פסק בוררות של אגוד המוסכים מכון בדיקה ישלם ללקוחה 30,000 ש’ על שהמליץ על מכונית לאחר תאונה שחוברה משני רכבים כתקינה
מכון גבאי – מוסך מאזור התעשייה בנתניה חוייב בפסק בוררות של אגוד המוסכים בישראלb על- ידי הבוררים: דני מגדלי, ימין יחזקאל ויואל פרידמן, לשלם לתובעת סך של 30,000 שקל והוצאות, על שלא חשף בפניה, כי רכב מסוג סובארו ליאונה, שנמכר לה, עבר תאונות ופגיעות רבות, שוקם וחובר מחדש מחלקים של שני רכבים שונים וכי לעולם לא ניתן יהיה למכור אותו.
לפי פסק הבוררות, יוחזר הרכב “המחובר” לבעל המוסך.
בתלונה למומחי האגוד שהעבירה הרוכשת, הסתבר, כי במכון לבדיקת רכב לפני קנייה, לא נאמר לרוכשים על ידי המכון, לאחר הבדיקה, כי המכונית עברה תאונות ופגיעות רבות והוחלפו בה חלקים רבים. התובעים שלמה ואיילת-השחר סדלוביץ’ מצפת, טענו, כי אילו ידעו מראש, שהמכונית עברה תאונות והוחלפו בה חלקי פח, לא היו רוכשים אותה.
התובעים ציינו, כי שוכנעו על ידי מוכר הרכב לבצע בדיקה במכון גבאי, אותו לא הכירו, משום שאינם גרים באותה עיר. לאחר הבדיקה הסתיר בעל המוסך, שהסביר להם את תוצאותיה, את העובדה כי הוא מכיר את המוכר ואף ציין, כי מצבו של הרכב טוב ואף הדגיש, כי רק מספר פרטים דורשים בדיקה וטיפול, כגון: הבלמים והמצבר.
בעל מכון הבדיקה, לפי פסק הבוררות, “טייח” והתעלם משאלות של הרוכשים כמו לגבי מצב השילדה.
לשאלותיהם לגבי ציונים רבים של “לא תקין” שפלט המחשב, בעקבות הבדיקה הממוחשבת, ניסה בעל המכון להסיח את דעתם, בהסבירו שהוא מבין טוב יותר מהמחשב.
בעת הבוררות טענו הקונים, כי בעל המכון שכנע אותם, כי מדובר בקניה טובה. כבר בשבוע של הרכישה התגלו מספר בעיות כגון: ציריה קדמית ימנית רועשת, מנוע חלש ומתחמם בעליות. המנוע, הסתבר בדעבד, לא היה מקורי גם הוא והוחלף. גם על כך לא יידע אותם בעל המוסך. החלונות לא נסגרו הרמטית והרכב נרטב.
ניסיונותיהם של בני הזוג לדבר איתו, לא צלחו בטענה שהוא כל הזמן עסוק.
כעבור שנה של תלאות הם הביאו את הרכב למכון בדיקה אחר – קומפיוטסט – ולדבריהם, הבוחנים במקום ציינו מייד בראותם את הרכב, כי מדובר ברכב משוקם (העובדה הזו מופיעה בלוחית הזיהוי באמצעות הספרות 15). על כך אמר בעל המכון לקונים שהסימון הזה נובע מכך “שהרכב ממשלתי לשעבר.”
לדעת הקונים, נפלו הם קרבן למכון העובד עם סוחרי רכב, שהונו אותם, משום שהרכב מורכב משני חלקים (שני רכבים שונים). בנוסף לכך הוא עבר תאונות ופגיעות רבות ולעולם, לא ניתן יהיה למכור רכב שכזה לאחר בדיקה רצינית.
*** מצורפים מסמכים המעידים על השתלשלות הענינים.