“חסרים אלף צבעים ופחחים במוסכי הרכב” – אריה מטוס מבקש אישור להביא עובדים זרים
איגוד המוסכים מבקש להביא ארצה תגבורת של עובדים זרים, אך המדינה מתנגדת לבקשתו. מדובר בענף פחחות הרכב אשר נותר עדיין בתחום פעילות המוסכים הפרטיים, וזאת בניגוד למגמה הנמשכת של העברת הטיפול המכאני למוסכים המורשים והיקרים של יבואני הרכב הגדולים.
“אלף פחחים וצבעים חסרים עתה במוסכי הרכב ברחבי הארץ. הממשלה מאשרת יבוא עובדים לענפי הבנין והחקלאות, אך לא למוסכים. ברגע שיתחיל להיווצר תור ארוך של ממתינים לשחרור כלי הרכב מהמוסכים – בשל מחסור בידיים עובדות, מישהו יתעורר וישים ליבו לבעיה.” כך אומר אריה מטוס יו”ר אגוד המוסכים בישראל, בעקבות המחסור החמור שנוצר לדבריו בכוח אדם בענף המוסכים.
בעת דיון שהתקיים לפני כשבועיים דחתה לדבריו ועדה של הכנסת את בקשת אגוד המוסכים, להתיר יבוא עובדים לענף המוסכים. הבקשה הועלתה כדי להתגבר על המצוקה בתחומי פעילות מסוימים בענף הרכב.
מקור ההתנגדות נעוץ לדברי איגוד המוסכים בשר התחבורה, המתנגד ליבוא עובדים זרים לענף. “התנגדות כזו מטרפדת את המהלך כולו, ומחזקת את התנגדות משרד העבודה – המתנגד גם הוא נמרצות ליבוא עובדים.”
מזכירות אגוד המוסכים מדווחת כי בשבועות האחרונים הגיעו אליה למעלה מ-500 פניות מכל אזורי הארץ, ובהן בקשות דחופות לסיוע באיתור עובדים במקצועות האמורים.
לדברי מטוס, יבוא עובדים זרים הוא בעייתי, משום שיש להביא עובדים מיומנים ממדינות מפותחות ביותר, בהן יש מכוניות מהסוגים המתקדמים שיש בישראל. עובדים כאלה מיועדים בעיקר למקצועות המכונאות ושכרם גבוה – כמקובל בארצות המוצא שלהם. מאידך, בתחומי המוסך המסורתיים כגון פחחות וצבע, ניתן לייבא עובדים ממדינות נחשלות, שעלותם זולה.
אם יינתן אישור לייבא עובדי מוסך זרים, אומר מטוס, יתקשר האגוד עם חברה ליבוא כוח-אדם ויוחל בתהליך.
מטוס מבטיח כי “לא נקבל ולו עובד זר אחד למוסך ישראלי, מבלי שנבצע קודם לכן בדיקה מדוקדקת וקפדנית של יכולתו המקצועית. לצורך כך נעשה שימוש במוסך מיוחד, שנכשיר לצורך כך, במדינת המוצא!”.
עמוס באר