה להכשרת הטיפול ברכב חשמלי והיברידי
הקבוצה הראשונה שכללה מנהלים מקצועיים, מורים ובעלי מוסכים, שיצאה לגרמניה לביצוע השלב המעשי בהכשרה לעבודה על רכב חשמלי והיברידי תחזור מחר לארץ. נציגי הקבוצה דיווחו להנהלת האיגוד במהלך השבוע על מימוש התכנית בפועל ועל שביעות רצונם מעומק ההכשרה המעשית. בקורס זה ודומים לו שאנו עורכים בשת”פ האיגוד הגרמני, אנו מיישמים להלכה את האמנה ביננו על הצד הטוב ביותר שמשפר את הידע ואת הכלים המקצועיים של המוסכים בישראל.
לאור הניסיון המוצלח של הקורס הנוכחי, אנו מתכוונים לפתוח קורס נוסף בעתיד הקרוב ואנו ממליצים למוסכים הכלליים בישראל המעוניינים להכיר את המערכות הללו באופן יותר מעמיק ולהירשם בהקדם להכשרות הבאות. לפרטים אודות פתיחת המועדים הבאים יש לפנות לשולי או למירה במכללת האיגוד בת”א.
פיילוט המוסך המומחה
בשל פירוקה המוקדם של הממשלה הקודמת התעכב יישום הפיילוט של המוסך המומחה ובימים אלה מונה אינג’ אלכס טרכטנברג ממשרד התחבורה לרכז נושא הנעת הפיילוט.
לצורך הנעת הפיילוט והמעורבות שלנו בתהליך, אנו נקים במהלך חודש מאי ועד “אד-הוק” של מוסכים שישתתפו בפיילוט ונסייע למוסכים אלה ככל יכולתנו להשתלב, להשתפר ולהצליח.
בשלב זה, קורא משרד התחבורה לעוד מוסכים בישראל להירשם לפיילוט מאחר ואנו מעוניינים לבצע ניסוי ראשוני שישלב מוסכים מכלל אזורי הארץ ושיבדוק ספציפית את הקשיים להגשת מידע וציוד של כל מותג המשווק בישראל מחד ואת התועלות למוסך ולמשק באופן כללי מאידך.
לשירותכם מספר הטלפון במשרדו של אינג’ אלכס טרכטנברג והנכם מוזמנים ליצור מולו קשר – לתאם מפגש במוסך, לתאם ציפיות, לקבל הבהרות אודות התהליך וכד’. אנא אל תהססו להתקשר ולבחון את הפוטנציאל הגלום בהסכמת המוסך כמוסך מומחה מטעם משרד התחבורה לשירות מותג ספציפי של כלי רכב.
שבת שלום,
רונן